AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #1 Skrevet 17. juli 2021 Hei. Skal selge leiligheten min (2 soverom). Før salget bør jeg uansett pusse opp litt, noe som involverer bl.a. snekkerarbeid. Når jeg først skal ha snekkere i hus, tenkte jeg på om jeg også skulle be dem bygge en vegg i stua for å få et 3. soverom. Den delen av stua jeg tenker på har vært soverom tidligere. Ulempen er selvsagt at stua blir mindre, men fremdeles stor nok til spiseplass og sofaareale. Vil det lønne seg med et ekstra soverom før salg? Når en leilighet selges, vil det ekstra rommet være verd det, eller prises leiligheter kun med tanke på m2? Vil en 4-roms være mer attraktiv enn en 3-roms? Anonymkode: 4b2de...0c3 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #2 Skrevet 17. juli 2021 Tja. Hva med å heller informere om at det er en mulighet? Anonymkode: bc7d6...e90 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #3 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tja. Hva med å heller informere om at det er en mulighet? Anonymkode: bc7d6...e90 Vil det si at du mener det ikke er verd det? TS Anonymkode: 4b2de...0c3
Realverdien Skrevet 17. juli 2021 #4 Skrevet 17. juli 2021 Avhengig av hvor stor stua blir etter at soverommet er bygget kan det påvirke prisen ja. LIgger boligen sentralt til, f.eks. uten parkering, kan en vel heller regne med at kjøpere er f.eks. barnløst par som ønsker å bo i gangavstand til jobb, og at de heller ønsker større stue osv. Generelt er nok 4-romser høyere i pris enn 3-romser. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #5 Skrevet 17. juli 2021 Jeg ville heller som en annen sier over, informert om at det er en mulighet (gjerne med estimert pris for arbeidet), så kan potensiell kjøper ta stilling til det. Jeg hadde personlig foretrukket en stor stue, og hadde ikke nødvendigvis ønsket å begynne å rive ned den veggen du nettopp hadde fått satt opp, med mindre leiligheten var helt eksepsjonell (fot meg). Anonymkode: aa775...8b1 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #6 Skrevet 17. juli 2021 Legg opp alternativ romplan sammen med bildene. Har sett mange gjøre dette. Vi kjøpte med 6 soverom, men rev vegger slik at vi stod igjen med 4. Så dette går begge veier avhengig av hvilket behov man har Anonymkode: 36336...488
Tough cookie Skrevet 17. juli 2021 #7 Skrevet 17. juli 2021 Rådfør deg med megler og hør hva som lønner seg. 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #8 Skrevet 17. juli 2021 OK, takk for innspill alle. Det høres ut som en god idé å spørre mekler om råd før jeg bestiller arbeidere. TS Anonymkode: 4b2de...0c3 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #9 Skrevet 18. juli 2021 Er dette en blokkleilighet? Det vil foralltid være registrert som en 3-roms leilighet det kan du ikke endre på. Det må opplyses at tredje soverom er laget. Ingen garanti for at du får mer for den. Anonymkode: f99fc...1ed 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #10 Skrevet 18. juli 2021 22 minutter siden, AnonymBruker said: Er dette en blokkleilighet? Det vil foralltid være registrert som en 3-roms leilighet det kan du ikke endre på. Det må opplyses at tredje soverom er laget. Ingen garanti for at du får mer for den. Anonymkode: f99fc...1ed Ikke om den opprinnelig var en 4-roms. Anonymkode: 75116...5d1 4
Brunello Skrevet 18. juli 2021 #11 Skrevet 18. juli 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): OK, takk for innspill alle. Det høres ut som en god idé å spørre mekler om råd før jeg bestiller arbeidere. TS Anonymkode: 4b2de...0c3 Ja, det er det. Oppsiktsvekkende mange som bruker kvinneguiden som rådgiver fremfor fagfolk. Normalt vil et ekstra rom tiltrekke seg flere potensielle kjøpere, uten at det er gitt at det gir best pris. 7
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #12 Skrevet 18. juli 2021 19 minutter siden, Brunello said: Ja, det er det. Oppsiktsvekkende mange som bruker kvinneguiden som rådgiver fremfor fagfolk. Normalt vil et ekstra rom tiltrekke seg flere potensielle kjøpere, uten at det er gitt at det gir best pris. Nå er ikke alle meglere spesielt bra. Såpass kan jeg si etter å ha støtt på en del av dem. Summen av kvinneguiden er ikke nødvendigvis dårligere enn råd fra en megler. Anonymkode: 75116...5d1 3
Brunello Skrevet 18. juli 2021 #13 Skrevet 18. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nå er ikke alle meglere spesielt bra. Såpass kan jeg si etter å ha støtt på en del av dem. Summen av kvinneguiden er ikke nødvendigvis dårligere enn råd fra en megler. Anonymkode: 75116...5d1 Mitt innlegg gjelder generelt og ikke bare dette konkrete spørsmålet. Jeg er fullt klar over at det er mye dårlige meglere. Men spør du en megler som har solgt tilsvarende leiligheter, bør dette være mer betryggende enn kg.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #14 Skrevet 18. juli 2021 Jeg tenker også at det kan være lurt å rådføre seg med en megler som kjenner markedet, og hvilke kjøpergrupper som er mest aktuelle. Det står heller ikke noe i hovedinnlegget om hvor leiligheten ligger. På generelt nivå lønner det seg nok mer å legge penger i oppussing dersom man har leilighet i et pressområde (som Drammen eller Lørenskog) enn på Rjukan eller i Odda. Og så er det alltids en mulighet for at den nye eieren bare river veggen, uansett. Men det kan være med å trekke opp prisen i budrunden. Anonymkode: 069ab...966
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #15 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Er dette en blokkleilighet? Det vil foralltid være registrert som en 3-roms leilighet det kan du ikke endre på. Det må opplyses at tredje soverom er laget. Ingen garanti for at du får mer for den. Anonymkode: f99fc...1ed Stemmer ikke. Vår leilighet er opprinnelig en 3 roms, men de som bodde her før satt opp en vegg i stua slik TS snakker om så det ble en 4 roms. Så lenge rommet har eget vindu, egen dør og er over 6,2 kvm så kvalifiserer det som et soverom. Vår leilighet er derfor kjøpt som fireroms og vil bli solgt som fireroms. I vår blokk er det 4 oppganger med 8 leiligheter i hver oppgang. For et par år siden skulle styret gjennomføre noen prosjekter i leilighetene så alle fikk verdivurdering først. Alle leilighetene er opprinnelig like (3 roms) men vår har høyest verdi pga det ekstra rommet. Anonymkode: 7819e...82b 3
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 19. juli 2021 #16 Skrevet 19. juli 2021 Ville ikke brukt penger på det. Bruk heller litt penger på boligstyling om du trenger det. Da fremstår hele boligen fresh og attraktiv om den allerede ikke er det.
Drizzt Skrevet 19. juli 2021 #17 Skrevet 19. juli 2021 Stua blir garantert mindre og det er ikke sikkert det faller i smak hos mange. Jeg ville heller gjort som foreslått over og hentet prisestimat fra håndverkere pluss informert om muligheten og laget alternativ plantegning i prospektet. Leiligheten vi bodde i før var sånn at tidligere eier hadde revet en vegg og utvidet stuearealet ved å fjerne det minste soverommet slik at det var bare 2 soverom istedet for 3. Det passet utmerket godt for oss som ikke hadde barn da vi kjøpte og så hadde vi muligheten å sette opp vegg selv og lage ekstra soverom hvis det skulle vært behov. Vi flyttet før det var aktuelt da, men den som kjøpte vår leilighet var et par med 1 lite barn og de likte muligheten å kunne sette opp vegg og lage et barnerom til ved behov senere. Det er ikke akkurat mye penger 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #18 Skrevet 19. juli 2021 Disse jævla bittesmå rommene som er laget bare for å øke verdi. Anonymkode: bbd1c...e54
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #19 Skrevet 19. juli 2021 Tenker det kommer an på leilighetens fremtoning med/uten dette ekstra soverommet samt markedet og hvor i lsndet dette er. Jeg bor i Oslo og gjorde om leiligheten fra 2-roms til 3-roms ved å sette opp to vegger i et hjørne i stua. Dette alene hevet taksten med over 300K ifølge megler, så i mitt tilfelle var det 100% verdt det. Anonymkode: df668...5d5 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #20 Skrevet 19. juli 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: taksten Anonymkode: df668...5d5 Mener verdivurderingen. Anonymkode: df668...5d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå