Gå til innhold

Flere som er forundret over mye skriftlig slurv og ukorrekte formuleringer som forekommer i dagens aviser o.l?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger lurer jeg på hvordan enkelte har fått jobb i de største nettavisene. Jeg får helt fnatt av og til. Sånn som VG nå: "Ber folk ikke kjøre campingvogn over fjelloverganger". 

Ofte også feil bruk av og/å osv. Flere som får helt fnatt av ting som dette?

Anonymkode: 56694...b07

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er irriterende! 

Anonymkode: 628f1...2fb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: b89f0...a88

Skrevet

Absolutt!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, stadig flere journalister kan ikke skrive. Det hender ofte at jeg leser setninger som er helt uforståelige, selv om jeg legger godviljen til. De bruker ord som ikke er godkjent skriftlig, og de kan heller ikke grunnleggende grammatikk. Stadig oftere ser jeg oversettelser direkte fra engelsk, det er neppe nødvendig å si at resultatet er elendig norsk. 

Anonymkode: b61fe...31f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja, stadig flere journalister kan ikke skrive.

Ikke bare det, men de kan ikke allmennkunnskap heller. Spesielt ting som har med natur, vær og vind osv. 

Har egentlig kommet dit at jeg har lite å lære av norsk journalistikk. Holder meg til BBC for verden, Krystal og Saagar for USA, og Joe Rogan for underholdning.

Anonymkode: ba697...cf7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke bare det, men de kan ikke allmennkunnskap heller. Spesielt ting som har med natur, vær og vind osv. 

Har egentlig kommet dit at jeg har lite å lære av norsk journalistikk. Holder meg til BBC for verden, Krystal og Saagar for USA, og Joe Rogan for underholdning.

Så når Krystal og Saagar snakker med Rogan blir det infotainment😄

Anonymkode: d9c73...e1d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig!

Det står dårlig til i Norge om dagen. Ikke kan de skrive, og ikke evner de å stille kritiske spørsmål. 

Anonymkode: d7266...4ed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De har kuttet ut korrekturlesere!!!

Anonymkode: 9471b...755

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

VGScreenshot_20210713-140315.jpg.7e2de8f12398a079c42a1e35eab4dd5c.jpg

Anonymkode: 8b79f...5a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Småfeil i skriftspråket plager meg ikke. Er langt mer interessert i innhold enn form.

Anonymkode: d9c73...e1d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

VGScreenshot_20210713-140315.jpg.7e2de8f12398a079c42a1e35eab4dd5c.jpg

Anonymkode: 8b79f...5a0

:fnise: Hva var de nyttige tipsene? Skrev de om KGs- do-driks?

Anonymkode: e0ef0...0f6

Skrevet

Gramatisk slurv bryr jeg meg ikke om. Men det som irriterer meg ganske mye er rene faktafeil. Ser stadig vekk faktafeil, irriterende. Og egentlig totalt unødvendig. Virker som mange journalister bare skriver i vei uten å sjekke fakta skikkelig.

• Liker 1
Skrevet

.. "varmere temperaturer"  - det er til å få mark av. Og "Beboerne på Haiti.." 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Noen ganger lurer jeg på hvordan enkelte har fått jobb i de største nettavisene. Jeg får helt fnatt av og til. Sånn som VG nå: "Ber folk ikke kjøre campingvogn over fjelloverganger". 

Ofte også feil bruk av og/å osv. Flere som får helt fnatt av ting som dette?

Anonymkode: 56694...b07

Ja, men man må skille mellom overskrifter, som dette der plasshensyn og korte budskap trumfer krav om fullstendige setninger, og generelt dårlig språk. 

Det som irriterer mest, er feil «fakta» (er anførselstegn siden fakta jo betyr at noe er riktig..), samt uriktig bruk av ordtak, begreper etc som tyder på at skribenten ikke egentlig tenker over hva han/hun skriver og aldri hatt satt seg inn i hva ordtak betyr og dermed at de er historieløse. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Enig 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De har kuttet ut korrekturlesere!!!

Anonymkode: 9471b...755

Ja, dessverre. Men skulle tro et avansert rettsskrivingsprogram kunne hjulpet i dag. 

Anonymkode: a8706...38d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...