AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #1 Skrevet 17. juli 2021 Noen ganger lurer jeg på hvordan enkelte har fått jobb i de største nettavisene. Jeg får helt fnatt av og til. Sånn som VG nå: "Ber folk ikke kjøre campingvogn over fjelloverganger". Ofte også feil bruk av og/å osv. Flere som får helt fnatt av ting som dette? Anonymkode: 56694...b07 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #2 Skrevet 17. juli 2021 Ja det er irriterende! Anonymkode: 628f1...2fb 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #5 Skrevet 17. juli 2021 Ja, stadig flere journalister kan ikke skrive. Det hender ofte at jeg leser setninger som er helt uforståelige, selv om jeg legger godviljen til. De bruker ord som ikke er godkjent skriftlig, og de kan heller ikke grunnleggende grammatikk. Stadig oftere ser jeg oversettelser direkte fra engelsk, det er neppe nødvendig å si at resultatet er elendig norsk. Anonymkode: b61fe...31f 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #6 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ja, stadig flere journalister kan ikke skrive. Ikke bare det, men de kan ikke allmennkunnskap heller. Spesielt ting som har med natur, vær og vind osv. Har egentlig kommet dit at jeg har lite å lære av norsk journalistikk. Holder meg til BBC for verden, Krystal og Saagar for USA, og Joe Rogan for underholdning. Anonymkode: ba697...cf7 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #7 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke bare det, men de kan ikke allmennkunnskap heller. Spesielt ting som har med natur, vær og vind osv. Har egentlig kommet dit at jeg har lite å lære av norsk journalistikk. Holder meg til BBC for verden, Krystal og Saagar for USA, og Joe Rogan for underholdning. Anonymkode: ba697...cf7 Så når Krystal og Saagar snakker med Rogan blir det infotainment😄 Anonymkode: d9c73...e1d 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #8 Skrevet 17. juli 2021 Enig! Det står dårlig til i Norge om dagen. Ikke kan de skrive, og ikke evner de å stille kritiske spørsmål. Anonymkode: d7266...4ed 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #9 Skrevet 17. juli 2021 De har kuttet ut korrekturlesere!!! Anonymkode: 9471b...755 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #11 Skrevet 17. juli 2021 Småfeil i skriftspråket plager meg ikke. Er langt mer interessert i innhold enn form. Anonymkode: d9c73...e1d
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #12 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): VG Anonymkode: 8b79f...5a0 Hva var de nyttige tipsene? Skrev de om KGs- do-driks? Anonymkode: e0ef0...0f6
Kjetil E Skrevet 17. juli 2021 #13 Skrevet 17. juli 2021 Gramatisk slurv bryr jeg meg ikke om. Men det som irriterer meg ganske mye er rene faktafeil. Ser stadig vekk faktafeil, irriterende. Og egentlig totalt unødvendig. Virker som mange journalister bare skriver i vei uten å sjekke fakta skikkelig. 1
Anonym11223344 Skrevet 17. juli 2021 #14 Skrevet 17. juli 2021 .. "varmere temperaturer" - det er til å få mark av. Og "Beboerne på Haiti.." 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #15 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Noen ganger lurer jeg på hvordan enkelte har fått jobb i de største nettavisene. Jeg får helt fnatt av og til. Sånn som VG nå: "Ber folk ikke kjøre campingvogn over fjelloverganger". Ofte også feil bruk av og/å osv. Flere som får helt fnatt av ting som dette? Anonymkode: 56694...b07 Ja, men man må skille mellom overskrifter, som dette der plasshensyn og korte budskap trumfer krav om fullstendige setninger, og generelt dårlig språk. Det som irriterer mest, er feil «fakta» (er anførselstegn siden fakta jo betyr at noe er riktig..), samt uriktig bruk av ordtak, begreper etc som tyder på at skribenten ikke egentlig tenker over hva han/hun skriver og aldri hatt satt seg inn i hva ordtak betyr og dermed at de er historieløse. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ikke bare det, men de kan ikke allmennkunnskap heller. Spesielt ting som har med natur, vær og vind osv. Har egentlig kommet dit at jeg har lite å lære av norsk journalistikk. Holder meg til BBC for verden, Krystal og Saagar for USA, og Joe Rogan for underholdning. Anonymkode: ba697...cf7 Enig AnonymBruker skrev (6 timer siden): De har kuttet ut korrekturlesere!!! Anonymkode: 9471b...755 Ja, dessverre. Men skulle tro et avansert rettsskrivingsprogram kunne hjulpet i dag. Anonymkode: a8706...38d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå