AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #1 Skrevet 17. juli 2021 Jeg er gravid i uke 27. Alle prøver og målinger har vært fine til nå. I går var jeg hos jordmor og fikk påvist spor av protein i urinen, samt at blodtrykket var høyere enn de andre gangene. Det var likevel innenfor normalen. Syns jeg blir mer og mer trøtt og sliten, men har tenkt at det er normalt. Blir andpusten av lite anstrengelse. Har vann i kroppen, og jordmor skrev at jeg hadde ødem. Har ellers blitt mer lyd og lyssensitiv i det siste, men har tenkt at det kanskje kommer av korona. Mulig jeg er overbekymret her. Første gang jeg er gravid. Vet jo at det er normalt med det ene og det andre i svangerskapet og. I dag måtte jeg gå og legge meg igjen etter å ha spist frokost. Er trøtt selv om jeg har sovet godt. Hva tenker dere? Er dette normalt? Anonymkode: 0805f...37a
solmåneogstjerner Skrevet 17. juli 2021 #2 Skrevet 17. juli 2021 Jeg opplevde akkurat det samme. Vet ikke hvor du bor men her er det ihvertfall veldig varmt. Det kan være det som gir ødem. Det er helt normalt at man er sliten spesielt når det er varmt. Gikk ihvertfall helt fint her!
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #3 Skrevet 17. juli 2021 solmåneogstjerner skrev (Akkurat nå): Jeg opplevde akkurat det samme. Vet ikke hvor du bor men her er det ihvertfall veldig varmt. Det kan være det som gir ødem. Det er helt normalt at man er sliten spesielt når det er varmt. Gikk ihvertfall helt fint her! Ja det er innmari varmt her og. Kan godt hende det er det. Godt å høre at alt gikk fint☺️ Anonymkode: 0805f...37a 1
solmåneogstjerner Skrevet 17. juli 2021 #4 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja det er innmari varmt her og. Kan godt hende det er det. Godt å høre at alt gikk fint☺️ Anonymkode: 0805f...37a Bare ta kontrollene hos lege/jordmor. De passer på. Kjøl deg ned med fotbad/dusj. Ha bena høyt når du sitter. 😊
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #5 Skrevet 17. juli 2021 solmåneogstjerner skrev (1 minutt siden): Bare ta kontrollene hos lege/jordmor. De passer på. Kjøl deg ned med fotbad/dusj. Ha bena høyt når du sitter. 😊 Det skal jeg gjøre😊 Anonymkode: 0805f...37a 1
ablaze Skrevet 17. juli 2021 #6 Skrevet 17. juli 2021 Veldig bra at du er obs på symptomer, men du vil nok bli sendt til sykehuset dersom lege/jordmor mener det er nødvendig. Det vanskelige er at nesten alle symptomene på sv.f. er vanlige - det er når de legges sammen at de kan være grunnet dette. Jeg hadde stigende blodtrykk, hodepine, kraftig ødem og synsforstyrrelser innen jeg fikk påvist forgiftning via blodtrykk og urinprøve. Et annet tegn du kan være var på er kraftige smerter oppå magen. Vær obs på kroppens tegn og ring heller en gang for mye dersom du ikke føler at alt er som det skal være. Ta med urinprøve om du skal inn til ekstra sjekk. Lykke til - mest sannsynlig så slipper du unna 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #7 Skrevet 17. juli 2021 Ikke nøl med å ta kontakt med føden om du blir urolig. Det er alltid bedre med en «unødvendig» sjekk, enn en for lite. Jeg ble lagt inn med 3+, høyt blodtrykk, smerter i mellomgulvet(?), stjerner og pannehodepine. Ble satt igang etter noen dager på sykehuset men det var aldri kritiske verdier, og jeg var kommer ti uker lenger enn deg da han ble født. Håper det bare er varmen som tuller med deg, lykke til 😊 Anonymkode: 2dd9d...b08
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #8 Skrevet 17. juli 2021 Er du bekymret så be om ekstra kontroller, eller kontakt føden om du føler deg dårlig. I mitt første svangerskap hadde jeg tegn på svangerskapsforgiftning i uke 31-32. Proteiner i urinen og blodtrykk akkurat over grensa. Hadde også moe ødem. Ble derfor lagt inn, og fikk god oppfølging. I løpet av de dagene, gikk blodtrykket ned igjen og jeg fikk dra hjem. Altså ingen svangerskapsforgiftning. Med nr 2 fikk jeg påvist svangerskapsforgiftning i uke 33, da det plutselig ble oppdaget proteiner i urinen og veldig høyt blodtrykk på rutinekontroll. Ble innlagt med en gang. Fikk etterhvert blodtrykksmedisiner, da blodtrykket bare økte. Var innlagt inntil de satte i gang fødsel i uke 34. Med nr 3 hadde jeg ingen tegn på svangerskapsforgiftning. Med nr 4 økte blodtrykket gradvis gjennom svangerskapet, men var lenge innenfor normalen, og fikk beskjed om at det ikke var noe fare. I uke 25 hadde blodtrykket økt over grensa og det var proteiner i urinen. Da fikk jeg påvist svangerskapsforgiftning igjen. Fikk hyppige kontroller, 2-3 ganger i uka. Inntil fødselen startet i uke 29. Altså det jeg vil frem til, er at det ikke nødvendigvis trenger å være starten på svangerskapsforgiftning. Men det kan også være det. Så det er viktigå ta symptomene på alvor, og ha heller noen kontroller for mye. Anonymkode: 688a7...575
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #9 Skrevet 18. juli 2021 Takk for svar dere😊 Får bare se hvordan det går videre. Merker formen er litt opp og ned. Bedre på ettermiddagen/ kvelden. Tar det med ro når jeg føler jeg trenger det. Anonymkode: 0805f...37a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå