AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #21 Skrevet 19. juli 2021 Lurium skrev (1 time siden): I sameier/borettslag burde denne utgiften vært dekket av de som har parkeringsplasser. Folk som ikke har bil burde vært fritatt. Og hvordan tenker du det skal gjøres om de som ikke har bil skaffer seg det i etterkant? Eller leiligheten selges til noen som har bil? Anonymkode: 6ce4c...1a0 1
jabx Skrevet 19. juli 2021 #22 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Enig. Jeg er med å betaler for garasjedrift, der mange har el-bil. Selv parkerer jeg ute, og har ingen mulighet til el-bil. Om jeg tolker reglene rett må jeg ha en fast parkeringsplass ute for å kreve, hvilket jeg ikke har. Hadde ikke brydd meg om noen lapper i mnd hvis jeg hadde mulighet til lading. Men slik det er nå er det irriterende. Min leilighet øker mindre i verdi, og jeg skal selge innen 2 år😏 Anonymkode: 551e0...86c Hvis du parkerer på sameiet eller borettslagets parkeringsplass, altså har rett til å parkere der, så skal du vel ha rett til å kunne lade også. Det er bare det at ladingen da blir en fellesløsning fremfor at du får en egen/personlig ladestasjon. Og det skal selvsagt betales av alle og ikke bare deg (inkludert selve ladestasjonen).
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #23 Skrevet 19. juli 2021 jabx skrev (21 minutter siden): Hvis du parkerer på sameiet eller borettslagets parkeringsplass, altså har rett til å parkere der, så skal du vel ha rett til å kunne lade også. Det er bare det at ladingen da blir en fellesløsning fremfor at du får en egen/personlig ladestasjon. Og det skal selvsagt betales av alle og ikke bare deg (inkludert selve ladestasjonen). Jeg sendte mail til styret, men fikk bare beskjed om at det ikke foreligger planer ang lading for oss som ikke har garasje😏 Anonymkode: 551e0...86c
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #24 Skrevet 19. juli 2021 Har el-moped og lader inne hos meg selv. Dette styret unngår jeg. Anonymkode: fb431...f77
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #25 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg sendte mail til styret, men fikk bare beskjed om at det ikke foreligger planer ang lading for oss som ikke har garasje😏 Jeg tror de er pliktig til å legge frem infrastruktur for lading. Ev forlange å få plass i garasjen. I mitt brl har fellesskapet finansiert kabler frem til parkeringsplassene, men selve ladeboksen må beboer betale for. Anonymkode: 4944e...04c 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #26 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg tror de er pliktig til å legge frem infrastruktur for lading. Ev forlange å få plass i garasjen. I mitt brl har fellesskapet finansiert kabler frem til parkeringsplassene, men selve ladeboksen må beboer betale for. Anonymkode: 4944e...04c Stemmer det at man må ha fast parkeringsplass ute for å kreve dette? vi har så klart ikke det😌 Anonymkode: 551e0...86c
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #27 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Over 500 kroner i måneden kun for infrastrukturen? Dette var en dårlig deal gitt. Forbruk kommer jo i tillegg, gjerne til høyere og bundet pris enn vanlig strømleverandør. Anonymkode: 87c9d...cac 99% sikker på at de 500,- er flat pris på strøm, og at borettslaget fikk tilskudd til delvis å dekke infrastrukturen. Er noen år siden nå, så husker ikke detaljene. Anonymkode: 46824...272
AliceNextDoor Skrevet 19. juli 2021 #28 Skrevet 19. juli 2021 Her jeg bor er det ikke mulig fordi strømnettverket er gammelt og ikke i stand til å opprettholde behovet som økes ved lading av biler. Men for min del er det kort vei til annen ladestasjon, dette var et problem jeg var klar over når jeg kjøpte min bil og byr ikke på vanskeligheter så lenge jeg planlegger.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #29 Skrevet 19. juli 2021 jabx skrev (8 timer siden): Hva dekker de 500? Felles infrastruktur? I så fall er det ulovlig. Kun strøm. Vi har faste ladeplasser i garasjen og ute og alle kobler seg til via en app. I forkant av generalforsamlingene så blir det sendt ut skjema til alle beboere med spørsmål om de har planer om å anskaffe elbil i nær fremtid. Det er også flere og flere parkeringsplasser som blir «lånt» til Bildeleringen på fast basis så hvis du har fossilbil så begynner du å slite hvis du ikke har tilvist parkering. Noen leiligheter kommer med fast parkeringsplass og enkelte av de har fått installert lading i garasjen, mens resten ute har vært «fritt vilt» men nok plasser. Nå etter at det også har blitt reserverte plasser ute for alle med elbil så er det trangt om beinet. Ganske stort borettslag. Anonymkode: 46824...272
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #30 Skrevet 19. juli 2021 strapaziert skrev (28 minutter siden): Her jeg bor er det ikke mulig fordi strømnettverket er gammelt og ikke i stand til å opprettholde behovet som økes ved lading av biler. Men for min del er det kort vei til annen ladestasjon, dette var et problem jeg var klar over når jeg kjøpte min bil og byr ikke på vanskeligheter så lenge jeg planlegger. Borettslag som har gammelt el-verk vil etterhvert bli pålagt å få lagt inn mer strøm sånn at man har tilgang til el-lader. Men det vil jo koste borettslaget en del penger og enkelte borettslag vil ikke ta den kostnaden eller jobben dette medfører. Dette vil som regel medføre lån for borettslaget samt økning av husleien. Alt ettersom hvordan økonomien er i borettslaget. Som regel må de ta opp lån for innlagt mer strøm, dvs. strømleverandøren må som regel grave til nærmeste trafostasjon og det må legges ned kabler. Vi er gammelt borettslag som i tillegg til dette måtte skifte el-tavler i kjelleren. Hos oss er det satt opp ladestasjoner på alle som har faste plasser samt alle garasjer + et par ladestadsjoner på gjesteparkeringen. Anonymkode: 0bdd4...c7f 1
jabx Skrevet 20. juli 2021 #31 Skrevet 20. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 19.7.2021 den 15.09): Jeg sendte mail til styret, men fikk bare beskjed om at det ikke foreligger planer ang lading for oss som ikke har garasje😏 Anonymkode: 551e0...86c Da er det deres lovpålagte plikt å igangsette planer.
jabx Skrevet 20. juli 2021 #32 Skrevet 20. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 19.7.2021 den 15.47): Stemmer det at man må ha fast parkeringsplass ute for å kreve dette? vi har så klart ikke det😌 Anonymkode: 551e0...86c Nei, det skal være nok at du har parkering på sameiet eller borettslagets felles parkeringsområde. Om forslaget som ble vedtatt: "Forslaget gjekk ut på at alle som har rett til å parkere på eigedommen til sameiget eller burettslaget, skulle få rett til å setje opp eit ladepunkt. Departementet foreslo at den som disponerer ein fast parkeringsplass, skulle få rett til å setje opp ladepunkt der. Departementet foreslo vidare at det skulle vere opp til styret å avgjere plassering dersom den som krev å setje opp ladepunkt, berre har ein rett til å parkere på fellesareal." Og: "Dersom ladepunktet blir sett opp på eit område der alle seksjonseigarar eller andelseigarar har tilgang til det, meinte departementet at det er naturleg å rekne det som eit felles gode for bebuarane." Så loven tar helt konkret for seg både når man har egen parkeringsplass, og når man parkerer på felles parkeringsområde. Begge deler gir rett til etablering av lading.
jabx Skrevet 20. juli 2021 #33 Skrevet 20. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 19.7.2021 den 18.14): Borettslag som har gammelt el-verk vil etterhvert bli pålagt å få lagt inn mer strøm sånn at man har tilgang til el-lader. Men det vil jo koste borettslaget en del penger og enkelte borettslag vil ikke ta den kostnaden eller jobben dette medfører. Dette vil som regel medføre lån for borettslaget samt økning av husleien. Alt ettersom hvordan økonomien er i borettslaget. Som regel må de ta opp lån for innlagt mer strøm, dvs. strømleverandøren må som regel grave til nærmeste trafostasjon og det må legges ned kabler. Vi er gammelt borettslag som i tillegg til dette måtte skifte el-tavler i kjelleren. Hos oss er det satt opp ladestasjoner på alle som har faste plasser samt alle garasjer + et par ladestadsjoner på gjesteparkeringen. Anonymkode: 0bdd4...c7f Borettslaget kan ikke nekte å oppgradere anlegget med mindre det blir altfor dyrt. Lurer på om det var 50.000 kroner per boligenhet som var et anslag på hva som kunne tenkes å være for dyrt. Så det skal en del til for å kunne avslå med kostnad som begrunnelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå