Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor leier en leilighet via OBOS, det er 54 leiligheter og så i etterkant har de bygd på og laget 6 eierleiligheter, altså de som kjøpt de har betalt inn rundt 3,7 mill. Gjennomsnitt alder på de som bor i leilighetene som mamma leier er 70 så det er kun de som kjøpte boligens som har biler. Nå har det ene paret kjøpt seg elbil og mamma fikk brev i går om at det blir en økning i husleie fra 1/1-22 pga de skal sette opp en ladestasjon. Hvorfor er det slik at det forventes at de skal måtte være med å dekke dette? Er det egentlig lov?

Skrevet
1974bloggen skrev (1 minutt siden):

Min mor leier en leilighet via OBOS, det er 54 leiligheter og så i etterkant har de bygd på og laget 6 eierleiligheter, altså de som kjøpt de har betalt inn rundt 3,7 mill. Gjennomsnitt alder på de som bor i leilighetene som mamma leier er 70 så det er kun de som kjøpte boligens som har biler. Nå har det ene paret kjøpt seg elbil og mamma fikk brev i går om at det blir en økning i husleie fra 1/1-22 pga de skal sette opp en ladestasjon. Hvorfor er det slik at det forventes at de skal måtte være med å dekke dette? Er det egentlig lov?

Såvidt jeg har forstått det: borettslaget er pliktig til å legge til rette for elbillading. Hvis drt er private parkeringsplasser så må hver enkelt betale for selve ladestasjonen selv, men laget betaler for infrastrukturen. Det kan bli dyrt, om fet trengs ny trafo. 

Undersøk hvordan kostnadene fordeles.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja, din mor må nok finne seg i det.

Anonymkode: ec6f3...3b2

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Fordi det å legge opp til ladestastjoner for elbil krever en endring i kapasiteten på det elektriske anlegget slik at det ikke blir overbelastet. Det er denne infrastrukturen som man i borettslaget eller sameiet må være med å dekke som en del av fellesskapet.

AnonymBruker
Skrevet
1974bloggen skrev (På 17.7.2021 den 12.39):

Ja det er lov. Dette er tydeligvis en ladestasjon som alle kan bruke og da må alle betale. Sånn har det blitt selv om du ikke har bil. Kostnaden blir delt på alle leilighetene. 

Anonymkode: 0bdd4...c7f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ja det er lov. Dette er tydeligvis en ladestasjon som alle kan bruke og da må alle betale. Sånn har det blitt selv om du ikke har bil. Kostnaden blir delt på alle leilighetene. 

Nei, ladestasjonen trenger slett ikke være tilgjengelig for alle. Det høres ut som noen har gjort som de har rett til - kreve lading. Og så fått satt opp egen lader.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
jabx skrev (3 timer siden):

Nei, ladestasjonen trenger slett ikke være tilgjengelig for alle. Det høres ut som noen har gjort som de har rett til - kreve lading. Og så fått satt opp egen lader.

Ladestasjonene som blir satt opp på parkeringsplass skal være tilgjengelig for alle. Så er det opp til de med EL bil og skaffe seg nødvendige kort/koder for og koble seg på. Laderne hos oss er gjort klar men så er det opp til beboerne og fikse avtale sånn at de får tilgang til laderen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Leiligheter med lademulighet blir mer ettertraktet og får da ofte høyere pris ved salg. Og det blir mindre støyende trafikk i nabolaget med elbiler og mindre eksos i fellesgarasjer. Men dette er kanskje ingen trøst om man har tenkt å bo der resten av livet uten elbil.

Anonymkode: b1f43...90d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (13 timer siden):

Fordi det å legge opp til ladestastjoner for elbil krever en endring i kapasiteten på det elektriske anlegget slik at det ikke blir overbelastet. Det er denne infrastrukturen som man i borettslaget eller sameiet må være med å dekke som en del av fellesskapet.

Borettslag skal tilrettelegge for el bil lading. Det betyr ikke at borettslaget er pliktig til å stå for kostnader. Kostnader kan utelukkende gis til beboere i borettslag. Hvordan borettslag løser dette er ulikt utfra størrelse på borettslaget, hvor mange som har elbil, infrastruktur osv. 

I borettslag er det også slik at flertallet bestemmer. Det betyr at man i mange situasjoner må være med å betale for tjenester og annet som man nødvendigvis ikke selv aktivt bruker. 

Som leietager i borettslag er jeg usikker på reglene rundt dette. Alle som leier bolig bør være medlem i Leieboerforeningen for å trygghet og opprettholdelse av rettigheter - det er det beste tipset til ts sin mor.

Hilsen Styreleder

Anonymkode: 4ebd4...093

• Liker 2
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Borettslag skal tilrettelegge for el bil lading. Det betyr ikke at borettslaget er pliktig til å stå for kostnader. 

«I nokre tilfelle vil det vere naudsynt å oppgradere straumnettet for å kunne etablere ladepunkt. Slike kostnadar til fellestiltak må normalt dekkast av fellesskapet etter vanlege reglar om kostnadsdeling i burettslagslova, medan kostnadene til innkjøp og montering av ladepunktet på eigen parkeringsplass sjølvsagt må dekkast av den enkelte. «

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringa-vil-gi-folk-rett-til-a-lade-elbilen-heime/id2766039/

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Borettslaget får tilskudd til å legge opp for elbil-lading. Hos oss er det faste ladeplasser der bruker betaler 500,- mnd ekstra i felleskostnader og borettslaget dekker resten. De som ikke har ladeplass får heller ikke økte fellesutgifter 

Anonymkode: 46824...272

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Borettslaget får tilskudd til å legge opp for elbil-lading. Hos oss er det faste ladeplasser der bruker betaler 500,- mnd ekstra i felleskostnader og borettslaget dekker resten. De som ikke har ladeplass får heller ikke økte fellesutgifter 

Over 500 kroner i måneden kun for infrastrukturen? Dette var en dårlig deal gitt. Forbruk kommer jo i tillegg, gjerne til høyere og bundet pris enn vanlig strømleverandør.

Anonymkode: 87c9d...cac

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Borettslag skal tilrettelegge for el bil lading. Det betyr ikke at borettslaget er pliktig til å stå for kostnader. Kostnader kan utelukkende gis til beboere i borettslag. Hvordan borettslag løser dette er ulikt utfra størrelse på borettslaget, hvor mange som har elbil, infrastruktur osv. 

I borettslag er det også slik at flertallet bestemmer. Det betyr at man i mange situasjoner må være med å betale for tjenester og annet som man nødvendigvis ikke selv aktivt bruker. 

Som leietager i borettslag er jeg usikker på reglene rundt dette. Alle som leier bolig bør være medlem i Leieboerforeningen for å trygghet og opprettholdelse av rettigheter - det er det beste tipset til ts sin mor.

Hilsen Styreleder

Anonymkode: 4ebd4...093

Hvis du er usikker på reglene, bør du sette deg inn i dem

Det har jeg gjort. Riktignok er vi et sameie, men reglene her om at infrastrukturen som skal til for å sikre at ladingen ikke er til skade for fellesanlegget er lik for både sameier og borettslag. Reglene ble nylig endret.

Altså: Den enkelte må selv bekoste ladestasjon, men fellesskapet (borettslag eller sameiet) må skaffe infrastrukturen som skal til for at det er mulig. I vårt tilfelle ble det bygget en ladesløyfe og denne måtte alle være med å dekke. Ja, det var hylende protester fra de som ikke har garasjeplass. Jeg har selv ikke garasjeplass men ser likevel nytten av at sikringer ikke ryker i tide og utide samt at det ikke begynner å brenne fordi det settes opp stikkontakter av feil type.

Jeg sitter i styret.

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Over 500 kroner i måneden kun for infrastrukturen? Dette var en dårlig deal gitt. Forbruk kommer jo i tillegg, gjerne til høyere og bundet pris enn vanlig strømleverandør.

Anonymkode: 87c9d...cac

Det er et hav av tilbud fra folk som skal selge alt mulig av løsninger. Heldigvis hadde vi valgt løsning hos oss før dette flommet inn og vi kunne avvise spetakkelet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ladestasjonene som blir satt opp på parkeringsplass skal være tilgjengelig for alle. Så er det opp til de med EL bil og skaffe seg nødvendige kort/koder for og koble seg på. Laderne hos oss er gjort klar men så er det opp til beboerne og fikse avtale sånn at de får tilgang til laderen. 

Er du TS?

Skrevet

I sameier/borettslag burde denne utgiften vært dekket av de som har parkeringsplasser. Folk som ikke har bil burde vært fritatt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva dekker de 500? Felles infrastruktur? I så fall er det ulovlig.

• Liker 1
Skrevet
Lurium skrev (2 minutter siden):

I sameier/borettslag burde denne utgiften vært dekket av de som har parkeringsplasser. Folk som ikke har bil burde vært fritatt. 

Oppgradering av felles infrastruktur skal dekkes av alle. Også om man ikke disponerer parkeringsplass.

Kabling frem til hver parkeringsplass skal dekkes av alle som disponerer parkeringsplass.

Montering av ladestasjon og selve ladestasjonen skal dekkes av hver enkelt som ønsker lading.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Lurium skrev (3 minutter siden):

Enig. Jeg er med å betaler for garasjedrift, der mange har el-bil. Selv parkerer jeg ute, og har ingen mulighet til el-bil. Om jeg tolker reglene rett må jeg ha en fast parkeringsplass ute for å kreve, hvilket jeg ikke har. Hadde ikke brydd meg om noen lapper i mnd hvis jeg hadde mulighet til lading. Men slik det er nå er det irriterende. Min leilighet øker mindre i verdi, og jeg skal selge innen 2 år😏

Anonymkode: 551e0...86c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...