Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

..

Anonymkode: 6eb08...e3d

AnonymBruker
Skrevet

Fra kr 0 og oppover. Vil du ha et mere nøyaktig svar så må du stille et mere nøyaktig spørsmål.

Anonymkode: 9e664...4c4

• Liker 6
Skrevet

I utgangspunktet ingenting. Skal du ha as er det 30 000 i aksjekapital men det kan du jo bruke til utstyr osv. Hva du trenger av utstyr avhenger av hva du skal drive med. Ved etablering av as må du vel ha en attest fra revisor el.l. på innbetalt egenkapital. Ellers kan du ordne ting selv, så lenge du har oversikt over hva som skal meldes og hvordan du gjør det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt er et tau?

Anonymkode: 6b7b5...cf7

AnonymBruker
Skrevet

Registrering i Brønnøysund koster 5-6000

Anonymkode: 3d872...013

AnonymBruker
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (Akkurat nå):

I utgangspunktet ingenting. Skal du ha as er det 30 000 i aksjekapital men det kan du jo bruke til utstyr osv. Hva du trenger av utstyr avhenger av hva du skal drive med. Ved etablering av as må du vel ha en attest fra revisor el.l. på innbetalt egenkapital. Ellers kan du ordne ting selv, så lenge du har oversikt over hva som skal meldes og hvordan du gjør det. 

Man trenger ikke 30000 kr i aksjekapital. Det kan også være tinginskudd.

Anonymkode: a0a60...fe2

AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på hva du skal drive med. Fra 0 til uendelig. 

Men... kan raskt bli dyrt om du ikke vet hva du holder på med. Blir vettskremt av enkelte av spørsmålene som kommer her inne. Folk kan ikke lovverket, de kan ikke regnskap, de kan ikke skatt, moms, eller lønnsinnberetning. Da er det mye som er veldig lønnsomt de første månedene, helt til alt smeller, og må gjøres opp. 

Anonymkode: 19b42...d77

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja. Til en verdi av minst 30000.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (17 minutter siden):

Ja. Til en verdi av minst 30000.

Jepp. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det blir raskt knotete. Verdiene vil være bundet til ASet, og avskåret fra privat bruk. Verdsettelse er ofte dyrt og vanskelig, og det krever revisorattestasjon.

Jeg kan aldri se for meg at stiftelse med tingsinnskudd kan være lønnsomt når det kun dreier seg om minimumsinnskuddet på 30 000. Attestene man trenger vil i seg selv raskt overstige de 30 000 man kan skyte inn som kapitalinjeksjon. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke engang klarer å Google ‘starte opp eget firma’ og finne relevant informasjon fra sikre kilder, men faktisk velger å spørre på KG - av alle steder - så bør du nok like gjerne slå fra deg tanken.

https://www.altinn.no/starte-og-drive/

Det kreves mye innsatsvilje, evne til å orientere seg, lære, finne informasjon, osv. Og det er før en i det hele tatt begynner å tenke på forretningsidé og drift. 

Anonymkode: 538e0...b35

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det blir raskt knotete. Verdiene vil være bundet til ASet, og avskåret fra privat bruk. Verdsettelse er ofte dyrt og vanskelig, og det krever revisorattestasjon.

Jeg kan aldri se for meg at stiftelse med tingsinnskudd kan være lønnsomt når det kun dreier seg om minimumsinnskuddet på 30 000. Attestene man trenger vil i seg selv raskt overstige de 30 000 man kan skyte inn som kapitalinjeksjon. 

Irrelevant. Jeg opplyser bare om at det er mulig istedet for å bruke 30000 i kroner og øre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Irrelevant. Jeg opplyser bare om at det er mulig istedet for å bruke 30000 i kroner og øre.

Og jeg opplyser at det er forskjell på en teoretisk mulighet, og en praktisk forsvarlig løsning. Som er veldig relevant gitt spørsmålsstillingen i HI. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og jeg opplyser at det er forskjell på en teoretisk mulighet, og en praktisk forsvarlig løsning. Som er veldig relevant gitt spørsmålsstillingen i HI. 

HI er helt tomt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Registrering i Brønnøysund koster 5-6000

Anonymkode: 3d872...013

Hva slags registrering? Jeg driver ENK og har ikke betalt en krone for registrering. 

Anonymkode: 5ad7f...13d

Skrevet

Kostet meg ingenting å opprette ENK.

For meg koster det ingenting annet enn de fakturaene jeg betaler for å sende fakturaer via Conta, og skatt naturligvis. Ellers koster ENK særdeles lite. 

AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (5 minutter siden):

Kostet meg ingenting å opprette ENK.

For meg koster det ingenting annet enn de fakturaene jeg betaler for å sende fakturaer via Conta, og skatt naturligvis. Ellers koster ENK særdeles lite. 

Det avhenger veldig av hvilken bransje man er i. Ganske mange bransjer man må investere i driftsmidler før man kan fakturere noe som helst.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det avhenger veldig av hvilken bransje man er i. Ganske mange bransjer man må investere i driftsmidler før man kan fakturere noe som helst.

Det er korrekt, og jeg svarte kun på vegne av meg selv.

Og jeg hadde også dette, strengt tatt, men fikk fradrag for oppstartkostnadene. I realiteten ble det derfor minimalt for meg å betale.

Men klart, det kommer selvfølgelig helt an på hva man skal drive med. Jeg fakturerer en viss sum per måned og har ingen utgifter foruten fakturaen (som jeg uansett inkluderer når jeg faktureerr kunden), så for meg har det vært minimalt med både arbeid og kostnader (og holder man seg under 50 000 kr slipper man jo også unna momsen).

Skrevet
solmåneogstjerner skrev (11 timer siden):

Nei

Det holder med bank attest

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...