Gå til innhold

Ny bil. VW ID4, Huyndai Ioqnic 5, eller Skoda Enyaq?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen og jeg skal kjøpe ny bil. Han har foreslått elbil og jeg synes det høres greit ut til vårt behov. Det må være en slag SUV med litt god plass. Han nevnte de tre i tittelen. Jeg aner ikke hvilken som er best. Vi har prøvekjørt alle tre og alle virker ok med noen plusser og minuser. Noen som har noen anbefalinger og som kan litt mer om dette enn meg?

Anonymkode: 2f85a...eba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har prøvekjørt alle disse. 
Skoda var veldig romslig og fin. Men daff motor og kjedelig familiebilutseende.

Ionic romslig og mange finesser. God og kjøre men spesielt utseende. 
 

ID 4 helt ok.

Har dere prøvd Tesla? Vi likte godt Tesla 3.

Vi skal prøve Ford og Jaguar neste uke.

Anonymkode: 8295f...870

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror Ioniq 5 skal være veldig bra, men dette er ganske like biler i samme segment egentlig. Så alle er veldig gode. Litt mer plass i Skoda, uten tvil. 

 

Anonymkode: 17ec6...ff3

AnonymBruker
Skrevet

Volkswagen er allerede litt akterutseilt ift pris, kvalitet og ytelse, Škodaen er helt grei, men Ioniq 5 er for øyeblikket den beste elbilen du kan kjøpe om du skal ha ordinær familiebil.

800V infrastruktur, ufattelig performance, god plass, og den velkjente Hyundai-kvaliteten - alt til en super pris. Denne har i praksis ingen konkurrenter nå. 

https://motor.no/elbil/motor-test-av-ioniq-5--i-tet-blant-elektriske-familie-suv-er/202563

Folk som følger med på (el)bilmarkedet kan da ikke være i tvil om hva som er det beste valget nå. Den vinner også samtlige tester den er med i, både i Norge og internasjonalt. 

Anonymkode: c7e7c...100

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp Tesla model 3, hvis dere må ha en SUV så kjøp en brukt Tesla X. Da får dere lang rekkevidde og ingen ladekøer

Anonymkode: 96999...15b

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har prøvekjørt VW id4, Skoda Eniaq og endte opp med å kjøpe Tesla model 3 ja. Nå var det mest mannen som bestemte, men jeg var enig. 

Id4 fikk ingen av oss spesielt sans for. Er jo fin bil, men overraskende liten inne for å være så stor og høy. Dyr. 

Jeg likte Skoda Eniaq veldig godt, en stor bil der man sitter høyt og har god oversikt til alle sider pga store vinduer. Kjøreopplevelse som "vanlig" stor drivstoff bil. Men, igjen, den er jo dyr, ble minst 150 tusen dyrere enn Tesla model 3, og bagasjen er ikke veldig mye større enn Tesla sin, det virker også ikke større inne (men baksetet er litt bredere). Så virker den også "billigere" laget innvendig, altså akkurat som Skoda alltid er, fornuftig, sparsom bil, bare sykt dyr. Man kan få den med finere felger for mer sporty utseende utvendig men det blir enda 40 tusen ekstra.

Så Tesla model 3. Mye billigere for bare litt mindre bil, virket som en best deal. Vi får stappe tre barn i baksetet, en i bakovervendt sete, en i fremover, og en på puta. Overraskende stor bagasje - men liten åpning til den. Så ikke en bil for barnevogn og hundebur, men vi her ikke slikt. Leken og morsom bil å kjøre, virker veldig kraftig og vektløs. Det er nok kjøreegenskapene mannen likte mest, og jeg må nå minne på å ikke kjøre som en dust. 😅 Vi kjørte fullstappet teslaen på hytta og det gikk helt fint, fikk plass til alt. Så fornøyde foreløpig. 

Ja, ta selvsagt høyde for at vi har bare prøvekjørt, og har heller ikke eid teslaen så lenge. 

Anonymkode: 04e3c...c79

  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

.......... Man kan få den med finere felger for mer sporty utseende utvendig men det blir enda 40 tusen ekstra.

....................

Anonymkode: 04e3c...c79

Prøv igjen.  De største originalfelgene koster 23k ekstra med dekk.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Whistler said:

Prøv igjen.  De største originalfelgene koster 23k ekstra med dekk.

Det kan hende at jeg ikke husker prisene helt hindre prosent riktig ja. Men er ganske sikker på at de sa til oss det var 40-50 tusen ekstra for største, fineste felger. Da selvsagt for sett med vinterdekk og sommerdekk. Og begynnende pris, billigst oppsett (men med vinterdekk) og med bare bakhjulsdrift, var på 560-580. Det er en forhandler i Bærum, juni-prisene.

Teslaen kom opp på 440 med større felger og tilhengerfeste, så vi snakker omtrent 150 tusen forskjell på ca samme oppsett. 🤷

Anonymkode: 04e3c...c79

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når det er sagt, så ja, jeg har selv stusset på prisene på Eniaq. Tror kanskje de burde sette prisen litt ned for å kunne konkurrere med Teslaen. 

Anonymkode: 04e3c...c79

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det med TS; hva var fordelene og ulempene på bilene og hva gikk dere for til slutt?

Anonymkode: c7e7c...100

Skrevet

Har du sett på Mazda mx30?. Den ser mye bedre ut enn Hyundaien og bedre å kjøre. Er vel billigere også. Eneste er hvis du trenger lang rekkevidde/gjerrig på forbruk så er nok mx30 ikke beste alternativ. Hyundaien ser bedre ut enn Leaf(den er grusom), men ser litt plastikk ut likevel.

AnonymBruker
Skrevet
bosve skrev (5 minutter siden):

Har du sett på Mazda mx30?. Den ser mye bedre ut enn Hyundaien og bedre å kjøre. Er vel billigere også. Eneste er hvis du trenger lang rekkevidde/gjerrig på forbruk så er nok mx30 ikke beste alternativ. Hyundaien ser bedre ut enn Leaf(den er grusom), men ser litt plastikk ut likevel.

Du kan ikke sammenligne Leaf og Ionic5. Du får sikkert to Leaf inni en Ionic. 

Anonymkode: 8295f...870

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi skal prøvekjøre ionic5, id4 og kia eniro når ferien er over. Slo fra oss enyaq etter å ha vært å sett på den (uten å kjøre) da vi syntes den var helt pyton å sitte i førersetet på. Vi er langbeina begge to da (han 194 og jeg 180), men det kjentes ut som om den var skapt for noen med bare ett bein 🙈😂 Vi trenger en del plass inni med 2x lange bein og 2 x bakovervendt barnesete fra vinteren av, så blir spennende å se hvor vi finner mest plass.. 

Etter å bare ha kikka på dem, er det definitivt ionicen som frister mest, men vi gleder oss til å prøve de andre også. Meld gjerne tilbake hva dere lander på og hvilke erfaringer dere gjør dere! 

Anonymkode: d1107...b80

Skrevet

Vi vurderer Tesla Y som en elektrisk SUV som erstatning for Qashqaien vår. Men skulle gjerne hatt en 7 seter. 

Dessverre leveres det bare 5 seter til høsten. 

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

MX30 er en supertrang, liten bil, som likevel har stort fotavtrykk. Kort rekkevidde, treg lading. Den kan ikke sammenliknes med de andre her. 

Anonymkode: c7e7c...100

  • Liker 3
Skrevet (endret)

Det kommer jo helt an på hva som er viktigst for den konkrete familien. Vi skal ha Enyaq fordi den er best på bagasjeplass. Antall liter oppgitt er ikke så ulikt, men de målingene gjøres fra gulv til toppen av setekanten (eller noe lignende; i alle fall ikke opp til taket). Enyaq har mye mindre skrånende tak enn f.eks. Ioniq, så det er plass til en god del mer i Enyaq fra nakkestøtta og opp (med lastnett så det fortsatt er trygt å laste i høyden mtp kollisjon). Skal man ha det som bil nr. 2 eller man ikke har små/mange barn, er det kanskje ikke så viktig. 

Endret av DNX
AnonymBruker
Skrevet
DNX skrev (4 minutter siden):

Det kommer jo helt an på hva som er viktigst for den konkrete familien. Vi skal ha Enyaq fordi den er best på bagasjeplass. Antall liter oppgitt er ikke så ulikt, men de målingene gjøres fra gulv til nakkestøtte. Enyaq har mye mindre skrånende tak enn f.eks. Ioniq, så det er plass til en god del mer i Enyaq fra nakkestøtta og opp (med lastnett så det fortsatt er trygt å laste i høyden mtp kollisjon). Skal man ha det som bil nr. 2 eller man ikke har små/mange barn, er det kanskje ikke så viktig. 

Det er et godt poeng, men også litt artig. Vi er på bilferie nå i en sistegenerasjons Hyundai i20. Mange vil se på det som en småbil uegnet for familieferie. Men det skyldes mest at folk skal ha med så ufyselig mye pikkpakk når de drar på tur; helst fylle opp takboksen også. Og det som vi i dag ser på som små biler er egentlig 4+m lange kjøretøy som er like store som 90-tallets familiebiler. En Ioniq 5 er en svær bil. Pakker du vanligvis bilen til taket, betyr det ikke nødvendigvis at du har en (for) liten bil. :)

Anonymkode: c7e7c...100

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er et godt poeng, men også litt artig. Vi er på bilferie nå i en sistegenerasjons Hyundai i20. Mange vil se på det som en småbil uegnet for familieferie. Men det skyldes mest at folk skal ha med så ufyselig mye pikkpakk når de drar på tur; helst fylle opp takboksen også. Og det som vi i dag ser på som små biler er egentlig 4+m lange kjøretøy som er like store som 90-tallets familiebiler. En Ioniq 5 er en svær bil. Pakker du vanligvis bilen til taket, betyr det ikke nødvendigvis at du har en (for) liten bil. :)

Anonymkode: c7e7c...100

Enig i at mange pakker for mye og at man er «godt vant» med plassen ift. før.  Men hvis man er avhengig av å få med barnevogner etc, så fylles det fort opp😊 Pakker ikke til taket på en vanlig langtur, men setter pris på å ha muligheten om det skulle være noe spesielt. 

AnonymBruker
Skrevet
DNX skrev (8 minutter siden):

Enig i at mange pakker for mye og at man er «godt vant» med plassen ift. før.  Men hvis man er avhengig av å få med barnevogner etc, så fylles det fort opp😊 Pakker ikke til taket på en vanlig langtur, men setter pris på å ha muligheten om det skulle være noe spesielt. 

Obs! Nyttevektlasten for elbil er ofte lav. Er nok mange som kjører med overvekt.

Anonymkode: 8295f...870

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...