Gå til innhold

Leietaker mistet nøkler, hvem betaler for ny kopi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leietakere mistet nøkler til ytterdør, garasje og postkasse. De hang på samme hank. 
vi må nå kopiere opp nye par. Er det vi eller leietakere som skal betale de hundrelappene? Det står jo i kontrakten hvor mange nøkler som utleveres så tenker jo i utgangspunktet at det da er rett om de betaler for å erstatte de?

Tenker også vi kan være grei og tenke at uhell skjer og at vi kan dekke evt. denne gangen, men hvis det skjer igjen må de dekke det. 

det er voksne folk på over 50. 
hva ville dere gjort?

en idè kan jo være å be de dekke og hvis de finner nøkkene får de pengene tilbake og vi får et nøkkelsett tilbake. 

Anonymkode: caa88...f1b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Leietaker skal selvfølgelig betale for de nye nøklene. 

Anonymkode: d2949...5f3

• Liker 25
Skrevet

Jeg ville forlangt at de som mistet nøklene, betaler for de nye, selvsagt. Det er ingen grunn til at dere skal betale for andres rot. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg mistet nøkkelknippet mitt måtte jeg ikke bare betale for nytt sett selv, jeg måtte også dra å fikse det selv. Huseier bare kom innom med et reservesett og ba meg returnere det når jeg hadde fått kopiert opp nytt. Ryddig og greit. 

Anonymkode: 3cc71...10e

• Liker 14
Skrevet

Absolutt leietaker sitt ansvar. De må dekke dette selv. 

• Liker 6
Skrevet

Det ville jeg som leietaker tatt for gitt at jeg skulle dekke.

• Liker 4
Skrevet

Leietaker slipper billig unna om h*n kun må betale for nye nøkler. Du kunne fint krevd at h*n måtte betalt for bytte av låser også. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Her er det jeg (leietaker) som står til ansvar for å erstatte nøkler som mistes. 

Anonymkode: 551fa...037

• Liker 2
Skrevet

Hvis du bare ber om utlegg for nye nøkler, er du raus. Vet at noen huseiere krevd utgifter med å bytte låsene, i en slik situasjon.  I alle fall om nøklene hadde blitt sjålet fra rn gymbag eller lignende. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Leietakere mistet nøkler til ytterdør, garasje og postkasse. De hang på samme hank. 
vi må nå kopiere opp nye par. Er det vi eller leietakere som skal betale de hundrelappene? Det står jo i kontrakten hvor mange nøkler som utleveres så tenker jo i utgangspunktet at det da er rett om de betaler for å erstatte de?

Tenker også vi kan være grei og tenke at uhell skjer og at vi kan dekke evt. denne gangen, men hvis det skjer igjen må de dekke det. 

hva ville dere gjort?

en idè kan jo være å be de dekke og hvis de finner nøkkene får de pengene tilbake og vi får et nøkkelsett tilbake. 

Som leietager hadde jeg aldri forventet at huseier skulle betale for dette - det er jo jeg som har mistet dem...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Leietaker betaler for nye nøkker. Du kunne også krevd betaling for bytte av lås om du skulle gjort det på grunn av mistede nøkler, 

Anonymkode: dcfd0...b3b

• Liker 4
Skrevet

En selvfølge at leietakere betaler for noe de selv har rotet bort. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at husverten vår er grei. Når samboeren min knakk nøkkelen i låsen byttet de alt og skaffet nye nøkler, helt uten å kreve penger fra oss.

Anonymkode: 8a56b...fa0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som andre skriver så er det leietager som skal betale for nye nøkler, når nøklene er på avveie så bør også låsene byttes og dette er det også leietageren som skal betale for.

Anonymkode: f8250...cc6

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Det er helt alminnelig at det er leietaker som må betale for det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

hva ville dere gjort?

Ville krevd at de betalte for bytte av alle låser, så lærer de å ta vare på verdi-gjenstander. (Hvordan er det mulig å miste alle nøklene????)  Og heretter ordner du nummererte nøkler slik at ingen får de kopiert uten samtykke fra deg.

Anonymkode: 55132...71f

AnonymBruker
Skrevet

Enig med alle som sier at både nøkler og låser byttes av leietaker. 

Står det ikke noe i kontrakten om dekning av skade/tap av verdier? 

Anonymkode: 9ecab...292

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Leietaker betaler selvsagt, og låsen må også byttes. 

Anonymkode: 69415...be0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ville krevd at de betalte for bytte av alle låser, så lærer de å ta vare på verdi-gjenstander. (Hvordan er det mulig å miste alle nøklene????)  Og heretter ordner du nummererte nøkler slik at ingen får de kopiert uten samtykke fra deg.

Anonymkode: 55132...71f

Det står relativt tydelig i hi 

Anonymkode: dcfd0...b3b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvordan er det mulig å miste alle nøklene????

Når alle nøklene sitter på samme knippe så mister du jo alle når du mister en…

Anonymkode: 3b795...72e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...