Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ingen forskning som dokumenterer at barn tar noen som helst skade av søvntrening. Derimot vet vi at søvntrening fungerer. Det hjelper babyer til å trøste seg selv og sovne igjen hvis de våkner. Babyer får mer og bedre søvn. Foreldrene får mer og bedre søvn. Det blir bedre stemning i hjemmet, og barnet blir mer selvstendig og kompetent. Jeg tror enkelte mødre hater søvntrening fordi de liker at babyen er helt avhengig av dem, og de forstår ikke at et par dager med gråting er bedre enn flere år med klengete mammadalter. 😁

Hilsen pappa til fantastisk 1-åring som sover som en stein på natta etter noen dager med søvntrening og skrikekur ved 3 måneders alder.

Anonymkode: 292a0...6ca

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Okei. 

Anonymkode: 0c66e...b5a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Her bør du jammen lese deg opp, gitt! Det er da viden kjent at skrikekur utløser en mengde stresshormoner hos babyen, som kan skape tilknytningsproblemer og manglende trygghet senere. 

Anonymkode: b6fa8...b6f

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Gjør som du vil med dine barn, så gjør jeg det jeg vil med mine 🙂 

ser for øvrig at de rundt oss som kjører skrikekur ol. Gjerne har en autoritær foreldrestil generelt. Og vi vet jo hva forsking sier om det 😉

Anonymkode: 74e47...1fd

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her bør du jammen lese deg opp, gitt! Det er da viden kjent at skrikekur utløser en mengde stresshormoner hos babyen, som kan skape tilknytningsproblemer og manglende trygghet senere. 

Anonymkode: b6fa8...b6f

ts

Tull. Det er mange ting som kan utløse stresshormoner som kortisol og adrenalin hos babyer. Det er helt normalt. For å ta noe som helst varig skade må nivået være skyhøyt over lang tid. Det finnes ingenting som støtter opp denne påstanden om at skrikekur gir i nærheten av tilstrekkelig stressrespons for at tilknytning eller trygghet blir påvirket.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søvntrening og skrikekur er ikke det samme.

Hilsen mamma til fantastisk 2-åring som sover som en stein på natta etter noen dager med søvntrening, som foregikk helt uten skriking. 

Anonymkode: 53ce0...732

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

ts

Tull. Det er mange ting som kan utløse stresshormoner som kortisol og adrenalin hos babyer. Det er helt normalt. For å ta noe som helst varig skade må nivået være skyhøyt over lang tid. Det finnes ingenting som støtter opp denne påstanden om at skrikekur gir i nærheten av tilstrekkelig stressrespons for at tilknytning eller trygghet blir påvirket.

Lykke til med Dr.graden din :P det er ingen som anbefaler skrikekur på 3mnd gamle babyer. Men det vet du vel, lille troll. 

Anonymkode: 74e47...1fd

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri utført skrikekur på mine barn, og de sov natten gjennom fra seks måneders alder. Jeg trengte bare legge dem i sengen, si god natt og gå ut. Aldri bysset, aldri sunget eller lest eventyr. Man må ikke pine ungen for å få unger som sover. 

Anonymkode: 09a23...f04

• Liker 4
Skrevet

Stakkars lille barnet ditt! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

ts

Moderat og kortvarig kortisolutskillelse er forøvrig bra for barn (og voksne). Flere studier har vist at det lærer en å tolerere mer stress senere, slik at man over tid faktisk får et mer stabilt stressnivå over tid.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

ts

Moderat og kortvarig kortisolutskillelse er forøvrig bra for barn (og voksne). Flere studier har vist at det lærer en å tolerere mer stress senere, slik at man over tid faktisk får et mer stabilt stressnivå over tid.

Flott, legg gjerne ved referanser til disse studiene så argumentene dine får litt mer verdi. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Ginny skrev (4 minutter siden):

Flott, legg gjerne ved referanser til disse studiene så argumentene dine får litt mer verdi. 

ts

Du kan starte her:

Middlemiss, W., D.A. Granger, W.A. Goldberg, and L. Nathans. Asynchrony of mother-infant hypothalamic-pituitary-adrenal axis activity following extinction of infant crying responses induced during the transition to sleep. Early Hum Dev. 88(4): p. 227-32. 2012.

Gunnar, M.R., N.M. Talge, and A. Herrera. Stressor paradigms in developmental studies: what does and does not work to produce mean increases in salivary cortisol. Psychoneuroendocrinology. 34(7): p. 953-67. 2009.

AnonymBruker
Skrevet

ts

Du kan starte her:

Middlemiss, W., D.A. Granger, W.A. Goldberg, and L. Nathans. Asynchrony of mother-infant hypothalamic-pituitary-adrenal axis activity following extinction of infant crying responses induced during the transition to sleep. Early Hum Dev. 88(4): p. 227-32. 2012.

Gunnar, M.R., N.M. Talge, and A. Herrera. Stressor paradigms in developmental studies: what does and does not work to produce mean increases in salivary cortisol. Psychoneuroendocrinology. 34(7): p. 953-67. 2009.

Og så kan du fortsette her:

Gunnar, M.R., J. Connors, and J. Isensee. Lack of stability in neonatal adrenocortical reactivity because of rapid habituation of the adrenocortical response. Dev Psychobiol. 22(3): p. 221-33. 1989.

AnonymBruker
Skrevet

ts

Studier viser faktisk at den største stressresponsen (målt kortisolnivå) skjer i 2-3 årsalderen i barnehage (når de begynner å sosialisere mye), men de færreste tror babyer tar skade av dette.

AnonymBruker
Skrevet

Det er kjempestore forskjeller på barn. En klistremerkebaby vil f.eks ha det helt forferdelig om den blir utsatt for skrikekur, andre babyer gråter et par minutter og finner deretter søvnen selv. Jeg antar du ikke har hatt den typen baby som kan hylgråte i timesvis fordi den ikke får trøst eller riktig type trøst? Du har vel en slik baby som gråter litt, for så å sovne ganske raskt. Eller så er du jo ond. 

Anonymkode: 5827d...0eb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er kjempestore forskjeller på barn. En klistremerkebaby vil f.eks ha det helt forferdelig om den blir utsatt for skrikekur, andre babyer gråter et par minutter og finner deretter søvnen selv. Jeg antar du ikke har hatt den typen baby som kan hylgråte i timesvis fordi den ikke får trøst eller riktig type trøst? Du har vel en slik baby som gråter litt, for så å sovne ganske raskt. Eller så er du jo ond. 

ts

Nei. Skrikekur involverer ikke timesvis med gråting. Du høres ut som en hysterisk mamma.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

ts

Nei. Skrikekur involverer ikke timesvis med gråting. Du høres ut som en hysterisk mamma.

Hysterisk, nei, men jeg hadde klistremerkebaby. Du kjenner tydeligvis ikke til den typen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hysterisk, nei, men jeg hadde klistremerkebaby. Du kjenner tydeligvis ikke til den typen. 

ts

Jeg kjenner til typen. De kommer gjerne sammen med overbeskyttende og angstfulle mødre, og ender gjerne opp som lite selvstendige mammadalter. 😁

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

ts

Jeg kjenner til typen. De kommer gjerne sammen med overbeskyttende og angstfulle mødre, og ender gjerne opp som lite selvstendige mammadalter. 😁

Tror du bare er ute etter å provosere, men for å svare deg seriøst: Helsesykepleierne på min helsestasjon er uenige med deg. De sier at det at slik personlighet bl.a kan komme av kolikk, noe min hadde.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

3 måneder er uansett for tidlig for at du skal forvente/tvinge/programmere ungen til å sove gjennom natten. Uten fast føde og fortsatt med liten magesekk, trenger den mat i løpet av natten. 

Anonymkode: 4fb45...99e

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...