Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg freaker litt ut her om dagen mtp renta som skal opp og prisene som har begynt å falle i Oslo. VI kjøpte førstegangsbolig i fjor, men er nå redd for at vi kommer til å sitte igjen med tap hvis trenden fortsetter. Vi ønsker et større hjem på sikt, men redd for at vi blir låst til denne boligen hvis boligverdien synker veldig. Jeg sier til han at vi kanskje bør selge å leie for en periode til markedet har roet seg litt (da sitter vi igjen med ganske stor fortjeneste), men han sier at prisene mest sannsynlig ikke kommer til å falle noe mer. Hva tenker dere?

Anonymkode: c49a6...ca9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hei. Jeg freaker litt ut her om dagen mtp renta som skal opp og prisene som har begynt å falle i Oslo. VI kjøpte førstegangsbolig i fjor, men er nå redd for at vi kommer til å sitte igjen med tap hvis trenden fortsetter. Vi ønsker et større hjem på sikt, men redd for at vi blir låst til denne boligen hvis boligverdien synker veldig. Jeg sier til han at vi kanskje bør selge å leie for en periode til markedet har roet seg litt (da sitter vi igjen med ganske stor fortjeneste), men han sier at prisene mest sannsynlig ikke kommer til å falle noe mer. Hva tenker dere?

Ingen kan vite hvordan ting vil utvikle seg, men nå er renten kunstig lav og jeg synes det er rart å få panikk av at de skal øke. Alle lån som gis ut i Norge er strengt regulert med tanke på å tåle renteøkning. Prisene vil kanskje gå ned, men hvis dere sitter med god gevinst nå, har dere jo mye å gå på. Tviler sterkt på at det lønner seg å selge og så leie. Hvor skal du ha pengene? På sparekonto med lav rente, i fond med sinnsykt høy risiko?

Mitt råd er å sitte i båten og ikke bli stresset. Du er inne på boligmarkedet i en tid hvor dere har stor mulighet til å betale ned på et lån som i praksis er gratis. Hvis dere ender opp med å bo trangere enn dere ønsker noen år, så tåler dere det og. 

Anonymkode: 92573...312

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ønsker dere å bo i samme område i fremtiden? I så fall selger og kjøper dere i samme marked, så det vil ikke ha så mye å si. Det er så klart kjipt om drømmeboligen går over prisantydning og deres bolig selges til under, men det er en del av risikoen ved å eie. Man bør uansett kunne bo i en leilighet i ca 3 år, siden det er en del utgifter ved salg av bolig.

Anonymkode: 96689...35b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ønsker dere å bo i samme område i fremtiden? I så fall selger og kjøper dere i samme marked, så det vil ikke ha så mye å si. Det er så klart kjipt om drømmeboligen går over prisantydning og deres bolig selges til under, men det er en del av risikoen ved å eie. Man bør uansett kunne bo i en leilighet i ca 3 år, siden det er en del utgifter ved salg av bolig.

Hvis vi må betale ned et lån som er større en verdien av boligen så har det mye å si selv om andre boliger har falt i pris. Prøv å få lån med gjeld...

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis vi må betale ned et lån som er større en verdien av boligen så har det mye å si selv om andre boliger har falt i pris. Prøv å få lån med gjeld...

Det er vel derfor man har egenkapital ved kjøp av bolig. Man betaler jo ned på lånet hver måned, også et godt argument for å bli boende i boligen lenge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...