Gjest Acer Skrevet 17. juli 2021 #1 Skrevet 17. juli 2021 (endret) Innfallsporten til mange samlivsbrudd, og familiekonflikter synes å vera ulike holdninger til hvordan ein ønsker å ha det rundt seg i kvardagen. De siste 10 årene har det utvilsamt skjedd ein endring i levestandarden til det bedre for de fleste, men samtidig større økonomiske forskjeller. Norge er på Europatoppen i forbruksgjeld, og norge er på Europatoppen i bl.a. renovering av boliger. Ja, mange foreldre klager over tidsklemma idag , og de føler at de har mer en nok med sitt til tross for at de fleste har fått langt mer fritid en tidligere. Ja, rikdomen har gjitt oss noen muligheter, men samtidig har vi troleg mistet noen verdier underveis til bedre velstand som mange idag ikkje kan identifisere seg med. Ja, mange familier føler idag eit press, og at kvardagen er blitt ein kamp for tilverelsen, for å få det til å "gå rundt", og ein hører stadig flere barn av foreldre må gji avkall på ting som mange andre barn ser på som en selvfølge å få. For noen 10 år tilbake så var folk flest opptatt av å ha eit sted og bo , og standarden i boligene var jevnt over nokså lik i dei fleste hjem, og folk byttet ikkje møbler, og kjøkken-innredninger m.m hvert tiende år. Sommerferiene var det Familieigjennforeining med gårdsferier, o.l. Etterhvert som folk fekk råd til bil så pakket de teltet på takgrinda med ungene i baksetet, og med kona i passasjersetet utan førerkort som kartleser med NAF sin veibok. spørsmål om hva denne tråden har med "kjærlighet og samlivsrelasjoner å gjera" Noen vil sikkert reise spørsmål om hva denne tråden har med "kjærlighet og samlivsrelasjoner å gjera" ?. https://www.aftenposten.no/norge/i/ddXqB/materialisme-spiser-oss-opp-innenfra Endret 17. juli 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #2 Skrevet 17. juli 2021 Så lenge vi har nødvendigheter er jeg fornøyd. Barna får litt leker i ny og ned, men vi voksne har egentlig ikke tid til for mye duppeditter. Jeg har forøvrig aldri vært opptatt av å ha alt det andre har heller, det går tilbake til barndommen. Så vi bor sånn vi liker, kler oss sånn vi liker og gjør det vi liker uavhengig av hva som er in. Anonymkode: 50b7e...5b6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #3 Skrevet 17. juli 2021 Levestandarden i Norge har vel heller gått noe ned de siste ti årene. Kjøpekraften sammenlignet med andre land har falt som en stein. I mange år lå vi på andre plass, nå er vi nede på tjuende. Vi fikk mer for lønna vår enn alle nabolandene før, men nå er det de som får betydelig mer for pengene. Jeg er lite materialistisk, men merker jo at det jeg faktisk bruker penger på har gått voldsomt opp i pris. Anonymkode: 1304f...6cc 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #4 Skrevet 17. juli 2021 Verken jeg eller mannen er materialistiske, vi er minimalister begge to. Vi hoppet av materialisme-toget begge to for flere år siden, før vi møtte hverandre. Anonymkode: 7791e...cff
Gjest Acer Skrevet 17. juli 2021 #5 Skrevet 17. juli 2021 (endret) Noen naboer kjøpte robotklippere til å klippe plenen for 2 år sidan. Snakker ein idag med med "noen " vdr. kjøp av ny plenklipper så blir robotklipperen automatisk tema. Ein ser formeleg kroner trille rundt i øynene til selgeren på butikken når ein skal ut å handle nytt idag. Vi lever i eit "bruk og kast" samfunn, og for butikkekjeden handler det om inntjening igjennom økt salg. Tidligere så reparerte man ting, men idag kaster man det til fordel for noe som ein tror er bedre. De gamle håndtverksyrkene er byttet ut med roboter. Eit par kjøpte en bolig der eier nyleg hadde montert ny kjøkken innredning før salg. 2 mnd. etter at ny kjøper hadde overtatt boligen lå den nye kjøkkeninnredningen i ein bosskonteiner. Halve norge har de siste årene vert opphengt i renovering (flislegging av bad), og legge parkett på alle rom. Det kommer stadig nye produkter på markede både innen elektronikken, og innredning, og det handler om salg, men samtidig så handler det også om eit miljøet. Idag produseres el. biler China på kullkraftverk, og myndighetene har bl.a. skrotet FM- nettet som bidro til tonnevis med godt brukbare radioer. Endret 17. juli 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #6 Skrevet 17. juli 2021 Heldigvis er jeg nesten immun i mot press, eier ikke luksus-gener, og bryr meg lite om hva andre har 😊 Jeg har en helt gjennomsnittlig inntekt og en liten, litt sliten leilighet i utkant-Oslo. Inventaret består i stor grad av de samme møbler og ting som for 30 år siden, og 80-90% er kjøpt på loppis, i bruktbutikk eller på Finn. Jeg har en jobb jeg liker, gode venner, penger nok både til å kjøpe det jeg trenger, og å reise en del. Jeg har det i grunnen akkurat sånn som jeg vil, så jeg kjenner ikke på noen som helst misunnelse om naboer bytter kjøkken hvert femte år, kjører Tesla og Mercedes, ferierer på luksusresort på Bahamas eller i 5-millioners hytta i alpene, eller om de kjøper klærne sine i så luksuriøse butikker at jeg ville lurt på om det var påkrevet med pent antrekk for å få slippe inn 😄 Anonymkode: b6847...a75
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #7 Skrevet 17. juli 2021 Ja, jeg er ganske materialistisk - i betydningen velvære og komfort. Jeg liker å bo fint, ha det fint og nyoppusset rundt meg, ha fine klær og vesker. Jeg liker gode restauranter, dyre viner, og luksusferier. Jeg liker å kjøre egen bil, og dropper kollektivtransport om det er mulig. Oppgraderer alltid på fly. Men jeg hater å flashe det, er veldig privat, og bruker ikke SoMe til annet enn å følge med på venner og kjente. Og jeg er mot bruk-og kast samfunnet, så kjøper ting som brukes. Har jo innrettet meg slik med utdannelse og karriere at jeg fint betaler for dette selv. Er gift med en mann som er lik, og som drar sin del av lasset. Anonymkode: 1ed5f...249 2
Eneri Skrevet 17. juli 2021 #8 Skrevet 17. juli 2021 Tja, tror jeg er sånn midt på treet ang materialisme. Har gammel bil som jeg beholder så lenge den går uten store verkstedregninger. Bytter sjelden møbler. Garasjeplaner er lagt på is fordi vi kjøpte større båt. Har feriehus som vi bare kan komme til ved bruk av egen båt. Dermed kan man si at jeg nedprioriterer nye møbler, ny bil og stadig oppussing til fordel for å ha råd til feriehuset+båt. Liker også å reise utenlands, og et normalår uten Corona besto ofte av en ukestur med bare samboer og meg+ en ukestur der vi hadde med tre barn på utenlandstur. Ingen fancy hoteller, men det går jo mye penger uansett med fem som skal reise med fly fra Nordnorge og bo/spise i ei uke. Er ikke opptatt av merkeklær, og badet vårt fra midten av nittitallet ble bare lett oppgradert med maling og nytt dusjarmatur, mange vil si det er modent for totalrenovering. Der nevnes bytte av kjøkken; jeg har også observert at tildels nye og fullt fungerende kjøkken byttes ut når det kommer nye huseiere. Litt trist utvikling. (Selv om noen selger innredningen og ikke bare dumper den).
Gjest Acer Skrevet 17. juli 2021 #9 Skrevet 17. juli 2021 Materialisme og økonomisk vekst gjør noe med vår mentale helse, skriver The Guardian etter å ha gjennomgått ulike studier. Jo mer materialismefokus, jo mindre empati og lykke, konkluderes det. Det er ikkje bevis for at ein blir noe lykkligere av matriell status. Under en personleg krise så er det menneskene rundt oss som betyr noe, og det matrielle er av underordnet betydning, ,men kanskje er toget gått for mange her. Mantraet er «materialisme: systemet som spiser oss fra innsiden». Sterkt materielt fokus går sammen med mangel på empati og engasjement for andre.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #10 Skrevet 17. juli 2021 Nei. Ikke i det store bildet i alle fall. Hus, interiør/møbler, hverdagsklær, bil ... der folk virkelig bruker de store pengene betyr nada for meg. Og jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor folk sylter ned pengene sine i flotte eiendommer, eller kaster dem bort på dyre biler, istedenfor å leve for pengene de har tjent med blod, svette og tårer. Kjenner folk som har sofaer til titusener som det ikke er lov å sitte i. Eller eier klokker for hundretusener bare fordi ... vel, jeg vet ikke en gang. Blir helt svett. Men kan bruke en del penger på relativt dyre ting som gir meg bedre opplevelser - feks turutstyr, turklær, hagle, fiskeutstyr - ja til og med TV (elsker film og serier). Ikke sånn av det aller dyreste, kjøper det som er hensiktsmessig for å få best mulig opplevelser - så om et telt som jeg skal ha i 10 år koster 4 000 eller 10 000 er liksom ikke så nøye bare det fyller mine behov. Men om man summerer alt jeg har brukt på slikt opp igjennom, så blir det vel likevel bare en brøkdel av hva folk jeg kjenner har brukt på å pusse opp en loftstue. I et hus de solgte halvåret senere. For å flytte inn i et som kostet to millioner mer - fordi det hadde «utsikt». Som måtte pusses opp for halvannen million for å bli «levelig» (det var fullt levelig der, men må jo ha rett kjøkkenbenk og parkett, må vite ... ). Osv osv. Anonymkode: 404b7...f59 2
Silva Pluvialis Skrevet 17. juli 2021 #11 Skrevet 17. juli 2021 (endret) Nei. Jeg er ekstremt lite materialistisk. Endret 17. juli 2021 av Gjenferdet
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #12 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. Ikke i det store bildet i alle fall. Hus, interiør/møbler, hverdagsklær, bil ... der folk virkelig bruker de store pengene betyr nada for meg. Og jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor folk sylter ned pengene sine i flotte eiendommer, eller kaster dem bort på dyre biler, istedenfor å leve for pengene de har tjent med blod, svette og tårer. Kjenner folk som har sofaer til titusener som det ikke er lov å sitte i. Eller eier klokker for hundretusener bare fordi ... vel, jeg vet ikke en gang. Blir helt svett. Men kan bruke en del penger på relativt dyre ting som gir meg bedre opplevelser - feks turutstyr, turklær, hagle, fiskeutstyr - ja til og med TV (elsker film og serier). Ikke sånn av det aller dyreste, kjøper det som er hensiktsmessig for å få best mulig opplevelser - så om et telt som jeg skal ha i 10 år koster 4 000 eller 10 000 er liksom ikke så nøye bare det fyller mine behov. Men om man summerer alt jeg har brukt på slikt opp igjennom, så blir det vel likevel bare en brøkdel av hva folk jeg kjenner har brukt på å pusse opp en loftstue. I et hus de solgte halvåret senere. For å flytte inn i et som kostet to millioner mer - fordi det hadde «utsikt». Som måtte pusses opp for halvannen million for å bli «levelig» (det var fullt levelig der, men må jo ha rett kjøkkenbenk og parkett, må vite ... ). Osv osv. Anonymkode: 404b7...f59 Selvfølgelig. Men når man har råd til både-og? Jeg gidder rett og slett ikke å gå i graven med millioner på bok. Anonymkode: 1ed5f...249
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #13 Skrevet 17. juli 2021 Jepp. Har tre sekundærboliger. Hybler i kjelleren hjemme på nytt hus med alle fasiliteter. Tre bad. Boblebad badstue. Bar i tredje etg. Direkte tilgang fra garasje til hus. Har hytte mc biler og alle tenkelige og utenkelige saker og ting. Driver et firma og tjener godt. Investerer overskudd i fond og aksjer. Er besatt av penger og overskudd. Ser frem til et utrolig behagelig liv fra jeg fyller 50 og kan høste fra det jeg har lagt ned av innsats fra ung alder. Anonymkode: 8cfd2...94b
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #14 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Selvfølgelig. Men når man har råd til både-og? Jeg gidder rett og slett ikke å gå i graven med millioner på bok. Anonymkode: 1ed5f...249 Ingen jeg kjenner har råd til både og. Evt betaler de ekstremt dyrt i form av sin tid (jobb) og når de har fri er de så slitne at de knapt orker noe som helst. Jeg jobber heller 60-80% og får tid og overskudd til å leve. Men OM jeg kunne jobbet like lite og samtidig hatt råd til begge deler? Nei, jeg hadde hverken kjøpt pyntesofaer til titusener, vært spesielt opptatt av hvilken benkeplate det var på kjøkkenet eller kjøpt noen bil til trekvart million. Og jeg hadde heller hatt millioner på bok enn å syltet dem ned i huset mitt. Da er de i det minste tilgjengelige på kort varsel om jeg skulle føle for å bruke dem på et eller annet sprøtt til meg selv folk jeg er glad i. Anonymkode: 404b7...f59
Gjest Saph Skrevet 17. juli 2021 #15 Skrevet 17. juli 2021 Er materialistisk. Liker å ha ting jeg syns er fine og liker å pynte, forandre og ordne. Finner glede i alt jeg har og jeg har ikke mere enn jeg har råd til eller har plass til.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #16 Skrevet 17. juli 2021 Ja, jeg er materialistisk på noen områder. Er veldig glad i god komfort. Liker en stilfull og moderne bolig, en behagelig og rask bil og ferieturer på fine hoteller og god mat vin. Men bryr meg fint lite hva andre måtte mene om vanene mine, poster aldri bilde av noe jeg har kjøpt for å sanke likes - det finner jeg bare direkte pinlig. Når det gjelder lykke så føler jeg på ingen måte at min materialisme ødelegger for meg. Jeg vet utmerket godt at den fine hytta mi som gjør meg lykkelig, det er det barna mine, mannen min og de andre menneskene jeg er glad i. Anonymkode: f682a...3c1
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 17. juli 2021 #17 Skrevet 17. juli 2021 For en fin tråd. Spennende tema. Kostelig at alle skal komme med forsvarstale om at jeg, jeg er ikke materialistisk!
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #18 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ingen jeg kjenner har råd til både og. Evt betaler de ekstremt dyrt i form av sin tid (jobb) og når de har fri er de så slitne at de knapt orker noe som helst. Jeg jobber heller 60-80% og får tid og overskudd til å leve. Men OM jeg kunne jobbet like lite og samtidig hatt råd til begge deler? Nei, jeg hadde hverken kjøpt pyntesofaer til titusener, vært spesielt opptatt av hvilken benkeplate det var på kjøkkenet eller kjøpt noen bil til trekvart million. Og jeg hadde heller hatt millioner på bok enn å syltet dem ned i huset mitt. Da er de i det minste tilgjengelige på kort varsel om jeg skulle føle for å bruke dem på et eller annet sprøtt til meg selv folk jeg er glad i. Anonymkode: 404b7...f59 Jeg har virkelig mer enn nok fritid tross full jobb - om ikke ville jeg aldri brukt tiden min her inne en lørdag 😂 Anonymkode: 1ed5f...249 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #19 Skrevet 17. juli 2021 Til en viss grad! Jeg er opptatt av å eie bolig fremfor å leie og er opptatt av å holde boligen vedlike. Liker å ha pene ting og liker å ha det pent rundt meg. Anonymkode: 3a7a3...b18
Gjest Rååååsa Skrevet 17. juli 2021 #20 Skrevet 17. juli 2021 Tror ikke det? Jeg liker at tingene mine fungerer og ikke går i stykker. Slik at jeg kan ha de lenge. Og jeg eier ikke en eneste pyntegjenstand. De er det mannen som har brakt i hus. Jeg er ufør og han er lavtlønnet. Vi har venner fra arbeiderklassen. Vi behøver slik ingen luksus. Vi eier bolig da, og jeg steller den som om den var av gull og diamanter. Det gjelder forsåvidt alle gjenstander vi har.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå