AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #1 Skrevet 17. juli 2021 Pga at vi bor i hver vår kant av landet, har jeg ikke hilst på kjærestens søster med familie før nå. Og det ble litt stilkræsj, jeg føler meg bare dum sammen med dem. 🙈 Vi ble bedt på grilling på campingen de overnatter på. Servering pølser, kleskode slitte singleter, joggebukser og crocks. I og for seg greit, selv om jeg personlig nok ville anstrengt meg bittelitt mer når jeg inviterte noen. Jeg tok med hvitvin i gave, men det drakk de ikke, kun øl. Alt ok for min del om de hadde oppført seg litt mer hyggelig dagen etter da de ble invitert til oss. Jeg bruke masse tid på å forberede, lagde både potetsalat og vanlig salat og serverte dette til grillet skinkebiff med bacon, asparges med skinke, maiskolber, bakt potet, melon og diverse pølser med ulik smaker. Fikk ingen positive reaksjoner, kun litt himling med øynene over at måltidet var "fancy",som svoger sa, og spørsmål om det ikke fantes vanlige grillpølser. Helt ok at det ikke falt helt i smak, men jeg synes det er normal folkeskikk å ikke si noe negativt om det andre serverer. Kjæresten min ble latterliggjort for klesstilen, som nok har blitt litt oppgradert etter han ble sammen med meg, men en litt pen, knelang marineblå shorts og kortermet, pen skjorte og sneakers er da virkelig ikke en unormal stil. Fikk også høre i etterkant at jeg var litt snobbete, siden jeg serverte denne maten pluss visstnok var for fint kledd. Jeg hadde bare en sommerbluse og sandaler med bling, men bruker verken neglelakk eller leppestift. Så, litt stilkræsj og kjemikræsj, kan man si. 🙄 Jeg sitter nå bare og lurer på hvorfor enkelte mennesker ikke klarer å holde negative reaksjoner for seg selv, i mine øyne har man lav sosial iq når man oppfører seg slik. De, som jeg, vet jo at vi må forholde oss til hverandre framover og da bør man legge godviljen til. Vi skal liksom være familie. Vi må ikke like hverandre, men høflighet burde være en selvfølge. Anonymkode: dfdc9...0b7 19
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #4 Skrevet 17. juli 2021 Det kunne vært verre. Her er det mye større forskjeller. Anonymkode: 2e54e...e4f 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #5 Skrevet 17. juli 2021 Det er jo forskjell på å hvordan man kler seg og hva man serverer om man er på camping kontra hjemme. Enig i at det er uhøflig å kommentere negativt på andres matservering og klær. Folk er forskjellige, og dere klaffet ikke verken på personlighet eller stil. Enten må du lære deg å leve med det, eller så får du la være å henge med dem. Det skinner også ganske godt igjennom at du ser på deg selv som bedre enn dem, og at du ser på dem som harry, så kanskje de merket utstrålingen din. Da kan jo folk gå i forsvarsposisjon, og føle behov for å hevde seg selv. Anonymkode: 7baf5...a3d 45
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #6 Skrevet 17. juli 2021 Det skinner igjennom ja hvordan du først vurderte dem, og dine forventninger til at de burde vært bedre kledd og servert bedre mat. Dette merket de nok når du var hos dem, derfor fikk du høre at du var snobbete Anonymkode: 9a3c9...9d2 33
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #7 Skrevet 17. juli 2021 Det vil alltid være litt kræsj i begynnelsen. Mtp holdningen din og hvor mye energi du bruker på å skrive hva du synes er feil med de, tyder det på at du også fremstår litt sånn IRL også uten at du nødvendigvis sier noe. Vi hadde selv ei slik i vår familie. Uansett hvor mye vi styret og stelte og la til rette for de når de skulle komme, så virket hun veldig anstrengt det oste misnøye av henne. Senere fikk vi vite av andre hvor mye dritt hun snakket om oss og div ting som visstnok feilte oss. I mellomtiden hadde ikke vi sagt et eneste vondt ord om henne. Så skal du huske på at folk har forskjellig typer humor. Er du helt sikker på at der der med at maten din var fancy, ble sagt i en misfornøyd tone? Min mor hadde en spesiell type humor som vi innad i familien lo oss skakk av og digget. Det hun ikke forsto var st utenforstående kanskje ikke tok humoren hennes og heller så på det som sårende eller fornærmende. Og oppgradere stilen til typen din? Det er ikke noe feil med å gå kledt slik de går kledt. Synes det er smålig av deg å skrive slik. For alt du vet trives typen din best i joggebuksa, men lar deg holde på med denne "stiloppgraderingen" for å gjøre deg fornøyd. Skjerp deg! Anonymkode: 6fb5b...b6b 17
Cata Skrevet 17. juli 2021 #8 Skrevet 17. juli 2021 Jeg er enig i at de ikke burde sagt noe. Det var ikke noe galt i menyen din som sådan (det hørtes faktisk helt nydelig ut), men jeg ser lett for meg at de kan ha følt på "stilkræsjet" selv siden de serverte lettvinte grillpølser på campingen kvelden før. Sett fra deres side så så det nok ut som du prøvde å vise at du er finere enn dem, og indirekte rakket ned på deres måte å feriere på eller for den del leve på. Jeg ville også betraktet deg som litt snobbet selv om jeg ikke ville sagt det høyt. 27
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #9 Skrevet 17. juli 2021 Bare det at du ikke klarte å «read the room» og skjønne at det ikke var noen vits i å diske opp fancy mat for å booste ditt eget ego, sier mer om hvor påtatt du er enn dem. Anonymkode: 7b118...697 31
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #10 Skrevet 17. juli 2021 Neste gang lar du kjæresten din diske opp, lage mat, servere, pynte, ta med vertinnegave og legge lista. Hvorfor styre sånn? Anonymkode: 1667b...857 16
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #11 Skrevet 17. juli 2021 Ja, huff så dumt av meg å servere et skikkelig måltid. 🙄 Det nekter jeg seriøst å tro at noen virkelig mener er negativt. Jeg ønsket å være imøtekommende og trakterer dem som vi gjør med alle andre vi inviterer på middag. Ja, jeg synes campingstilen deres var/er harry, men det var overhode ikke meg som kommenterte noe negativt om og på andres vegne, det var det utelukkende de som sto for. Kjæresten min lagde ikke noe utav det, men han forsto jo at jeg ble litt lei meg. Han var veldig takknemlig for at jeg hjalp han å stelle i stand og vi bidro begge to, selv om menyen var mitt valg. Når det gjelder klærne hans, bestemmer han fullt ut selv hva han har på. Han liker dog at jeg er med i butikken og veileder, han synes klær er vanskelig. Det er overhode ikke sånn at jeg bestemmer alt her. Anonymkode: dfdc9...0b7 12
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #12 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare det at du ikke klarte å «read the room» og skjønne at det ikke var noen vits i å diske opp fancy mat for å booste ditt eget ego, sier mer om hvor påtatt du er enn dem. Anonymkode: 7b118...697 Tror du det var derfor jeg lagde maten? Da tar du feil. Anonymkode: dfdc9...0b7 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #13 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det vil alltid være litt kræsj i begynnelsen. Mtp holdningen din og hvor mye energi du bruker på å skrive hva du synes er feil med de, tyder det på at du også fremstår litt sånn IRL også uten at du nødvendigvis sier noe. Vi hadde selv ei slik i vår familie. Uansett hvor mye vi styret og stelte og la til rette for de når de skulle komme, så virket hun veldig anstrengt det oste misnøye av henne. Senere fikk vi vite av andre hvor mye dritt hun snakket om oss og div ting som visstnok feilte oss. I mellomtiden hadde ikke vi sagt et eneste vondt ord om henne. Så skal du huske på at folk har forskjellig typer humor. Er du helt sikker på at der der med at maten din var fancy, ble sagt i en misfornøyd tone? Min mor hadde en spesiell type humor som vi innad i familien lo oss skakk av og digget. Det hun ikke forsto var st utenforstående kanskje ikke tok humoren hennes og heller så på det som sårende eller fornærmende. Og oppgradere stilen til typen din? Det er ikke noe feil med å gå kledt slik de går kledt. Synes det er smålig av deg å skrive slik. For alt du vet trives typen din best i joggebuksa, men lar deg holde på med denne "stiloppgraderingen" for å gjøre deg fornøyd. Skjerp deg! Anonymkode: 6fb5b...b6b Snakk om å dømme folk uten å vite om det faktisk stemmer. Anonymkode: dfdc9...0b7 4
Obscura Skrevet 17. juli 2021 #14 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er jo forskjell på å hvordan man kler seg og hva man serverer om man er på camping kontra hjemme. Enig i at det er uhøflig å kommentere negativt på andres matservering og klær. Folk er forskjellige, og dere klaffet ikke verken på personlighet eller stil. Enten må du lære deg å leve med det, eller så får du la være å henge med dem. Det skinner også ganske godt igjennom at du ser på deg selv som bedre enn dem, og at du ser på dem som harry, så kanskje de merket utstrålingen din. Da kan jo folk gå i forsvarsposisjon, og føle behov for å hevde seg selv. Anonymkode: 7baf5...a3d Akkurat dette tenker jeg og! 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #16 Skrevet 17. juli 2021 Bare kom med t skjorte og vanlige pølser neste gang, ez pz. Anonymkode: 726bf...471 1
Whistler Skrevet 17. juli 2021 #17 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Pga at vi bor i hver vår kant av landet, har jeg ikke hilst på kjærestens søster med familie før nå. Og det ble litt stilkræsj, jeg føler meg bare dum sammen med dem. 🙈 Vi ble bedt på grilling på campingen de overnatter på. Servering pølser, kleskode slitte singleter, joggebukser og crocks. I og for seg greit, selv om jeg personlig nok ville anstrengt meg bittelitt mer når jeg inviterte noen. Jeg tok med hvitvin i gave, men det drakk de ikke, kun øl. Alt ok for min del om de hadde oppført seg litt mer hyggelig dagen etter da de ble invitert til oss. ............. ............... Anonymkode: dfdc9...0b7 Hvis det føles sånn nå, hvordan tror du det kommer til å føles i juleselskapet? Det høres ut som om dere kommer fra svært ulike bakgrunner, og du kan jo bare håpe at det endrer seg til det bedre. 1
Zooey Skrevet 17. juli 2021 #18 Skrevet 17. juli 2021 Hyggelig at du disker opp og prøver å gjøre en innsats første gang du møter svigers. Når det er sagt så er nok denne "kulturkræsjen" ikke så uvanlig. Særlig mellom generasjoner. Prøv å aksepter de som de er og gjør ditt beste for å være hyggelig og imøtekommende. Spør de spørsmål om det som interesserer de, at du viser velvilje til å bli kjent med de vil nok bety mer enn klær og mat. 8
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #19 Skrevet 17. juli 2021 Du ville vise de hvor mye mer fancy og sofistikert du er, og fikk ikke reaksjonen du håpte på. Greit at de virker harry, men du klarte ikke lese situasjonen eller forventningene Anonymkode: cad79...655 13
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #20 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du ville vise de hvor mye mer fancy og sofistikert du er, og fikk ikke reaksjonen du håpte på. Greit at de virker harry, men du klarte ikke lese situasjonen eller forventningene Anonymkode: cad79...655 Nei, jeg ville ikke vise meg frem, jeg ville gjøre det hyggelig. Og der gjorde jeg sånn jeg er vant til og sånn jeg ville gjort det før alle gjester. Jeg er ingen gourmetkokk, dette er ganske enkel mat. Anonymkode: dfdc9...0b7 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå