Gå til innhold

Philip hue verdt det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva synes du?

Jeg ønsker ikke noe high tech-hjem, har bare totalt syv lamper i leiligheten, i ulike rom, jeg ønsker smartlys på. Ønsker ikke masse farger, bare dimming av varmhvitt så det blir lunere.

Trenger jeg bridge til dette? 

Har du erfaring med IKEA trådfri? Hue? Hva synes du? 

Fristende å spare penger, da Philips er utrolig dyrt.

Anonymkode: 2dffe...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ingen erfaring med Ikea sine, men etter det jeg har hørt/lest fungerer de bra. Tror de krever IKEA sin bridge, men er ikke sikker.  Jeg for min del begynte med Philips Wiz siden de går "rett på nett" og man slipper bridge. (Det funker nå med Hue også så lenge man har få pærer, men det visste ikke jeg da jeg kjøpte mine første pærer....) .Wiz er merkbart rimeligere enn Hue og får god omtale. 

Har senere anskaffet Homey (mye vil ha mer) og da ble det noen Hue pærer også siden Homey ikke støttet Wiz. Merker ikke forskjell på Hue og Wiz i praksis med de relativt få pærene jeg har. 

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha Philips Hue sin bridge ja, men det fungerer helt fint å koble til Ikea sine Trådfri-produkter til bridgen :) Så det er det jeg har gjort med noen av mine. Bare husk at du må holde pærene HELT inntil bridgen når du skal parre dem opp, ellers finner ikke bridgen dem...

Jeg anskaffet meg derimot Ikea Trådløs som kan dimmes fra varmhvitt til kaldhvit til å ha på badet, og de pærene ville ikke fungere godt sammen med dimmerlampene mine. Kanskje hvis du har lamper uten dimmer fra før så fungerer det bedre. Det ble noe teknisk kræsj som gjorde at de flimret mye og ikke fungerte som de skulle. Ikea trådløs-lampene som har en fast fargetemperatur fungerer veldig fint, selv med dimmer :) Men kan godt hende jeg bare var uheldig med pærene jeg kjøpte eller at det er noe galt med dimmerne mine...

Endret av Lass4r
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begge deler funker (ofte om hverandre) men det er mer tull med ikea pærene.

Anonymkode: fd1ab...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble lei av billige lamper der sporene ble ødelagt en etter en. Jeg kjøpte Phillips hue og er veldig fornøyd. Gir varmt og pent lys og dimmes.

Anonymkode: 989a7...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ble lei av billige lamper der sporene ble ødelagt en etter en. Jeg kjøpte Phillips hue og er veldig fornøyd. Gir varmt og pent lys og dimmes.

Anonymkode: 989a7...2b0

Ja, jeg tenker litt sånn at når jeg først skal gjøre dette så gidder jeg ikke noe knoting med dårlige produkter. Billig kan fort bli dyrt osv.

Jeg vurderer også Wiz, som jo ble kjøpt opp av Philips - det må jo være et kvalitetsstempel. Litt billigere og går på Wifi. Noen med tanker her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har Hue på stua, datarom og soverom. På stua har vi bare pærer med dimming (lyst-mørkt, kaldt-varmt)

På datarom og soverom har vi med alle fargene. Der er det deilig å kunne ha litt farger for stemning, finne fargetoner som er mer behagelig for øynene når man sitter foran pc eller ligger i senga og leser/ser på film

Er veldig fornøyd, og så er det kjekt å kunne skru av og på lyset via mobilen

Anonymkode: ef74a...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har Hue på stua, datarom og soverom. På stua har vi bare pærer med dimming (lyst-mørkt, kaldt-varmt)

På datarom og soverom har vi med alle fargene. Der er det deilig å kunne ha litt farger for stemning, finne fargetoner som er mer behagelig for øynene når man sitter foran pc eller ligger i senga og leser/ser på film

Er veldig fornøyd, og så er det kjekt å kunne skru av og på lyset via mobilen

Ok, takk for at du deler! Da har jeg to spørsmål til deg:

1. Har du bridge?

2. Og når du har et opplegg med farger og et uten - kan du kjøpe hvilken som helst starterkit? Er alle kompatible med hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hue i alle rom i huset + ute. Syns det er ren luksus. Alt er inne på mobilen, og kan kobles opp mot feks tibberappen (strøm), og Google home om man har det. Vi har både vanlige pærer, med farge, og sensorer på kjøkken, bad, do og i begge gangene, sånn at lysene slår seg av og på automatisk når vi går der. Har også stilt inn at disse lysene lyser svakere etter rundt 00.00. Og så syns jeg at lysbryterne er så fine😂

Svarer på de to spørsmålene du spurte om over her også jeg. 

1: Vi har bridge

2: Alt er kompatibelt med hverandre

Det koster jo litt dette opplegget, men syns det er verdt det altså!👏🏼

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er veldig fornøyd med Hue, men har heller ikke prøvd annet.

Utelyset er tidsstyrt.

Vekking og legging på soverommet er tidsstyrt. Særlig vekking over 30 minutter er veldig behagelig.

På soverom , bad og noen av lampene i stua har vi også farger. Tenkte det skulle være harry, men gir faktisk veldig fin stemning. 

Alt er koblet mot google home. 

Anonymkode: f3ab8...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anzii skrev (2 minutter siden):

Vi har hue i alle rom i huset + ute. Syns det er ren luksus. Alt er inne på mobilen, og kan kobles opp mot feks tibberappen (strøm), og Google home om man har det. Vi har både vanlige pærer, med farge, og sensorer på kjøkken, bad, do og i begge gangene, sånn at lysene slår seg av og på automatisk når vi går der. Har også stilt inn at disse lysene lyser svakere etter rundt 00.00. Og så syns jeg at lysbryterne er så fine😂

Årh, nå fikk jeg bare enda mer lyst på 😅 Det er med noe med å kjøpe kvalitet fra første stund, så slipper man å først gå for det billigste (så oppstår det problemer ), og SÅ gå for det dyreste... Har gjort det en million ganger i andre sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er veldig fornøyd med Hue, men har heller ikke prøvd annet.

Utelyset er tidsstyrt.

Vekking og legging på soverommet er tidsstyrt. Særlig vekking over 30 minutter er veldig behagelig.

På soverom , bad og noen av lampene i stua har vi også farger. Tenkte det skulle være harry, men gir faktisk veldig fin stemning. 

Alt er koblet mot google home. 

Jeg lurer veldig på hvilke taklamper man har på badet som er egnet for bad? Hver gang jeg googler Philips Hue taklampe bad kommer det opp lamper som egner seg for andre rom. Den skal jo tåle fukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg lurer veldig på hvilke taklamper man har på badet som er egnet for bad? Hver gang jeg googler Philips Hue taklampe bad kommer det opp lamper som egner seg for andre rom. Den skal jo tåle fukt.

VI har spotter. Elektriker var involvert da vi tok det samtidig med oppussing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva gjør du på badet som medfører vann i taket? 

Så lenge det ikke monteres lys rett over dusjhode går det fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hatt Ikea Trådfri i hele huset i snart 5 år og er storfornøyd, på disse årene har jeg byttet bare en lyspære og byttet batteri i fjernkontrollene to ganger.

Er digg å justere belysningen med telefonen, det fungerer også sammen med Google Home.

Anonymkode: bcfdf...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ok, takk for at du deler! Da har jeg to spørsmål til deg:

1. Har du bridge?

2. Og når du har et opplegg med farger og et uten - kan du kjøpe hvilken som helst starterkit? Er alle kompatible med hverandre?

Har bridge ja og alle er kompatible med hverandre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Anzii skrev (37 minutter siden):

Samme erfaring her. Elsker Philips Hue. 
Vi har kjøpt også smart kontakt som du kan styre i appen. Den bruker vi til å koble juletrelys på som skrur seg automatisk av og på. Den andre er koblet til leselampe med led pærer som går ikke an å bytte til Philips sine. 
Bevegelse sensor er helt supert å bruke på badet.

Ellers kan du styre pærene også utenfra, når du ikke er hjemme. Av og til er det praktisk. 

Anonymkode: b9dce...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hm, samboeren min (som er elektriker) har valgt ut lampene🙈 

Men vi har denne tror jeg: https://www.lightup.no/products/philips-hue-being-taklampe-white-ambiance-hvit 

den er lik hvertfall☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Årh, nå fikk jeg bare enda mer lyst på 😅 Det er med noe med å kjøpe kvalitet fra første stund, så slipper man å først gå for det billigste (så oppstår det problemer ), og SÅ gå for det dyreste... Har gjort det en million ganger i andre sammenhenger.

Helt enig. Jeg er gnien, men samboeren min er elektriker og elsker alt av duppedingser, så her var jeg tilbøyelig og ga han ansvaret. Og er veldig fornøyd! Man kan jo utvide gradvis også etter behov og ønsker. Vi kjøpte ikke alt med en gang☺️    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anzii skrev (Akkurat nå):

Helt enig. Jeg er gnien, men samboeren min er elektriker og elsker alt av duppedingser, så her var jeg tilbøyelig og ga han ansvaret. Og er veldig fornøyd! Man kan jo utvide gradvis også etter behov og ønsker. Vi kjøpte ikke alt med en gang☺️    

Samme her.

Jeg begynte forsiktig. Nattbord, og et-par lamper i stua. Forstod funksjonene, og at dette trivdes jeg godt med. Utvidet deretter sakte til områder der vi trudde vi ville like funksjonene. 

Samme med google home. Begynte med en. Prøvde den i ulike rom, og utvidet sakte, og i ulike varianter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...