Gå til innhold

Saus til grillmat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sommerens store diskusjonstema; saus eller ikke til grillmat? 🙊

Jeg mener nei, kjæresten mener ja.

Jeg mener at til grillmat har man salater og dressinger, rømme o l som tilbehør, dvs ting man forbereder og har klart før selve grillingen, evt setter fram. Mens kjæresten synes salater og slikt er no dill, men at man MÅ ha saus. Jeg mener saus ikke passer inn fordi det både skal være "lett" mat og fordi det ikke passer inn i logistikken når man griller å stå med en saus inne på komfyren.

Kjør debatt! 🙊

Anonymkode: 83c29...140

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Enig med deg.

Men det er jo ingen stor sak. Hvis han vil ha saus får han lage den selv. 

Endret av Ullvott
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Smaken er som baken - delt i to.

Ingen av dere har feil. Jeg hadde ikke giddet å brukt energi på å diskutere det. 

Løsning: du spiser grillmaten uten saus og han spiser grillmaten med saus. 

Anonymkode: db275...d0d

• Liker 4
Skrevet

Folk får spise det de vil. Vi bruker ikke saus her hjemme, men svigers lager alltid saus når vi er der på grilling. Finnes ikke noe fasitsvar når det kommer til grilling syns jeg, folk er forskjellig og liker forskjellige ting. Hvorfor lage en sak ut av saus? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er en smakssak, så ser ingen grunn til å skape noe diskusjon av det.

Anonymkode: cab1a...4c8

• Liker 2
Skrevet

Det er da nok "saus" i potetsalaten, selv om den blir laget med mye poteter i forhold til "saus". Mener jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker ofte Ajvar som saus når vi griller.  Passer ypperlig til alt som blir lagt på grillen, både fisk, kjøtt og grønnsaker. Sunn er den også 😊

Anonymkode: a17a5...926

• Liker 1
Skrevet

Vanligvis tenker jeg ikke over å servere saus, men da jeg grillet biff fikk jeg spørsmål om jeg hadde bearnaisesaus. Biff er litt annerledes enn sommerkoteletter, synes jeg.

Hvis han ikke spiser salat i det hele tatt, kan kryddersmør på den varme maten være et alternativ?

Må han ha saus og ikke noe annet, får han lage sausen selv. Toro pose og følg oppskriften. Klarer han ikke det, så spiser han det han får.

AnonymBruker
Skrevet
ops2 skrev (8 minutter siden):

Vanligvis tenker jeg ikke over å servere saus, men da jeg grillet biff fikk jeg spørsmål om jeg hadde bearnaisesaus. Biff er litt annerledes enn sommerkoteletter, synes jeg.

Hvis han ikke spiser salat i det hele tatt, kan kryddersmør på den varme maten være et alternativ?

Må han ha saus og ikke noe annet, får han lage sausen selv. Toro pose og følg oppskriften. Klarer han ikke det, så spiser han det han får.

Syns det er kjempegodt med bearnaisesaus til sommerkoteletter også jeg 😅

Anonymkode: b18de...c4c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg!

Jo mer interessert jeg ble i råvarer og matlaging, jo mer innså jeg at saus bare kamuflerer god smak. 

Kjøp heller kjøtt av høy kvalitet, krydre riktig, og lag godt tilbehør til. 

Anonymkode: dd7c6...683

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig med deg!

Jo mer interessert jeg ble i råvarer og matlaging, jo mer innså jeg at saus bare kamuflerer god smak. 

Saus, laget og servert på riktig måte, komplementerer god smak, den kamuflerer den ikke. Klarer du ikke det, så er du ikke så god på kjøkkenet. Synd, men sant.

Endret av Brunhilde
  • Liker 9
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Jeg  Sier ja til saus.  Den som ikke vil ha saus kan jo bare droppe å ta saus på sin mat. Merkelig ting å diskutere. 

Endret av AthenaRavenLuna
AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (12 minutter siden):

Saus, laget og servert på riktig måte, komplementerer god smak, den kamuflerer den ikke. Klarer du ikke det, så er du ikke så god på kjøkkenet. Synd, men sant.

Jeg lager hollandaise til eggs benedict. Eller en god beurre blanc til en klassisk fransk fiskerett. 

Men nå diskuterer vi grillmat. 

Jeg griller kvalitetskjøtt, fra Reko eller slakter. Og lager skikkelig tilbehør med mange, gode smaker. Da nekter jeg å drukne dette i en saus som kamuflerer maten. Uansett hvor avansert sausen er. 

Og det må da gå an å diskutere sak uten å ty til personangrep og nedlatende kommentarer. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (13 minutter siden):

Vel. Nå er det jo grillmat det er snakk om i denne tråden.

Og akkurat mht grillet kjøtt og fisk så trengs det andre og renere typer saus fordi den røkte grillsmaken i seg selv er så fremtredende. En rødvinssaus med kraftig demi-glace vil nettopp konkurrere med grillsmaken fra et stykke grillet entrecôte eller lammemørbrad med litt fettmarmorering. Da vil feks en sitronbåt og/eller en skje salsa verde være et bedre valg til lammet etter mitt syn, og kanskje en skive kryddersmør med hvitløk og urter til entrecôten.

Men mye mulig jeg bare er skikkelig dårlig på kjøkkenet altså. :) 

Anonymkode: a159d...014

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig med deg!

Jo mer interessert jeg ble i råvarer og matlaging, jo mer innså jeg at saus bare kamuflerer god smak

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg lager hollandaise til eggs benedict. Eller en god beurre blanc til en klassisk fransk fiskerett. 

Men nå diskuterer vi grillmat

Jeg griller kvalitetskjøtt, fra Reko eller slakter. Og lager skikkelig tilbehør med mange, gode smaker. Da nekter jeg å drukne dette i en saus som kamuflerer maten. Uansett hvor avansert sausen er. 

Og det må da gå an å diskutere sak uten å ty til personangrep og nedlatende kommentarer. 

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Vel. Nå er det jo grillmat det er snakk om i denne tråden.

Og akkurat mht grillet kjøtt og fisk så trengs det andre og renere typer saus fordi den røkte grillsmaken i seg selv er så fremtredende. En rødvinssaus med kraftig demi-glace vil nettopp konkurrere med grillsmaken fra et stykke grillet entrecôte eller lammemørbrad med litt fettmarmorering. Da vil feks en sitronbåt og/eller en skje salsa verde være et bedre valg til lammet etter mitt syn, og kanskje en skive kryddersmør med hvitløk og urter til entrecôten.

Men mye mulig jeg bare er skikkelig dårlig på kjøkkenet altså. :) 

Anonymkode: a159d...014

Og her har jeg bare en ting å si, første sitat nevner ikke noe (!) om grillmat, men om mat generelt.

Men for all del, jeg forstår at dere begge føler dere dypt krenket. Lev med det!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (1 minutt siden):

Og her har jeg bare en ting å si, første sitat nevner ikke noe (!) om grillmat, men om mat generelt.

Men for all del, jeg forstår at dere begge føler dere dypt krenket. Lev med det!

Jeg pleier å lese trådtittel og HI - anbefales, så forstår du hva tråden handler om :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri laget saus til "vanlig" grillmat, altså flintsteik, grillribbe, pølser og sånne ting. Da er det potetsalat som gjelder.

Men jeg har grillet hel mørbrad, svinefilet og annen ymse litt "finere" grillmat og da har jeg selv tenkt at det hadde vært godt med peppersaus eller annen god saus til.

Hvis jeg bruker grillen som "kokeredskap" til en middag hvor jeg griller hele stykker eller skiver av rødt kjøtt, lager jeg som regel også potetbåter i stekeovnen inne, så da er det naturlig å lage bearnaise, peppersaus eller annen snaddersaus som passer til.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du verden. Det er varmt om dagen, ja. 

Når det gjelder grillmat har jeg ingen spesielle prinsipper. Jeg er ikke spesielt glad i å grille, jeg synes det er mye styr for noe som liksom skal være enkelt, og jeg synes ikke alltid kjøtt blir like godt som på komfyren der jeg føler større grad av kontroll. På den annen side er det jo koselig å spise ute, og alle har jo gjerne litt lavere forventninger til resultatet og sammensetningen av måltidet,  Godt grillet kjøtt, de gangene det klaffer smaker jo også veldig godt. 

Jeg vet ikke om det er sedvane eller latskap, men jeg tror jeg er mest vant til kalde sauser og dressinger til tradisjonell norsk grillkveld. Altså f.eks kremet potetsalat, cole slaw, kremet brokkolisalat, tzatziki, salsa verde osv, eventuelt kryddersmør på biff/entrecote, eller smeltet blåmuggost. Jeg ser ikke bort fra at det kunne ha vært godt med bearnaisesaus til en grillet entrecote spist ute, men jeg tror ikke jeg hadde giddet å styre med det, men direkte feil  er det vel ikke. Det handler vel mest om vane. Hvis kjæresten vil ha en saus, så får han vel lage en saus. Jeg er som sagt ikke vant til at man lager så mye varmt tilbehør inne, annet enn kanskje akkurat poteter (vi pleier ikke å gjøre det heller). Peppersaus og rødvinssaus blir for meg litt kræsj. Grillmat smaker så mye i seg selv (ofte litt for mye) og da synes jeg det er best med en kaldrørt saus eller salat - med mye syre. 

Endret av Fabienne
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker godt kryddersmør, aioli, chimicurri (eller hvordan det skrives...), tzatsiki, maisstuing (godt å blande på gaffelen med f.eks grillribbe), guacamole. 

Ingenting er feil. Når vi inviterer på grillmat så kjøper vi inn diverse. Og gjester tar gjerne med det de ønsker av tilbehør. 

Anonymkode: 4cdb3...ced

• Liker 2
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for brukerdebatt og avsporinger.

Kragebein, adm

Ryddet på nytt for avsporinger. 

Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...