Gå til innhold

kjøper alt for mye garn....hjelp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest DEN NAKNE GARTNER
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har skapet fullt....har sikkert over 100 nøster jeg ikke har brukt. JEg begynner på noe og legger det til sides...har ti påbegynte prosjekter liggende. Likevel kjøper jeg nytt...for det er meir spennende. Har prøvd å selge litt på Finn,men ikke lett. Syns ikke det er lett å bruke opp restegarn,det er jo så mange ulike kvaliteter som man må blande? Får dårlig samvittighet av å ha så mye liggende....noen som har noen råd? Hva bruker du restegarn til? Skulle ønske jeg kunne bruke opp før jeg kjøper nytt....har snart ferie,og sitter og googler for å finne noe nytt jeg kan strikke eller hekle. Fullfører noen prosjekter også....:)

Anonymkode: 0e11d...28e

Det gjelder med garn som med alt annet, byggevarer, mat, beholdning i fryseren osv. Bruk opp det du har for hvert prosjekt du lager. Kjøper du for mye er det "død kapital" som er et direkte tap. Slutt å kjøpe for mye og kaste pengene ut av vinduet. 

Tenk om du fikk alle pengene tilbake som du har brukt til å betale for de 100 nøstene du ikke har brukt. Hadde ikke det vært kjekt? Om svaret er "ja" så bare slutt å handle for mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Takk for gode tips alle sammen :) Noen som har ideer til hva jeg kan hekle av Rauma finull? Begynte på et pledd for noen år siden,og hugser ikke mønsteret....Jeg er visuell av meg,og klarer ikke finne det ut ved å se på det jeg har heklet....må se det på video:) ( youtube i dette tilfelle) 

Av Sumatra vurderer jeg å hekle en duk med viftemønster av restene. Fikk motivasjon av alle svarene til å IKKE kjøpe noe garn før jeg har brukt opp mye av lageret. Skal også hekle noen sitteunderlag av islandsulla...som jeg skal tove. TS :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Takk for gode tips alle sammen :) Noen som har ideer til hva jeg kan hekle av Rauma finull? Begynte på et pledd for noen år siden,og hugser ikke mønsteret....Jeg er visuell av meg,og klarer ikke finne det ut ved å se på det jeg har heklet....må se det på video:) ( youtube i dette tilfelle) 

Av Sumatra vurderer jeg å hekle en duk med viftemønster av restene. Fikk motivasjon av alle svarene til å IKKE kjøpe noe garn før jeg har brukt opp mye av lageret. Skal også hekle noen sitteunderlag av islandsulla...som jeg skal tove. TS :)

Så fint at du har fått motivasjon og at du har funnet ut hva du har lyst til å lage ♥️ Kan du poste bilde av det pleddet som du har begynt å hekle? Da er det lettere å hjelpe til med å finne oppskriften.

Pt93-1423-1420.jpg?auto=compress,format&

https://www.raumagarn.no/oppskrifter/pt-93-1420-heklet-og-strikket-teppe-mod-a-b-c-og-d

Anonymkode: de486...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ei gruppe på Facebook som heter Kjøp og salg for garnglade strikkere, der er det stor aktivitet og jeg ser at mye blir solgt.

Har selv fått solgt unna kjapt begge de gangene jeg la ut garn til salgs der

De garnsortene du nevner tror jeg ikke du vil få problemer med å selge

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker
skruf skrev (58 minutter siden):

Det er ei gruppe på Facebook som heter Kjøp og salg for garnglade strikkere, der er det stor aktivitet og jeg ser at mye blir solgt.

Har selv fått solgt unna kjapt begge de gangene jeg la ut garn til salgs der

De garnsortene du nevner tror jeg ikke du vil få problemer med å selge

er ikke på facebook....ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan gi det vekk til den lokale SFO for eksempel, ta kontakt og hør om de trenger :) Har du venninner som strikker? La de se om de finner noe.

Jeg har selv gått på den smellen, for ca 10 år siden fikk jeg dilla og handlet alt for mye. Hadde 6 store plastkasser med garn. Nå har jeg under 2 små, og jeg har bare det garnet jeg konkret har planer for og faktisk fortsatt liker. Resten gikk til mamma, svigermor, venninner og SFO. 

Livet er for kort til å oppbevare og ha dårlig samvittighet over noe du ikke kommer til å bruke, så gi det videre på en eller annen måte og slutt å kjøpe garn fremover. De siste 4 årene har jeg kun kjøpt om jeg måtte til et konkret prosjekt, og da har jeg startet rett på prosjektet. Har på den måten bare redusert mengden jeg har de siste årene, og jeg jobber meg ned mot en liten plastkasse eller rett og slett ingen garnlager på sikt :) 

Anonymkode: 2dc60...6d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten gitt bort endel garnrester til et asylmottak, det ble satt veldig stor pris på

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.7.2021 den 10.40):

Jeg har skapet fullt....har sikkert over 100 nøster jeg ikke har brukt. JEg begynner på noe og legger det til sides...har ti påbegynte prosjekter liggende. Likevel kjøper jeg nytt...for det er meir spennende. Har prøvd å selge litt på Finn,men ikke lett. Syns ikke det er lett å bruke opp restegarn,det er jo så mange ulike kvaliteter som man må blande? Får dårlig samvittighet av å ha så mye liggende....noen som har noen råd? Hva bruker du restegarn til? Skulle ønske jeg kunne bruke opp før jeg kjøper nytt....har snart ferie,og sitter og googler for å finne noe nytt jeg kan strikke eller hekle. Fullfører noen prosjekter også....:)

Du må nok innføre kjøpestopp;) Ganske vanlig blant strikkarar! Så set du sjølvsagt reglane sjølv, f.eks at du må strikke berre av garn du har til du har gjort ferdig 4 påbegynte prosjekt, eller til ein bestemt dato. Dersom du ikkje "får lov" til å kjøpe nytt, må du bruke av lageret. 

Eg likar godt å strikke resteprosjekt, ofte småplagg som barnegenser, vottar, sokkar,gryteklut.... Men også store genserar til meg sjølv, der eg blander ulike garnkvaliteter i samme farge til stripemønster. Kan bli kult!

Endret av Fjaselina
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Så fint at du har fått motivasjon og at du har funnet ut hva du har lyst til å lage ♥️ Kan du poste bilde av det pleddet som du har begynt å hekle? Da er det lettere å hjelpe til med å finne oppskriften.

Pt93-1423-1420.jpg?auto=compress,format&

https://www.raumagarn.no/oppskrifter/pt-93-1420-heklet-og-strikket-teppe-mod-a-b-c-og-d

Fant den :) på youtube : Autumn moon wrap 

Veit ikke hvordan legge ut link eller bilde :) 

Litt usikker på om dette blir fint til pledd,og om jeg skal rekke det opp og lage noe annet. ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Fant den :) på youtube : Autumn moon wrap 

Veit ikke hvordan legge ut link eller bilde :) 

Litt usikker på om dette blir fint til pledd,og om jeg skal rekke det opp og lage noe annet. ts

Jeg synes at det blir fint til pledd :)

Autumn-Moon-Blanket-Scarf-Pattern-and-Vi

https://coolcreativity.com/crochet/autumn-moon-blanket-wrap-pattern-video-tutorial/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Sitteunderlag er kjekt å lage av restegarn. Strikke, pjone eller hekle. Jeg kan ikke å strikke, men pjonet et sitteunderlag av diverse ullgarnrester. Bare fortsatte på neste garn når det jeg hadde var brukt opp. 

Har også heklet store bestemorruter som jeg tovet til sitteunderlag, da er man mer avhengig av nok garn på de siste rundene, så det blir ikke like mye "restegarnprosjekt"; da er det nok bedre å hekle bestemorstriper. 

Anonymkode: 8a99d...289

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner meg veldig igjen :) 

Når det gjelder den stadig voksende haugen med påbegynte prosjekter. Der har jeg ‘tatt meg på tak’ og går gjennom dem et par ganger i året? Stiller meg selv strenge spørsmål om dette virkelig er noe jeg har lyst til å gjøre ferdig?

Ofte viser det seg at jeg nok har stoppa opp pga at noe ved prosjektet ikke ble helt som jeg hadde tenkt, uten at jeg orka å innse det der og da. Så ble det heller liggende.

En investerer jo tid, innsats og litt drømmer i et prosjekt, så det røsker litt i hjerterota å bare brutalt rekke ting opp igjen. Men etter å ha fått litt avstand til det, er det i hvert fall for meg lettere å se med et mer objektivt blikk.

Og etterpå føles det alltid lettere :) attpåtil får jeg liksom mer fart på pinnene med nye prosjekter også - kanskje ‘gamle synder’ ikke tynger dem mer ;) 

Var et langt innlegg for å si - periodisk opprensking i prosjekthaugen er god mentalhelse for garngale! :) 

Anonymkode: b9af7...bb1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.7.2021 den 12.59):

Sitteunderlag er kjekt å lage av restegarn. Strikke, pjone eller hekle. Jeg kan ikke å strikke, men pjonet et sitteunderlag av diverse ullgarnrester. Bare fortsatte på neste garn når det jeg hadde var brukt opp. 

Har også heklet store bestemorruter som jeg tovet til sitteunderlag, da er man mer avhengig av nok garn på de siste rundene, så det blir ikke like mye "restegarnprosjekt"; da er det nok bedre å hekle bestemorstriper. 

Takk for tips ♥️ Hvordan gjøres pjoning?

AnonymBruker skrev (På 27.7.2021 den 13.52):

Kjenner meg veldig igjen :) 

Når det gjelder den stadig voksende haugen med påbegynte prosjekter. Der har jeg ‘tatt meg på tak’ og går gjennom dem et par ganger i året? Stiller meg selv strenge spørsmål om dette virkelig er noe jeg har lyst til å gjøre ferdig?

Ofte viser det seg at jeg nok har stoppa opp pga at noe ved prosjektet ikke ble helt som jeg hadde tenkt, uten at jeg orka å innse det der og da. Så ble det heller liggende.

En investerer jo tid, innsats og litt drømmer i et prosjekt, så det røsker litt i hjerterota å bare brutalt rekke ting opp igjen. Men etter å ha fått litt avstand til det, er det i hvert fall for meg lettere å se med et mer objektivt blikk.

Og etterpå føles det alltid lettere :) attpåtil får jeg liksom mer fart på pinnene med nye prosjekter også - kanskje ‘gamle synder’ ikke tynger dem mer ;) 

Var et langt innlegg for å si - periodisk opprensking i prosjekthaugen er god mentalhelse for garngale! :) 

Anonymkode: b9af7...bb1

Takk for gode råd og inspirasjon ♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.7.2021 den 12.59):

Er pjoning det samme som tunisisk hekling eller hakking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er pjoning det samme som tunisisk hekling eller hakking?

Nei, hakking og pjoning er forskjellige teknikker. Pjoning kalles blant annet bosnisk hekling. Superenkelt!

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Pjoning

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...