Gå til innhold

Er det for tidlig å bli gravid som 28-åring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er en 28 år gammel kvinne som har vært sammen med mannen min i fire år. Vi ønsker nå å få barn, men får høre fra de rundt oss at vi enda er unge og bør vente til vi er lengre ut i 30-årene med å prøve. Det er ikke slik hastverk og vi må leve livet, sier dem. 

Jeg er til dels enig da ingen i vennegjengen enda har fått eller i det hele tatt planlegger å få barn. Jeg tror de fleste venter til de er i 30-årene.

Er 28 år for ungt? (jeg er klar over at man fikk barn i ung alder tidligere, men tidene har visstnok forandret seg)

Anonymkode: a7f98...a4f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg var 28 hadde jeg allerede 4 barn pluss en fostersønn. 😅 jeg tenker at man gjerne kan få barn når man er 28. Så slipper man å bli veldig gammel før barna er ungdommer 

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg ble gravid når jeg var 23 år å det var helt perfekt det. Nå er barnet mitt blitt 10 år,å jeg er forsatt ikke for gammel til å få en til.

Anonymkode: 4a798...c7a

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være for tidlig? Så lenge ting rundt ligger til rette for det. Utdanning, forhold, bosted... livet stopper ikke fordi om man får barn :) noe må vike, selvsagt, men ikke «hele» livet. 

Hilsen 28 år og gravid med nr. 2.

Anonymkode: ec188...17a

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er like gammel som deg, og venter nummer 3 😉

Om det er for tidlig eller ikke kommer helt an på hva dere føler dere klare for. Ikke hva alle andre mener

Anonymkode: ad931...bb4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det begynner å bli sent, til første barnet. 

Anonymkode: 4d8a0...a2d

• Liker 45
AnonymBruker
Skrevet

Dette må jo være trolling. 

Selvfølgelig er ikke 28 tidlig for å få barn. 

Sjansen for å få barn ramler ganske raskt etter at man er blitt 30.  

Anonymkode: c90f2...0eb

• Liker 17
Gjest Elder Millennial
Skrevet (endret)

Neida, jeg fikk sistemann da jeg var 25. Du må leve det livet du ønsker å leve. 

Endret av Elder Millennial
Skrevet

Jeg syns også det faller under kategorien sent, til å være første barnet! Alt etter 25 kan iallfall ikke defineres som noe tidlig i det hele tatt etter min målestokk😅

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det er sent. 

Anonymkode: 1db5f...e87

• Liker 10
Gjest Bremnes.Kari
Skrevet

Hvem gir deg disse rådene om at du er for ung? Hadde seriøst vurdert om disse menneskene ville meg vel.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nettopp fått nr 2 når jeg var 28. nr 3 når jeg var 31. er veldig glad jeg fikk barn i 20-åra. Mer overskudd, man er også yngre når barnebarna kommer, og klarer å stille opp for dem. 
Mitt eldste barn har flere venner som har foreldre som er like gamle som hennes besteforeldre, og de sier det er sårt at de vil være gamle, typ 75 når de blir besteforeldre. 

Anonymkode: 8f721...f6f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I byen er 28 definert som tidlig. På bygda starter de gjerne før.

Anonymkode: f8f1f...46c

• Liker 9
Skrevet

Nei, biologisk sett er det ikke for tidlig.

Generelt sett takler man også svangerskap, nattevåk og den travle småbarnsperioden bedre når man er ung, sammenlignet med om man skulle begynne med å få barn i slutten av 30-årene. 

Samtidig har man ofte bedre økonomi og er gjerne veletablert i arbeidslivet når man er et stykke opp i tredveårene. Til syvende og sist er det er veldig personlig valg, basert på alle faktorene i både din og partners liv. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 30 og har ikke planer om barn på noen år :) Det er for tidlig rett og slett.

Anonymkode: 3ddaa...793

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg syns det begynner å bli sent, til første barnet. 

Anonymkode: 4d8a0...a2d

Faktisk litt enig dær.. så fremst at ting ligger til rette for det da. Ble mor selv da jeg var 21, kunne sikkert ha venter noen år, men det ble nå sånn😅 men er jo fortsatt ung når ungen er voksen😁 

Anonymkode: bde8e...271

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Oslo hvor snittalderen er høyest, og jeg fikk barn som 32, begynte å prøve når jeg var 30.

Jeg er eldst eller jevnaldrende av mødrene i barnehagen. 

Har inntrykk av at de fleste begynner å prøve rundt 27-28 år 🤷‍♀️

Anonymkode: 7c831...d93

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er 30 og har ikke planer om barn på noen år :) Det er for tidlig rett og slett.

Det er selvsagt helt innafor å føle, men man må være klar over at man kan bli stående uten barn - eventuelt med ett barn.

Om det er iorden er det jo helt fint å vente noen år.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Rent biologisk er det ikke det. Faktum er at det ventes ofte for lenge og at mange sliter med barnløshet. 

Anonymkode: b6d53...c9c

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det er absolutt ingen grunn til å vente til du er over 30. Husk at jo eldre du er desto vanskeligere blir det å bli gravid. Du kan ikke hvite hvor lett eller vanskelig det blir. Jeg mener at når dere har tatt valget så er det bare å kjøre på.

Anonymkode: 207f6...bc1

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...