Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er kommet i en situasjon hvor jeg kommer til å klare meg økonomisk bra fremover (håper jeg). Jeg bar i en skilsmisse med mannen i fjor høst. Satt igjen med en stor gjeld både han og jeg knotet til. Mest han med hans tidligere økonomiske rot. Nå har foreldrene mine gitt meg forskudd på arv og har ca 80.000 i gjeld igjen. Meg og min mann hadde nesten en halv mill i gjeld og sitter jeg igjen med temmelig lite i forhold. Bør jeg starte med blanke ark nå? Hvor vanlig er det å ha så lite i en alder av hele 35år? Jeg bare spør. Ikke svar om du syntes dette er for direkte. 

Anonymkode: 7e184...68a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selv har jeg 1.2 i lån (bolig lån) fruen har litt mer pga studie lån.

Skulle vi gå fra værandre ville vi sittet med ca 500.000/700.000 i pluss begge to. 

Vi har ekstremt god og ryddig økonomi

Anonymkode: 51472...013

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er 33 år og gift. Vi har ca 3 millioner i boliglån på en leilighet som er verdt ca 4. Har også studielån på litt mindre enn 200 000 kr. Vi har også ca en million på sparekonto. 

Anonymkode: 683a9...302

Skrevet

Hvor vanlig er det å ha lite gjeld?

Eller å ha lite eiendeler? 

Skjønner ikke helt hva du spør om.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det man har av verdier er viktigere enn gjelden man har. Kan godt ha gjeld på 5millioner og ha verdier for 15 og på den måten fortsatt sitte godt i det. 

Anonymkode: 3798a...1d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte min første leilighet da jeg var 30. Kjøpte sammen med kjæresten, og vi hadde ingen egenkapital.  Nå, 27 år senere har jeg vært gjennom flere boligbytter og flyttet fra mannen.  Jeg bor alene og har nå en 3-roms leilighet  som jeg betaler ned resten av gjelda på i løpet av dette året. (I løpet mitt voksne liv har jeg arvet til sammen 230.000, og har ikke mer arv i vente). Hvis jeg solgte leiligheten min nå ville jeg fått 3 millioner for den, men her skal jeg bo resten av livet.

Ikke stress med at andre har ting mer på stell enn deg, man kan ha det helt fint selv om man ikke lever et A4-liv 😊  Jeg synes nesten det er litt skremmende med 19-åringer som har spart til egenkapital fra de var konfirmanter, og med både utdanningsløp og karrierevei på plass. Det er så fjernt fra min virkelighet 😄  Jeg har aldri vært opptatt av mye penger og luksusliv, en helt alminnelig inntekt i min drømmejobb har vært nok for meg og mine behov. Det har også vært nok til at jeg straks er gjeldfri og kan begynne å sette av litt ekstra til pensjon, samtidig som jeg lever bra og kan unne meg ting i hverdagen.  

Anonymkode: 8939a...7b9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 1,1 i boliglån. Eier hus til 4,5-4,8 ca og en bil. Bilen er ikke verdt noe, annet enn bruksverdien. Har vel da minimum en positiv formue på 3,4 mill, men det er da ikke likvide midler.

Anonymkode: 84e6f...f83

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kjøpte min første leilighet da jeg var 30. Kjøpte sammen med kjæresten, og vi hadde ingen egenkapital.  Nå, 27 år senere har jeg vært gjennom flere boligbytter og flyttet fra mannen.  Jeg bor alene og har nå en 3-roms leilighet  som jeg betaler ned resten av gjelda på i løpet av dette året. (I løpet mitt voksne liv har jeg arvet til sammen 230.000, og har ikke mer arv i vente). Hvis jeg solgte leiligheten min nå ville jeg fått 3 millioner for den, men her skal jeg bo resten av livet.

Ikke stress med at andre har ting mer på stell enn deg, man kan ha det helt fint selv om man ikke lever et A4-liv 😊  Jeg synes nesten det er litt skremmende med 19-åringer som har spart til egenkapital fra de var konfirmanter, og med både utdanningsløp og karrierevei på plass. Det er så fjernt fra min virkelighet 😄  Jeg har aldri vært opptatt av mye penger og luksusliv, en helt alminnelig inntekt i min drømmejobb har vært nok for meg og mine behov. Det har også vært nok til at jeg straks er gjeldfri og kan begynne å sette av litt ekstra til pensjon, samtidig som jeg lever bra og kan unne meg ting i hverdagen.  

Du er altså snart 60 år, og syns det er skremmende at 19-åringer må begynne å tenke økonomi og jobb så tidlig? Vel, verden har forandret seg mye siden du var på deres alder. Man kommer ikke langt idag uten å gjøre en innsats for fremtiden sin, selv helt uten en forventning om mye penger og luksusliv.   Det finnes nesten ikke jobber uten utdanningskrav, og boligprisutviklingen er jo en historie for seg selv. 

For å svare på tema, jeg er 31 og har rundt 250 000 i studielån og rundt 1,75 millioner i boliglån. Men nærmer meg snart tilsvarende verdier i fond/sparing i tillegg til huset. 

Anonymkode: 4d79c...758

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du er altså snart 60 år, og syns det er skremmende at 19-åringer må begynne å tenke økonomi og jobb så tidlig? Vel, verden har forandret seg mye siden du var på deres alder. Man kommer ikke langt idag uten å gjøre en innsats for fremtiden sin, selv helt uten en forventning om mye penger og luksusliv.   Det finnes nesten ikke jobber uten utdanningskrav, og boligprisutviklingen er jo en historie for seg selv. 

Anonymkode: 4d79c...758

Vel, med mindre man kommer fra pengesterke folk så har man vel alltid måttet gjøre en innsats for fremtiden. Det er ikke noe nytt.  Verden har ikke forandret seg mye.  Jeg begynte å jobbe da jeg var ferdig med ungdomsskolen, og var innom flere yrker før jeg fant ut hva som var min plass i arbeidslivet. Mellom jobbene reiste jeg en del rundt i verden, opplevde masse og traff han som jeg senere etablerte meg sammen med.  Da jeg kjente på at jeg hadde funnet mitt fagfelt tok jeg først de artiumsfagene jeg trengte, og har siden fylt på med både bachelor- og mastergrad ved siden av å ha inntektsgivende arbeid.

Når jeg sier at dagens ungdom skremmer meg litt tenker jeg mest på at mange høres ut som de har planlagt hele livet sitt før de har rukket å leve litt....  Jeg tror mange av dem føles på et stort press for å lykkes og "å bli noe", og man kan klare seg helt fint selv om man tar noen pauser eller omveier før man komme til mål.  Kanskje endrer også målet seg dersom man har litt mer erfaring før man satser alt på et kort 😊

Vår første bolig var selvfølgelig mye billigere enn den ville vært i dag, men lønningene våre var også veldig mye lavere på den tiden. I tillegg hadde vi en boliglånsrente på 14 % 😵  Jeg kjente ingen som kjøpte leilighet alene på den tiden, tror de aller fleste kjøpte sammen med noen. 

Boligprisene i Oslo utvikler seg til å bli som i andre storbyer, sånn at folk flest ikke har råd til å bo der.  Det går helt fint å bo et stykke utenfor Oslo også, det gjorde jeg i mange år (og brukte ikke mer tid til og fra jobb enn de som bodde litt kjelkete til i byen).

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte mitt første hus som 20 åring, har etter det opparbeid meg egenandel. Har 2,1 mill i lån men taksten på huset er 3,6. Har nedbetalt bil. Og har spart opp til å ha råd til å lage leilighet i huset. Har mye ryddigere økonomi alene enn med de samboerne jeg har hatt🙈

Anonymkode: e7689...1bf

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er 32 år og har 200 000 i boliglån og 450 000 i studielån. Har 2 000 000 i "boligverdi", altså verdi av bolig uten lån og 70 000 i "bilverdi" og 100 000 på sparekonto, så hvis du regner det sammen har jeg egentlig ikke gjeld, men en formue over 1,5 milioner.

Ingen av disse pengene har jeg arvet, men tjent meg opp selv gjennom normalt betalt jobb og boliginvesteringer. Å bare ha gjeld og ingen formue i en alder av 35 år syns jeg er dårlig jobba.

Endret av MiaHI
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel, med mindre man kommer fra pengesterke folk så har man vel alltid måttet gjøre en innsats for fremtiden. Det er ikke noe nytt.  Verden har ikke forandret seg mye.  Jeg begynte å jobbe da jeg var ferdig med ungdomsskolen, og var innom flere yrker før jeg fant ut hva som var min plass i arbeidslivet. Mellom jobbene reiste jeg en del rundt i verden, opplevde masse og traff han som jeg senere etablerte meg sammen med.  Da jeg kjente på at jeg hadde funnet mitt fagfelt tok jeg først de artiumsfagene jeg trengte, og har siden fylt på med både bachelor- og mastergrad ved siden av å ha inntektsgivende arbeid.

Når jeg sier at dagens ungdom skremmer meg litt tenker jeg mest på at mange høres ut som de har planlagt hele livet sitt før de har rukket å leve litt....  Jeg tror mange av dem føles på et stort press for å lykkes og "å bli noe", og man kan klare seg helt fint selv om man tar noen pauser eller omveier før man komme til mål.  Kanskje endrer også målet seg dersom man har litt mer erfaring før man satser alt på et kort 😊

Vår første bolig var selvfølgelig mye billigere enn den ville vært i dag, men lønningene våre var også veldig mye lavere på den tiden. I tillegg hadde vi en boliglånsrente på 14 % 😵  Jeg kjente ingen som kjøpte leilighet alene på den tiden, tror de aller fleste kjøpte sammen med noen. 

Boligprisene i Oslo utvikler seg til å bli som i andre storbyer, sånn at folk flest ikke har råd til å bo der.  Det går helt fint å bo et stykke utenfor Oslo også, det gjorde jeg i mange år (og brukte ikke mer tid til og fra jobb enn de som bodde litt kjelkete til i byen).

Ok boomer

Anonymkode: 6553d...e60

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok boomer

:balltre:

Anonymkode: 95eb9...1c4

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

:balltre:

Anonymkode: 95eb9...1c4

Beklager, men jeg kunne ikke la være å si det når  ...7b9 så mesterlig demonstrerer grunnen til at det uttrykket i det hele tatt finnes.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

39 og gift.

Huset er belånt med 50%, prioriterer fondsparing (sparer til fritidsbolig, og pensjon), og betaler sakte ned med tanke på å gå gjeldsfrie inn i pensjonstilværelsen. Bilene er uten lån. Begge har en liten rest igjen på studielån. 

Anonymkode: b1ab8...30f

AnonymBruker
Skrevet

34 år, har igjen en mill på boliglånet, huset er kanskje verdt 2,5 mill (eier sammen med ektefelle, så min endel av friverdien utgjør 750 000,-). Har studielån på 50 000,- og har ca. 350 000,- på sparekonto/fond. Så har verdier for rundt millionen.

Anonymkode: 720c4...006

AnonymBruker
Skrevet

Vi er 35 og 37 og har 14 mill i lån😅

Anonymkode: 3b9bf...16c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AllahBallah skrev (2 timer siden):

Hvor vanlig er det å ha lite gjeld?

Eller å ha lite eiendeler? 

Skjønner ikke helt hva du spør om.

Spm ligger i grunnen i overskriften.

Anonymkode: 7e184...68a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

40 slikt og nesten 900 000 i boliglån. 

Anonymkode: 0509f...07c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Beklager, men jeg kunne ikke la være å si det når  ...7b9 så mesterlig demonstrerer grunnen til at det uttrykket i det hele tatt finnes.

Ha,ha, ja vi som har levd både før og nå vet selvfølgelig ikke noe det er verdt å høre på 😄  (jeg trodde heller ikke generasjonen før meg hadde peiling, tidene var jo helt annerledes 😉)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...