AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #1 Skrevet 17. juli 2021 Har en baby på 10 mnd som hele veien har slitt med søvnen. Frem til 8 mnd samsov vi og han trengte å sovne inntil meg for å finne roen til kvelden. Frem til 9 mnd ammet jeg hver 2-3 time om natta, selv om han spiste mye fast føde og drakk vann på dagtid. Vi har nå kuttet nattammingen foruten en ammeøkt på tidligmorgenen. Jeg ammer nå 1-2 ganger på dagtid, samt en gang før han legger seg kl 19. JEg ammer igjen ca kl 4.30/5.00 og han kommer da over i min seng og slumrer til ca kl 6-6.30. Problemet er at helt fra han legger seg kl 19, så våkner han hver 1-2 time natta gjennom. Det tar ikke lang tid å roe han, som regel under 1 minutt. Han har pleid å stå i senga og skrike, også må vi legge han ned på siden og putte smokken i munnen. Vi har forsøkt med nattpose med håp om at han da beveger seg mindre, men han våkner like hyppig likevel. Ligger på ryggen eller står på alle fire og skriker. Det er nærmest om om han er i søvne når han gråter. Det er ikke snakk om sutring, men ordentlig skrik. Av og til får han litt vann fra tutekopp ila natta. Drikker kanskje 1 dl totalt ila en natt. Det er ganske slitsomt å bli vekket hver 1-2 time om natten. Det har hendt at han har hatt mer sammenhengende søvn, men ikke mer enn 4 timer. Noen råd eller tips til hva vi kan gjøre for å bedre dette? På dagtid er han stort sett blid og fornøyd. Spiser godt og utvikler seg fint. Sover 2 dupper, totalt ca 3 timer. Anonymkode: 061c9...e9d
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #2 Skrevet 17. juli 2021 Høres veldig ut som min på samme alder dette. Vi fikk han også over i egen seng rundt 8 mnd, har nesten kuttet ut nattammingen, men sliter også med hyppige oppvåkninger. Problemet ditt og mitt er jo at ungen setter/reiser seg opp og skriker, ikke bare lager blir liggende, for da kunne man jo fint ha løst det med å plassere ungen på eget rom for å ikke bli vekket selv. Jeg har ingen råd, men følger.😊 Anonymkode: cfe58...206
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #3 Skrevet 18. juli 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Høres veldig ut som min på samme alder dette. Vi fikk han også over i egen seng rundt 8 mnd, har nesten kuttet ut nattammingen, men sliter også med hyppige oppvåkninger. Problemet ditt og mitt er jo at ungen setter/reiser seg opp og skriker, ikke bare lager blir liggende, for da kunne man jo fint ha løst det med å plassere ungen på eget rom for å ikke bli vekket selv. Jeg har ingen råd, men følger.😊 Anonymkode: cfe58...206 I det minste godt å høre at vi ikke er alene.. hvordan sover din på dagen? Har lurt på om min sover for mye og at han derfor ikke klarer å falle i dyp søvn. Hva gjør dere når han våkner og står i senga? Bare legger han ned også sovner han? Min krabber enda, går inntil møblene. Lurer på om han faller mer til ro også i sengen når han har lært seg å gå selvstendig. At denne uroen i senga er en del av den motoriske utviklingen og mye som skjer med den... Men jeg vet ikke Anonymkode: 061c9...e9d
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #4 Skrevet 18. juli 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): I det minste godt å høre at vi ikke er alene.. hvordan sover din på dagen? Har lurt på om min sover for mye og at han derfor ikke klarer å falle i dyp søvn. Hva gjør dere når han våkner og står i senga? Bare legger han ned også sovner han? Min krabber enda, går inntil møblene. Lurer på om han faller mer til ro også i sengen når han har lært seg å gå selvstendig. At denne uroen i senga er en del av den motoriske utviklingen og mye som skjer med den... Men jeg vet ikke Anonymkode: 061c9...e9d Fint at jeg kan være til trøst 😅 Han begynte å sove bedre da vi kuttet ned på dagsovingen. Vi kuttet ned fra ca.3 timer (fordelt på to lurer) til ca.1,5 time (fordelt på én eller to lurer, alt ettersom). Jeg gir vann når han skriker og sitter eller står i senga. Ofte kan jeg da legge han ned etter det og stryke på han, så faller han til ro. Når han er så urolig at det ikke er nok, løfter jeg han opp og koser og gir han smokken når jeg legger han ned igjen. Det er mye som skjer oppe i hjernen når det er stor utvikling på gang, så det kan sikkert virke forstyrrende. Anonymkode: cfe58...206
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå