Gå til innhold

Når spiser valpen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en valp på litt over tre måneder. Han fores med VOM puppy, og suppleres med tørrfôr fra veterinær (specifik, tror jeg det heter). Før spiste han fire ganger om dagen, frokost om morgenen, lunsj, middag og kvelds. Nå spiser han veldig lite. 
Han spiser ikke frokost lenger, selv om jeg setter fram. Ofte vil han ikke ha mat før på kvelden, så det blir kanskje to måltider om dagen. Er dette ok? Burde jeg droppe frokosten, eller fortsette å tilby? Slutte med vom? 

Håper noen kan hjelpe. 

Anonymkode: c4aa7...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er valpen og hva slags rase er det snakk om? Og hva gjør du av aktivisering (mentalt og fysisk) i forhold til alderen? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en bichon frise. Litt over tre måneder. Vi går vanligvis tur («snuseturer») to ganger om dagen, varer fra 30 min til 1 time. Varierer hvor turene går, men som regel i skogen eller i lysløype et sted. Ellers er vi er ute i hagen. Han får mat i kong, vi har kontakttrening, øver på å sitte, ligge, komme. Gjemmer tyggebein som han finner. 

Vi er egentlig sammen hele tiden. Han er med på dyrebutikk. Vi leker med ball. 

Egentlig lurer jeg på om han er litt slått ut av varmen i dag og kanskje har fått i seg noe han ikke har tålt - han rygger liksom unna matskåla, men drikker vann. Ellers virker han temmelig slapp.

Tenker jeg tar han til dyrlegen på mandag om det fortsetter. Eller høres det normalt ut? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør altfor mye med valpen din! Det er en valp ikke en unghund/voksen hund. Den har behov for hvile. Instinktmessig så følger valper etter flokken til dem stuper.

Når det kommer til mat behovet så tar du ut det du har tenkt til å bruke til godtbiter ut av totalen valpen skal ha for 1 dag. Altså godbiter+mat=total mengde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får også huske på at det er varmt ute mange steder nå. Om du bor på et slikt sted så kan det spille inn. 
Dersom du gir mye godbiter så kan det fylle magen en del også

Anonymkode: 1868a...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse dager er det flere hunder som har litt laber matlyst. Så lenge valpen drikker bra og urinen er gjennomsiktig (som saften av en sitron) så får den i seg nok væske. Holder den vekten, så er alt bare bra. 

Vil komme med litt flere råd som kan være kjekke. Valpen din er ca 12 uker. Du behøver derfor ikke gjøre så mye med den enda. Nå skal dere bare kose dere og bli kjent. Når den er med deg på jobb, skjermer du den fra folk. Ta den kun ut for å tisse og litt lett aktivisering etter at den har gjort fra seg. Kutt ned til tre måltider om dagen. Som nevnt av noen over; del opp mengden mat og mengde godis. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Min_hund_er_Grå skrev (26 minutter siden):

Du gjør altfor mye med valpen din! Det er en valp ikke en unghund/voksen hund. Den har behov for hvile. Instinktmessig så følger valper etter flokken til dem stuper.

Takk for svar. Vi gjør jo ikke alt det hver dag/hele tiden. Vi hviler masse. 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du får også huske på at det er varmt ute mange steder nå. Om du bor på et slikt sted så kan det spille inn. 
Dersom du gir mye godbiter så kan det fylle magen en del også

Anonymkode: 1868a...333

Ja, veldig varmt her. Takk for svar. 

Troyamin skrev (16 minutter siden):

I disse dager er det flere hunder som har litt laber matlyst. Så lenge valpen drikker bra og urinen er gjennomsiktig (som saften av en sitron) så får den i seg nok væske. Holder den vekten, så er alt bare bra. 

Vil komme med litt flere råd som kan være kjekke. Valpen din er ca 12 uker. Du behøver derfor ikke gjøre så mye med den enda. Nå skal dere bare kose dere og bli kjent. Når den er med deg på jobb, skjermer du den fra folk. Ta den kun ut for å tisse og litt lett aktivisering etter at den har gjort fra seg. Kutt ned til tre måltider om dagen. Som nevnt av noen over; del opp mengden mat og mengde godis. 

Takk for svar. Han drikker og tisser, tisset er sitrongult. Vekten er fin, vi har nettopp hatt 3mnd kontroll hos dyrlege. 

Jeg har ikke hatt ham med på jobb, vi har bare vært hjemme (og i Hagen, i skogen og dyrebutikken for å kjøpe mat). 

Jeg kan godt kutte ned måltidene, men når bør jeg da tilby? Frokost, lunsj, kvelds?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere trenger ikke å gå skikkelig turer enda. Turer på 30min til 1 time er mye. Det er nok å svinse rundt utenfor, eller at dere tar den med til nye miljøer og sitter der (i en park, på en benk i sentrum etc) og lar den ta inn inntrykkene i 15-20 min, så drar dere hjem så den får sove.

Anonymkode: 37604...f7d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere trenger ikke å gå skikkelig turer enda. Turer på 30min til 1 time er mye.

Ok, jeg kan kutte ned. Men grunnen til at det tar lang tid er jo at han snuser på alt, avstanden vi tilbakelegger er veldig liten... Hvis jeg skal gå femti meter med ham tar det nok et kvarter... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kan godt kutte ned måltidene, men når bør jeg da tilby? Frokost, lunsj, kvelds?

0,5/3 om morgen, 0,5/3 midt på dagen og 2/3 på kvelden. Gir du mest på kvelden etter at turer er unnagjort, blir opptaket bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ok, jeg kan kutte ned. Men grunnen til at det tar lang tid er jo at han snuser på alt, avstanden vi tilbakelegger er veldig liten... Hvis jeg skal gå femti meter med ham tar det nok et kvarter... 

Ser den 🙂 Da er det annerledes. Lukteturer er flott. Men, dere kan dele de opp litt. Heller 4-5 kortere lukteturer i løpet av dagen enn 2. Da kan dere ta en luktetur, også trene litt lydighet, så mat og soving. Etterhvert som valpen blir eldre, så kan dere ta lengre men færre turer

Anonymkode: 37604...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror folk må lære seg å skille mellom trimtur og snusetur. Jeg synes snusetur 30-60 min høres helt fint ut, det er jo akkurat det man skal gjøre med valper - la de utforske verden i et rolig tempo! 

Og jeg ville nok gått ned til 3 ganger om dagen, oppdretter her sier kutt et måltid om valpen ikke rekker å bli sulten mellom måltidene. Samtidig kan varmen ha noe å si. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Heller 4-5 kortere lukteturer i løpet av dagen enn 2.

Jeg synes det høres litt stress ut. Vi er jo som sagt i hagen også utenom, men han sover hele natten fra 23 til 7-8, og ganske mye på dagen, også, og jeg vil ikke vekke ham for å ta ham med på mange småturer. 

Tror aktivitet osv er greit, det var først og fremst det med maten jeg lurte på. Ga ham kokt kylling og ris til kvelds i går, og det spiste han. Lurer på om han kan ha fått en negativ opplevelse eller noe mens han har spist VOM, han rygger unna den, men spiser litt tørrfôr, godbiter, tyggebein og som sagt kylling/ris. Skifte ut VOM? Med hva i så fall ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror aktivitet osv er greit, det var først og fremst det med maten jeg lurte på. Ga ham kokt kylling og ris til kvelds i går, og det spiste han. Lurer på om han kan ha fått en negativ opplevelse eller noe mens han har spist VOM, han rygger unna den, men spiser litt tørrfôr, godbiter, tyggebein og som sagt kylling/ris. Skifte ut VOM? Med hva i så fall ?

Jeg synes ikke du skal stresse så mye rundt måltid og eting. Ikke gi annet enn det valpen er vant til. For mye annet kan føre til mage og tarmproblemer. Nei, hold deg til det den er vant til slik at bakteriefloraen i mage og tarm forholder seg stabilt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare fortsett med vom, men gi mindre mengder. Ha tørrfor som hovedfor, å bruk mindre vom hvis hunden ikke vil spise det. Kanskje det er litt sterkt for magen på en så liten valp hvis du gir store mengder. Det viktigste er at valpen drikker vann, og hvis den virker normal ellers og spiser litt tørrfor/godbiter hadde jeg ikke bekymret meg. Hvis du begynner å gi kokt kylling og ris hele tiden fordi valpen ikke vil spise vanlig mat så kan den begynne å sulte seg for å vente til den får «noe bedre».

Jeg er også enig i at en valp på den alderen trenger ikke å gå noe særlig tur. De trenger mye miljøtrening og sosialisering så jeg hadde heller funnet en park eller lignende hvor valpen kan observere folk og hunder som går forbi å lære seg at det går an å slappe av. Det er lett å få en stresset/travel hund, så du gjør deg selv en bjørnetjeneste hvis du går tur hver dag men aldri reiser en plass for å trene ro og avslapning i forskjellige miljø.

Anonymkode: c1692...1b3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du variere med hva slags smaker han får på fôret? Kanskje han er mer glad i kylling enn fisk, eller motsatt, for eksempel, som smak på VOM? 

Du kan også prøve noe boksfôr for valper muligens? De er tilpasset små ganer og veldig smakfulle, for å lokke valper i vekst til og spise mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har en valp på 6 måneder som i begynnelsen var helt matvrak, men de siste månedene har han vært veldig lite interessert i tørrforet. Har vært en kamp å få i han to måltider om dagen. Prøvde å bytte til for med annen smak uten hell. Endte med at jeg begynte å blande inn en spiseskje med våtfor/boksmat for valper i tørrforet, og nå blir han helt vill når han får servert mat. Lett å variere mellom smaker på våtforet hvis han går lei dette også.

Anonymkode: 93a5b...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...