Gå til innhold

Ærlig talt, nattevakter, sover dere i løpet av vakten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid alarmtelefonen på meg i tilfelle noen beboere ringer eller står opp. Pleier å sovne til sammen 1-2 timer og det er ekstremt rolig og ikke noe å gjøre. 

Anonymkode: e0fe5...5fb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jobber ikke som nattevakt selv men min søster gjør det. Hun forteller at de av og til dupper av ufrivillig (de er alltid to på vakt) men aldri samtidig. Skjønner godt det må være tungt å gå nattevakt og holde seg våken. De sovner jo ikke dypt sier hun så de våkner om telefonen eller alarmen går.

Anonymkode: 4dee2...389

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ny som nattevakt så jeg har aldri gjort det, men hvis jeg hadde gjort det hadde det ikke vært noen krise. Vi er minst to stykker på jobb og jeg vet at kollegaene mine dupper av på jobb. Men jeg får ikke til å gjøre det. 

Anonymkode: 89ede...8cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Jobber ikke som nattevakt selv men min søster gjør det. Hun forteller at de av og til dupper av ufrivillig (de er alltid to på vakt) men aldri samtidig. Skjønner godt det må være tungt å gå nattevakt og holde seg våken. De sovner jo ikke dypt sier hun så de våkner om telefonen eller alarmen går.

Anonymkode: 4dee2...389

Sant nok. Både vi og sykepleiere sovner mens vi sitter eller ligger på sofaen, men lett søvn. Ikke bestandig lett å sovne når man kommer hjem og naboene bråker som bare det. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ikke bra ut, men det spørs vel hvilken type institusjon du jobber på.

Jeg har selv et familiemedlem boende på institusjon som ofte har store plager på natten, og som eskalerer hvis hun ikke får tidlig hjelp.
Hun ringer aldri etter hjelp, men blir "avslørt" når pleierne går rundene sine.

Jeg tenker at hvis pleierne der hun er nå hadde basert seg kun på tilkalling, og ellers sovet, ville det blitt krise omtrent annenhver natt.

Anonymkode: 627d1...5c7

AnonymBruker
Skrevet

Jobber ikke som nattevakt nå, men gjorde det i nærmere 10 år. Sov aldri på vakt. Nå jobbet ikke jeg innen helse.

Anonymkode: aca7c...b44

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette høres ikke bra ut, men det spørs vel hvilken type institusjon du jobber på.

Jeg har selv et familiemedlem boende på institusjon som ofte har store plager på natten, og som eskalerer hvis hun ikke får tidlig hjelp.
Hun ringer aldri etter hjelp, men blir "avslørt" når pleierne går rundene sine.

Jeg tenker at hvis pleierne der hun er nå hadde basert seg kun på tilkalling, og ellers sovet, ville det blitt krise omtrent annenhver natt.

Vi tar runder hver andre time, litt oftere på de som er dårligere. Det er ikke snakk om sammenhengende søvn altså😅 bare 30 min her, kvarter der osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet innen helse i 21 år, og mye natt. Kommer an på hvor jeg har jobbet. 

I hjemmesykepleien, ja, der var det ulike regler i ulike kommuner. Ene stedet hadde vi eget nattevaktsrom med senger, tv, osv. Andre kommunen skulle vi sitte på pinnestoler på sykehjemmet og hjelpe til der. 

På sykehuset var det ikke sjans til å sove. 

Sykehjem, tja, er vel ikke lov, men vi byttet litt på og sove. Vi satte oss ned i en stol, ikke la oss til i en seng. 

Anonymkode: 2dcc9...64e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi tar runder hver andre time, litt oftere på de som er dårligere. Det er ikke snakk om sammenhengende søvn altså😅 bare 30 min her, kvarter der osv.

Jeg skjønte det, og jeg skal ikke si at det du gjør er galt, men jeg hadde ikke turt å gjøre det.

Jeg ville vært redd for å overse lyder og andre tegn på at noen behøver ekstra tilsyn.

(Jeg har jobbet nattevakt selv.  Ikke i et omsorgsyrke da, og vet ikke helt hvordan det fungerer der, men hvis jeg hadde sovet i stille perioder på vakt hadde jeg ikke hatt jobb særlig mye lenger)

AnonymBruker
Skrevet

Noen steder praktiserer de sovende nattevakt og våken nattevakt. Alltid 2 på jobb.

Anonymkode: f720a...4d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...