Gå til innhold

Diskuterer dere nyheter/politikk med partneren?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjære KG-brukere, hvor viktig er det for dere at du og partneren like interessert i politikk og uten- og innenriksnyheter, og kan diskutere dette hjemme?

Min samboer gjennom to år savner å ha en partner han kan diskutere dette med. Vi er ulike på det punktet og han kan mye mer enn meg - både fordi det er en viss aldersforskjell som gjør at jeg ikke husker/vet like mye som han, men også fordi jeg ikke er så fryktelig interessert i dette.

Til tross for andre felles interesser vurderer han denne ulikheten som en dealbreaker.. Det er så innmari trist å miste en mann fordi jeg ikke er helt lik han på det punktet..😔 

Er det jeg som bare må ta meg sammen og begynne å sette meg inn i politikk og nyheter, slik at vi kan ha mer å diskutere hjemme? Eller overreagerer han? Han er uansett klar i sin tale om at dette plager han..

Anonymkode: e89d6...813

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke. Vi har sluttet å diskutere slikt. Mannen min har blitt rasist og alt for engasjert i amerikansk politikk. Det holdt på å ta knekken på oss. Det er mye bedre å fokusere på de tingene man liker med hverandre. 

Anonymkode: 9f8d1...084

AnonymBruker
Skrevet

For min del hadde vært en dealbreaker.

Hilsen kvinne 50 med 7-årig universitetsutdannelse. 

Anonymkode: 28c84...69f

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det jeg som bare må ta meg sammen og begynne å sette meg inn i politikk og nyheter, slik at vi kan ha mer å diskutere hjemme? Eller overreagerer han? Han er uansett klar i sin tale om at dette plager han..

Om han føler at dere ikke passer sammen så er jo det en ærlig sak selv om det selvsagt kan gjøre uendelig vondt å avslutte et forhold. 

Synes ikke du bør "ta deg sammen". Du bør finne en som liker deg for den du er. Om du synes politikk er lite interessant så kommer du ikke til å trives i et forhold hvor du hele tiden må leve i frykt for at kjæresten gjør det slutt fordi du ikke kan nok om politikk. 

Anonymkode: f67c5...ea2

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er viktig at min partner er interessert i politikk og samfunnsrelaterte spørsmål.  Kunne ikke hatt en partner som var null interessert i internasjonal og nasjonal politikk. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det ville vært en deal-braker for meg også, som godt voksen kvinne.

Å ikke være interessert i innen- og utenriksnyheter, politikk og slikt betyr i praksis at en er uinteressert i samfunnet og verden rundt seg.

Folk som ikke bryr seg, og er lykkeligst i sin egen selvsentrerte boble er temmelig uinteressante i lengden, dessverre.

Anonymkode: fcf42...f9f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Samme med meg. Altså han kan masse om internasjonal politikk, historie osv. Jeg kan lite om dette. Vet hva jeg skal stemme og har mine meninger, men interesserer meg ikke hvilke partier som f.eks har makt i Frankrike el.l. 
Har selv 6 år på universitet, suksess i karrièren, reiser mye og får med meg de viktige nyheter osv.. men tror også min kjæreste synes det er litt kjedelig jeg ikke kan diskutere med. Faktisk også vært redd han synes det er dumpegrunn.
Men det er jo litt rart at din partner først finner ut av dette etter to år

Anonymkode: ee87e...154

AnonymBruker
Skrevet
tirben skrev (1 time siden):

Jeg synes det er viktig at min partner er interessert i politikk og samfunnsrelaterte spørsmål.  Kunne ikke hatt en partner som var null interessert i internasjonal og nasjonal politikk. 

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det ville vært en deal-braker for meg også, som godt voksen kvinne.

Å ikke være interessert i innen- og utenriksnyheter, politikk og slikt betyr i praksis at en er uinteressert i samfunnet og verden rundt seg.

Folk som ikke bryr seg, og er lykkeligst i sin egen selvsentrerte boble er temmelig uinteressante i lengden, dessverre.

Anonymkode: fcf42...f9f

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig med disse. For min del er det veldig viktig. Også at vi ikke står altfor langt fra hverandre. Vi trenger ikke være enige om alt (det er jo ofte ulike synspunkter og vinklinger som gir grunnlag for diskusjon, selv om man også kan diskutere tema man også er enige i). 

Ts, en ting et aldersforskjell - han kan ikke forvente at du husker eller vet like mye som ham om du er mye yngre. Men hva liker du å snakke om? Vil anbefale å begynne med å følge med og se om du blir mer engasjert etterhvert. Men å fake det resten av livet blir tøft om du er totalt uinteressert. Kanskje han ikke er rette for deg? Men prøv først; det å følge med og være opplyst slik at man vet hva man stemmer på ved valg, og faktisk stemmer, er noe som følger med å være voksen. 

Anonymkode: a8470...77f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi er begge interessert i samfunnsspørsmål, men fra litt ulikt perspektiv. 

Eksen min var ganske uinteressert i samfunnsspørsmål og jeg tror han til slutt syntes jeg var litt opphengt 😄

Anonymkode: 5a2ca...419

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjære KG-brukere, hvor viktig er det for dere at du og partneren like interessert i politikk og uten- og innenriksnyheter, og kan diskutere dette hjemme?

Min samboer gjennom to år savner å ha en partner han kan diskutere dette med. Vi er ulike på det punktet og han kan mye mer enn meg - både fordi det er en viss aldersforskjell som gjør at jeg ikke husker/vet like mye som han, men også fordi jeg ikke er så fryktelig interessert i dette.

Til tross for andre felles interesser vurderer han denne ulikheten som en dealbreaker.. Det er så innmari trist å miste en mann fordi jeg ikke er helt lik han på det punktet..😔 

Det er unormalt å ikke følge med på nyheter og politikk.

Anonymkode: 84be4...57c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten snakker om aktuelle saker omtrent hver gang vi ses, og politikk har blitt en del diskutert nå inn mot valget. Vi har ikke samme kunnskapsnivå om alle saker og stemmer heller ikke samme parti, men det gir jo bare enda bedre og mer lærerike og interessante diskusjoner. Helt uaktuelt for meg å bli sammen med noen som ikke er det minste interessert i nyheter.

Kanskje du kan prøve å se litt mer nyheter, høre appen Oppdatert til NRK for eksempel, den er veldig bra og forklarer aktuelle saker på en enkel og underholdende måte. Mulig interessen kan vekkes?

Politikk er noe man gjerne kan bli mer interessert i når man vet mer om det, noe du automatisk vil gjøre om du leser mer nyheter. Og kjæresten din kan vel fortelle litt om det, eller synes du det er kjedelig? 

Det er kanskje ikke for alle å være helt nyhetsjunkie eller å elske alt som heter politikk, men å ikke være interessert i hva som skjer i verden er ganske snålt spør du meg.

Anonymkode: 0f00b...5d1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi leser så vidt nyheter. Skumleser avisene, men snakket sjeldent om det.

Vi snakker om ting som interesserer oss og som kan tilføre vårt liv noe positivt. 

Vi er begge høyt utdannet, men dette er bare noe vi ikke ser nødvendigheten av.

Du er ikke interessert her og nå. Du kan bli det, men mest sannsynlig ikke.

At han ser på dette som deal breaker betyr at hans kjærlighetspråk er de dype samtalene om ulike temaer. At han må bruke hodet sitt for å få noe ut av forholdet. 

Betyr ikke at det er noe feil med deg. Langt i fra. Det betyr bare at dere kanskje ikke passer sammen så godt som dere trudde. 

Anonymkode: 5e02d...3e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi diskuterer/snakker mye politikk - men fortrinnsvis innenrikspolitikk. Det er antakelig vår viktigste felles interesse.

Imidlertid må jeg (K38) si at jeg i mitt liv har møtt på ganske mange menn som tror de kan enormt mye mer om politikk/økonomi/utenriks etc enn de i virkeligheten kan. Og da trekker jeg meg rolig vekk fra samtalen. Disse mennnene tror kanskje at jeg ikke er interessert i politikk - mens i virkeligheten er problemet at jeg ikke er interessert i å diskutere politikk med DEM. Altså med menn som øser ut meninger om ting de ikke kan det spøtt  om.

Anonymkode: 17848...eae

• Liker 2
Gjest parkeringsvakten
Skrevet

Hvor gamle er dere? Er du veldig ung? 

Å interessere seg for politikk er gjerne noe som skjer når man begynner interessere seg mer for verden rundt seg, og for noen tar det noen år før man gjør. Når man er 20 studerer man, fester litt, leter etter kjæreste, går ut og alt man gjør når man er ung. Man bryr seg kanskje litt mindre om hvordan samfunnet fungerer fordi man har timeplanen full av andre ting. 

Men så blir man litt eldre, får jobb og innser at hvordan man har det i hverdagen, på jobb, i samfunnet osv, spiller en rolle og politikk er viktig der. Å vite mer om politikk o.l gir også bedre innsikt i hvorfor verden fungerer som den gjør. Hvorfor har Norge det forholdet til USA som det har. Hvorfor selger vi våpen til krigsherjede land. Osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Det hender vi berører temaene, men det er ikke en stor interesse hos noen av oss. Jeg mener imidlertid det er viktig å være oppdatert "nok". 1-2 poder i uka (oppdatert og ukeslutt), og scrolling av nettaviser, er den innsatsen jeg legger ned. 

Utover at man må han en viss, grunnleggende forståelse, så mener jeg det må være greit å ha ulike interessefelt. Jeg kan mye om samfunnsøkonomi og mekanismer. Mannen kan mye om historie. Så dette er områder der vi ikke kan matche hverandre i en diskusjon i det hele tatt, uten at det er et problem for noen av oss. 

Anonymkode: 02244...b55

Gjest Elder Millennial
Skrevet (endret)

Jeg trenger noen å kunne snakke med. Jeg og mannen kan diskutere å snakke om alt mellom himmel og jord. 

Tidligere var jeg sammen med en som hadde begrenset med interesser og det var enda mer begrenset om hva han kunne snakke om. Jeg kunne legge ut i det vide og det breie om ett tema og han svarte knapt en full setning en gang. Etter ett par år gav jeg opp, det hjalp ikke at han var snill, kjekk og fantastisk på mange måter, man må kunne snakke sammen, ikke bare snakke til. 

Endret av Elder Millennial
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Til å ha 7 - årig utdannelse, virker du veldig lite reflektert. Det er ikke sånn at du kan alt, og forstår hvordan samfunnet fungerer, bare pga 7 år på ditt felt. Kjenner til flere med og uten utdannelse, som er oppegående og smarte. Fordi de kan mye. Ikke fordi de gikk 7 år på skolen.

Jeg har helt motsatt syn på politikk enn det han jeg elsker har. Klarer likevel å se forbi den siden av ham, og elske ham som han er ❤️

Anonymkode: 891e6...d0c

• Liker 1
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dersom det er en dealbreaker å kunne diskuterer politikk i et forhold så er ikke forholdet noe særlig bærekraftig. Er det noe han ikke forteller deg? - har han plukket en ting som han vet du ikke vil/kan stille opp på og lager seg en grunn til å avslutte forholdet? Det du beskriver er ikke logisk. Hvordan er forholdet på andre områder?

Som partner skal han være interessert og glad i deg slik du er, ikke slik han ønsker at du skal være. Du trenger ikke sette deg inn i politikk bare for å etterkomme hans ego. Når det er sagt så er det fint å kommuniserer godt med partneren om alt som skjer i livet og verden, også meninger og politikk. Våg å ha meninger om ting, snakk om ting som interesserer deg også, men du trenger ikke skolerer deg selv i politikk. For meg høres han ut som en "bedreviter" som muligens liker å rakke ned på deg, mest sannsynlig på grunn av sin egen usikkerhet på andre steder i livet/parforholdet. Kanskje du er bedre til å snakke om følelser enn ham? Kjenner du deg igjen i noe av det jeg har skrevet her? 

Hjemme hos oss er jeg den som er mest interessert i samfunnsdebatt, politikk, rettferdighet, forskjeller osv. Jeg liker en god diskusjon mens partner kan styre unna. Likevel har vi mange gode samtaler om det som skjer i samfunnet - det er fint men ikke en dealbreaker. 

Jeg føler det er noe umodent over det du forteller fra hans side - det er noe som "skurrer" dersom det er en dealbreaker for ham å avslutte forholdet i mangel på politiske diskusjoner rundt kjøkkenbordet. 

Vær deg selv - du er mer enn god nok. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er unormalt å ikke følge med på nyheter og politikk.

Anonymkode: 84be4...57c

Nei.

Anonymkode: 891e6...d0c

• Liker 1
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dersom du har behov for å forteller at du har univertsitetsutdannelse for å bevise et poeng,  så forteller det noe om helt andre ting........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...