Gå til innhold

Hvilken hunderase ville du anbefalt oss?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hatt hund, men alltid ønsket hund. Vi er voksne og bor i enebolig litt landlig til med to voksne katter og frittgående høns. Ønsker en hund som ikke krever for mye. Kanskje en hund som er litt som en selskapshund. Vi er ikke folk som går lange fjellturer, så det må ikke være en hund som har høyt aktivitetsnivå. Ser for meg en lengre tur per dag rundt en times tid. Pels stell middels. Hvilken rase passer oss tenker dere? 😊

Anonymkode: 38d80...933

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med cocker spaniel? Passe størrelse, blir ikke for stor. Tidligere brukt til jakt, men i mange år nå er de avlet som selskapshunder.

Ellers kan jeg anbefale puddel, faktisk! De røyter ikke, og det er helt fantastisk å ha en hund som ikke røyter. Hvis jeg skulle hatt en hund etter den jeg har nå (som røyter...!!!) så skulle det blitt en puddel. Syns de i den fargen som kalles aprikos (lys gylden rødlig) er så flotte. Puddel finnes i flere størrelser, fra stor kongepuddel til liten dvergpuddel, og en midt i mellom størrelse også. Pudler krever at pelsen trimmes/klippes noen ganger i året. Dette kan man gjøre selv med klippemaskin som er å få kjøpt, eller man kan gå til hundefrisør og få hunden badet, børstet og frisert der. 

Puddel er en intelligent rase som er lett å lære dressur, triks og generell hverdagslydighet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut eurasier. De er store og kan være sære, så ville sjekket at foreldrene osv har godt gemytt og forhørt meg mye om helse, men utover det virker de perfekte for deres liv, så lenge dere er endel hjemme. De er nemlig slik man nesten ikke merker man har i hus, men som absolutt trives best med å ikke være for mye alene - skikkelig selskapshunder. De er ofte ganske rolige og fornøyd med en times rusleturer (skaff tispe, større sjanse for at de godtar å gå på do på eiendommen enn territoriale hannhunder, ellers må dere ha 2 småturer i tillegg til langturen).

Dersom du heller vil ha mindre hund kan du sjekke ut pomeranian, mittelspitz eller japansk spisshund. De bjeffer mer og kan nok trives med mer aktivitet, men de er også selskapshunder som er relativt lettstelt (ingen klipping, krever bare jevnlig børsting) og kan klare seg med middels aktivitet og litt triks her og der så lenge de får være mye med dere. De har også relativt lite jaktinnstinkt alle sammen (de er mer voktere), noe som nok er litt viktig, selv om du såklart ikke kan garantere at hunden ikke vil jakte/jage dyrene (lurt å tilvende de med en gang dere får valp)

Anonymkode: 314f0...518

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tips til en spesiell rase, siden det et så uendelig mange å velge mellom. Men tenkte å nevne noen viktige punkter å huske på☺️ 

•Finner du en rase du kanskje vurderer, så les masse om den. Sykdommer, lynne, nødvendig aktivitet, pels… Det finnes masse god info på nett, og det er greit å få med seg.

•Være kresen til oppdretter. Gjør god research. Det er mange luringer der ute.

Og det er egentlig det, hehe. Lykke til med hundekjøp! Hund er bare fantastisk❤️

Jeg er vokst opp med Berner sennenhund. En veldig koselig rase, skikkelig kosegriser. Trenger ikke mye fysisk bevegelse, men greit med litt hjernetrim. De kan være veldig nevrotiske, men det er langt fra alle som er det. Det er en stor rase, og de har mye pels, men det er bare å børste de et par ganger i uka så er det fint.

Anonymkode: e7397...10e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Puddel, cocker spaniel, labrador eller golden ville jeg sett på, og styr unna alle svindyre blandinger (doodler og pooer)

Anonymkode: 4a4f2...2e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

papillon/phalene, Bichon frisé, chihuahua, finsk lapphund, islandsk fårehund er noen eksempler 

Anonymkode: 698b4...793

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst, kartlegg og finn ut hva dere kan tilby en hund. De fleste raser krever hjernetrim i tilegg til tur for å ha det bra. Og en hund kommer sjelden ferdig trent - Hunden kan dra i båndet, hoppe på folk, tygge på sofaen, bjeffe på andre hunder osv så dere må bruke mye tid på å trene og oppdra hunden i starten. Hva gjør dere hvis dere skal på ferie? Har dere råd til kennel, kurs, veterinær osv? 

Valp

Har dere god tid/maange timer hver dag til å passe på og oppdra en valp? De skal aldri være alene i starten, og må trenes gradvis over flere mnd før de kan være alene hjemme, bli stuerene osv. Det er en baby som ikke kan noenting, må ut å tisse 3 ganger midt på natten og trenger mye oppmerksomhet å trening.

Voksen hund

En valp kan dere forme selv, men det er også mye man kan «gjøre galt» med en valp. Det finnes mange hunder som omplasseres uten at det er noe galt med dem. Og hvis dere er nøye med å stille de rette spørsmålene så kan dere finne ut hundens personlighet, aktivitetsnivå, om den kan være alene hjemme, liker fremmede folk/hunder osv for å finne en god match til dere.

Uansett anbefaler jeg NKK sin rasevelger: https://www.nkk.no/rasevelger/. Der kan du valge lavt aktivitetsnivå og se hvilke raser som kan passe. 

Anonymkode: 6bd51...31d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sjekk ut eurasier. De er store og kan være sære, så ville sjekket at foreldrene osv har godt gemytt og forhørt meg mye om helse, men utover det virker de perfekte for deres liv, så lenge dere er endel hjemme. De er nemlig slik man nesten ikke merker man har i hus, men som absolutt trives best med å ikke være for mye alene - skikkelig selskapshunder. De er ofte ganske rolige og fornøyd med en times rusleturer (skaff tispe, større sjanse for at de godtar å gå på do på eiendommen enn territoriale hannhunder, ellers må dere ha 2 småturer i tillegg til langturen).

Dersom du heller vil ha mindre hund kan du sjekke ut pomeranian, mittelspitz eller japansk spisshund. De bjeffer mer og kan nok trives med mer aktivitet, men de er også selskapshunder som er relativt lettstelt (ingen klipping, krever bare jevnlig børsting) og kan klare seg med middels aktivitet og litt triks her og der så lenge de får være mye med dere. De har også relativt lite jaktinnstinkt alle sammen (de er mer voktere), noe som nok er litt viktig, selv om du såklart ikke kan garantere at hunden ikke vil jakte/jage dyrene (lurt å tilvende de med en gang dere får valp)

Anonymkode: 314f0...518

TS her. Eurasier er faktisk en rase vi er meget interessert i. Har lest mye om den og virker perfekt for oss. Prøvde også å kontakte oppdrettere på rasen tidligere i år, men det virker dessverre svært vanskelig å få satt seg på venteliste… Vi har også sett på noen av spitz-hundene. Det jeg stusser på med den rasen er at de kan bjeffe en del… Har tidligere spurt om rase tips, men finner ikke igjen innlegget. Så jeg har jo sett på en del raser, men det er så mange og kanskje det er en rase jeg ikke har vært innom som passer perfekt for oss. Golden retriever er flotte også. Lapphund (finsk?) så vi på og. 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Først og fremst, kartlegg og finn ut hva dere kan tilby en hund. De fleste raser krever hjernetrim i tilegg til tur for å ha det bra. Og en hund kommer sjelden ferdig trent - Hunden kan dra i båndet, hoppe på folk, tygge på sofaen, bjeffe på andre hunder osv så dere må bruke mye tid på å trene og oppdra hunden i starten. Hva gjør dere hvis dere skal på ferie? Har dere råd til kennel, kurs, veterinær osv? 

Valp

Har dere god tid/maange timer hver dag til å passe på og oppdra en valp? De skal aldri være alene i starten, og må trenes gradvis over flere mnd før de kan være alene hjemme, bli stuerene osv. Det er en baby som ikke kan noenting, må ut å tisse 3 ganger midt på natten og trenger mye oppmerksomhet å trening.

Voksen hund

En valp kan dere forme selv, men det er også mye man kan «gjøre galt» med en valp. Det finnes mange hunder som omplasseres uten at det er noe galt med dem. Og hvis dere er nøye med å stille de rette spørsmålene så kan dere finne ut hundens personlighet, aktivitetsnivå, om den kan være alene hjemme, liker fremmede folk/hunder osv for å finne en god match til dere.

Uansett anbefaler jeg NKK sin rasevelger: https://www.nkk.no/rasevelger/. Der kan du valge lavt aktivitetsnivå og se hvilke raser som kan passe. 

Vi har vært igjennom punktene som du nevner. Har som nevnt alltid ønsket hund, men ikke anskaffet før fordi det ikke passet inn i livet å ha hund. Tiden for å få valp passer veldig bra nå. Jeg har god kapasitet til å oppdra en valp. Tenker også at valp er best med tanke på at vi har flere dyr? Økonomi til å ta oss av en hund har vi. 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi har vært igjennom punktene som du nevner. Har som nevnt alltid ønsket hund, men ikke anskaffet før fordi det ikke passet inn i livet å ha hund. Tiden for å få valp passer veldig bra nå. Jeg har god kapasitet til å oppdra en valp. Tenker også at valp er best med tanke på at vi har flere dyr? Økonomi til å ta oss av en hund har vi. 😊

Min erfaring er at katten her liker ikke valper. Hun er en snill og forsiktig katt som ikke klarer å sette seg i respekt, så hun vil ikke være inne i huset lenger🙈 Med den eldste hunden gikk det ca 1 år før hund og katt begynte å få en god relasjon. Før det prøvde valpen i minst 6mnd å leke eller jage katten når hun fikk muligheten. Det går som regel veldig bra med valp og katt sammen - bare husk på at en valp kan være stressende sikkert både for katt og høns for de vil leke med ALT og har sjelden god selvkontroll.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er flere raser som kan passe dere i mine øyne:

Tibetansk spaniel: Veldig ålreite hunder, det er litt vaktinnstinkt tilstede, men jeg har ikke opplevd at tibbene jeg kjenner bjeffer mer enn andre typer hunder, tvert i mot. Opplever dem som fine hunder å ha i hagen, går godt sammen med andre dyr og kan fint gå lengre tur men trenger det ikke.

Lhasa Apso: Veldig lik tibben i mine øyne, pluss mer pelsstell. 

Chinese crested: Herlige selskapshunder som lett går sammen med andre dyr etter hva jeg vet. Kan ha litt lettere for å stikke av en rasene jeg har nevnt ovenfor. Jeg opplever at disse ligner pudder på mange måter, men powderpuff (chinese crested med pels) krever mindre pelsstell og aktivisering enn puddelen. De er ganske uinteresserte i apport, og mindre samarbeidsvillig enn puddelen, men veldig artige hunder som ikke trenger fjellturer for å ha det som hånd i hanske.

Anonymkode: ed7f7...2fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min erfaring er at katten her liker ikke valper. Hun er en snill og forsiktig katt som ikke klarer å sette seg i respekt, så hun vil ikke være inne i huset lenger🙈 Med den eldste hunden gikk det ca 1 år før hund og katt begynte å få en god relasjon. Før det prøvde valpen i minst 6mnd å leke eller jage katten når hun fikk muligheten. Det går som regel veldig bra med valp og katt sammen - bare husk på at en valp kan være stressende sikkert både for katt og høns for de vil leke med ALT og har sjelden god selvkontroll.

Takk for svar. Det er litt å tenke på når det kommer til valp og katt. Det er ikke lett å vite på forhånd hvordan kattene vil reagere. Vi har enebolig, så kattene kan enkelt trekke seg unna ved å gå ned en etasje. Ene katten er leken og kan være full fart på. Han er nysgjerrig, men litt skeptisk til nye folk. Den andre er litt mer bedagelig anlagt. Han var ikke helt fornøyd da vi fikk katt nr 2, men det gikk seg til å de ble bestevenner etterhvert. De er nysgjerrige hvis noen går forbi huset med hund. 🥰 Håper de vil tilpasse seg hund i huset. 😊

AnonymBruker
Skrevet

Lagotto?

Anonymkode: 910c1...b3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...