Gå til innhold

Utagering hos barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I mens vi venter på hjelp/utredning av vår ellers gode og fine 7 åring, hva er deres beste tips ved utagering hos barn?

Anonymkode: 72f0d...bcc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stå helt stille i stormen og vær et anker. Les på BUFDIR sine sider.

Anonymkode: ff756...efe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste som hjelper hos min 11-åring, er å trekke seg unna. La barnet gå på rommet sitt el.l., og ikke pushe på med å snakke om situasjonen, eller være sint tilbake. Mitt barn må være alene i timesvis for å komme seg ut av en meltdown. Forståelsesfulle voksne som vil prate gjør bare situasjonen mer langvarig. Han er umulig å rokke, utrolig sta og rigid, han må fikse det selv.

Men når det kastes med ting osv, må vi gripe inn.

Anonymkode: 107cb...a5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

I mens vi venter på hjelp/utredning av vår ellers gode og fine 7 åring, hva er deres beste tips ved utagering hos barn?

Synes det er helt sykt at dere spør NÅ om tips ved utagering. Om barnet ellers er «god og fin» så er det åpenbart at dere foreldre ikke skjønner at utagering gjerne er pga dårlig evne til å regulere følelser - noe som er FORELDRENES nsvar å lære barna!

neida, dagens foreldre lar det Ture og gå helt til de en dag tenker at en offentlig instans må utrede barnet for jobben foreldrene burde ha gjort for lenge siden!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Synes det er helt sykt at dere spør NÅ om tips ved utagering. Om barnet ellers er «god og fin» så er det åpenbart at dere foreldre ikke skjønner at utagering gjerne er pga dårlig evne til å regulere følelser - noe som er FORELDRENES nsvar å lære barna!

neida, dagens foreldre lar det Ture og gå helt til de en dag tenker at en offentlig instans må utrede barnet for jobben foreldrene burde ha gjort for lenge siden!

Takker for at du tok deg tid til å svare, selv om svaret ikke var særlig til hjelp.

Vi har kjempet for hjelp til barnet hele veien, PPT er inne, BUP har vært inne og skal inn igjen. Utredning mtp. autisme. Vi har gått på ulike kurs og veiledning.

Selv om barnet mitt utagerer og har utfordringer, så kan hen likevel være god og fin. Alle mennesker har gode og dårlige egenskaper. Jeg er glad for at jeg ser og setter pris på gode kvaliteter hos barnet. 

Så nei, ingen offentlig instans som skal gjøre jobben for oss. Vi har forøvrig andre barn uten tilsvarende utfordringer, hvor oppdragelsen har fungert helt fint 😊 

Selv om vi har prøvd mye forskjellig, så skader det ikke å høre om noen har noen gode råd. Kanskje det dukker opp noen gode tips på ting som ikke vi har tenkt på eller som har vært forsøkt før 😉

AnonymBruker
Skrevet

Mitt tips er å stå stødig, ikke kjeft/gi tilsnakk når barnet utagerer. Vi opplever at får barnet "rase" fra seg alene varer det kortere. Ellers er det å prøve å finne ut hva som trigger, og da komme i forkant av situasjoner som kan oppstå. 

Anonymkode: 05294...ce7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forebygging var det som var til best hjelp her. Se hvilke situasjoner som trigger. Pass på passe med mat, søvn, ikke for mye skjerm, passe med sosial omgang og aktiviteter, skjerme om det blir for mye. Vi såg på barnet etter hvert når det begynte å bli nok og det trengte pause. Holde på rutiner, forberede barnet før vi skulle ting. 

I tilfelle utagering så enig med de andre her, stå stødig i det, ikke la seg stresse. For meg hjalp det å prøve å se på situasjonen litt «utenfra», dvs. prøve å se fra utsiden hva som trigget barnet, så jeg ikke gikk så inn i situasjonen og ble stresset. 
Og typisk KG at noen alltid skal shame foreldre. Ikke bry deg om det. Barn er forskjellige og noen trenger mer enn andre. Bra å spørre om råd 😊

Anonymkode: bb4ff...d4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Faste rutiner, forutsigbarhet, direkte kommunikasjon, sosiale historier og benevninger og fokus på riktig adferd, kartlegg triggere og unngå dem, skjerming, fokus på gode opplevelser og mestring, kjærlighet og konsekvent oppbygging av selvtillit, selvverd og selvbilde.

Anonymkode: 0d647...ad2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...