Gjest Gjest Skrevet 15. september 2005 #1 Skrevet 15. september 2005 http://www.dagbladet.no/dinside/2005/09/14...0250#1126720250 I følge den britiske avisa Daily Mail finner man mer glede i en lutfattig afrikansk landsby enn man gjør i Norge selv om Norge er kåret til verdens beste land for femte år på rad. Er vi ikke klar over hvor godt vi har det?
Gjest Splitter Pine Skrevet 15. september 2005 #2 Skrevet 15. september 2005 Vi er visst ikke det nei....
Gjest gjest1 Skrevet 16. september 2005 #3 Skrevet 16. september 2005 Dette er da ikke noen overraskelse... Når ble det vel slik at folk har begynt å være overbevist om at penger fører til lykke? jeg har en liten teori om at klima er noe av det viktigste for menneskelig lykke. Vi er fra naturens side avhengig av sola for livsglede / energi! Her er det kaldt, noe som gjør spontan sosial omgang vanskelig (vi samles f.eks. ikke ute på gata om kveldene som i Spania,Latin-Amerika etc). Noe annet er FAMILIE, som mange her i landet nedprioriterer. Dette straffer oss hardt, i sammenligning med andre kulturer. Vi har opparbeidet oss et slags statusjag som gjør at vi nedprioriterer "uviktige" ting som å omgås med mennesker til fordel for å jobbe, pusse opp hytta hver helg, ... Jeg er selv nøyaktig slik, ikke så veldig sosial av meg, og liker denne tilværelsen, og ville ikke byttet bort tilgangen på natur, frihet til å være alene, og uavhengighet til fordel for lykke og tilhørighet i et sydligere strøk. Jeg foretrekker det som gjør meg stolt, som føles rett, istedet for lykke. (Det er jo en slags lykke det og...?)
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2005 #4 Skrevet 16. september 2005 I følge den britiske avisa Daily Mail finner man mer glede i en lutfattig afrikansk landsby enn man gjør i Norge selv om Norge er kåret til verdens beste land for femte år på rad. Er vi ikke klar over hvor godt vi har det? ← Nei, vi er ikke klar over hvor godt vi har det. Det er ufattelig mye sutring i dette landet. Jeg tenker ikke på de som kan ha bruk for hjelp, men de som bruker mye krefter på å sutre over alkoholpriser osv. Nå er jo de fleste lutfattigge afrikanske landsbyer heller ikke overflyt med lykkelige mennesker, så sammenligningen blir litt søkt. Faktorer som HIV/Aids, mishandling, høyt alkoholforbruk og stadig mangel på penger gjør nok at glede antageligvis ikke er det riktige ordet.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2005 #5 Skrevet 16. september 2005 Den britiske journalisten har bare vært i osloområdet. Kanskje han hadde forandret mening om kjedelige nordmenn hvis han hadde tatt bryet med å besøke nordens italienere - nordlendingene?
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2005 #7 Skrevet 18. september 2005 Dette er da ikke noen overraskelse... Når ble det vel slik at folk har begynt å være overbevist om at penger fører til lykke? jeg har en liten teori om at klima er noe av det viktigste for menneskelig lykke. Vi er fra naturens side avhengig av sola for livsglede / energi! ← Men hvis det er riktig at Briter er mer lykkelige, skyldes ikke det klimaet for å si det sånn.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2005 #8 Skrevet 18. september 2005 For det første tror jeg briten setter det litt på spissen. Norge er "kjedelig", men sååå triste og sure er man ikke. Og kanskje han definere lykke som "sosialt samvær/åpenhet" og uteliv. Eller noe sånt. Og vi er jo generelt ikke særlig gode til det i Norge. Selv bor jeg i en bygd der det ikke finnes en skikkelig pub engang lengre, for ikke å snakke om andre sosiale møteplasser. Da sier det seg selv at det offentlige rom blir nokså stille. Klimaet er nok medvirkende til denne "folkesjela" - ordningen med gamle menn som spiller boccia eller henger på gatehjørnene funker ikke helt på steder med ti soldager og åtte måneders vinter. dessuten har vi vel tradisjonelt bodd langt fra hverandre. Men klimaet er ikke avgjørende heller - jeg har bodd på Canadas østkyst vintertiders; med førti-femti kuldegrader.. Og det var da jommen mer sosialt der, selv om vinteren; og om sommeren var det nærmest "sydlandsk og eksotisk". Naboer snakket sammen, og man satt utendørs selv om man ikke var skjermet mot naboer med to meters hekk... Du kunne risikere at folk snakket til deg på gata. Det var også normalt å være høflig oppmerksom på omgivelsene; holde opp døra, slippe folk AV banen før du går PÅ (noe vi har glemt i Norge), holde køen og hilse høflig på folk når du kommer eller går fra et selskap e.l. Vet ikke om det kan ha noe å si, men jeg opplevde i hvert fall at det var en "velviljestemning" i det offentlige rom, mer enn i Norge...
Bønna Skrevet 18. september 2005 #9 Skrevet 18. september 2005 ”Foreman skriver at de nesten er umulig å sparke folk i Norge, noe som fører til at mange blir hjemme fra jobben til tross for at de ikke er syke.” Med slike vinklinger er det ikke noen tvil hvilke interesser denne artikkelen er ment å tjene. Liberalistene har alltid hatt et digert horn i sida til de skandinaviske velferdsstatene. Vår suksess og egalitære kollektivisme irriterer dem grundig. Derfor har de i over femti år prøvd å sverte oss. Først var Sverige det store hatobjektet. Nå er det Norge. Vi kommer til å se mange flere slike artikler i fremtiden.
Diktern Skrevet 18. september 2005 #10 Skrevet 18. september 2005 ”Foreman skriver at de nesten er umulig å sparke folk i Norge, noe som fører til at mange blir hjemme fra jobben til tross for at de ikke er syke.” Med slike vinklinger er det ikke noen tvil hvilke interesser denne artikkelen er ment å tjene. Liberalistene har alltid hatt et digert horn i sida til de skandinaviske velferdsstatene. Vår suksess og egalitære kollektivisme irriterer dem grundig. Derfor har de i over femti år prøvd å sverte oss. Først var Sverige det store hatobjektet. Nå er det Norge. Vi kommer til å se mange flere slike artikler i fremtiden. ← Signerer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå