Gjest Gjest Skrevet 15. september 2005 #1 Skrevet 15. september 2005 Jeg skal i banken i morgen og be om lån til hus. Jeg er selvstendig næringsdrivende i et yrke som gjør at jeg ikke har fast inntekt hver måned/lønnslipp, men jeg tjener greit. Hvordan kan jeg best dokumentere betalingsevne overfor banken? Det må også nevnes at jeg ikke har konto i banken jeg skal snakke med, da jeg har samlet nesten alt i Skandiabanken. Jeg har BSU-konto som jeg selvsagt er villig til å flytte over i den aktuelle banken. Er det noen av dere som har vært gjennom dette og kan komme med noen gode råd til en førstegangssøker?
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2005 #2 Skrevet 16. september 2005 Du bør i alle fall ha med likningen for de siste årene. Det beviser jo at du har tjent greit tidligere. Hvordan man gjør når man ikke har lønnslipp vet jeg ikke helt. De ser jo også på hva man har av verdier som kan være sikkerhet for lånet. Har du annen kapital enn BSU, må du jo nevne det.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2005 #3 Skrevet 16. september 2005 Viste seg at jeg ikke trengte å ta med noe annet enn mitt gode ord...
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2005 #4 Skrevet 17. september 2005 Viste seg at jeg ikke trengte å ta med noe annet enn mitt gode ord... ← Hei på deg, Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, selvstendig næringsdrivende og ingen lønnsslipper å vise til. Har gått så og si i null på firmaet mitt tidligere år, men først i år har jeg gått med svært godt overskudd, og det ser bare ut til å øke. Problemet mitt er da at når jeg ønsker lån til bil eller bolig, er at min ligning viser minimalt med inntekt, fordi denne tar tall fra tidligere år. Jeg har derfor etter mye søking innsett at jeg er nødt til å vente ett år til, så jeg kan legge frem ligningen for 2005, samt næringsoppgave som de også ber om. De vil ikke godta kontoutskriftene mine, som jo tross alt viser svart på hvitt alt jeg har av inntekter og utgifter. Selv ikke samme bank jeg har konto i ville godta dette, selv om min inntekt ligger langt over gjennomsnittet. Kan jeg spørre deg hvilken bank du var i, som ikke engang spurte etter ligningen din? (Nå sjekker de jo egentlig den uansett når de tar kredittsjekk på deg riktignok...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå