AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #1 Skrevet 16. juli 2021 Jeg har latt nav holde på, fortelle meg hva jeg skal gjøre og gjort alt jeg har fått beskjed om. Nå sier nav selv at de ønsker å søke meg uføre, mangler bare en legeerklæring så er alt klart. Er så redd for en evig kamp mot systemet. Dere som i følge nav ble søkt uføre og din veileder mente det var klart og at det burde gå i mellom. Gikk det i mellom? Eller ble det en evig kamp? Anonymkode: 8b50b...110
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #2 Skrevet 16. juli 2021 Det er ikke vanlig at det blir en enig kamp når nav foreslår det selv. Det kan virke sånn fordi det er osm regel de folk skriver om på nettet, ikke de gangene det gikk bra. For meg gikk det fint, jeg ventet i 4 mnd fra de sa at vi kunne søke om ufør til jeg fikk klarbeskjed om å søke. De brukte med andre ord 4 mnd på å skrive arbeidsevnevurdering og samle inn all dokumentasjonen. Deretter søkte jeg, og fikk innvilget 4 mnd etterpå. Det eneste som var kjipt i min situasjon er at jeg ikke fikk innvilget ung ufør, så er i klageprosess med advokat nå. Men uførestønaden blir fortsatt betalt inn selv om jeg er i en klageprosess så er ikke noe karensår og sånt ofr min del heldigvis. Lykke til, dette går sikkert din vei Anonymkode: 453a5...248
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #3 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke vanlig at det blir en enig kamp når nav foreslår det selv. Det kan virke sånn fordi det er osm regel de folk skriver om på nettet, ikke de gangene det gikk bra. For meg gikk det fint, jeg ventet i 4 mnd fra de sa at vi kunne søke om ufør til jeg fikk klarbeskjed om å søke. De brukte med andre ord 4 mnd på å skrive arbeidsevnevurdering og samle inn all dokumentasjonen. Deretter søkte jeg, og fikk innvilget 4 mnd etterpå. Det eneste som var kjipt i min situasjon er at jeg ikke fikk innvilget ung ufør, så er i klageprosess med advokat nå. Men uførestønaden blir fortsatt betalt inn selv om jeg er i en klageprosess så er ikke noe karensår og sånt ofr min del heldigvis. Lykke til, dette går sikkert din vei Anonymkode: 453a5...248 Er som regel det* skulle det stå Anonymkode: 453a5...248
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #4 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er ikke vanlig at det blir en enig kamp når nav foreslår det selv. Det kan virke sånn fordi det er osm regel de folk skriver om på nettet, ikke de gangene det gikk bra. For meg gikk det fint, jeg ventet i 4 mnd fra de sa at vi kunne søke om ufør til jeg fikk klarbeskjed om å søke. De brukte med andre ord 4 mnd på å skrive arbeidsevnevurdering og samle inn all dokumentasjonen. Deretter søkte jeg, og fikk innvilget 4 mnd etterpå. Det eneste som var kjipt i min situasjon er at jeg ikke fikk innvilget ung ufør, så er i klageprosess med advokat nå. Men uførestønaden blir fortsatt betalt inn selv om jeg er i en klageprosess så er ikke noe karensår og sånt ofr min del heldigvis. Lykke til, dette går sikkert din vei Anonymkode: 453a5...248 Takk for svar Ja har vært under nav i nærmere 7 år. Så de har vell fått vite det de trenger nå etter alt av tiltak og utredninger fra dems sin side. Og det er selv de som foreslo det, da jeg hadde satt meg til ro med å ikke ha noe hastverk med tanke på det. Føles nesten verre ut med er avslag da man føler man ikke blir trodd. Hvor lang tid tok det fra du søkte til det var innvilget? Jeg er under 26, så får vell ung uføre av seg selv uansett? Anonymkode: 8b50b...110
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #5 Skrevet 16. juli 2021 Fra jeg sendte inn søknaden til jeg fikk innvilget tok det 4 mnd. Det er ingen automatikk i at du får ung ufør selv om du er under 26. Alderskriteriet er bare ett kriterie. Du må også ha hatt alvorlig sykdom. Du burde lese deg litt opp på det med ung ufør tillegg. Det er litt merkelig opplegg og det er veldig vanskelig å få innvilget. Anonymkode: 453a5...248 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #6 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fra jeg sendte inn søknaden til jeg fikk innvilget tok det 4 mnd. Det er ingen automatikk i at du får ung ufør selv om du er under 26. Alderskriteriet er bare ett kriterie. Du må også ha hatt alvorlig sykdom. Du burde lese deg litt opp på det med ung ufør tillegg. Det er litt merkelig opplegg og det er veldig vanskelig å få innvilget. Anonymkode: 453a5...248 Okei, takk. Diagnosen min som betegnes som alvorlig, der utfallet er nærmere 100% redusert arbeidsevne utenom få gode perioder. Diagnosen min er i følge utredning min heller regelen en unntaket når det kommer til og kunne gjøre ting. Så i følge nav sine sider burde det gå under det da. Men jeg får vell kanskje forhøre meg litt med nav. Først og fremst er det jo godt å få uføre i boks, å håper virkelig jeg ikke får avslag. Så om det er flere som har erfaringer her, så gjerne del det. Anonymkode: 8b50b...110
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #7 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Fra jeg sendte inn søknaden til jeg fikk innvilget tok det 4 mnd. Det er ingen automatikk i at du får ung ufør selv om du er under 26. Alderskriteriet er bare ett kriterie. Du må også ha hatt alvorlig sykdom. Du burde lese deg litt opp på det med ung ufør tillegg. Det er litt merkelig opplegg og det er veldig vanskelig å få innvilget. Anonymkode: 453a5...248 Det er 36år som er den endelige aldersgrensen for ung-tillegget! Jeg ble uføretrygdet som 31åring og fikk ung-tillegget, diagnosen fikk jeg først som 27-åring, nesten 28, men fordi jeg er født med den innfridde jeg kravet, i tillegg får alle som blir uføretrygdet med den sykdommen ung-tillegget uansett når det bryter ut så lenge det skjer før fylte 36år. Anonymkode: 1f3a0...0b6
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #8 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Okei, takk. Diagnosen min som betegnes som alvorlig, der utfallet er nærmere 100% redusert arbeidsevne utenom få gode perioder. Diagnosen min er i følge utredning min heller regelen en unntaket når det kommer til og kunne gjøre ting. Så i følge nav sine sider burde det gå under det da. Men jeg får vell kanskje forhøre meg litt med nav. Først og fremst er det jo godt å få uføre i boks, å håper virkelig jeg ikke får avslag. Så om det er flere som har erfaringer her, så gjerne del det. Anonymkode: 8b50b...110 Det går fortsatt ikke på diagnoser. Og om du faktisk klarer å jobbe i bedre perioder og klarer det bedre enn andre med din diagnose kan det være nok til å ikke oppfylle kriterier for ung ufør særtillegg Anonymkode: 65a8c...c4b
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #9 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det går fortsatt ikke på diagnoser. Og om du faktisk klarer å jobbe i bedre perioder og klarer det bedre enn andre med din diagnose kan det være nok til å ikke oppfylle kriterier for ung ufør særtillegg Anonymkode: 65a8c...c4b Nei jeg ligger i verste sjakta når det kommer til min diagnose. Men jeg skal heller snakke med nav om det. I hovedsak er det, det å få det godkjent i det heletatt jeg gruer meg fælt til 😩 Og nav har selg lagt til grunne for 0 arbeidsevne. De er helt på min side når det kommer til uføre trygd. Så får alle som har hatt nav på sin side uavhengig av ung eller ikke vil jeg gjerne vite om har fått avslag eller ikke 😅 Anonymkode: 8b50b...110
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #10 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei jeg ligger i verste sjakta når det kommer til min diagnose. Men jeg skal heller snakke med nav om det. I hovedsak er det, det å få det godkjent i det heletatt jeg gruer meg fælt til 😩 Og nav har selg lagt til grunne for 0 arbeidsevne. De er helt på min side når det kommer til uføre trygd. Så får alle som har hatt nav på sin side uavhengig av ung eller ikke vil jeg gjerne vite om har fått avslag eller ikke 😅 Anonymkode: 8b50b...110 Aha. Da forstår jeg Om du har vært gjennom alt nav har krevd og de nå mener uføretrygd er siste utvei er det noe som tilsier et avslag Anonymkode: 65a8c...c4b
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #11 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har latt nav holde på, fortelle meg hva jeg skal gjøre og gjort alt jeg har fått beskjed om. Nå sier nav selv at de ønsker å søke meg uføre, mangler bare en legeerklæring så er alt klart. Er så redd for en evig kamp mot systemet. Dere som i følge nav ble søkt uføre og din veileder mente det var klart og at det burde gå i mellom. Gikk det i mellom? Eller ble det en evig kamp? Anonymkode: 8b50b...110 I mellom hva da? Anonymkode: b6ee3...8a2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #12 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): I mellom hva da? Anonymkode: b6ee3...8a2 Ble søknaden godkjent burde jeg kanskje ha skrevet. Anonymkode: 8b50b...110
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #13 Skrevet 17. juli 2021 Forstør ikke helt hvorfor man er redd for å få avslag. Er man 100% ufør , totalt invalid, så er det vel ikke noe tvil. Anonymkode: 77bca...759 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #14 Skrevet 17. juli 2021 Jeg var i flere utprøvinger i diverse jobbsituasjoner etter først å ha testet ut tilpasninger i mitt opprinnelige yrke, men til slutt anbefalte NAV å søke ufør (det nærmet seg slutten for AAP). Heldigvis hadde all utprøving og medisinsk oppfølging vært helt "etter skjema" noe som sikkert var medvirkende til at den ble innvilget noen måneder etter at det ble søkt. Anonymkode: c367f...435 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #15 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Forstør ikke helt hvorfor man er redd for å få avslag. Er man 100% ufør , totalt invalid, så er det vel ikke noe tvil. Anonymkode: 77bca...759 Ufør og invalid er ikke synonymt Anonymkode: 65a8c...c4b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå