AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #1 Del Skrevet 16. juli 2021 Hei! Jeg er halvveis i uke 23 og har de siste ukene fått mer og mer plager med venstre bein. Først var det stort sett bare ifm mye gange, og da som «strekk» og stikninger i lysken, mens nå er det blitt såpass ille at alt gjør vondt. Jeg har konstant vondt og føles hoven på det jeg tror er venstre side av symfyse/underliv/iliosakralledd, og har i følge lege «for vondt» så hun tror hoften også trøbler det til for meg. Ble sykmeldt denne uka og går tidvis på krykker inne - og venter tålmodig på time hos fysio om fem uker (seks ukers ventetid selv for prioriterte grupper som gravide pga sommerferie og mangel på folk). Har så lyst til å kunne jobbe i alle fall litt om en uke fordi jobben trenger det, men akkurat nå er jeg på gråten av å skulle reise meg fra senga så det ser ikke ekstremt lovende ut… Jeg sover med bbhugme-pute, venter på bekkenstøttebelte i posten og prøver å være mest mulig i ro, men jeg har jo så lyst til å i det minste kunne gjøre litt.. Noen som har erfaringer eller råd? Anonymkode: 1ce7d...3f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #2 Del Skrevet 16. juli 2021 Jeg sliter med det samme og venter spent på om noen har gode råd her. Har skikkelig vondt for å gå, reise meg, ta på sokker/sko, og snu meg i sengen. Anonymkode: 036ce...d74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #3 Del Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg sliter med det samme og venter spent på om noen har gode råd her. Har skikkelig vondt for å gå, reise meg, ta på sokker/sko, og snu meg i sengen. Anonymkode: 036ce...d74 Huff, det er så kjipt. Hvor langt er du på vei og hvor lenge har du vært plaget? Har du også bare på én side? Anonymkode: 1ce7d...3f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #4 Del Skrevet 16. juli 2021 Eneste rådet jeg har for symfyseløsning (men tror egentlig ikke det er det du mener det er, for da kjennes det liksom som om det er hele underlivet som revner) er å gå ut av senga/bilen etc med beina samlet. Anonymkode: f1d6c...6f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #5 Del Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Eneste rådet jeg har for symfyseløsning (men tror egentlig ikke det er det du mener det er, for da kjennes det liksom som om det er hele underlivet som revner) er å gå ut av senga/bilen etc med beina samlet. Anonymkode: f1d6c...6f8 Jo akkurat sånn når det er på det verste, men bare på én side, så veldig rart - det revner liksom ikke på midten men at bare venstre side rives av resten av kroppen som er uberørt. Kan også ha samme følelsen når jeg sitter eller ligger, og vurderer tidvis ispose i trusa, men vil ikke risikere forfrysning heller… Generelt viktig tips da, jeg glemte å skrive at jeg gjør det allerede, prøver generelt å holde beina samlet mest mulig og går bittesmå skritt selv med krykkene. Anonymkode: 1ce7d...3f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #6 Del Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Huff, det er så kjipt. Hvor langt er du på vei og hvor lenge har du vært plaget? Har du også bare på én side? Anonymkode: 1ce7d...3f6 Er akkurat bikket uke 23, og har hatt det i ca.2 måneder. Kun på høyre side, akkurat som i forrige svangerskap. Men denne gangen er det kommet tidligere og gjør mer vondt enn sist. Den gangen trodde fastlegen min det var bekkenløsning. Denne gang kan ingen si sikkert hva det er. Jordmor visste ikke, men foreslo det kunne være åreknuter.Det tror jeg ikke, for det har slått seg opp i korsryggen også nå. Verker om natten gjør det også. Jeg vurderer å gå til fysioterapeut snart men skal først teste ut noen krykker jeg har fått låne. Anonymkode: 036ce...d74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #7 Del Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Er akkurat bikket uke 23, og har hatt det i ca.2 måneder. Kun på høyre side, akkurat som i forrige svangerskap. Men denne gangen er det kommet tidligere og gjør mer vondt enn sist. Den gangen trodde fastlegen min det var bekkenløsning. Denne gang kan ingen si sikkert hva det er. Jordmor visste ikke, men foreslo det kunne være åreknuter.Det tror jeg ikke, for det har slått seg opp i korsryggen også nå. Verker om natten gjør det også. Jeg vurderer å gå til fysioterapeut snart men skal først teste ut noen krykker jeg har fått låne. Anonymkode: 036ce...d74 Vet ikke hva det er? Åreknuter?? Det du beskriver er jo klassisk bekkenløsning, hva slags helsepersonell er det du har fått, egentlig? Anonymkode: 84857...0d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #8 Del Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hei! Jeg er halvveis i uke 23 og har de siste ukene fått mer og mer plager med venstre bein. Først var det stort sett bare ifm mye gange, og da som «strekk» og stikninger i lysken, mens nå er det blitt såpass ille at alt gjør vondt. Jeg har konstant vondt og føles hoven på det jeg tror er venstre side av symfyse/underliv/iliosakralledd, og har i følge lege «for vondt» så hun tror hoften også trøbler det til for meg. Ble sykmeldt denne uka og går tidvis på krykker inne - og venter tålmodig på time hos fysio om fem uker (seks ukers ventetid selv for prioriterte grupper som gravide pga sommerferie og mangel på folk). Har så lyst til å kunne jobbe i alle fall litt om en uke fordi jobben trenger det, men akkurat nå er jeg på gråten av å skulle reise meg fra senga så det ser ikke ekstremt lovende ut… Jeg sover med bbhugme-pute, venter på bekkenstøttebelte i posten og prøver å være mest mulig i ro, men jeg har jo så lyst til å i det minste kunne gjøre litt.. Noen som har erfaringer eller råd? Anonymkode: 1ce7d...3f6 Min fysio sa det var lite av øvelser spesifikt for symfyse. Men generelt så er forsiktig og moderat bevegelse som ikke gjør vondt tingen. Unngå store leddutslag, gå trapper med begge ben på hvert trinn før neste trinn, det friske benet skal ha mest belastning, så det blir først på vei opp og sist på vei ned. Reise seg med samlede ben. Legg et dobbelt glatt lag under deg i senga, sateng eller silkelaken som du bretter dobbelt, lettere å snu seg. Bbhugme, helt klart. Ikke sitte/ligge lenge i samme stilling, blanding av forsiktig bevegelse og ro. Anonymkode: 84857...0d1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #9 Del Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vet ikke hva det er? Åreknuter?? Det du beskriver er jo klassisk bekkenløsning, hva slags helsepersonell er det du har fått, egentlig? Anonymkode: 84857...0d1 Dette var hos jordmor på helsestasjonen. Hyggelig dame i 50-årene, men følte ikke hun hadde helt peiling på akkurat dette.. Takk for tips fra din fysio forresten. Anonymkode: 036ce...d74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #10 Del Skrevet 17. juli 2021 Min fastlege sa at det eneste som hjalp var å føde. Ellers så skulle man ta det med ro, og gjøre øvelser som IKKE gjorde vondt. Anonymkode: d15a1...c8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #11 Del Skrevet 17. juli 2021 Kjøp "Frisk graviditet" av Reppe og Holbø! Anonymkode: e3b6e...eab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilje blomst Skrevet 17. juli 2021 #12 Del Skrevet 17. juli 2021 Utelukket blodpropp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #13 Del Skrevet 17. juli 2021 Jeg gikk til fysio pga dette, og har fått et par tøyeøvelser som hjelper veldig! Skredderstilling (sittende med fotsåler mot hverandre) Pigeon (yogastilling), jeg bruker pute og dyne for å lene meg på Denne stillinga: https://www.doyou.com/how-to-do-thread-the-needle-pose/ Jeg gjør dem 1-2 ganger om dagen, og særlig skredderstillinga gir effekt. Jeg hadde så vondt at jeg slet med å gå (symfyse og innside lår), men etter noen dager med strekking kunne jeg gå helt normalt igjen! Anonymkode: a8f6d...113 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #14 Del Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Kjøp "Frisk graviditet" av Reppe og Holbø! Anonymkode: e3b6e...eab Takk for tips, bestilt! Lilje blomst skrev (3 timer siden): Utelukket blodpropp? Ja det ble gjort ganske tidlig, men takk! AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg gikk til fysio pga dette, og har fått et par tøyeøvelser som hjelper veldig! Skredderstilling (sittende med fotsåler mot hverandre) Pigeon (yogastilling), jeg bruker pute og dyne for å lene meg på Denne stillinga: https://www.doyou.com/how-to-do-thread-the-needle-pose/ Jeg gjør dem 1-2 ganger om dagen, og særlig skredderstillinga gir effekt. Jeg hadde så vondt at jeg slet med å gå (symfyse og innside lår), men etter noen dager med strekking kunne jeg gå helt normalt igjen! Anonymkode: a8f6d...113 Åååh tusen takk, skal bite tenna sammen og prøve!! Anonymkode: 1ce7d...3f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå