Gå til innhold

3 åring nekter å ha på briller

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår svært bestemte 3 åring har nettopp fått briller. Livsmottoet for tiden er «vil ikke» og dette gjelder dessverre også for brillene foreløpig.. har bare gått to dager men hun har ikke hatt dem på seg noe særlig. Hun har såpass dårlig syn at de mente det kom til å være godt for henne å få på briller, men det virker ikke sånn enda.

Vi syns det er vanskelig å vite helt hvor mye vi skal mase for hvis det blir for mye slår hun seg helt vrang og det er jo ikke så lett å tvinge henne til å ha de på - hun tar de jo bare av seg. Vi skryter og oppmuntrer masse og prøver å få det til å bli en positiv greie. Noen med erfaringer eller noen magiske supertips for å overbevise henne om å ha på brillene? 

Anonymkode: 8cf5e...129

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Belønningsskjema? Slik at hvis hun bruker de så og så mye, venter det en gave e.l etter en viss tid?

Anonymkode: deb0b...da2

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å finne en situasjon hvor man trenger å se godt? Da min sønn begynte med briller som treåring (masse pluss og skjeling) så hadde han fremdeles ikke giddi å se en hel film - men det første han gjorde etter å ha fått briller var å sitte i ro og se hele Cars. Kanskje noe på tv, tegning, perling eller noe annet som man sitter stille og bruker synet?

Anonymkode: e42d8...9cd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Belønningsskjema? Slik at hvis hun bruker de så og så mye, venter det en gave e.l etter en viss tid?

Anonymkode: deb0b...da2

Takk for tips! Vi har allerede belønningsskjema ift bleieslutt og føler ikke at det funker sånn superbra… hun er så STA! «Vil ikke ha klistremerke!! Vil ha bleie!» 🙈 hun er litt sen med språk osv så det er ikke alltid så lett for henne å forstå hvorfor vi gjør ting tror jeg. 

Skrevet

Bruker dere selv briller? Om ikke så vil det kunne hjelpe om dere/noen dere kjenner som bruker lesebriller setter på seg briller for å se godt når en leser en bok for barnet. 

Ville nok som en over her foreslo prøve mest på å få barnet til å bruke briller når behovet ville vært størst, som lesing- se bilder tydelig og film eller om dere legger puslespill, perler, nabbi...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du prøvd å finne en situasjon hvor man trenger å se godt? Da min sønn begynte med briller som treåring (masse pluss og skjeling) så hadde han fremdeles ikke giddi å se en hel film - men det første han gjorde etter å ha fått briller var å sitte i ro og se hele Cars. Kanskje noe på tv, tegning, perling eller noe annet som man sitter stille og bruker synet?

Anonymkode: e42d8...9cd

Takk for tips! Skal prøve dette nå 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (Akkurat nå):

Bruker dere selv briller? Om ikke så vil det kunne hjelpe om dere/noen dere kjenner som bruker lesebriller setter på seg briller for å se godt når en leser en bok for barnet. 

Ville nok som en over her foreslo prøve mest på å få barnet til å bruke briller når behovet ville vært størst, som lesing- se bilder tydelig og film eller om dere legger puslespill, perler, nabbi...

Nei, men tante og besteforeldre bruker briller og det er nok litt stas og de som har hatt mest hell med å få henne til å ha de på. Kanskje jeg må ut og kjøpe meg briller uten styrke 😅

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For min ekstremt sta toåring, funket det å la henne styre det litt. Brillene var tilgjengelige, og smått om senn brukte hun dem mer. Tror det var en ukes tid fra hun fikk dem til de var på hele dagen. 

Anonymkode: 6ce65...680

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For min ekstremt sta toåring, funket det å la henne styre det litt. Brillene var tilgjengelige, og smått om senn brukte hun dem mer. Tror det var en ukes tid fra hun fikk dem til de var på hele dagen. 

Ok, så de var bare i nærheten så tok hun selv initiativ til å ta de på? 

Skrevet

Har hun noen som hun ser ekstra opp til?
Min helt var min bestefar og jeg tok etter han på alt han gjorde, så det kan kanskje være en mulighet.

Tenker også at øynene ikke er vant til briller, så kanskje hun synes det er ubehagelig i starten.
Husker jeg syntes det da jeg startet med briller, følte verden ikke var helt i vater, hehe, øynene måtte venne seg til briller.

• Liker 1
Skrevet

Og kanskje dere ikke skal fokusere så på brillene når de er på- at om dere finner på noe så glemmer hun litt at hun har de på.
Sleng de på og hoi hvor det går- "nå skal vi....."  
Hehe 

Gjest DramaTheLama
Skrevet

Ville også satt henne foran tven med brillene på. Kanskje hun blir så opptatt at hun glemmer dem, samtidig som hun får gleden av å oppleve at hun ser. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ok, så de var bare i nærheten så tok hun selv initiativ til å ta de på? 

Ja, og så foreslo vi det innimellom og skrøt/påpekte fordelene når de var på. Hun er ekstremt sensitiv og brukte nok også litt tid på å bli vant med følelsen av brillene mot huden samt å se bedre.

• Liker 1
Skrevet

La henne få velge hvordan brillene skal se ut neste gang dere skal kjøpe briller? Dersom hun virkelig ikke vil ta dem på ville jeg prøvd som noen andre sier, å bruke briller uten styrke selv. Snakke masse rundt det. Nå skal mamma ta på briller, briller er bra, briller gjør at vi ser godt! Gjør briller til en skikkelig kul og positiv greie, få henne til å få lyst til å ta de på og være stolt over dem.  

AnonymBruker
Skrevet

Det er ubehagelig å starte med briller når man ser dårlig. Jeg ble selv svimmel og sliten når jeg fikk briller. Start gjerne bare med 10 min og gi henne masse ros etterpå. Ta en pause og så 10 min igjen. Øk gradvis og bruk gjerne tiden når hun er fokusert på barne-TV og lignende. 

Alle barn har noe som motiverer dem mer enn andre. Du sier at klistremerker ikke fungerer hos dere. Hva med å prøve perler. 1 perle for hvert 5/10 min hun bruker brillene og en litt større/finere perle for hver dag hun har brukt brillene. 

Anonymkode: c2e5f...c37

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ubehagelig å starte med briller når man ser dårlig. Jeg ble selv svimmel og sliten når jeg fikk briller. Start gjerne bare med 10 min og gi henne masse ros etterpå. Ta en pause og så 10 min igjen. Øk gradvis og bruk gjerne tiden når hun er fokusert på barne-TV og lignende. 

Alle barn har noe som motiverer dem mer enn andre. Du sier at klistremerker ikke fungerer hos dere. Hva med å prøve perler. 1 perle for hvert 5/10 min hun bruker brillene og en litt større/finere perle for hver dag hun har brukt brillene. 

Anonymkode: c2e5f...c37

Samme skulle jeg til å skrive. :)

Ser en svært dårlig så har jeg også opplevd det som fysisk slitsomt å begynne med briller.

Som om det er tungt for hjernen, øyemuskler osv?

10-15 min og så pause ei stund måtte jeg kjøre, for å venne meg til dem og ikke bli så sliten av brillene.

Ville også oppfordret henne til å ha de på spesielt rundt aktiviteter som krever godt syn, og latt henne styre det selv ellers.

MEN - er hun langsynt, eller nærsynt?

Det vil påvirke hvilke aktiviteter som gir henne best utbytte av brillene.

Selv er jeg sterkt nærsynt, så for meg ser jeg lettere på nære aktiviteter som perling etc når jeg tar av meg brillene. :)  En sterkt nærsynt bruker mer øyemuskler for å fokusere gjennom brilleglass, enn uten briller på nære ting.

Ungene ler ennå av at ‘mamma tar av seg brillene for å se bedre’ ;) 

Så er hun sterkt nærsynt kan barne-TV være bedre motivator - på TV’n, ikke nettbrett.

(og motsatt, om langsynt)

Husk også at bare det at ting nå ser litt annerledes ut med briller på, kan kreve tilvenning for en liten en. Hun har jo bare opplevd verden med dårlig syn hele sitt liv. Da er det rart og uvant at ting plutselig vises skarpere, har klarere kontraster - det er unormalt, for henne.

Selv tar jeg gjerne av meg brillene for å slappe av, verden er behageligere og roligere rundt meg når ting er litt ‘blurry’ :) 

Prøver vel mest å få fram at det er nyanser i dette, som kanskje folk som ikke selv ser dårlig og bruker briller helt er klar over, og som hun som er liten nok ikke klarer å sette ord på ennå.

Anonymkode: 1a39e...e2a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjære alle sammen! Tusen takk for alle fine tips, nå har vi fått masse motivasjon til å jobbe videre og vi ser mer positivt på det! 

Man kan si mye om kvinneguiden forum, men jammen er det masse gode folk her også 😊 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...