Gå til innhold

Hvilken bank gir høyest rente på sparekonto?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og hvis man skal prøve seg på fond eller aksjer, og ikke kan noe, hva velger man?

Har ca 250 000 på sparekonto nå til 0,10% rente. S banken.

Anonymkode: 6d8c3...1e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

https://www.smartepenger.no/markedsoversikter/1028-hoyrentekalkulator

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Og hvis man skal prøve seg på fond eller aksjer, og ikke kan noe, hva velger man?

Da velger man fond. Opprett aksjesparekonto (ASK) og sett inn ønsket beløp på dine valgte fond. Du kan også velge å ha fast trekk hver måned om det er det du ønsker. Hvis du lurer på hvordan, så ta kontakt med banken din.

Anbefaler et passivt forvaltet indeksfond, med lav årlig kostnad, om du ikke vil ta unødvendig mye risiko. Om du tør litt risiko, så velger du et aktivt forvaltet aksjefond innenfor teknologi og/eller miljø.

Igjen, ta kontakt med banken om du lurer på noe - de er veldig behjelpelige. Hvilke fond du skal investere i, er opp til deg.

Skrevet (endret)

Jeg har noen kroner stående på konto hos Ya Bank. De hadde 1,15% da jeg satte inn pengene der, men bare et par måneder etterpå gikk markedet nedover og de senket renten til 0,85. Der har den stått en stund nå, inntil jeg fikk melding i nettbanken der om at de fra 1/8-21 senker den til 0,75%.

Det er jo ikke mye, men det er i alle fall bedre enn dine 0,10 ?

• Innskudd fra 0 til 500 000 kr: 0,75 % (- 0,10 prosentpoeng)
Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Nordax gir 0.85%

Anonymkode: cb1df...2c2

Skrevet

Prøvde Nordax og et par andre av de som ga aller best rente. Det ble mye styr og føltes uprofesjonelt. Lurer på om det også var veldig begrensede antall uttak. Husker ikke helt hva ellers som gjorde meg skeptisk, men jeg gikk for den beste av de kjente bankene, Bank Norwegian. Det fungerer ypperlig det, til en bufferkonto eller annet som du må ha enkel tilgang til. Rente var vel noe over 1% når jeg satt det inn, men har siden sunket støtt og stadig, lurer på om den er 0,6% nå. Ikke store beløpene det er snakk om her uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Penger i bank betyr bare at inflasjonen spiser de opp nå som den er langt høyere enn innskuddsrenten og har vært det de siste kanskje 6-10 årene. Inflasjonen er vel rundt 2-4% litt avhengig av hvilke varetyper man måler. Valuta betyr også noe for pengeverdien, norsk krone målt mot feks euro. Med 250000 på konto ville jeg satt minst 100000 i fond. Litt avhengig av typen fond, de har forskjellig risiko.

Anonymkode: deb21...877

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har kun en liten buffer på konto.

sparer i fond. Litt over 35% avkastning pdd.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2021 den 8.29):

For å se hvor du får best sparerente går du på finansportalen.no der kan du legge inn alder og beløp, og også se om evt medlemsskap du har gir høyere renter. Noen banker har også ulik rente etter hvor mye du har på konto. 
Om man ikke kan noe om fond eller aksjer er det anbefalte for nybegynnere globale indeksfond. Da oppretter du en aksjesparekonto ASK som du bruker som handlekonto, velg et fond med lavest mulig årlig kostnad. Viktig å huske at om markedet går ned bør du ikke få panikk å selge deg ut, da det gjerne går opp igjen. Mange som tapte penger på å selge seg ut når covid19 kom og markedet stupte, de som fortsatte å spare er i pluss nå. Penger i fond er ikke tjent/tapt for du selger fond i pluss/minus. Uansett er det en tommelfingerregel og ikke sette inn mer enn du har råd til å tape, men ved globale indeksfond skal gjerne verden gå veldig til h.. før alt håp er ute. 

AnonymBruker
Skrevet
Rosi skrev (3 timer siden):

For å se hvor du får best sparerente går du på finansportalen.no der kan du legge inn alder og beløp, og også se om evt medlemsskap du har gir høyere renter. Noen banker har også ulik rente etter hvor mye du har på konto. 
Om man ikke kan noe om fond eller aksjer er det anbefalte for nybegynnere globale indeksfond. Da oppretter du en aksjesparekonto ASK som du bruker som handlekonto, velg et fond med lavest mulig årlig kostnad. Viktig å huske at om markedet går ned bør du ikke få panikk å selge deg ut, da det gjerne går opp igjen. Mange som tapte penger på å selge seg ut når covid19 kom og markedet stupte, de som fortsatte å spare er i pluss nå. Penger i fond er ikke tjent/tapt for du selger fond i pluss/minus. Uansett er det en tommelfingerregel og ikke sette inn mer enn du har råd til å tape, men ved globale indeksfond skal gjerne verden gå veldig til h.. før alt håp er ute. 

mister man rentes rente effekt om man jevnlig tar ut overskudd(men lar det stå i ASK konto)? jeg tok jevnlig ut overskudd på krypto, og det er jeg glad for nå når det har stupt. Man kan selvsagt ikke sammenligne volatiliteten i krypto og fond, men lurer på om ideen om å ta ut jevnlig er lur eller idiotisk😁

Anonymkode: 4c925...88e

AnonymBruker
Skrevet

Nordnet

Anonymkode: dffbf...f5b

AnonymBruker
Skrevet

Gode tips om ASK og fond over.

Men ikke sett inn alt på en gang. Det kan være store svinginger på kort tid, så da risikerer man en del. Faste trekk er best. 

Anonymkode: 6c3d1...ff9

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

mister man rentes rente effekt om man jevnlig tar ut overskudd(men lar det stå i ASK konto)? jeg tok jevnlig ut overskudd på krypto, og det er jeg glad for nå når det har stupt. Man kan selvsagt ikke sammenligne volatiliteten i krypto og fond, men lurer på om ideen om å ta ut jevnlig er lur eller idiotisk😁

Anonymkode: 4c925...88e

Renters rente effekten er i praksis fortjeneste på fortjenesten din, så om du tar ut fortjenesten får du ikke tjent noe på den, kun på det du lar stå i fondet. Så vidt jeg vet får man ikke rente på penger som står på ASK uten å være investert. 
Om du tenker å selge andeler for så å kjøpe igjen i samme fond for de samme pengene er ikke det noe poeng, da mister du bare et par dager i markedet på pengene du tar ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...