Gå til innhold

Hvordan kan jeg få en bedring av situasjonen 😞

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i et lite boligfelt med tomanns boliger, de barna som er her omgås dermed mye. 

problemet er det ene barnet til en av naboene, hun er enda i bhg men blant de eldste. Daglig så kniper, slår og lugger hun mest barna men har også startet med oss voksne. Ved noen tilfeller er hun «tatt» for å ha tatt kvelertak på et mindre barn.

hun får klar beskjed av oss voksne, mens fra foreldrene så kommer det et mildt:nei, det var ikke bra.

istedenfor bedring så eskalerer det, ting skjer mer og mer åpenlyst. Hun står gjerne og ler både barn og voksne opp i fjeset.

har forsøkt snakke med mor til barnet, men hun avviser, ler av meg og har sågar beskyldt mitt barn for å ha ansvar for den dårlige oppførselen.

noen som har råd eller erfaring? Ønsker kun å kunne sende ungene ut uten å være redd for vold.

Anonymkode: c47c2...788

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjip situasjon! 
Det virker jo ikke som om hun har det helt bra, og med foreldre som tydeligvis ikke kan hjelpe er det ikke mye håp. 

Hvor gamle er barna dine? 
Sikkert ekstremt upedagogisk av meg, men si til barna dine at de ikke trenger å leke med henne. Kanskje en faktisk konsekvens av handlingene hennes kan hjelpe? 

Jeg ville ikke latt dem være alene hvertfall, før jeg visste at ting hadde roet seg. Ungen må gjerne le, men hun får ingen respons på det. I stedet trekker vi oss unna henne, og hun får ikke være med i leken. 

Anonymkode: 7ce4a...904

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at ungene bør leke under oppsyn. 

Når det er sagt, så er det ikke sikkert hennes mor tar bare feil. Vi har en barnehagegutt med temperament. Og ungene i gata elsker å fyre ham opp, de kaller leken "Ola kommer og tar oss". Og min Ola synes det er kjempe kjekt at de vil leke med ham. De fyrer ham opp og fyrer ham opp. "Du klarer ikke å ta oss, du klarer ikke å slå oss. Prøv da vel, prøv da vel" osv osv. Og når han tilslutt faktisk blir sint, så klager naboungene på at Ola er så sint. 

Vi hindrer Ola i å leke med de ungene i gata, da vi har gitt opp å få dem - og foreldrene- til å forstå at det ikke er ok å fyre opp en femåring slik. Foreldrene ser jo kun en sint Ola. De ser ikke tergingen som førte til en sint Ola. 

Men det er sårt for Ola som ikke skjønner hvorfor han ikke kan leke med dem. 

Anonymkode: c8967...7f7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg sagt til moren at du har forsøkt å gi beskjed ved flere anledninger uten at det har blitt tatt opp og så melder du til barnevernet, så får hun kanskje noe veiledning. 

Anonymkode: 88973...d98

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

min datter er noe eldre og min sønn omtrent på samme alder. Dette barnet har fem søsken og hennes søster har henne med på slep uansett hvor de skal.. 

har lenge tenkt hun syntes det var vanskelig å bli storesøster, og har dermed forsøkt være svært tålmodig. Fremsnakket henne til de andre barna og bedt de si ifra når ting skjer men ikke utestenge henne. 

det styggeste jeg har oversett de andre barna gjøre mot henne er å si de ikke vil leke med henne. Ikke kun mine observasjoner men andre naboer både med og uten barn. 

hun kommer gjerne hjem til oss både med og uten invitasjon, i utgp veldig kjekt hun føler seg velkommen! Men hun går også inn når hun vet jeg ikke er inne, veien er lett til fryser og skap for å lete etter is/ snop og annet hun vil ha..

hadde henne nylig på fanget, satt sammen med henne og flere andre barn. Ut i det blå kløp hun meg så hardt hun kunne med neglene i fjeset. Spurte henne hvorfor: du har ikke kjøpt leker til meg 😖 gav henne klar beskjed om at oppførselen var uakseptabel. Derfra eskalerte det til flere klyp, slag, lugging… 

vurderer oppriktig snakke med bv. Har atter en gang prøvd snakke med mor, som enda kun skylder på alle andre.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

hadde henne nylig på fanget, satt sammen med henne og flere andre barn. Ut i det blå kløp hun meg så hardt hun kunne med neglene i fjeset. Spurte henne hvorfor: du har ikke kjøpt leker til meg 😖 gav henne klar beskjed om at oppførselen var uakseptabel. Derfra eskalerte det til flere klyp, slag, lugging… 

vurderer oppriktig snakke med bv. Har atter en gang prøvd snakke med mor, som enda kun skylder på alle andre.

Dette er temmelig alvorlig fyrstyrret adferd fra et såpass stort barn. At hun klyper og slår andre barn kan man til en viss grad forstå, men når hun eskalerer dette til å slå, klype og lugge en voksen person, som ikke er i familie, må du ta tak. En telefon til BV er en start og så kan du diskutere saken med fagfolkene der. De vil utfra det du beskriver kunne rettlede deg om du bør sende en bekymringsmelding eller ei.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar!

min datter er noe eldre og min sønn omtrent på samme alder. Dette barnet har fem søsken og hennes søster har henne med på slep uansett hvor de skal.. 

har lenge tenkt hun syntes det var vanskelig å bli storesøster, og har dermed forsøkt være svært tålmodig. Fremsnakket henne til de andre barna og bedt de si ifra når ting skjer men ikke utestenge henne. 

det styggeste jeg har oversett de andre barna gjøre mot henne er å si de ikke vil leke med henne. Ikke kun mine observasjoner men andre naboer både med og uten barn. 

hun kommer gjerne hjem til oss både med og uten invitasjon, i utgp veldig kjekt hun føler seg velkommen! Men hun går også inn når hun vet jeg ikke er inne, veien er lett til fryser og skap for å lete etter is/ snop og annet hun vil ha..

Det høres ut som barnevernet trenge for å veilede mor. 

Det jeg lurer på er hvordan barnet ville tatt det hvis hun ble lugget og knipet selv. Kanskje hun hadde forstått at det hun gjør er vondt. Bare en tanke. Jeg har hørt en slik historie før. En gutt som bet andre barn, så bet moren han i armen. Da ble han forskrekket og sluttet å bite andre barn.

Anonymkode: 42fc6...c47

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det høres ut som barnevernet trenge for å veilede mor. 

Det jeg lurer på er hvordan barnet ville tatt det hvis hun ble lugget og knipet selv. Kanskje hun hadde forstått at det hun gjør er vondt. Bare en tanke. Jeg har hørt en slik historie før. En gutt som bet andre barn, så bet moren han i armen. Da ble han forskrekket og sluttet å bite andre barn.

Anonymkode: 42fc6...c47

Hun ler 😩 og hopper videre til neste aktivitet. Dette har dog ikke skjedd mange gang, vi er veldig mot å lære ungene våres å slå andre!

så det er sagt så har jeg drøftet saken med bhg og gjort de obs på situasjonen. Skal høre med bv i dag om de har mulighet for å diskutere saken med meg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Takk for svar!

Ikke vurder det mer - GJØR DET!

Anonymkode: c2b3e...fab

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tilkalt BV. Dette er ikke normal oppførsel. Slik du beskriver det er jeg oppriktig bekymret for barnets mentale tilstand

Anonymkode: 834d7...539

AnonymBruker
Skrevet

Har snakket med bv tidligere i dag, lar det være opp til de videre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...