AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #1 Skrevet 16. juli 2021 I dag fikk jeg gladmelding om at jeg skal bli far for første gang. Noe som skal feries med kake og kaffe så fort nermeste kafe skal åpnes. Men Jeg må si at jeg gleder meg veldig for omsider å ha fått til etter mye slit både med tårer og ene og andre. Så tenker jeg hvordan skal dette gå? Vil jeg kunne klare dette? Blir jeg god far osv. Så da må jeg høre med dere damer om dere har noen tips som jeg kan ta med meg på veien, for dette er total ukjent tema for meg....og ikke minst så har jeg hørt mye barn og foreldre både på ene og andre måten Hilsen en som skal bli far for første gang. PS! Om to timer åpner nermeste kafen, så da blir det feiring 😄 Og i mens venter jeg på gode tips og svar fra dere damer Anonymkode: 53e93...ebe 6
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #2 Skrevet 16. juli 2021 Gratulerer! Har ikke så mange tips. Ta godt vare på moren, hun bærer fram det viktigste i livet ditt😊 Anonymkode: ffe23...4c4 5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #3 Skrevet 16. juli 2021 Gratulerer til dere! Noe å ta med i bakhodet: hun kommer til å bli full av hormoner og vil trenge din støtte mer enn vanlig. Husk å si oppmuntrende ting til henne. Det er tungt å gå gravid i nesten 10 mnd. Hun kommer til å endre matvaner pga anbefalinger. Ta henne med på gåturer og lett trening om hun har form til det, hun vil ha godt av det når 3.trimester nærmer seg og man blir mindre mobil. Når barnet blir født vil hun være på sitt mest sårbare. Hjelp til så godt du kan i barselperioden, bli kjent med barnet ditt. Så finner dere en løsning som passer dere. Snakk mye sammen om forventninger og tiden som vil komme Dette klarer dere fint! Lykke til! God feiring! Anonymkode: a22e5...cd4 6
Parv Skrevet 16. juli 2021 #4 Skrevet 16. juli 2021 Gratulerer! 🥳 Det at du er så glad og gleder deg så mye, sier jo alt - du kommer til å bli en fantastisk far! 💕 vet ikke om jeg har så mange tips - men prøv å involver deg i graviditeten så mye som mulig. Det kan ofte være vanskelig å forstå alt som skjer med mor når du selv står litt på sidelinjen og verken ser, kjenner eller føler så mye av det som skjer den første tiden. Lykke til 😄 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #5 Skrevet 16. juli 2021 Gratulerer! Enig med de andre over, men ikke glem at dere må ta vare på hverandre, og du må ikke glemme deg selv helt oppi dette! Du kommer til å få den største omveltningen i livet ditt du noen gang har opplevd, og det kan være overveldende for de fleste. Lykke til! Du er allerede et godt stykke på vei som ønsker å søke kunnskap. ❤ Anonymkode: 64db3...f59 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #6 Skrevet 16. juli 2021 Gratulerer, så moro! Det er så stas når det endelig klaffer. Mye viktig er allerede nevnt her, ta det med deg Har mor tenkt å prøve å amme? I så fall: husk at amming er et fellesprosjekt å få til, all tilrettelegging og heiing fra deg vil bidra til å gjøre det lettere hvis ammingen går trått i starten. Det betyr å delta i ammeveiledningen dere (forhåpentligvis) får, hjelpe mor med å ordne puter og legge babyen til, sørge for at mor får i seg mat og drikke, vise forståelse for at det kanskje er tøft og smertefullt(!!), osv. Men, husk også at dersom ammeprosjektet blir FOR tøft så er det også ditt ansvar å se det og hjelpe mor til å ta avgjørelsen om å eventuelt droppe amming og gi erstatning istedet. https://ammehjelpen.no/barseltid-partner/ Og ellers på sykehuset og etterpå, hvis du ser at noe skjer som ikke er greit så er det din jobb å hjelpe mor å si ifra! Den fødende er ofte litt "borte", opptatt med smerter osv., så klarer ikke alltid å kommunisere hva hun trenger eller ønsker. Så snakk om ting på forhånd så du vet hva hun vil slik at du kan ta det opp hvis hun ikke klarer. Anonymkode: 1252c...8d9 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #7 Skrevet 16. juli 2021 Gratulerer! Når barnet er født må du støtte mor den første tiden. Par velger å gjøre det litt forskjellig, men som oftest er babyen mest hos mor i starten spesielt om hun ammer. Når mor sitter i stolen å ammer så server henne drikke, man blir veldig tørst av amming, lag og server mat, det kan hende hun har hendene fulle og ikke får tid til å gå på do når hun må det engang. Ta nattevåk på skift selv om du skal på jobb hvis mor har behov for det. Som forelder blir man mentalt ødelagt av å ta all nattevåken alene og får veldig lite sammenhengende søvn. Det er faktisk veldig slitsomt å være alene med en baby hele dagen. Man mister seg selv på en måte. Hjelp til med huslige sysler mens mor er med babyen. Babyer er forskjellige. Det kan hende dere får et barn som krever mye og det kan hende dere får et barn som er rolig og sover mye. Da er nok ikke det jeg skrev noe som er nødvendig. Anonymkode: 7830e...827 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #8 Skrevet 16. juli 2021 Gratulerer. 1 tips: dropp cafe. Som far må du lære å lage mat og kaker. Anonymkode: b1a39...dd6
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #9 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): I dag fikk jeg gladmelding om at jeg skal bli far for første gang. Noe som skal feries med kake og kaffe så fort nermeste kafe skal åpnes. Men Jeg må si at jeg gleder meg veldig for omsider å ha fått til etter mye slit både med tårer og ene og andre. Så tenker jeg hvordan skal dette gå? Vil jeg kunne klare dette? Blir jeg god far osv. Så da må jeg høre med dere damer om dere har noen tips som jeg kan ta med meg på veien, for dette er total ukjent tema for meg....og ikke minst så har jeg hørt mye barn og foreldre både på ene og andre måten Hilsen en som skal bli far for første gang. PS! Om to timer åpner nermeste kafen, så da blir det feiring 😄 Og i mens venter jeg på gode tips og svar fra dere damer Anonymkode: 53e93...ebe Forvent at hun kan oppføre seg helt bak mål mange ganger og bli emosjonell og rar og vanskelig. Det er graviditetshormonene som gjør det og ikke at hun ikke liker deg. Ellers så er det å være god og snill med partner både under svangerskap og etter fødsel. Å bli en god pappa er å være til stede. Jeg hørte en gang noen si "en god pappa, gjør mammaen lykkelig så hun ikke driver ungene fra vettet" Det er jo noe i det da.. Anonymkode: f905b...7df
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #10 Skrevet 16. juli 2021 Gratulerer 🥳 fra mitt (kvinne) ståsted, så er det noen ting man kan gjøre som gjør ting lettere. Det er utrolig viktig å ha god kommunikasjon, man må kunne si ifra om at man trenger 15 min for seg selv uten at den andre skal bli sur og komme med bemerkninger. Husk at hun bærer frem et barn, det krever hinsides mye av en kropp, å du må rett og slett tåle at hun ikke er sjarmerende hele tiden, dette gjelder både fysisk og psykisk. snakk om forventninger for foreldrerollen. Mange kvinner går i fella og blir husmor, selv om hun har full jobb. Ikke la husarbeid drepe kjærligheten, ta i et ekstra tak selv om du kanskje er sliten. Ta nattevåk. Om dere feks får en baby med kolikk så spiller det ingen rolle om det er du eller mor som går å bærer mens ungen skriker, det er ikke så mye dere får gjort uansett kjønn. Hun har puppen (med mindre det er flaskebaby), du kan være med på alt annet. Vær våken for hva som trengs til babyen. Du får pluss i boka for å komme hjem med noe du ser babyen trenger eller om du har funnet noe du har lest om som kan hjelpe i en situasjon. Bli med på babyshopping! Det er så viktig at fedre vet hva babyen trenger og hvorfor, ofte blir dette overlatt til mor, å så får far panikk fordi han ikke vet hva som er for hva. Anonymkode: c5da3...f98 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #11 Skrevet 16. juli 2021 Jeg skal bli mor for første gang, jeg tør ikke engang å snakke med samboer om det da han absolutt ikke vil, så vi later egentlig som ingenting.. Skulle ønske det var han som lagde denne tråden. Anonymkode: f848b...d8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå