Gå til innhold

Hvor finner 16 åringer seg jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en ungdom som gjerne ønsker å få seg en deltidsjobb. Han søker på alle aktuelle stillinger på Finn.no men det er vanskelig å i det hele tatt bli vurdert når han er ung uten arbeidserfaring.

Hvordan fikk dere, eller deres ungdommer, sin første jobb? 

Anonymkode: 0d0cb...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du som forelder må kjenne sjefen og spørre for ungdommen, så enkelt er det.

Ellers har noen kommuner sommerjobber som kun er for ungdom mellom 16 og 18, da får de litt arbeidserfaring.

Anonymkode: 3ff46...590

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har man som forelder ikke skjønt at det er via foreldrene ungdom får seg sommerjobb så har man som forelder ikke skjønt stort. 

Anonymkode: f9a39...b1f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lett sommerjobb da jeg var på den alderen. Uten hjelp av foreldrene mine, var veldig engasjert og dro til stedene og leverte CV personlig. Fikk jobb på et bakeri, elixiakidz og lekebutikk

men per nå leter jo alle permitterte etter de jobbene så er vanskelig for en 16 åring uten erfaring å bli valgt ovenfor andre hvis den personen ikke er ekstra engasjert/skiller seg ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennom nettverking, enten fordi en venn jobber ett sted og kan anbefale ditt barn, eller via bekjente som vet at tenåringen din er pålitelig og arbeidsom, eller ved å ta runden til alle de stedene det kan tenkes å være en åpning å presentere seg elv, steder som renovasjon, post i butikk, butikk, eldresenteret, hoteller for jobb i skrubben, lokalavisa, barnehager osv osv

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å kontakte arbeidsgivere, eller gjennom foreldrenes nettverk. 
Her jeg bor er "alle" ungdom i jobb fra de er 14-15 år. De jobber på hotellene, på Burger King, i kafe/restaurant, på Biltema, som varepåfyller på Rema/Kiwi/Extra/Spar osv. Har ikke inntrykk av at det er så vanskelig for ungdom å få seg jobb, men nå bor jeg på et sted med så å si null arbeidsledighet og mye turisme, det er kanskje annerledes på steder som lsiter med stor arbeidsledighet til vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jobber for ungdom finnes nå stort sett bare i distriktene der det fortsatt bedrives manuelt enkelt arbeid i primærnæringene. Eller i tilknytning til primærnæringer.

Resten av samfunnet har gått over til høyteknologisk kunnskapsbasert arbeidsliv hvor det ikke lenger er plass til ungdommer.

Anonymkode: f1646...5a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jobber for ungdom finnes nå stort sett bare i distriktene der det fortsatt bedrives manuelt enkelt arbeid i primærnæringene. Eller i tilknytning til primærnæringer.

Resten av samfunnet har gått over til høyteknologisk kunnskapsbasert arbeidsliv hvor det ikke lenger er plass til ungdommer.

Anonymkode: f1646...5a5

Snart er det ikke plass til de voksne heller. Det er en av medaljens bakside,vi automatiserer oss bort.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørs jo hva som finnes der dere bor. Her får de unge jobb på Rush, lekeland og MC donalds. Min datter fikk jobb på Rush da hun var 17.

Anonymkode: 5e280...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mamma og pappa, eller øvrig familie, eller mamma og pappas venner. Har alltid sikret meg og mine søsken sommerjobb. 

Anonymkode: 55b6d...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dra ned på havna og se etter noen båter som skal til sjøs. Spør etter arbeid.

Anonymkode: b0892...97f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

det lureste er å starte med sommerjobber. bygge erfaring. kanskje det er noe der som kan bli deltid. 

Husk at i mange butikker er det 18år grunnet det å arbeide i kasse. 

Anonymkode: 9e552...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Før jeg var 18 jobbet jeg som barnevakt. Var ikke lett å finne noe annet. De fleste ønsket folk over 18. 

Også jobbet jeg frivillig på ungdomsklubb og festival. Fikk ikke noe betalt, men da hadde jeg noe å sette på cv-en og referanser. 

Anonymkode: a441b...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tror det er lurt å levere søknad direkte til bedrifter. Her vi bor jobber 16 åringene på Biltema, Rush, Leos lekeland, McDonalds, Burger King, Rusta osv..

Anonymkode: c704b...671

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vennskap og kjennskap, dessverre. 

Jeg fikk sommerjobb allerede som 14 åring pga foreldrene mine og kjennskap. 

Mine barn sliter mer med å få seg jobb, vi kjenner ikke så mange som jobber i butikk osv som ansetter ungdom (også når det gjelder andre jobber der dem ansetter ungdom) 

Men vi har tatt saken i våre egne hender og ordnet en liten sommerjobb for ungdommen slik at dem har jobbet og tjent seg litt penger. 

Anonymkode: cae5c...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16-åringer kan i utgangspunktet ikke forvente å bli ansatt. Arbeidsmarkedet er beinhardt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg fikk min første jobb da jeg var 16 via pappa, samme med brødrene mine.

Ellers husker jeg på videregående at noen i klassen fikk jobb ved personlig oppmøte på ulike butikker. Matbutikk er ofte vanskelig da man må være over 18 for selge alkohol, men andre typer butikker og kafeer burde være mulig. 

Anonymkode: f7e4b...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enten via noen man kjenner, eller så må man vise engasjement og være frempå. Et godt førsteinntrykk sikret min første jobb som ungdom 

Anonymkode: 5f349...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min sønn sendte åpen søknad til en en hel haug med matvarebutikker da han var ferdig med 10 klasse. Jaggu fikk han ikke jobb! 🤩 Det er faktisk mulig å få sommerjobb, selv om det ikke går gjennom kjente. 👍🏼 

Anonymkode: 7ef87...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har en ungdom som gjerne ønsker å få seg en deltidsjobb. Han søker på alle aktuelle stillinger på Finn.no men det er vanskelig å i det hele tatt bli vurdert når han er ung uten arbeidserfaring.

Hvordan fikk dere, eller deres ungdommer, sin første jobb? 

Anonymkode: 0d0cb...d9c

14 åringen gikk inn på bk og leverte søknad,og nå har hun snart jobbet der et år

Anonymkode: 9b2df...197

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...