von Dünkel Skrevet 16. juli 2021 #1 Skrevet 16. juli 2021 Da er spørsmålet, er dette troverdig eller fake news? https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/9EkvP5/the-guardian-hemmelige-papirer-viser-putins-plan-om-aa-faa-trump-som-president Russlands president Vladimir Putin skal ha iverksatt hemmelig operasjon for å støtte Donald Trump i det amerikanske presidentvalget i 2016. Det viser lekkede Kreml-dokumenter som den britiske avisen The Guardian skal sitte på. Rapporten The Guardian sitter på, er klassifisert som hemmelig ifølge avisen. Den sier at Trump er den «mest lovende kandidaten» fra Kremls synspunkt. I tillegg er det gjort en kort psykologisk vurdering av Trump der han blir beskrevet som et impulsivt, mentalt ustabilt og ubalansert individ som lider av mindreverdighetskomplekser. Av dokumentene skal det også fremgå at Kreml sitter på materiale som potensielt kan skade den fremtidige presidenten. Ifølge dokumentene ville Putin tjene mest på en republikansk seier med Trump som president. Dette skulle hjelpe Russlands foretrukne scenario om sosial uro i USA, undergraving av USAs sosiopolitiske system og at den amerikanske presidentens forhandlingsposisjon ville bli svekket. 1
Druid Skrevet 16. juli 2021 #2 Skrevet 16. juli 2021 (endret) Scenarioet er troverdig og sannsynlig: Det var ingen tvil om at Putin var best tjent med Trump som president, og diskusjonen og mesteparten av situasjonsvurderingen er ikke nye. At Kreml, av alle, skulle fantasere om stor sosial uro og lignende knyttet til valget av en republikansk politiker, er pisspreik, og i den analysen ville det i så fall vært en snutt om at Trump var en populistisk politiker uten politiske evner. ( Jeg ser nå fra orginal kilden, at analysen er basert på Trump og hans evner og det politiske bildet , så det det er ikke så idiotisk analyse som jeg først trodde) Både Trumps og Hillary sin politiske synspunkt på Russland var godt kjent, det krevde ikke 2 poeng i IQ for å forstå hvem Kreml ville hjelpe. Og ja, de hjalp. At det skulle finnes dokumenter som beordret etterretningen til å påvirke valget, og at dette skulle være diskutert og vedtatt i Kreml, tror jeg derimot ingenting på: Putin er ikke idiot, han KOMMER fra etterretning. Hvis det var besluttet, skjedde det mellom fire øyne med utvalgte, og det vil ikke være et papir å oppdrive noen sted i kjeden. Jeg er ikke fremmed for at russisk etterretning sitter på griseri om Trump, jeg hadde blitt mer overasket om de IKKE hadde noe, men iallefall på dette punktet er de klar over at dette har svært begrenset verdi: Trump har vist han er immun mot drittpakker svært mange ganger nå. Hvilket gjør at jeg lurer på hvorfor dette dukker opp nå? Endret 16. juli 2021 av Druid
Gjest ytmnd Skrevet 26. juli 2021 #3 Skrevet 26. juli 2021 Synes denne passer godt inn her. Skremmende hvor godt han beskriver dagens USA, dette klippet er fra 1984!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå