Gå til innhold

Hvorfor tror du at et multikulturelt Norge vil fungere?

Anbefalte innlegg

Gjest ytmnd
Skrevet
On 7/16/2021 at 1:07 AM, AnonymBruker said:

er dette egentlig no tema, og hvorfor???? trådstarter vil diskutere et problem som ikke finnes!

Anonymkode: 752e7...6e7

*Laughs in Swedish*

Videoannonse
Annonse
Skrevet
23 minutter siden, Næmmin said:

Jeg tror vi vil blande oss i en slik grad at «rotekte nordmenn» blir svært få. Eller, for å si det på en annen måte: nordmenn vil bli så mangt. Jeg tror det vil gå helt utmerket bra fordi den litt farlige innstillingen folk har til hverandre da naturlig vil avta 

Selv om jeg er godt plassert på den konservative siden så håper jeg du har rett. Men hva er mine sjanse for å finne meg en kvinnelig kjæreste fra ME området, om jeg skulle prøve på det? Skal det foregå en integrering og "blanding" kan ikke enkelte grupper fortsette å distansere seg fra den norske befolkning.

Det er lite som gjør meg så glad som når jeg møter med-nordmenn som kommer fr en annen kultur men som viser at de vil omgås oss som likemenn (fikk nylig en ny kollega som er "ikke norsk", en fantastisk flott fyr), men jeg ser alt for mange som plasserer seg på utsiden av samfunnet og samtidig krever at samfunnet dekker alle deres behov uten å bidra.  

• Liker 2
Skrevet
Tiuren skrev (3 minutter siden):

Selv om jeg er godt plassert på den konservative siden så håper jeg du har rett. Men hva er mine sjanse for å finne meg en kvinnelig kjæreste fra ME området, om jeg skulle prøve på det? Skal det foregå en integrering og "blanding" kan ikke enkelte grupper fortsette å distansere seg fra den norske befolkning.

Det er lite som gjør meg så glad som når jeg møter med-nordmenn som kommer fr en annen kultur men som viser at de vil omgås oss som likemenn (fikk nylig en ny kollega som er "ikke norsk", en fantastisk flott fyr), men jeg ser alt for mange som plasserer seg på utsiden av samfunnet og samtidig krever at samfunnet dekker alle deres behov uten å bidra.  

Jeg har ikke mistet troen på deres etterkommere, selv om det sitter noen å rir sine kjepphester i alle leire ;) En dag er vi der, annet er direkte ulogisk i mitt hode

Skrevet
24 minutter siden, Næmmin said:

Jeg har ikke mistet troen på deres etterkommere, selv om det sitter noen å rir sine kjepphester i alle leire ;) En dag er vi der, annet er direkte ulogisk i mitt hode

Jeg liker optimismen din, og håper du får rett. Dessverre har jeg bare sett for mye av gal utvikling i Europa det siste 10året, for meg ser det ut som avstandene blir større og grøften dypere. På et tidspunkt er det fare for at vi ikke kan klare å forene oss.  

• Liker 2
Skrevet
Tiuren skrev (Akkurat nå):

Jeg liker optimismen din, og håper du får rett. Dessverre har jeg bare sett for mye av gal utvikling i Europa det siste 10året, for meg ser det ut som avstandene blir større og grøften dypere. På et tidspunkt er det fare for at vi ikke kan klare å forene oss.  

Ja, men Norge er ikke unisont Europa, så å dra likhetstegn blir ikke helt riktig. Jeg har trua! Vi må også huske på det at dersom vi skal unngå «blandingsland» må vi også slutte å reise. Jeg tror ikke vi vil slutte med det selv miljøbevegelsen ønsker annet og korona gjør det litt vanskelig akkurat nå. Vi vil fortsette få barn med folk fra hele verden og vi vil oppleve mer og mer «utvanning». Ser bare fra da jeg gikk på skolen og vi ikke hadde en innvandrer i klassen, frem til nå…., våre barn blir mer tolerante og klokere enn oss 😊

Skrevet
1 hour ago, Næmmin said:

Ja, men Norge er ikke unisont Europa, så å dra likhetstegn blir ikke helt riktig. Jeg har trua! Vi må også huske på det at dersom vi skal unngå «blandingsland» må vi også slutte å reise. Jeg tror ikke vi vil slutte med det selv miljøbevegelsen ønsker annet og korona gjør det litt vanskelig akkurat nå. Vi vil fortsette få barn med folk fra hele verden og vi vil oppleve mer og mer «utvanning». Ser bare fra da jeg gikk på skolen og vi ikke hadde en innvandrer i klassen, frem til nå…., våre barn blir mer tolerante og klokere enn oss 😊

Men er innvandrerne blitt tilsvarende kloke, det er spørsmålet....

• Liker 1
Skrevet
Tiuren skrev (1 minutt siden):

Men er innvandrerne blitt tilsvarende kloke, det er spørsmålet....

Ja, generasjon to og tre… og ni og ti blir da ofte svært så smarte. Mange kirurger osv vi ikke ville klart oss uten! 

Skrevet
20 minutter siden, Næmmin said:

Ja, generasjon to og tre… og ni og ti blir da ofte svært så smarte. Mange kirurger osv vi ikke ville klart oss uten! 

mitt inntrykk er at mange i generasjon 2 er enda mer segregerte, men heldigvis er det individuelle forskjeller. 

Når jeg skriver kloke så mener jeg ikke smarte/intelligente.  

• Liker 3
Skrevet
Tiuren skrev (14 minutter siden):

mitt inntrykk er at mange i generasjon 2 er enda mer segregerte, men heldigvis er det individuelle forskjeller. 

Når jeg skriver kloke så mener jeg ikke smarte/intelligente.  

Det er ikke så rart, tenker jeg, dersom de vokser opp i en familie som forsøker å holde på kultur og tradisjoner…, så opplever de en voldsom kræsj mellom eget og venners hjem. Skolen sier annet osv. At man vil miste litt fotfeste og rote litt, før man lander og erfarer at det ene nødvendigvis ikke utelukker det andre, er ikke så rart. Så lenge vi klarer holde de i gang med utdannelse og jobber, mens alder og erfaring løper på de, har jeg trua på at flertallet sikker seg vel og lander så deres barn igjen unngår endel av uroen de selv er vokst opp i 

Skrevet
Tiuren skrev (3 timer siden):

Jeg har kvinnelig kjæreste fra Midt-Østen (jeg regner med det er det du mener når du skrive ME, og ikke Myalgisk Encefalomyelitt), så det burde absolutt ikke være noen umulighet :)

Skrevet
Kålfrid skrev (10 timer siden):

Canada? 

Ikke noe godt eksempel. Canada er vel nærmere 90% hvit/europeisk. 5% er sørøst-asiater og de lykkes i alle land de migrerer til, i motsetning til innvandrere fra Midtøsten, sentral-asia og Afrika som mislykkes i alle land de migrerer til.

• Liker 5
Skrevet
tom1986 skrev (17 minutter siden):

Ikke noe godt eksempel. Canada er vel nærmere 90% hvit/europeisk. 5% er sørøst-asiater og de lykkes i alle land de migrerer til, i motsetning til innvandrere fra Midtøsten, sentral-asia og Afrika som mislykkes i alle land de migrerer til.

Nei, da tar du nok feil. 

https://www.catalyst.org/research/people-of-colour-in-canada/

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Multiculturalism_in_Canada

• Liker 1
Skrevet
Kålfrid skrev (5 minutter siden):

Ser det var gamle tall. Men poenget mitt står. 73% europeere og 12-15% sørøst-asiatere. De har svært få av arabisk og afrikansk avstamming der. Da fungerer samfunnet godt ettersom dette er hardtarbeidende kulturer.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Kålfrid skrev (På 18.7.2021 den 22.55):

Mye tekst, men vanskelig å finne dekning for din påstand om at tom har feil. Kan du hjelpe meg litt? 

Visible minority status

• According to the results of these projections, in 2036, among the working-age population (15 to 64 years), of special interest for the application of the Employment Equity Act, between 34.7% and 39.9% could belong to a visible minority group, compared with 19.6% in 2011.

Edit: Legger med denne https://en.wikipedia.org/wiki/Canadians

Sitatet er forkortet i henhold til reglene om opphavsrett. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Tiuren skrev (På 18.7.2021 den 23.03):

Mye tekst, men vanskelig å finne dekning for din påstand om at tom har feil. Kan du hjelpe meg litt? 

Visible minority status

• According to the results of these projections, in 2036, among the working-age population (15 to 64 years), of special interest for the application of the Employment Equity Act, between 34.7% and 39.9% could belong to a visible minority group, compared with 19.6% in 2011.

Tiuren skrev (På 18.7.2021 den 23.03):

Det står så og si øverst på siden: "More than one fifth of Canadians are people of colour", og rett under står det: 22,3% of the total population i 2016. 

tom1986 skrev (På 18.7.2021 den 23.03):

Ser det var gamle tall. Men poenget mitt står. 73% europeere og 12-15% sørøst-asiatere. De har svært få av arabisk og afrikansk avstamming der. Da fungerer samfunnet godt ettersom dette er hardtarbeidende kulturer.

Gamle tall? Artikkelen er fra 2020.

Islam er den nest største religionen i Canada, og det er over 1 million muslimer i Canada, som er ca 3,2 % av innbyggerne (ca det samme som i Norge, rundt 200 000). Det samme gjelder for mennesker med afrikanske røtter, de utgjør ca 3-3,5 % av befolkningen i Canada

Redigert bort deler av teksten i sitatboksen på grunnlag av reglene om opphavsrett. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Skrevet
Kålfrid skrev (10 timer siden):

Det står så og si øverst på siden: "More than one fifth of Canadians are people of colour", og rett under står det: 22,3% of the total population i 2016. 

Islam er den nest største religionen i Canada, og det er over 1 million muslimer i Canada, som er ca 3,2 % av innbyggerne (ca det samme som i Norge, rundt 200 000). Det samme gjelder for mennesker med afrikanske røtter, de utgjør ca 3-3,5 % av befolkningen i Canada

Muslimer og innvandrere fra Afrika og Midtøsten, med unntak av kanskje muslimer fra Bosnia, kjennetegnes av svært lav sysselsettingsgrad og økt kriminalitet i samtlige vestlige land.  Både Norge og Canada fungerer greit så lenge de har en så liten andel muslimer og/eller innvandrere fra Afrika og Midtøsten. Jo større denne andelen blir, jo større blir problemene.

• Liker 4
Skrevet
Kålfrid skrev (11 timer siden):

Canada og Norge er forskjellige. Canada håndplukker og intervjuer alle som kommer dit. De siler kraftig på forhånd. F.eks på utdanningsnivå og avviser alle som man tror kan skape problemer eller ligge landet til last.

De er blitt kritisert for å kun hente utdannede og ressurspersoner.

Man kan ta bussen til Norge så gruppen som kommer hit er av et helt annet kaliber. Prosent sier ikke alt.

Canada skummer fløten, ikke så rart at det går bedre det.

• Liker 11
Skrevet
Commander skrev (53 minutter siden):

Canada og Norge er forskjellige. Canada håndplukker og intervjuer alle som kommer dit. De siler kraftig på forhånd. F.eks på utdanningsnivå og avviser alle som man tror kan skape problemer eller ligge landet til last.

De er blitt kritisert for å kun hente utdannede og ressurspersoner.

Man kan ta bussen til Norge så gruppen som kommer hit er av et helt annet kaliber. Prosent sier ikke alt.

Canada skummer fløten, ikke så rart at det går bedre det.

Kanskje det var derfor jeg nevnte Canada som et fungerende multikulturelt land, da? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er fordeler og ulemper med multiple kulturer. Men uansett er spørsmålet litt uinteressant fordi vi har ikke noe valg. Vi har alltid hatt flere kulturer og kommer alltid til å ha det. Å stenge oss ute fra verden er umulig. Vi har derfor ikke noe annet alternativ enn å gjøre det beste ut av det.

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
A-hunter skrev (På 16.7.2021 den 14.20):

Hvordan fungerer det?

Jo, ved at den etniske delen av befolkningen betaler 250 milliarder i året bare for at de nye skal oppholde seg her.

Man kan ikke omtale dysfunksjon som funksjon og så bruke feilstavelsen som en beskrivelse. Det er en holdning som går strutser en høy gang.

Hvem er "den etniske delen" av befolkninga? Det uttrykket gir ikke mening. 

Norge fungerer svært godt, både økonomisk og velferdsmessig. Det er jo helt latterlig å påstå at landet ikke fungerer.

Hvem er "de nye" i denne sammenhengen? Innvandrere er ikke én homogen gruppe som kommer fra samme sted og er helt like. Dersom f.eks arbeidsinnvandrere ikke kan sies å bidra til økonomien, så vet jeg ikke hvilke krav du har, altså... Antakelig er du bare ute etter å klage...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...