AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #1 Skrevet 15. juli 2021 Hei. Jeg har hatt en slags mage følelse siden min barn har vær 1 1/2 år at noe er galt og alle rundt meg benektet at det er noe galt. Men nå kommer mere tydelig tegn frem og barnet er snart 4 år og skal tilbake igjen til utredning og vi har vært der nå barnet var 3 år, de sa de må dessverre vente siden barnet ikke fylte alle punktene. Manglet 2 punkter, foreløpig vi ligger fortsatt der, men nå har faktisk barnet vokst og hører på, gjør det vi ber, kler av seg, spiser selv, selvstendig, har blikk kontakt, gir respons på navn, men bruker fortsatt bleie og ingen språk og uvanlig håndbevegelser og anspenner kroppen sin inne mellom, noen ganger kan gå dager at vi ikke ser dette hos barnet. Til de foreldre om fikk vite om barnet har autisme når de var 4 år. - Hva gjorde dere som foreldre bra som dere tror? -Har dere tips? - Jeg er mye hjemme med barnet og jeg inne mellom klarer ikke holde og gråter ved å holde rundt barnet. Vis barnet min får autisme hvordan skal jeg takle? Norsk er ikke min morsmål, har kun bodd i Norge 5 år. Anonymkode: e73c8...8b9 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #2 Skrevet 16. juli 2021 Vil bare sende deg en klem over nettet 💕 Har ikke voksent barn med autisme, men en 8-åring der det er mistanke om høytfungerende autisme. Vi holder foreløpig igjen på full utredning. Han har tilpasset undervisning i skolen, men fungerer ellers greit også sosialt. Vil bare si at sønnen din lignet mye på din når han var 3-4. Nesten ikke språk, gjorde tegn hvis han ville noe. Ved 4 år kom plutselig språk. Han sluttet med bleie på dag på ca samme tid. Sliter nå med å lesing. Høres ut som barnet ditt fungerer bra på viktige områder! Anonymkode: b6d27...c02 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #3 Skrevet 16. juli 2021 Jeg har et søsken med autisme. Hen har ikke klart å stå i arbeid og er ung ufør, men hen er en veldig hyggelig og grei person, som lever et ganske vanlig liv. Hen er fornøyd med livet og har det bra. Forøvrig høytfungerende autisme. Anonymkode: 9703b...1a5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #4 Skrevet 16. juli 2021 Barnet mitt har høytfungerende autisme. Hun er ung ufør og har ingen venner og svært begrensede interesser utenfor huset, men hun har en kjæreste hun er sammen med på 10 året og er fornøyd med det livet hun har. Hun er hyggelig, intelligent og kunnskapsrik. For meg som mor er det viktigste at hun er fornøyd med livet. Anonymkode: 8c802...554 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #5 Skrevet 16. juli 2021 Bror på 22 som fikk diagnosen barneautisme som 5 åring. Utredningen varte i 2 år før de kom frem til det. Nå er han 22 og i full jobb med det han liker best. Han sliter sosialt og med nærhet, bortsett fra det er han fungerende. Anonymkode: 87e5b...a3b 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #6 Skrevet 16. juli 2021 Har en med asperger og ad/hd. Han er under utdanning nå og vil fint klare seg i jobb. Har fått et år utvidet lærlingetid og skal opp til fagprøve senere i år. Sliter mer sosialt. Han hadde språk fra fylte tre år, men han lekte ikke med andre. Han lekte ved siden av. Avhengig av rutiner og sine egne mønstre på ting. Om barnet ditt viser seg å ha autisme så har du lokale avdelinger av autismeforeningen du kan melde deg inn i. Nyttig også med tanke på å møte andre foreldre i samme situasjon Sønnen min fikk ad/hd diagnosen da han var 4 og asperger diagnosen da han var 9. Anonymkode: d35e3...595
Laraa Skrevet 16. juli 2021 #7 Skrevet 16. juli 2021 Jeg har Asperger og har både fast jobb, lappen, samboer og venner. Jeg tar raskt skjulte poeng og er kjapp i replikken. Det er ikke noe folk vanligvis forbindelser med autisme, så jeg tror jeg klarer å markere det jeg sliter med ( selvbildet redd for å bli sett og undervurdert, men også for å ikke bli sett og satt pris på angst etc) ganske godt
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #8 Skrevet 16. juli 2021 Har en ungdom med as, klarer seg utmerket, holder på med lappen og skolegang.👏 Anonymkode: f67f2...416
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #9 Skrevet 18. juli 2021 Tusen takk til alle dere som tok seg tid til å svare. ❤️❤️❤️ Anonymkode: e73c8...8b9
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #10 Skrevet 19. juli 2021 Laraa skrev (På 16.7.2021 den 23.03): Jeg har Asperger og har både fast jobb, lappen, samboer og venner. Jeg tar raskt skjulte poeng og er kjapp i replikken. Det er ikke noe folk vanligvis forbindelser med autisme, så jeg tror jeg klarer å markere det jeg sliter med ( selvbildet redd for å bli sett og undervurdert, men også for å ikke bli sett og satt pris på angst etc) ganske godt Hei, i tilfelle om du er her. Hvor gammel var du når det ble oppdaget at du hadde Asperger? Er Asperger samme som barne autisme ? -Ts Anonymkode: e73c8...8b9
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #11 Skrevet 19. juli 2021 Laraa skrev (På 16.7.2021 den 23.03): Jeg har Asperger og har både fast jobb, lappen, samboer og venner. Jeg tar raskt skjulte poeng og er kjapp i replikken. Det er ikke noe folk vanligvis forbindelser med autisme, så jeg tror jeg klarer å markere det jeg sliter med ( selvbildet redd for å bli sett og undervurdert, men også for å ikke bli sett og satt pris på angst etc) ganske godt @Laraa Hvor ble du utredet og diagnostisert? Hvor gammel var du? Anonymkode: 26284...e12
Laraa Skrevet 19. juli 2021 #12 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): @Laraa Hvor ble du utredet og diagnostisert? Hvor gammel var du? Anonymkode: 26284...e12 Hos HABU habiliteringstjenesten for unge/voksne. Jeg var 18 og hadde i alle år visst at jeg annerledes. At det var noe, visste jeg men ante ikke at det var autisme. Jeg trodde at jeg kanskje kunne være bipolar pga tankekjør og sterkt fokus på tema og detaljer og heftige depresjoner , men det var altså Asperger. Utredningen tok 3 måneder. De fleste jeg kjenner med Asperger brukte også rundt 3 måneder på sin utredning
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #13 Skrevet 19. juli 2021 Min søster har asperger. Hun har samboer, lappen og jobber 100% som frisør. Hun strever nok med sitt, men hun mestrer livet sitt godt 🙂 Anonymkode: a6a49...d7f
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #14 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei, i tilfelle om du er her. Hvor gammel var du når det ble oppdaget at du hadde Asperger? Er Asperger samme som barne autisme ? -Ts Anonymkode: e73c8...8b9 Asperger og barneautisme er begge innenfor autismespekteret. Barneautisme betyr bare at man fikk diagnose før fylte 3 år. I begge ender er det høytfungerende og lavtfungerende mennesker. Anonymkode: 1c91a...984 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå