AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #1 Del Skrevet 15. juli 2021 Jeg har et nyoppstartet firma som er avhengig av bil. For å begrense kostnadene i oppstartsfasen kjøpte jeg en ok bil og registrerte den på meg. Den ansatte har ikke fått kjøregodtgjørelse, men har brukt firmakortet for å betale for drivstoff. Jeg har hele tiden tenkt at det er en ok løsning og at vi får tilbake MVA når vi i august skal sende første MVA melding. Etter mye lesing i dag kom jeg frem til at vi ikke får tilbake MVA på drivstoff om bilen ikke er registrert på firmaet- stemmer det? Må jeg nå etterbetale den ansatte som har brukt bilen som er registrert på meg for kjøregodtgjørelse de siste månedene? Slik som jeg forstod det ang. Kjøregodtgjørelse er det noe vi kan få skattefradrag for, men det blir vel ikke før neste år? Hva er ulempen med å registrere bilen på firmaet? Anonymkode: c2c5c...a2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Robin666 Skrevet 15. juli 2021 #2 Del Skrevet 15. juli 2021 Man får kjøregodtgjørelse for å dekke kostnader man har ved å bruke sin private bil ifm jobb. Hvorfor skal din ansatte få godtgjørelse for å kjøre DIN bil når også drivstoff er dekket av selskapet ? Mva-fradrag på drivstoff kommer an på type bil, ikke hvem som eier den. Bil registret på selskapet medfører mulig fordelsbeskatning. Få deg regnskapsfører. Du kan ikke nok om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #3 Del Skrevet 15. juli 2021 Vi bør vel forvente en viss grad av forståelse når folk starter for seg selv??? Har du regnskapsfører så spør han.....en ting er sikkert,noen burde ikke starte for seg selv! Anonymkode: 9716f...089 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #4 Del Skrevet 16. juli 2021 Du trenger virkelig å leie inn noen med kompetanse. Gitt forståelsen i HI er garantert dette ikke det eneste du har surret til. Den ansatte har brukt din privatbil. Den har med det hatt en privat fordel. Ingen kjøregodtgjørelse. Bilen er registrert på deg. Ikke bare er det slik at du ikke får MVA fordel. Det er ulovlig å bruke firmakortet til å dekke bensin på den måten du har gjort. Det er sammenblanding av privatøkonomi og firmaets økonomi. Den rimeligste og enkleste løsningen for alle er krav i kontrakt om at ansatt disponerer bil, der bruk blir kompensert gjennom statens satser. Alternativ er firmabil registrert på selskapet - da skal den kun brukes i jobbsammenheng, og kun kjøres til/fra arbeidsplass. Eller at den ansatte disponerer firmalbil fullt ut, da må denne innberettes som fordel i arbeidsforhold. Anonymkode: 2650c...a2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #5 Del Skrevet 16. juli 2021 1. Kjøregodtgjørelse betales til ansatte som bruker sin private bil ved kjøring som er jobbreise. At den ansatte kjører din bil fører ikke til at den ansatte får kostnader. 2. Riktig at bilen må være registrert på firma for å få fradrag for merverdiavgift på driftskostnader. Man får heller ikke fradrag for merverdiavgift på kjøp og drift av personkjøretøy. Hva slags bil har du kjøpt? 3. Skaff deg regnskapsfører! Anonymkode: f3353...378 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #6 Del Skrevet 17. juli 2021 Du har tappet firmakortet på din privatbil,og lånt den skattefritt ut til en ansatt. Høres ikke helt riktig ut. Anonymkode: 1f4e6...658 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå