AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #1 Skrevet 15. juli 2021 Har en tremenning / kompis i USA som chatter med en norsk kvinne. Siden jeg bor i Norge og vet hvordan ting fungerer her, så prøvde jeg å stalke henne litt, siden jeg er nysgjerrig og forholdet hørtes shady ut 😜 Han er storm forelsket og klarer ikke se ting helt tydelig 🙄 Han har nå sendt hun penger (typ 50 000 kr) ila 2 år. Han tror hun har dårlig råd, men om man ser på instaen hennes er hun stadig vekk på ferie til Dubai osv Tilfeldigvis passer det aldri for hun å møtes! Alltid en eller annen dum grunn, begravelse, sykdom, plutselige kriser osv Det er lurer på er om hun faktisk svindler han, om det er straffbart? Det går jo på tvers av landegrenser her... Anonymkode: e6f8d...deb 3
tdm900 Skrevet 15. juli 2021 #2 Skrevet 15. juli 2021 Ja han blir svindlet, ja det er straffbart. Men får politiet gjort noe? Neppe! Han må bare gi faen den idioten som står bak! 13
Realverdien Skrevet 15. juli 2021 #3 Skrevet 15. juli 2021 #namethesponsor var det noe som het. Hun selger kanskje sex i dubai også. Er vel ikke ulovlig å be om gaver, dessverre. Svindel er dersom hun ber om et lån og slike ting... Trasig for kompisen din. Men i det minste finnes dama. 5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #4 Skrevet 15. juli 2021 tdm900 skrev (49 minutter siden): Ja han blir svindlet, ja det er straffbart. Men får politiet gjort noe? Neppe! Han må bare gi faen den idioten som står bak! Så hun kan bare holde på sånn? 🙄 Har en følelse på at han ikke er den eneste hun pratet med.... masse menn som kommenterer på bildene hennes 🙈 Realverdien skrev (50 minutter siden): #namethesponsor var det noe som het. Hun selger kanskje sex i dubai også. Er vel ikke ulovlig å be om gaver, dessverre. Svindel er dersom hun ber om et lån og slike ting... Trasig for kompisen din. Men i det minste finnes dama. gudene vet hva hun gjør i Dubai 🙈 hmm så hun kan be om gaver og da er det lovlig? Jeg har spurt masse rundt de pengene han har sendt henne, og hun spør aldri direkte... mer sånn (eksempel): Hun: åh i dag måtte jeg spise nudler til middag, 4 dagen på rad 😭 Vet ikke om jeg har råd til husleia en gang Han: Hvor mye mangler du? Jeg kan hjelpe deg, du skal ikke trenge spise slik❤️ hun: åh tusen takk babe, jeg elsker deg ❤️ Anonymkode: e6f8d...deb 2
tdm900 Skrevet 16. juli 2021 #5 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Så hun kan bare holde på sånn? 🙄 Har en følelse på at han ikke er den eneste hun pratet med.... masse menn som kommenterer på bildene hennes 🙈 gudene vet hva hun gjør i Dubai 🙈 hmm så hun kan be om gaver og da er det lovlig? Jeg har spurt masse rundt de pengene han har sendt henne, og hun spør aldri direkte... mer sånn (eksempel): Hun: åh i dag måtte jeg spise nudler til middag, 4 dagen på rad 😭 Vet ikke om jeg har råd til husleia en gang Han: Hvor mye mangler du? Jeg kan hjelpe deg, du skal ikke trenge spise slik❤️ hun: åh tusen takk babe, jeg elsker deg ❤️ Anonymkode: e6f8d...deb Lær deg en ting om dette, samt din kompis, det er IKKE en kvinne som står bak slik. Det er mest sannsynlig menn. Og de sitter i et av de østeuropeiske landene, og bare taster i vei og får den ene etter den andre på limpinnen for å åpne lommeboka! At det er et navn knyttet mot en konto på IG, er bare for å få det til å se realistisk ut. Dette tok NRK Brennpunkt opp for for ei tid siden, hvor det er flere nordmenn som har latt seg lure trill rundt. Når de ble desperate nok, pakka de kofferten og dro for å møte dama. Men hva skjedde? Jo, det ble heeeelt stille....... Gjett hvorfor!!! 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #6 Skrevet 16. juli 2021 Er det en norsk bankkonto han sender penger til? Anonymkode: 0f9b0...944
Gjest Blondie65 Skrevet 16. juli 2021 #7 Skrevet 16. juli 2021 TS det du kan gjøre er å sende lenker til avisartikler og nettlenker til tilsvarende svindeler. Da kan det være at din venn ser lyset og gjenkjenner stilen. Selvsagt er det ikke lov å lure noen ved å utgi seg for å være en annen enn man er eller lure penger ut av godtroende folk. Men det er jo dette med bevis da. Som du selv påpeker så er det jo ikke akkurat tvang.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #8 Skrevet 16. juli 2021 Det er ikke ulovlig å være dum. Og det er jo det kompisen din er. Hvor mange forelskede er det ikke som bruker for mye penger på den i er forelsket i iløpet av ett år eller ti? Kr 50 000 på 2 år er jo ikke så mye, sett opp mot de som svindles for flere millioner. Hvis du har bevis i form av bilder på Instagram at vedkommende er i Dubai f eks, hvorfor sender du ikke bare disse til kompisen din? Hvis han fortsatt ønsker å være en godtroende fjott, så er det hans rett som et voksent menneske å være det. Det kalles erfaring i livets skole. Anonymkode: 73ab4...5a6 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #9 Skrevet 16. juli 2021 tdm900 skrev (3 timer siden): Lær deg en ting om dette, samt din kompis, det er IKKE en kvinne som står bak slik. Det er mest sannsynlig menn. Og de sitter i et av de østeuropeiske landene, og bare taster i vei og får den ene etter den andre på limpinnen for å åpne lommeboka! At det er et navn knyttet mot en konto på IG, er bare for å få det til å se realistisk ut. Dette tok NRK Brennpunkt opp for for ei tid siden, hvor det er flere nordmenn som har latt seg lure trill rundt. Når de ble desperate nok, pakka de kofferten og dro for å møte dama. Men hva skjedde? Jo, det ble heeeelt stille....... Gjett hvorfor!!! Jeg tenkte også først tanken, men gjennom omvendt Google søk på bildene, så virker det veldig troverdig at det er hun i egen person på profilene. Altså hun er helt ekte, funnet bilder av hun fra lokal avisa hvor hun står utenfor huset sitt til og med. Tlf nummeret han har, stemmer overens med et nummer jeg fant på hennes gamle hjemmeside for et midlertidig korona nedlagt firma ts Anonymkode: e6f8d...deb
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #10 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det en norsk bankkonto han sender penger til? Anonymkode: 0f9b0...944 Ja 🙈 ts Anonymkode: e6f8d...deb
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #11 Skrevet 16. juli 2021 Det hespetreet burde rulles i tjære og fjær. Håper du klarer å snakke ham til vett, for dette kvinnemennesket ser på ham som intet mer enn en åpen lommebok. Du må bare fortsette med å fortelle ham hva du har funnet ut om henne, til det kanskje synker inn. Det finnes mennesker som har blitt manipulert til å ta opp store lån for å sende til svindlere, så om han ikke får avsluttet dette kjapt kan det gå ille. Anonymkode: e3cb8...64c 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #12 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det hespetreet burde rulles i tjære og fjær. Håper du klarer å snakke ham til vett, for dette kvinnemennesket ser på ham som intet mer enn en åpen lommebok. Du må bare fortsette med å fortelle ham hva du har funnet ut om henne, til det kanskje synker inn. Det finnes mennesker som har blitt manipulert til å ta opp store lån for å sende til svindlere, så om han ikke får avsluttet dette kjapt kan det gå ille. Anonymkode: e3cb8...64c Ja jeg er jo bekymret og situasjonen er ikke bra 😩 Og selv om summen ikke er så mye enda, så kryper beløpene sakte men sikkert oppover for hver gang. Prøver snakke han til vett, men han sier han vil møte henne først for å se om hun er ekte eller ikke........ åååh jeg blir så irritert, for han kommer ALDRI til å få til et møte med den dama! ts Anonymkode: e6f8d...deb
Million Skrevet 16. juli 2021 #13 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ja jeg er jo bekymret og situasjonen er ikke bra 😩 Og selv om summen ikke er så mye enda, så kryper beløpene sakte men sikkert oppover for hver gang. Prøver snakke han til vett, men han sier han vil møte henne først for å se om hun er ekte eller ikke........ åååh jeg blir så irritert, for han kommer ALDRI til å få til et møte med den dama! ts Anonymkode: e6f8d...deb Dette er jo klassisk svindelopplegg. Ser han ikke logikken i å møte henne FØR han begynner å sende over penger? Ikke etterpå? Da er han jo lurt allerede og svindlet for penger. Det er dessverre big business blitt dette her med "love scam" eller "romantisk svindel" og "dating svindel" på nett. Også kvinner blir svindlet på nett i slike datingsvindler: https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/tove-ble-lurt-for-380-000-kroner-i-dating-svindel/s/12-95-3423485864
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #14 Skrevet 16. juli 2021 Million skrev (3 timer siden): Dette er jo klassisk svindelopplegg. Ser han ikke logikken i å møte henne FØR han begynner å sende over penger? Ikke etterpå? Da er han jo lurt allerede og svindlet for penger. Det er dessverre big business blitt dette her med "love scam" eller "romantisk svindel" og "dating svindel" på nett. Også kvinner blir svindlet på nett i slike datingsvindler: https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/tove-ble-lurt-for-380-000-kroner-i-dating-svindel/s/12-95-3423485864 Er helt sjukt! 😩 Men får de ikke bot?? Har de lov til å holde på sånn over landegrenser? Hvorfor er det ingen som tar tak i dette, og hvor skal man evt melde ifra om man vet om svindel??😩 ts Anonymkode: e6f8d...deb
tdm900 Skrevet 17. juli 2021 #15 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er helt sjukt! 😩 Men får de ikke bot?? Har de lov til å holde på sånn over landegrenser? Hvorfor er det ingen som tar tak i dette, og hvor skal man evt melde ifra om man vet om svindel??😩 ts Anonymkode: e6f8d...deb Politiet
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #16 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg tenkte også først tanken, men gjennom omvendt Google søk på bildene, så virker det veldig troverdig at det er hun i egen person på profilene. Altså hun er helt ekte, funnet bilder av hun fra lokal avisa hvor hun står utenfor huset sitt til og med. Tlf nummeret han har, stemmer overens med et nummer jeg fant på hennes gamle hjemmeside for et midlertidig korona nedlagt firma ts Anonymkode: e6f8d...deb Det har skjedd før at identiteter har blitt stjålet og brukt i slike svindelsaker, men det kan jo hende at det finnes noen som er så dumme at de svindler med egen identitet. En bekjent av meg (kvinne) opplever også svindel fra "USA" akkurat nå, men nekter å innse at hun blir ført bak lyset. Jeg er 100 % sikker på at hun brukt til hvitvasking av penger ved at han sender penger til henne, og hun overfører den overførte summen til en annen konto. Hvorfor han ikke kan sette inn penger direkte på kontoen selv har han tusen forklaringer på. Hun godtar alle forklaringene uten spørsmål. Han snakker hele tiden om at han skal komme til Norge for å besøke henne så snart han kan, at han elsker henne, og vil dele livet sitt med henne osv. Hun nekter å innse at dette er en svindel, og at hun blir brukt. Anonymkode: 1fd4c...418
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #17 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 16.7.2021 den 11.09): Jeg tenkte også først tanken, men gjennom omvendt Google søk på bildene, så virker det veldig troverdig at det er hun i egen person på profilene. Altså hun er helt ekte, funnet bilder av hun fra lokal avisa hvor hun står utenfor huset sitt til og med. Tlf nummeret han har, stemmer overens med et nummer jeg fant på hennes gamle hjemmeside for et midlertidig korona nedlagt firma ts Anonymkode: e6f8d...deb Det hører med til sjeldenhetene at en mann i USA blir svindlet av en dame i Norge , og når du i tillegg har funnet ut at hun faktisk er henne og at du har funnet ut at telefonnummeret er hennes, bilder stemmer mm så tror jeg du skal se bort fra svindel. Da tror jeg heller det er at kjærlighet gjør blind og at han ønsker å hjelpe henne. Det er ikke alt som er svindel! Anonymkode: 21c48...3b9 1
Gjest Blondie65 Skrevet 18. juli 2021 #18 Skrevet 18. juli 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det hører med til sjeldenhetene at en mann i USA blir svindlet av en dame i Norge , og når du i tillegg har funnet ut at hun faktisk er henne og at du har funnet ut at telefonnummeret er hennes, bilder stemmer mm så tror jeg du skal se bort fra svindel. Da tror jeg heller det er at kjærlighet gjør blind og at han ønsker å hjelpe henne. Det er ikke alt som er svindel! Anonymkode: 21c48...3b9 Selv om vedkommende tilsynelatende bruker sin egen profil, kan det like fullt være svindel - altså et forhold basert på at hun tigger om penger uten en reell interesse for å møte sin kjære.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #19 Skrevet 21. juli 2021 tdm900 skrev (På 17.7.2021 den 9.08): Politiet Vil politiet i Norge gjøre noe med dette da? Siden det går over landegrenser ts Anonymkode: e6f8d...deb
Gjest førstedamen Skrevet 21. juli 2021 #20 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vil politiet i Norge gjøre noe med dette da? Siden det går over landegrenser ts Anonymkode: e6f8d...deb Hva tenker du de skal gjøre? Gi bot fordi hun løy om at hun måtte spise nudler og faktisk egentlig hadde råd til mat? Dette er jo hverken forbudt eller straffbart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå