AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #1 Skrevet 15. juli 2021 Jeg plukket blåbær i skogen i dag og spiste en stor skål når jeg kom hjem uten å skylle dem. Jeg er gravid, og nå sier kjæresten min at han tror det er farlig og at han er bekymret for at jeg ikke tenkte på barnet! Bruker alltid å vaske bær/frukt/grønnsaker jeg kjøper på butikken, men har aldri vasket bær fra skogen. Tror dere det er farlig for barnet? Anonymkode: 0f8e3...0fc
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #3 Skrevet 15. juli 2021 Neida, det har nok gått helt fint. Anonymkode: 8046f...d48 3
Guppy88 Skrevet 15. juli 2021 #4 Skrevet 15. juli 2021 Ikke engang bittelitt. Hva er han redd for? Bjørnetiss? 20
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #5 Skrevet 15. juli 2021 Det er en risiko for at det kan være skadelig for fosteret ja. Som regel går det nok fint, men det er ikke en sjanse verdt å ta. Anonymkode: 54df9...76f 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #7 Skrevet 15. juli 2021 Nei bare sunt:) Anonymkode: ffdba...716 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #8 Skrevet 15. juli 2021 Om noen år, om folk fortsetter å smugle inn gatehunder fra Romania ol, da blir det farlig. Ikke bare for gravide, men for oss alle. Får vi revens bendelorm inn i landet så blir det slutt på all bærplukking for oss alle. Anonymkode: e8865...402 2
anonym 4545 Skrevet 15. juli 2021 #9 Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er en risiko for at det kan være skadelig for fosteret ja. Som regel går det nok fint, men det er ikke en sjanse verdt å ta. Anonymkode: 54df9...76f I alle dager!! 15
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #10 Skrevet 15. juli 2021 anonym 4545 skrev (2 minutter siden): I alle dager!! Du har aldri hørt at grønnsaker, frukt og bær skal vaskes for å få bort bakterier som stammer fra jorden som kan være skadelig for fosteret? Eller er det slik at jeg ikke har fått med meg at norske ville blåbær er helt sterile i motsetning til alt annet? Anonymkode: 54df9...76f 5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #11 Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du har aldri hørt at grønnsaker, frukt og bær skal vaskes for å få bort bakterier som stammer fra jorden som kan være skadelig for fosteret? Eller er det slik at jeg ikke har fått med meg at norske ville blåbær er helt sterile i motsetning til alt annet? Anonymkode: 54df9...76f Det er vel ikke JORDEN som er farlig, men sprøytemidler vi mennesker sprøyter på de tingene som vokser konvensjonelt? Og bakterier fra hendene til de som plukker bærene og grønnsakene. Og maten kan forurenses under frakt eller skadedyr under frakt osv osv. de sprøytemidlene og faktorene finnes ikke på ville bær i norsk skog plukket av den enkelte personen… jord er ikke skittent! Bakken er ikke farlig! Det er strengt talt bakken/busker/trær vi mennesker er programmert til å spise fra! Anonymkode: 6dffd...bb4 25
anonym 4545 Skrevet 15. juli 2021 #12 Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du har aldri hørt at grønnsaker, frukt og bær skal vaskes for å få bort bakterier som stammer fra jorden som kan være skadelig for fosteret? Eller er det slik at jeg ikke har fått med meg at norske ville blåbær er helt sterile i motsetning til alt annet? Anonymkode: 54df9...76f Det er nok ikke jordbakterier i skogen som er farlig i den forbindelse. 9
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #13 Skrevet 15. juli 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det er vel ikke JORDEN som er farlig, men sprøytemidler vi mennesker sprøyter på de tingene som vokser konvensjonelt? Og bakterier fra hendene til de som plukker bærene og grønnsakene. Og maten kan forurenses under frakt eller skadedyr under frakt osv osv. de sprøytemidlene og faktorene finnes ikke på ville bær i norsk skog plukket av den enkelte personen… jord er ikke skittent! Bakken er ikke farlig! Det er strengt talt bakken/busker/trær vi mennesker er programmert til å spise fra! Anonymkode: 6dffd...bb4 Det kan finnes bakterier som er skadelige i jord, men det er liten sjanse for å få dette i seg. https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/#toxoplasma-og-listeria «Listeria (L. monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer og som kan smitte gjennom matvarer som spises uten oppvarming og matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet» Anonymkode: 686d2...c60 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #14 Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er vel ikke JORDEN som er farlig, men sprøytemidler vi mennesker sprøyter på de tingene som vokser konvensjonelt? Og bakterier fra hendene til de som plukker bærene og grønnsakene. Og maten kan forurenses under frakt eller skadedyr under frakt osv osv. de sprøytemidlene og faktorene finnes ikke på ville bær i norsk skog plukket av den enkelte personen… jord er ikke skittent! Bakken er ikke farlig! Det er strengt talt bakken/busker/trær vi mennesker er programmert til å spise fra! Anonymkode: 6dffd...bb4 anonym 4545 skrev (1 minutt siden): Det er nok ikke jordbakterier i skogen som er farlig i den forbindelse. Nei, dere har misforstått. Anonymkode: 54df9...76f 4
Guppy88 Skrevet 15. juli 2021 #15 Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kan finnes bakterier som er skadelige i jord, men det er liten sjanse for å få dette i seg. https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/#toxoplasma-og-listeria «Listeria (L. monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer og som kan smitte gjennom matvarer som spises uten oppvarming og matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet» Anonymkode: 686d2...c60 Hjelper lite å vaske bærene uansett, da. 2
Guppy88 Skrevet 15. juli 2021 #16 Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, dere har misforstått. Anonymkode: 54df9...76f Nei, det er nok heller omvendt. Nøyaktig hvilke bakterier snakker du om i norske skoger? 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #17 Skrevet 15. juli 2021 Hjelpes.. Jeg spiste brie og spekeskinke når jeg var gravid, har fått friske unger. Litt bær fra naturen går nok bra! Anonymkode: d8b8d...ff8 4
Carinio Skrevet 15. juli 2021 #18 Skrevet 15. juli 2021 (endret) All frukt og grønnsaker og bær skal vaskes godt. Og kjøtt og Fisk og kylling skal tilbredes meget nøye det skal stekes,kokes godt. God mat hygiene er viktig og spesiellt I svangerskap. Ts hvorfor I all verden vasket du ikke bæra? Jeg skjønner ikke helt hvordan du klarte og glemme det. Det går sikkert greit men du vet ikke hvilke bakterier som var på bæra. Så og ta ett slikt sjangsespill er helt på bærtur spesiellt I disse dager. Endret 15. juli 2021 av Carinio 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #19 Skrevet 15. juli 2021 Er blåbærene modne allerede? Det er veldig tidlig. Anonymkode: be05c...a48 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #20 Skrevet 15. juli 2021 Carinio skrev (1 minutt siden): All frukt og grønnsaker og bær skal vaskes godt. Og kjøtt og Fisk og kylling skal tilbredes meget nøye det skal stakes,kokes godt. God mat hygiene er viktig og spesiellt I svangerskap. Ts hvorfor I all verden vasket du ikke bæra? Jeg skjønner ikke helt hvotdan du klarte og glemte det. Det går sikkert greit men du vet ikke hvilke bakterier som var på bæra. Så og ta ett slikt sjangsespill er helt på bærtur spesiellt I disse dager. Dette burde jo være allmenn kunnskap. Forstår ikke hvorfor så mange her brånekter på at dette er fakta. Anonymkode: 54df9...76f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå