Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min oldefar er strøket ut av kirkebøkene, han er født på slutten av 1800tallrt starten av 1900tallet. Min bestemor sier hun ikke vet hvorfor og at dette tror hun ikke noe på, men jeg har jo sett det selv.

hva kan være grunnen Til at man blir strøket ut av kirkebøkene? Merker jeg blir såå nyskjærrig på slektshistorie nå 🙈

Anonymkode: d1ae5...8b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje han har banna i kjerka. 

• Liker 3
Gjest Powermonger
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min oldefar er strøket ut av kirkebøkene, han er født på slutten av 1800tallrt starten av 1900tallet. Min bestemor sier hun ikke vet hvorfor og at dette tror hun ikke noe på, men jeg har jo sett det selv.

hva kan være grunnen Til at man blir strøket ut av kirkebøkene? Merker jeg blir såå nyskjærrig på slektshistorie nå 🙈

Uekte barn man ikke vil vedkjenne seg er vanligst.

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med strøket ut? Det hendte at de som registrerte fødsler o.l i kirkebøkene strøk over for å korrigere en feil. Sikker på at oldefaren din ikke er å finne et annet sted i kirkeboken?

Anonymkode: 8e61d...c93

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Prester hadde jo "all makt" på den tiden, spesielt i bygdene. Kanskje han bannet i kriken, kanskje han kranglet med presten, kanskje han var "uekte barn", eller begikk selvmord... Helt sikker på at du leter på rett sted og rett årstall?

Anonymkode: 6428b...9ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja vi har lest gjennom mange bøker og mange steder og han er strøket ut helt 🙈 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det snakk om fødsel/dåp? Eller er det alle hendelser der han var registrert?

Anonymkode: 8e61d...c93

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han var sosialist?

Anonymkode: 0a043...cf1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som at du kan lese namnet hans, men med ei utstryking over? 

• Liker 1
Skrevet

Har drevet med slektsforskning i mange år og aldri sett noen utstrøket av kirkebøkene. Ble veldig nysgjerrig! Det bør evt være en kommentar i kirkeboka som forklarer saken. Dobbeltoppføring, ført i kirkebok for feil distrikt eller utmelding er de eneste årsaker jeg kommer på i farten som mulige årsaker. Finner du vedkommende i folketellingene? 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan du opplyse oss om du finner det ut? 

«Nysgjerrig»

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mange ville gjettinger :)

Som en annen skriver: om navnet står overstrøket, er det gjerne fordi vedkommende er ført opp feil - f eks i feil kirkesogn, eller en gutt er ført opp under «Piker» e.l. Skrivefeil, rett og slett. 
Du bør jo finne oldefaren din skrevet inn i kirkeboka når han blir døpt, konfirmert og gift, samt ved dåpen til alle barna hans både i og utenfor ekteskap. Siden han er oldefar, hadde han minst ett barn… Tidligere ble det ført kopi av kirkeboka, som heter klokkerbok, så du bør finne ham der også. 

Du kan også finne ham i folketellingene for 1900, 1910 og 1920.

På digitalarkivet.no finner du alt, og du kan også stille spørsmål på debattforum der.

Anonymkode: 749dc...293

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...