AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #1 Skrevet 15. juli 2021 det er jo ganske sykt, det er jo en alvorlig diagnose Anonymkode: 7e274...8ec
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #2 Skrevet 15. juli 2021 Det er arbeidsevne ikke diagnose som bestemmer dette. Anonymkode: 21a19...1e0 40
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #3 Skrevet 15. juli 2021 Aner ikke, men kan tenke meg at det kommer av at den er såkalt "stressrelatert", og muligens fordi det er en sykdom som rammer flest kvinner (90% leste jeg) -med så mange mannlige ledere i toppen som vi fortsatt har, så har man kanskje ikke fått rettferdighet for alvorsgraden enda..? Anonymkode: 5c83e...9b7 5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #4 Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): det er jo ganske sykt, det er jo en alvorlig diagnose Anonymkode: 7e274...8ec Bortsett fra downs og multihandikappet er det ingen diagnoser som gir automatisk uførettigheter. Alt handler om funksjonsnivå og restarbeidsevne. Anonymkode: f9f41...5c6 38
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #5 Skrevet 15. juli 2021 Fordi det er en psykisk sykdom som du kan bli kvitt med riktig hjelp. Anonymkode: 648df...d1e 12
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #6 Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Fordi det er en psykisk sykdom som du kan bli kvitt med riktig hjelp. Anonymkode: 648df...d1e Anonymkode: eff76...451 34
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #7 Skrevet 15. juli 2021 Det gjør jo det, men man må ha hatt det i minst 7 år før man kan bli ufør. Og det er sjelden man får over 50%, da det er anbefalt å være i noe arbeidsrettet aktivitet. Også er det arbeidsevnen (eller egentlig inntektsevnen) det går ut på. Og all behandling må være prøvd først. Anonymkode: f2a6f...5cd
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #8 Skrevet 15. juli 2021 Fibromyalgi er da ingen alvorlig diagnose. Dessuten er det arbeidsevne som avgjør og ikke diagnose eller alvorligheten av diagnosen 😒 Anonymkode: f47af...651 14
Mezzosoprena Skrevet 15. juli 2021 #9 Skrevet 15. juli 2021 Og hvor har du det fra at fibromyalgi ikke gir trygderettigheter? Jeg er 100 prosent ufør med kun denne diagnosen... 19
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #10 Skrevet 15. juli 2021 Teatrica skrev (1 minutt siden): Og hvor har du det fra at fibromyalgi ikke gir trygderettigheter? Jeg er 100 prosent ufør med kun denne diagnosen... Min mor er også trygdet med denne sykdommen. Nå er hun riktignok bare 50 % fordi hun ønsker å prøve og jobbe, men hun kan når som helst hente frem 100 % igjen, om det blir for tøft. Anonymkode: 40ec3...5e8 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #11 Skrevet 15. juli 2021 Hva legger du egentlig i "trygderettigheter"? Anonymkode: 7659c...8d2 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #12 Skrevet 15. juli 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er arbeidsevne ikke diagnose som bestemmer dette. Anonymkode: 21a19...1e0 Dette. Det finnes selvsagt diagnoser som i seg selv er så alvorlige at uføretrygd er bankers. Fibromyalgi er ikke en av disse diagnosene. Anonymkode: a2525...47b 6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #13 Skrevet 15. juli 2021 Teatrica skrev (20 minutter siden): Og hvor har du det fra at fibromyalgi ikke gir trygderettigheter? Jeg er 100 prosent ufør med kun denne diagnosen... Helt sprøtt. Ikke rart velferdsstaten rakner. 🙄 Anonymkode: 648df...d1e 11
SPOCA Skrevet 15. juli 2021 #14 Skrevet 15. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Helt sprøtt. Ikke rart velferdsstaten rakner. 🙄 Anonymkode: 648df...d1e Sprøtt? Nei. Min mor har denne diagnosen, blant annet. Hun har alvorlig fysisk sykdom (hjertesykdom, ikke selvforskyldt) der livsnødvendige medisiner gir alvorlige bivirkninger. Dessverre vil hun mest sannsynlig dø om hun ikke tar medisinene. Bivirkningene av medisinene er blant annet fatigue og fibromyalgi med sterke nerve- og muskelsmerter. Så sterke at hun knapt får sove om nettene. I lang tid har hun jobbet fulltid til tross for smertene, før hun omsider fikk 20% ufør. Deretter var hun ute i jobb en stund, men hun blir dessverre verre og verre. Den eneste grunnen til at hun ikke er 100% ufør nå er fordi hun har en jernvilje som gjør at hun sliter seg fullstendig ut. Nå er det dessverre stopp, og hun skal blant annet på kartlegging. Antagelig vil hun aldri klare mer enn 50%, men jeg tipper med hennes smerter at hun om noen år dessverre blir helt ufør, dvs 100%. Jeg kjenner jeg blir innmari forbanna når jeg leser slike kommentarer du kommer med her, for du har så utrolig lite peiling. Her har altså mennesker som min mor slitt år ut og inn, og hun har trosset sin alvorlige sykdom og strukket strikken altfor langt, nettopp fordi hun skjemmes mye over sykdommen som nevnes her, spesielt fordi det finnes mennesker som kommer med slike kommentarer som du gjør. Det handler overhodet ikke psyken, og det er vel heller legene nå som har sagt stopp, da min mors kropp nå er så utslitt at hun faktisk ikke kan presse seg selv mer. Endret 15. juli 2021 av SPOCA 27
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #15 Skrevet 15. juli 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Fordi det er en psykisk sykdom som du kan bli kvitt med riktig hjelp. Anonymkode: 648df...d1e Så psykisk sykdom kan ikke gjøre at man får nedsatt arbeidsevne? Kan du dokumentere dette? Anonymkode: 412b4...82a 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #16 Skrevet 15. juli 2021 SPOCA skrev (7 minutter siden): Sprøtt? Nei. Min mor har denne diagnosen, blant annet. Hun har alvorlig fysisk sykdom (hjertesykdom, ikke selvforskyldt) der livsnødvendige medisiner gir alvorlige bivirkninger. Dessverre vil hun mest sannsynlig dø om hun ikke tar medisinene. Bivirkningene av medisinene er blant annet fatigue og fibromyalgi med sterke nerve- og muskelsmerter. Så sterke at hun knapt får sove om nettene. I lang tid har hun jobbet fulltid til tross for smertene, før hun omsider fikk 20% ufør. Deretter var hun ute i jobb en stund, men hun blir dessverre verre og verre. Den eneste grunnen til at hun ikke er 100% ufør nå er fordi hun har en jernvilje som gjør at hun sliter seg fullstendig ut. Nå er det dessverre stopp, og hun skal blant annet på kartlegging. Antagelig vil hun aldri klare mer enn 50%, men jeg tipper med hennes smerter at hun om noen år dessverre blir helt ufør, dvs 100%. Jeg kjenner jeg blir innmari forbanna når jeg leser slike kommentarer du kommer med her, for du har så utrolig lite peiling. Her har altså mennesker som min mor slitt år ut og inn, og hun har trosset sin alvorlige sykdom og strukket strikken altfor langt, nettopp fordi hun skjemmes mye over sykdommen som nevnes her, spesielt fordi det finnes mennesker som kommer med slike kommentarer som du gjør. Det handler overhodet ikke psyken, og det er vel heller legene nå som har sagt stopp, da min mors kropp nå er så utslitt at hun faktisk ikke kan presse seg selv mer. Denne diagnosen blant annet, ja. Det er dessuten STOR forskjell på fibromyalgi (muskelsmerter) og nervesmerter. Det kan ikke sammenlignes engang. Å bli 100% ufør pga. hjertesykdom, er ikke sprøtt. Men å bli 100% ufør utelukkende pga. muskelsmerter, DET er sprøtt. Anonymkode: 648df...d1e 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #17 Skrevet 16. juli 2021 (endret) Det er WHO som har "funnet opp" disse diagnosene 🙄 I Norge koster jo ikke helsehjelp noe og vi har et av verdens beste helsevesen. Tror du ikke det handler om at de avdekker mye mer enn i andre land nettopp pga dette? I Norge er man på jobb i 8-10 timer og det krever at man er effektiv hele tiden, det er få andre land som krever så mye av arbeiderne sine som vi gjør. Og det er ikke sånn her at mor kan være hjemmeværende hvis hun er syk fordi mannen forsørger begge (ta Australia, der er det helt vanlig at man kan klare seg på en lønn. Og barnehage er så dyrt at mødrene er sjeldent i arbeid fordi det ikke lønner seg). Og i hvor mange andre land er det vanlig at man bor sammen med onkler/tanter/besteforeldre? At flere generasjoner lever sammen. Da også normalt at hvis bestemor ikke kan jobbe så vil de andre dra lasset. I Norge er det stress, press og mas og folk blir dårligere og dårligere psykisk og fysisk. Og her kan vi ikke bare bo hos slektninger hvis vi ikke kan forsørge oss selv. Dra til Italia og se hvordan de bor der, hvor lite stress og mas det er der og hvor bra folkehelsa er.... Det er flere faktorer her og svaret er ikke latskap. Anonymkode: ff1d5...776 Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 19. juli 2021 av Perelandra 13
SPOCA Skrevet 16. juli 2021 #18 Skrevet 16. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Denne diagnosen blant annet, ja. Det er dessuten STOR forskjell på fibromyalgi (muskelsmerter) og nervesmerter. Det kan ikke sammenlignes engang. Å bli 100% ufør pga. hjertesykdom, er ikke sprøtt. Men å bli 100% ufør utelukkende pga. muskelsmerter, DET er sprøtt. Anonymkode: 648df...d1e Hun er ikke ufør grunnet hjertesykdommen. Den kan man faktisk leve veldig fint med om man ikke opplever bivirkninger. Jaja. Fint man har anonyme leger på KG som vet bedre enn WHO, leger og NAV. Det er faktisk ganske imponerende. Endret 16. juli 2021 av SPOCA 16
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #19 Skrevet 16. juli 2021 (endret) Jeg har fibromyalgi og jobber 100% 🙄 Anonymkode: 632d0...c07 Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 19. juli 2021 av Perelandra 5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #20 Skrevet 16. juli 2021 (endret) Det er ikke bare de som ikke gidder å jobbe som har fått fibromyalgi-diagnose. Jeg er i full jobb (lederstilling) og fungerer godt. Et sunt kosthold og trening har mye å si. Har selvsagt noe smerter, men lever fint med det. Anonymkode: ef114...6d7 Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 19. juli 2021 av Perelandra 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå