AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #1 Skrevet 15. juli 2021 Jeg har fortstått at Apetina fetaost på glass er ok å spise når man er gravid så lenge glasset ikke har stått lenge. Går det fint å spise etter ca 2 uker? Stått i kjøleskap. Anonymkode: 8675b...634
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #2 Skrevet 15. juli 2021 Fetaost er det vel ikke, men to uker er uansett i lengste laget. Som gravid hadde jeg ikke spist det Anonymkode: 2e788...028 1
altflyter Skrevet 15. juli 2021 #3 Skrevet 15. juli 2021 Jeg ville ikke tatt sjansen på det. Det står på glasset at det bør spises innen 4-6 dager etter åpning, så det glasset bør ingen spise. 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #4 Skrevet 15. juli 2021 Jeg gjør ikke det, men spiser hvis glasset nettopp er åpnet. Listeria kan vokse i osten, men har også hørt at oljen i fetaost-blandingen nedsetter fremkomst av bakterien. Er ikke sikker Anonymkode: 6e622...819 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #5 Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har fortstått at Apetina fetaost på glass er ok å spise når man er gravid så lenge glasset ikke har stått lenge. Går det fint å spise etter ca 2 uker? Stått i kjøleskap. Anonymkode: 8675b...634 Da skal ingen spise den. Anonymkode: 97ec6...313 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #6 Skrevet 15. juli 2021 altflyter skrev (2 minutter siden): Jeg ville ikke tatt sjansen på det. Det står på glasset at det bør spises innen 4-6 dager etter åpning, så det glasset bør ingen spise. Oj! Takk! Det visste jeg ikke. Jeg får ikke til å lese ting med så liten skrift som på de glassene. Anonymkode: 94a37...34f 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #7 Skrevet 15. juli 2021 altflyter skrev (7 minutter siden): Jeg ville ikke tatt sjansen på det. Det står på glasset at det bør spises innen 4-6 dager etter åpning, så det glasset bør ingen spise. Det står at du postet et svar for 2 minutter siden, men det er borte. Se også denne tråden: Anonymkode: 94a37...34f
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #8 Skrevet 15. juli 2021 altflyter skrev (11 minutter siden): Jeg ville ikke tatt sjansen på det. Det står på glasset at det bør spises innen 4-6 dager etter åpning, så det glasset bør ingen spise. Takk for svar. Viste ikke at holdbarheten kun er 4-6 dager etter åpning. Har vanligvis spist av det mye lengre enn det, men skal absolutt ikke gjøre det nå Ts. Anonymkode: 8675b...634 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #9 Skrevet 15. juli 2021 Vanligvis ville jeg fulgt se-lukte-smake. Som gravid ville jeg ikke spist av et glass som har stått lenger enn ei uke. Anonymkode: 586c2...59c 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #10 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Oj! Takk! Det visste jeg ikke. Jeg får ikke til å lese ting med så liten skrift som på de glassene. Anonymkode: 94a37...34f Har du vurdert en tur til optiker? Det er ikke fryktelig liten skrift. Anonymkode: 4e825...52d 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #11 Skrevet 16. juli 2021 Blir stadig overrasket over hvor gamle greier folk spiser. Jeg spiser sånne glass maks 4 dager etter åpning selv når jeg ikke var gravid. Men, trodde feta ikke var ok å spise som gravid, men kan man spise sånne glass (nyåpnet)? Har såå lyst på det men trodde det ikke var greit 😄 Slet med å bli gravid så vil ikke ta noen sjanser. Anonymkode: d3b23...702
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #12 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Har du vurdert en tur til optiker? Det er ikke fryktelig liten skrift. Anonymkode: 4e825...52d Ja Takk for råd! Anonymkode: 94a37...34f 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #13 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Blir stadig overrasket over hvor gamle greier folk spiser. Jeg spiser sånne glass maks 4 dager etter åpning selv når jeg ikke var gravid. Men, trodde feta ikke var ok å spise som gravid, men kan man spise sånne glass (nyåpnet)? Har såå lyst på det men trodde det ikke var greit 😄 Slet med å bli gravid så vil ikke ta noen sjanser. Anonymkode: d3b23...702 Det er egentlig ikke fetaost det som er på de glassene, men en ferskost laget på kumelk. Jeg brukte å holde meg til de eskene fra Apetina når jeg var gravid, på de står produksjonsdato og da valgte jeg en som var nærmere produksjonsdato enn utløpsdato Arla går også god for at (de pasteruriserte)ostene deres er ok for gravide. Ekte Fetaost er normalt sett laget på upasteurisert saue og geitemelk, men her i Norge er den stort sett pasteurisert og dermed skal den være ok å spise som gravid om den er godt innenfor holdbarhetsdato og fra nyåpnet pakke Anonymkode: 2e788...028 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #14 Skrevet 16. juli 2021 Hahahahaha, jeg har spist fetaost på glass etter hvert fall tre uker. Etter det syns jeg smaken taper seg såpass at jeg kaster det - men gjør det ikke pga hygiene… Som gravid også. Ante ikke at det var farlig! Skrur lokket godt igjen etter bruk og fisker opp osten med ren gaffel og oppbevarer i kjøleskap - det er grenser for bakterievekst da! Men jeg må tydeligvis slutte med det, da, hvis det er farlig 😬 Anonymkode: 35682...8c6 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #15 Skrevet 16. juli 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Det er egentlig ikke fetaost det som er på de glassene, men en ferskost laget på kumelk. Jeg brukte å holde meg til de eskene fra Apetina når jeg var gravid, på de står produksjonsdato og da valgte jeg en som var nærmere produksjonsdato enn utløpsdato Arla går også god for at (de pasteruriserte)ostene deres er ok for gravide. Ekte Fetaost er normalt sett laget på upasteurisert saue og geitemelk, men her i Norge er den stort sett pasteurisert og dermed skal den være ok å spise som gravid om den er godt innenfor holdbarhetsdato og fra nyåpnet pakke Anonymkode: 2e788...028 Takk for info! ☺️ Anonymkode: d3b23...702
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå