Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fortstått at Apetina fetaost på glass er ok å spise når man er gravid så lenge glasset ikke har stått lenge. Går det fint å spise etter ca 2 uker? Stått i kjøleskap. 

Anonymkode: 8675b...634

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fetaost er det vel ikke, men to uker er uansett i lengste laget. Som gravid hadde jeg ikke spist det

Anonymkode: 2e788...028

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke tatt sjansen på det. Det står på glasset at det bør spises innen 4-6 dager etter åpning, så det glasset bør ingen spise.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør ikke det, men spiser hvis glasset nettopp er åpnet. Listeria kan vokse i osten, men har også hørt at oljen i fetaost-blandingen nedsetter fremkomst av bakterien. Er ikke sikker 

Anonymkode: 6e622...819

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har fortstått at Apetina fetaost på glass er ok å spise når man er gravid så lenge glasset ikke har stått lenge. Går det fint å spise etter ca 2 uker? Stått i kjøleskap. 

Da skal ingen spise den. 

Anonymkode: 97ec6...313

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
altflyter skrev (2 minutter siden):

Jeg ville ikke tatt sjansen på det. Det står på glasset at det bør spises innen 4-6 dager etter åpning, så det glasset bør ingen spise.

Oj! Takk! :smilyblomst:Det visste jeg ikke. Jeg får ikke til å lese ting med så liten skrift som på de glassene.

Anonymkode: 94a37...34f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
altflyter skrev (7 minutter siden):

Det står at du postet et svar for 2 minutter siden, men det er borte. Se også denne tråden:

AnonymBruker
Skrevet
altflyter skrev (11 minutter siden):

Takk for svar. Viste ikke at holdbarheten kun er 4-6 dager etter åpning. Har vanligvis spist av det mye lengre enn det, men skal absolutt ikke gjøre det nå :)

Ts. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis ville jeg fulgt se-lukte-smake. Som gravid ville jeg ikke spist av et glass som har stått lenger enn ei uke. 

Anonymkode: 586c2...59c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Oj! Takk! :smilyblomst:Det visste jeg ikke. Jeg får ikke til å lese ting med så liten skrift som på de glassene.

Har du vurdert en tur til optiker? Det er ikke fryktelig liten skrift. 

Anonymkode: 4e825...52d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir stadig overrasket over hvor gamle greier folk spiser. Jeg spiser sånne glass maks 4 dager etter åpning selv når jeg ikke var gravid.

Men, trodde feta ikke var ok å spise som gravid, men kan man spise sånne glass (nyåpnet)? Har såå lyst på det men trodde det ikke var greit 😄 Slet med å bli gravid så vil ikke ta noen sjanser. 

Anonymkode: d3b23...702

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har du vurdert en tur til optiker? Det er ikke fryktelig liten skrift. 

Anonymkode: 4e825...52d

Ja :) Takk for råd! :takke:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Blir stadig overrasket over hvor gamle greier folk spiser. Jeg spiser sånne glass maks 4 dager etter åpning selv når jeg ikke var gravid.

Men, trodde feta ikke var ok å spise som gravid, men kan man spise sånne glass (nyåpnet)? Har såå lyst på det men trodde det ikke var greit 😄 Slet med å bli gravid så vil ikke ta noen sjanser. 

Det er egentlig ikke fetaost det som er på de glassene, men en ferskost laget på kumelk.  Jeg brukte å holde meg til de eskene fra Apetina når jeg var gravid, på de står produksjonsdato og da valgte jeg en som var nærmere produksjonsdato enn utløpsdato

Arla går også god for at (de pasteruriserte)ostene deres er ok for gravide. 

Ekte Fetaost er normalt sett laget på upasteurisert saue og geitemelk, men her i Norge er den  stort sett pasteurisert og dermed skal den være ok å spise som gravid om den er godt innenfor holdbarhetsdato og fra nyåpnet pakke

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hahahahaha, jeg har spist fetaost på glass etter hvert fall tre uker. Etter det syns jeg smaken taper seg såpass at jeg kaster det - men gjør det ikke pga hygiene…

Som gravid også. Ante ikke at det var farlig! 

Skrur lokket godt igjen etter bruk og fisker opp osten med ren gaffel og oppbevarer i kjøleskap - det er grenser for bakterievekst da! 

Men jeg må tydeligvis slutte med det, da, hvis det er farlig 😬

Anonymkode: 35682...8c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er egentlig ikke fetaost det som er på de glassene, men en ferskost laget på kumelk.  Jeg brukte å holde meg til de eskene fra Apetina når jeg var gravid, på de står produksjonsdato og da valgte jeg en som var nærmere produksjonsdato enn utløpsdato

Arla går også god for at (de pasteruriserte)ostene deres er ok for gravide. 

Ekte Fetaost er normalt sett laget på upasteurisert saue og geitemelk, men her i Norge er den  stort sett pasteurisert og dermed skal den være ok å spise som gravid om den er godt innenfor holdbarhetsdato og fra nyåpnet pakke

Takk for info! ☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...