AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #1 Skrevet 15. juli 2021 Det er samleobjekter. Som Pokemon-kort, baseball-kort eller første nummer av supermann tegneserien. Disse objektene er i utgangspunktet leker, men folk betaler millioner for spesielle eksemplarer. Akkurat som disse krypto-objektene. Det er ikke kunst. Anonymkode: bfb8b...361 1
stan Skrevet 15. juli 2021 #2 Skrevet 15. juli 2021 Kunst er laget kun for å være kunst. Samlerobjekter kan være kunst, men ingen av de TS nevner regnes vanligvis som kunst. Kunst kan være flyktig, tenk på utøvende kunst som musikk, dans og skuespill. Det er ikke så ulikt kryptokunst i prinsippet. 2
Gjest Lunaris Skrevet 15. juli 2021 #3 Skrevet 15. juli 2021 Jeg tror de forsvinner like fort som de kom. Husker ikke betegnelsen på de engang. Er for avansert til de fleste.
klondrik Skrevet 15. juli 2021 #4 Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er samleobjekter. Som Pokemon-kort, baseball-kort eller første nummer av supermann tegneserien. Disse objektene er i utgangspunktet leker, men folk betaler millioner for spesielle eksemplarer. Akkurat som disse krypto-objektene. Det er ikke kunst. Samleobjekt trenger ikke å være kunst. Grunnen til at digital kunst kommer til å få en kraftig verdiøkning er fordi det er kodet kunst som aldri kan forsvinne, bli stjålet, brenne opp eller bli utsatt for hærverk. Fysisk kunst varer ikke evig. Som Bull Jensen konkluderer med så er NFT like meningsfullt eller meningsløst som alt annet folk bruker tid og penger å samle på i den fysiske verden.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #5 Skrevet 15. juli 2021 Haha, ja. Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på det der med noen av mine tegninger (mest sannsynlig ikke, orker ikke sette meg inn i det), kanskje jeg blir millionær? Anonymkode: 40e97...2e1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #6 Skrevet 16. juli 2021 12 hours ago, AnonymBruker said: Det er samleobjekter. Som Pokemon-kort, baseball-kort eller første nummer av supermann tegneserien. Disse objektene er i utgangspunktet leker, men folk betaler millioner for spesielle eksemplarer. Akkurat som disse krypto-objektene. Det er ikke kunst. Anonymkode: bfb8b...361 I kryptovaluta, som er ikke-penger. Anonymkode: 29cec...02d 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #7 Skrevet 16. juli 2021 Kryptokunst er i høyste grad kunst. Anonymkode: 1ddb5...f29
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #8 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kryptokunst er i høyste grad kunst. Anonymkode: 1ddb5...f29 Da er pokemonkort også i høyeste grad kunst Anonymkode: b3214...2b0 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #9 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da er pokemonkort også i høyeste grad kunst Anonymkode: b3214...2b0 Det kan være det for deg ja. En teipet banan på veggen ble solgt for en million kroner på en kunstmesse. Kunst? I per min definisjon, men det betyr ikke at det ikke er kunst. Du burde se Folkeopplysningen - Kunst på NRK. Der ser du at selv kunstnere ikke er enige om definisjonen. Anonymkode: 1ddb5...f29 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #10 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det kan være det for deg ja. En teipet banan på veggen ble solgt for en million kroner på en kunstmesse. Kunst? I per min definisjon, men det betyr ikke at det ikke er kunst. Du burde se Folkeopplysningen - Kunst på NRK. Der ser du at selv kunstnere ikke er enige om definisjonen. Anonymkode: 1ddb5...f29 Du viser til et underholdningsprogram for opplysninger om kunst? Hvis pokemonkort er kunst, er alt kunst. Og hvis alt er kunst, er ingenting kunst. Begrepet blir innholdsløst. Et maleri av Picasso er det samme som min utedo som jeg bygde med egne hender. Anonymkode: b3214...2b0
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #11 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du viser til et underholdningsprogram for opplysninger om kunst? Hvis pokemonkort er kunst, er alt kunst. Og hvis alt er kunst, er ingenting kunst. Begrepet blir innholdsløst. Et maleri av Picasso er det samme som min utedo som jeg bygde med egne hender. Anonymkode: b3214...2b0 Det er sant det du sier, untatt at begrepet blir innholdsløst (men definitivt opp til evig diskusjon) -det er sant at alt er/kan være kunst. Utedoen din kan være kunst! Hva som avgjør om det er kunst eller ikke, er egentlig bare om det blir satt på en pidestall eller ikke, godtatt som kunst eller ikke. Her passer jo historien om "fontenen" til Marcel Duchamp inn perfekt: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fountain_(Duchamp) Anonymkode: 40e97...2e1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #12 Skrevet 20. juli 2021 Kunst er vel det man kaller kunst? Digital kunst og såkalte NFTer (altså kryptokunst) har uten tvil blitt veldig populært de siste årene. Det er liten tvil om at du kan kjøpe mange flotte digital kunstverk på denne måten, og selv om mye av NFT per np handler om spekulasjon (som i resten av kryptomarkedet), så er det naivt å ikke tro at denne formen for kunst fort kan være fremtiden. Anonymkode: 44b60...3c1 1
knippsen Skrevet 20. juli 2021 #13 Skrevet 20. juli 2021 Hva er kunst? Dette er jo verdens minst interessante spørsmål egentlig, og noe menneskeheten neppe blir enige om med det første. Kunst er vel det som hver enkelt føler er kunst. Jeg er uenig i at en mann som tisser på annen mann er kunst, men for mange er denne formen for preformance-kunst flott. På samme måte vil digitale kunstverk som kan kjøpes med kryptovaluta være kunst for mange. Mange av de digitale verkene som skapes er kjempeflotte, og ved å bruke blokkjeden til å verifisere eierskap til de enkelte kunstverkene så får man en helt ny transparens ift. eierskap til kunstverk enn tidligere. For noen vil digital kunst og kryptokunst ikke være kunst, mens for andre vil dette være kunst. Sånn er det med all kunst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå