AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #1 Skrevet 15. juli 2021 Jeg tok til mote og pratet med mamma om oppveksten. Jeg husker mye psykisk vold men ikke mye fysisk vold. Spurte rett ut om jeg ble straffet med vold. Mamma sa da "Du fikk da en ørefik i ny og ne, men bare når du fortjente det". Jeg spurte så om det stemte at jeg ofte ble nektet mat over filleting, og igjen "Ja men bare når du fortjente det" var svaret jeg fikk. Et eksempel på når jeg fortjente å ikke få mat er den gangen jeg og min bror fikk latterkrampe ved frokostbordet. Var rundt 7-8 år. Jeg lo til tårene trillet, sånn typisk får ikke til å slutte å le og vi ler av ingenting spesielt-latterkrampe og pappa ble sint og sa at jeg måtte forlate bordet og gå på romme mitt i noen timer. Så kom middag og mamma ropte opp trappen "Middagen er klar" og jeg gikk ned sammen med mine to eldre søsken. Så kom pappa til bordet og han ba meg om å forlate bordet og opp på rommet mitt. Jeg fikk verken frokost, middag eller kveldsmat den dagen. Kun på grunn av den episoden ved frokostbordet. Dette bekreftet mamma at skjedde og hun mente jeg fortjente den straffen, fordi jeg hørte ikke etter når pappa sa vi skulle ti stille. Min bror var 4 år, så han ble ikke straffet, bare meg. Jeg viste ikke hva jeg skulle si så jeg sa bare "OK". Mamma oppførte seg som om at dette er helt innafor og normalt. Som om det er den største selvfølge i verden. Og nå sitter jeg her og vet ikke hva jeg skal tenke eller føle. Så da spør jeg; hva tenker dere om dette? Er dette OK oppførsel mot barn? Anonymkode: 78d18...6ec 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #3 Skrevet 15. juli 2021 Overhodet ikke normalt. Kjære vene. 😟 Anonymkode: 4e550...6d2 17
Puny Skrevet 15. juli 2021 #4 Skrevet 15. juli 2021 Det er vold uansett hvordan man vrir og vender på det, og det er ikke ok. Å kalle det formildende ting som «ørefik, klaps, ris, smekk på lanken» endrer ikke faktum at det er vold. 16
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #5 Skrevet 15. juli 2021 Vi lever i Norge. Anonymkode: 94220...d45 6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #6 Skrevet 15. juli 2021 Kjære deg, det er absolutt ikke innafor. Avhengig av Hvor gammel du er så var dette dessverre en del av manges oppvekst tidligere. Det er straffbart å slå barn, og ørefiker og ris på rumpa går inn under dette. Det var ikke regnet som vold tidligere. Anonymkode: 73c40...1b4 6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #7 Skrevet 15. juli 2021 Nei, og det er heller ikke lov i Norge. Anonymkode: b9aea...740 9
Nymerïa Skrevet 15. juli 2021 #8 Skrevet 15. juli 2021 Det er ikke greit i det hele tatt. I og med at moren din påstår at dette er uproblematisk regner jeg med at hun ikke har noe i mot at du forteller om disse delene av oppdragelsen din til felles kjente. Så får du jo se om hun virkelig kan stå for dette utad. Det hadde jeg lurt på. 19
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #9 Skrevet 15. juli 2021 Det er ikke innafor, å det er ikke lov. Anonymkode: 2ee76...4c6 3
Million Skrevet 15. juli 2021 #10 Skrevet 15. juli 2021 (endret) Det var en overdreven straff å gi et barn for noe latter ved frokostbordet, får man jo si! Herregud. Og du er venner med dine foreldre i dag? Jeg hadde holdt mine egne barn langt unna en bestemor som det der i fremtiden, og absolutt IKKE latt henne være alene med dem eller passe dem! Endret 15. juli 2021 av Million 29
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #11 Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi lever i Norge. Anonymkode: 94220...d45 Ja dessverre Anonymkode: cee88...1f5
Illuminatum Skrevet 15. juli 2021 #12 Skrevet 15. juli 2021 Nei, absolutt ikke. Har aldri blitt slått eller straffet med matnekt. 3
Tradegy Skrevet 15. juli 2021 #13 Skrevet 15. juli 2021 (endret) Å utøve vold mot barna sine er så lavt det er mulig å synke. Dessverre er dette et stygt kapittel i å oppdra barn, som dessverre bakover i tid, var hverdagen, og for noen, fremdeles eksisterer. Uhørt og ingen ting unnskylder det. Endret 15. juli 2021 av Tradegy 5
Era Vulgaris Skrevet 15. juli 2021 #14 Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja dessverre Anonymkode: cee88...1f5 Bare å flytte hvis det er så ille. TS: Nei, det er selvfølgelig ikke greit, og fysisk avstraffelse av barn er ulovlig i Norge. Bor folk under en stein, som ikke vet sånne ting?! Hva lærer et barn av å bli slått, tror du? Ikke annet enn at den/de som skal ta vare på dem, verne dem mot farer, elske dem, og oppdra dem, ikke er til å stole på. Hva fører det så til? Utrygghet, lav grad av tilknytning, problemer med tillit, i noen tilfeller utagering, lærevansker m.m. Man kan trygt si at lærdommen ikke er positiv. 7
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #15 Skrevet 15. juli 2021 Hva skal du gjøre med dette om du finner ut at du vil kalle det vold? Anmelde de? Å nekte barn mat skulle aldri skjedd og jeg synes foreldrene dine var litt vel strenge. Virker som moren din gjorde som din far mente. Hun ropte deg jo ned til middag, mens faren din sendte de avgårde igjen. Gjort er gjort og spist er spist. Du får ikke gjort noe med det nå annet enn å ikke gjøre det mot dine egne barn. Anonymkode: fc597...491 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #16 Skrevet 15. juli 2021 Jeg har en mor som gjorde mye rart jeg også, ikke bare gjorde forresten, hun fortsatte ut i min voksne alder, og det har fortsatt ikke tatt slutt egentlig...jeg er snart førti. Hun har alltid en forklaring hvor hun fortsatt mener at det hun gjør/gjorde er det riktige. Hun har sabotert store deler av livet mitt "i god mening", men ikke alltid i god mening selv om hun sier det, jeg vet av flere ganger hvor jeg husker det litt rare skeive smilet hun fikk selv om hun visste det såret følelsene mine. Men du vet, så lenge hun mener hun har rett så "er det bare slik". Jeg fant mange svar etter at jeg begynte å lese om narsissisme, gjorde det på grunn av noen andre jeg møtte på i mitt voksne liv, men plutselig satt jeg altså der og leste om mine egne foreldre, spesielt da kin mor. Nå må det huskes at narsissisme er et vidt spekter, og det er store individuelle forskjeller så vel som store forskjeller på typen narsssisme som kommer frem. Men det kan vøre verdt å ta en kikk. Søk opp "a narcissists prayer" så får du i det minste se hvordan de alle enten sier at det ikke skjedde, men om det gjorde det så mente de det ikke, eller så hadde de helt rett i det de gjorde, i alle tilfelle så fortjente du det jo, -på ett eller annet vis blir alt altså rettferdiggjort og de sitter med null skyld.. yeah, en komplisert og f**a greie dette.... Anonymkode: da55b...df1 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #17 Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja dessverre Anonymkode: cee88...1f5 Man kan sikkert si mye om Norge, men at det ikke er lov til å slå/legge hånd på barnet sitt er selvfølgelig ikke negativt uansett hvordan man snur og vender på det. Anonymkode: b9aea...740 9
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #18 Skrevet 15. juli 2021 Absolutt ikke ok! På ingen som helst måte. Og man nekter da virkelig ikke et barn mat!!! En dag hvor du ikke fikk frokost, middag eller kvelds? Og du var 7-8 år? Det er helt uholdbart. Man straffer virkelig ikke barn ved å nekte dem mat, uansett hva de har gjort! P Anonymkode: 8bcd7...45d 10
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 15. juli 2021 #19 Skrevet 15. juli 2021 Man slår ikke barn eller andre. Punktum!!!
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #20 Skrevet 15. juli 2021 Athena79 skrev (Akkurat nå): Man slår ikke barn eller andre. Punktum!!! Nettopp🙌 Anonymkode: b9aea...740 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå