Gå til innhold

New Zealandske barn blir alvorlig syke nå fordi immunforsvaret deres er svekket pga. langvarig covid tiltak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, nå begynner det...

Leger sier at barn ikke har blitt utsatt for en rekke bakterier og virus på grunn av lockdowns, distansering og desinfiseringsmiddel, og deres immunforsvar lider.

Artikkelen ble publisert i den britiske avisa The Guardian:
https://www.theguardian.com/world/2021/jul/08/new-zealand-children-falling-ill-in-high-numbers-due-to-covid-immunity-debt

For de som ønsker en norsk versjon, kan den leses på Steigan:
https://steigan.no/2021/07/new-zealand-barn-blir-sjuke-i-stort-antall-pa-grunn-av-covid-immunitetsgjeld/

Ja jeg vet mange ikke liker steigan, men som sagt den originale ble publisert i The Guardian på engelsk.

Her var det noen som syntes "boblebarna" var en morsom overreaksjon, men kanskje er dette ikke så morsomt likevel.
Dette kan rett og slett bli tragisk, ikke nok at vi ofret mange måneder av livene våre og friheten vår for å redde de gamle og svake, men nå skal det til slutt gå utover helsen til barna våre. Var det verdt det?

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AfterTheRain skrev (1 time siden):

Ja, nå begynner det...

Leger sier at barn ikke har blitt utsatt for en rekke bakterier og virus på grunn av lockdowns, distansering og desinfiseringsmiddel, og deres immunforsvar lider.

Artikkelen ble publisert i den britiske avisa The Guardian:
https://www.theguardian.com/world/2021/jul/08/new-zealand-children-falling-ill-in-high-numbers-due-to-covid-immunity-debt

For de som ønsker en norsk versjon, kan den leses på Steigan:
https://steigan.no/2021/07/new-zealand-barn-blir-sjuke-i-stort-antall-pa-grunn-av-covid-immunitetsgjeld/

Ja jeg vet mange ikke liker steigan, men som sagt den originale ble publisert i The Guardian på engelsk.

Her var det noen som syntes "boblebarna" var en morsom overreaksjon, men kanskje er dette ikke så morsomt likevel.
Dette kan rett og slett bli tragisk, ikke nok at vi ofret mange måneder av livene våre og friheten vår for å redde de gamle og svake, men nå skal det til slutt gå utover helsen til barna våre. Var det verdt det?

Nettopp derfor har ikke vi vært nazi med hygienen på våre barn. Håndsåpe isteden for sprit, og ikke overdreven bruk

• Liker 10
Skrevet (endret)

Det er veldig rart at de som er eksperter på feltet ikke har tenkt på konsekvenser som dette. Går utifra at derfor lockdown har aldri vært anbefalt eller brukt tidligere. Men nå virker det som alle har glemt dette. :klo:

Altså vi snakker her om babyer og småbarn som må ha oksygen behandling.

Hadde det vært mitt barn så hadde jeg sikkert vært fly forbanna. At barn skal lide fordi hele verden har gått av hengslene...

Endret av AfterTheRain
  • Liker 11
Skrevet

Det var rart. New Zealand har jo stort sett vært åpent men konsentrert seg om å passe grensene. De fleste land i Europa har hatt mye strengere og langvarige tiltak. 

• Liker 18
Skrevet
3 minutter siden, 2ro said:

Det var rart. New Zealand har jo stort sett vært åpent men konsentrert seg om å passe grensene. De fleste land i Europa har hatt mye strengere og langvarige tiltak. 

Ja jeg også synes det er rart. Men de har nok brukt noen liter med håndsprit og har hatt sosial distansering de også. Kanskje vi skal få det enda verre her til høsten? FHI har jo allerede advart...

• Liker 3
Skrevet
Tunique skrev (35 minutter siden):

Nettopp derfor har ikke vi vært nazi med hygienen på våre barn. Håndsåpe isteden for sprit, og ikke overdreven bruk

Håndsåpe dreper flere bakterier enn sprit. Så å ikke være nazi ville vært å bruke sprit istedenfor håndsåpe. 

Skrevet
AfterTheRain skrev (Akkurat nå):

Ja jeg også synes det er rart. Men de har nok brukt noen liter med håndsprit og har hatt sosial distansering de også. Kanskje vi skal få det enda verre her til høsten? FHI har jo allerede advart...

De bildene fra ymse arrangementer tydet ikke på avstand eller munnbind. Har heller ikke lest tilsvarende fra andre land som har vinter nå. 

Jeg tenker at vi får vente å se. I Norge var også nedstengning ganske kortvarig. Nordmenn generelt lever tett på naturen og mange har kjæledyr, så jeg frykter ikke at vi har sviktet immunforsvaret. Folk har vært i naturen som aldri før :) Vi sparte mye smitte ved å være flink (hjemme når syk etc), så det kan jo hende vi får mindre smitte i framtiden. Både influensa, omgangssyke og forkjølelse kan man redusere ved å vise hensyn.

• Liker 4
Skrevet

Mitt spedbarn som fikk rs måtte også legges inn på sykehus og få oksygenbehandling. Og det var ikke under covid. RS kan være skumle greier faktisk. 

• Liker 7
Skrevet
Saph skrev (3 timer siden):

Håndsåpe dreper flere bakterier enn sprit. Så å ikke være nazi ville vært å bruke sprit istedenfor håndsåpe. 

Sprit kan også kapsle inn bakterier. Håndvask er best.

Skrevet

Dette bør bekjempes med mer lockdown. Beskytt barna! 

Skrevet

Leste om ei her på forumet  for over et år siden som hadde kjøpt inn litervis med sprit og spritet ned hjem, seg selv og ungene flere ganger daglig.  Jeg har ikke brukt en dråpe sprit i hjemmet. 

• Liker 3
Skrevet

Ikke brukt sprit en gang under hysteriet. Utrolig nok har jeg vært frisk hele tiden.

• Liker 3
Skrevet

Det stod om dette i avisene her hjemme også senest i går, at de forventer økning i influensasmitte samt annet, spes hos eldre og små barn her i Norge også denne vinteren, nettopp pga distansering og minimal eksponering for bakterier/virus

• Liker 1
Skrevet
DrueSmoothie skrev (11 minutter siden):

Det stod om dette i avisene her hjemme også senest i går, at de forventer økning i influensasmitte samt annet, spes hos eldre og små barn her i Norge også denne vinteren, nettopp pga distansering og minimal eksponering for bakterier/virus

Var det ikke rekordlave tilfeller av influensa i fjor?🤔 så noe økning i forhold til normalen er det vel ikke snakk om?

https://www.med.uio.no/klinmed/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2021/koronatiltakene-forer-til-mindre-influensa-og-derm.html

• Liker 2
Skrevet
OlsenHansen skrev (1 time siden):

Ikke brukt sprit en gang under hysteriet. Utrolig nok har jeg vært frisk hele tiden.

Det er jo fordi fleste andre har gjort det, da.. 

• Liker 4
Skrevet
Jodaneida skrev (6 minutter siden):

Det er jo fordi fleste andre har gjort det, da.. 

Der beste har hele tiden vært såpe og vann. Kun antibac der vi ikke hadde mulighet for håndvask. 

• Liker 3
Skrevet

Naturligvis. Men ungene dauer ikke.

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet

Det er vel en selvfølge. Toåringen min har kun vært syk én gang i sitt første barnehageår, regner med alt kommer nå i hennes andre år... Hun (og hele barnehagen) hadde omgangssyka i vår, det var helt jævlig, barnehagen har aldri opplevd en så ille runde med omgangssyka, og regnet med det var fordi ingen hadde vært syke på over ett år. Det blir neppe et lett år sykdomsmessig... 😬

At man ikke har spritet seg så mye hjelper jo ikke en døyt når det ikke sirkulerer smitte i samfunnet. Har du ikke vært utsatt for smitte fordi alle andre har vært flinke hjelper det ingenting hva du selv gjør, immunforsvaret ditt har ikke fått noe å øve seg på det siste halvannet året. 

Skrevet

Ikke rart at å stoppe en pandemi har konsekvenser for mange andre ting. 

• Liker 1
Skrevet

I barnehagen til mitt eldste barn har det vært mye sykdom siden barnehagen startet opp igjen etter nedstengningen i fjor. Vi snakker 2-3 kraftige forkjølelser hvor også vi voksne ble syke med feber. I tillegg til 3-4 «vanlige» forkjølelser. Har testet oss for korona til sammen ca 15 ganger. Kan ikke se for meg at det kan bli noe verre enn dette til høsten igjen.

Synes det er rart det har vært så mye sykdom pga distansering og andre hygienetiltak.

• Liker 1
  • Opprett ny...