Gå til innhold

Dere som har barn med ADHD

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en skolestarter som skal utredes for ADHD. Barnet har og har hatt språklige utfordringer. PPT og spesped har vært i bildet siden ca. 3-årsalderen. De peker på dårlig arbeidsminne og konsentrasjonsvansker. Jeg får inntrykk av at PPT er overbevist om at barnet har ADHD og vi starter utredning for dette hos BUP til høsten.

Jeg har liten kjennskap til ADHD. Og mye av det jeg vet er nok preget av fordommer. Er alle med ADHD hyperaktive? Mitt barn er ikke nødvendigvis det. Noen ganger ja, men generelt synes jeg ikke det er verre enn med andre 6-åringer. Det er vanskelig å holde fokus når noe er kjedelig eller vanskelig, men kan sitte rolig og altoppslukt lenge dersom det er noe som er interessant. Følelsene er utenpå kroppen og reaksjonene er ofte i overkant sterke, men lar seg lett roe ned. Enkelte dager tenker jeg at ungen umulig kan ha denne diagnosen, andre dager er jeg overbevist om det motsatte. 

Dere som har bedre kjennskap til diagnosen. Hvordan arter det seg? Hvor kan jeg finne god informasjon som er aktuell for aldersgruppen. 

Anonymkode: 436a1...3a5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok ikke den rette til å svare da mitt barn ikke fikk diagnose før hun var 16 år. Men hun er ikke spesielt hyperaktiv. Er nok kanskje også derfor hun ikke fikk diagnosen før. Stille og høflig og rolig på skolen. Men hun fikler mye og blikket vandrer og hun blir veldig fort distrahert. 

Hun kan holde fokus lenge om det er noe hun er veldig interessert i. Men alt annet sliter hun med å konsentrere seg om.

Anonymkode: 58ffd...6b8

AnonymBruker
Skrevet

Det du beskriver høres for meg ut som et relativt mildt tilfelle av ADHD uten hyperkinetikk - det som tidligere ble kalt ADD. 

Jeg har ei jente på 10 med kraftig ADHD - hyperkinetisk adferdforstyrrelse. Dvs klassisk henge i taklampa ADHD. Hun ble diagnostisert allerede før skolestart.

Spesielt dette med arbeidsminne kan gjøre skolehverdagen svært krevende og er noe skolen er pliktig å tilrettelegge for. 

Det er helt normalt at barn med ADHD - også de mest hyperaktive - kan sitte rolig med noe som fenger interessen. 

Anonymkode: b0285...456

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle med ADHD er ikke hyperaktive, nei. Du finner mye informasjon på hjemmesiden til ADHD Norge.

Anonymkode: 2b417...108

AnonymBruker
Skrevet

Finnes flere varianter Adhd . Både hyperaktiv/impulsiv type og uoppmerksom type(tidligere kalt ADD).

Kan også ha en kombinasjon av uoppmerksom type og hyperaktiv type.

Ved uoppmerksom type er tegnene gjerne problemer med konsentrasjon og oppmerksomhet/fokus.

Anonymkode: 18593...0b8

AnonymBruker
Skrevet

Takk for flere svar og tips. Dette med at det er lett å distrahere kjenner jeg veldig igjen. Det er greit å vite at det finnes flere varianter og ulike kombinasjoner av diagnosen. Håper og tror vi får god veiledning av BUP dersom det skulle vise seg at det blir en diagnose. 

Finnes det «behandling» annet enn medisin? Vil medisin hjelpe for uoppmerksomhet, dersom man ikke er hyperaktiv/impulsiv?

Skrevet

ADHD kan beskrives som et regulerings problem. Man kan fort bli veldig konsentrert om noe, gjerne så konsentrert at man ikke får med seg andre ting som egentlig er viktigere. Ellers så kan man være mindre konsentrert en det man burde være, selv om man prøver for alt i verden og konsentrere seg.  Følelser kan også være vanskelige og regulere, de oppleves sterkere og man kan svinge fortere en gjennomsnitts menneske. Ikke alle er hypper på utsiden.

Jeg har hørt at diet og mye fysisk aktivitet kan hjelpe, men jeg er ikke siker på om det stemmer for alle.  Medisiner kan hjelpe bra, men det er lurt og være obs på bivirkninger da de kan bli store av slike medisiner (legene er ikke alltid så opptatt av dette). Mange med ADHD kan også ha utbytte av terapi, da de kan utvikle tilleggsproblemer som angst og depresjon. Det og være klar over diagnosen kan være en hjelp i seg selv, da det forklarer lit hvorfor noen ting oppleves vanskelig og det kan bli lettere og akseptere seg selv. ADHD Norge er en bra organisasjon som har mye bra informasjon og også treff av og til tror jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Meg med 16åringen her. Jeg hadde aldri trodd hun kom til å få den hyperaktive typen diagnose. Trodde kun hun hadde adhd. Men pga fikling med fingrer og føtter som "trampet takt" uten grunn så fikk hun H'en også.

På barneskolen ville ikke lærerene høre på at hun kunne ha noe slags problemer fordi hun var stille, rolig og lite konflikter med. Hun var i tillegg skoleflink og gjorde arbeidet sitt. Men ofte raskt og kanskje litt lite grundig. 

Medisin har vært litt som at vinninga har gått opp i spinninga her. Konsentrerte seg bedre, men ble fryktelig uvel og kvalm og kastet opp. 

Men tilrettelegging som små grupper og enetimer har hjulpet mye. 

Viktig å huske på at de ofte blir fryktelig slitne av å få inn veldig mye inntrykk som man jo gjør i løpet av en skoledag. Min datter har vært på grensa til å bli utbrent pga det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Meg med 16åringen her. Jeg hadde aldri trodd hun kom til å få den hyperaktive typen diagnose. Trodde kun hun hadde adhd. Men pga fikling med fingrer og føtter som "trampet takt" uten grunn så fikk hun H'en også.

På barneskolen ville ikke lærerene høre på at hun kunne ha noe slags problemer fordi hun var stille, rolig og lite konflikter med. Hun var i tillegg skoleflink og gjorde arbeidet sitt. Men ofte raskt og kanskje litt lite grundig. 

Medisin har vært litt som at vinninga har gått opp i spinninga her. Konsentrerte seg bedre, men ble fryktelig uvel og kvalm og kastet opp. 

Men tilrettelegging som små grupper og enetimer har hjulpet mye. 

Viktig å huske på at de ofte blir fryktelig slitne av å få inn veldig mye inntrykk som man jo gjør i løpet av en skoledag. Min datter har vært på grensa til å bli utbrent pga det.

Kun ADD skulle det stå 

Skrevet (endret)

ADHD kommer i mange varianter. Mye er vanlig fram til 6 års alderen, derfor vil de ikke utrede barn før de er over 6 år. Det er mye som spiller inn. Kanskje barnet blir sett på en annen måte når han begynner på skolen, og ikke blir sett på som en det er noe med? 
uansett, en utredning vil snu på hver Stein, og hvis han får diagnosen kan han få medisiner som hjelper godt. 
nå er alt ADHD. Ikke aad osv lenger 

Endret av Sunnys
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Takk for flere svar og tips. Dette med at det er lett å distrahere kjenner jeg veldig igjen. Det er greit å vite at det finnes flere varianter og ulike kombinasjoner av diagnosen. Håper og tror vi får god veiledning av BUP dersom det skulle vise seg at det blir en diagnose. 

Finnes det «behandling» annet enn medisin? Vil medisin hjelpe for uoppmerksomhet, dersom man ikke er hyperaktiv/impulsiv?

Behandlingen mot ADHD er veiledning, tilrettelegging, tålmodighet, forståelse og kjærlighet. Medisinen er kun symptomlindring - ved å lindre symptomene (hyperaktivitet, impulsivitet, uoppmerksomhet) er det lettere å nå inn til barna og lettere for barna å bruke det vi lærer dem. 

Jeg prøvde desperat å lære jentungen tålmodighet, turtaking, følelsesregulering etc - altså oppdra henne - før hun fikk medisiner som nesten seksåring. Da hun fikk medisiner, viste det seg at hun kunne alt dette, men var ute av stand til å benytte det eller ikke hadde tilgang til det pga det indre kaoset. Ved å lindre symptomene ble alt mye bedre og lettere - for henne og for omgivelsene. Medisinen var nøkkelen til fornuften hennes. 

Anonymkode: b0285...456

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt som har adhd, men han er hyper. Jeg selv har også adhd men er ikke hyper. Men har konstant den indre uroen, filler alltid med ting, rabler, tripper med beina osv som gjor at jeg fikk H'en 🙂

Anonymkode: 880a4...ab3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...