Gjest Ingrid78 Skrevet 15. september 2005 #1 Skrevet 15. september 2005 Hvor stor er egentlig sjansene for at hun er gravid? Dette var den første løpetiden hennes, og hun har hatt den i snart to uker. I dag hadde samboeren min klart å glemme å lukke porten på verandaen, og vips var hun borte. Vi oppdaget det ikke før etter en lang tid, og jeg fant henne igjen sammen med naboens hanhund... Er hun gravid?
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2005 #2 Skrevet 15. september 2005 Vel, vi hadde motsatt problem en gang, at hannhunden vår stakk av til ei tispe med løpetid (som gikk løs ute i tillegg...), og det ble det valper av. Men hunder henger ofte fast i hverandre etter paring, hvor lenge var hun borte? Dersom det er sannsnylig at de har paret seg er det stor sannsynlighet for at hun er drektig. Men det går an å gå til dyrlegen og få framprovosert abort/"angrepille" - det vil jeg anbefale dersom du ikke ønsker deg en gjeng med vanskelig omsettelige blandingsvalper.
Gjest Ingrid78 Skrevet 15. september 2005 #3 Skrevet 15. september 2005 Hun var nok der borte i godt over en halvtime. Da jeg kom, bare drev hun å danset rundt han da. Men jeg vet ikke. Håper liksom hun skal ha vært litt fin da, og ikke latt han komme til. Er en liten blanding det jeg har og da, og naboens hund er og liten så jeg er ikke så bekymret for å få solgt de, er mer bekymret for om hun egentlig burde ha barn når hun ikke er eldre.
Gjest Violetta Skrevet 15. september 2005 #4 Skrevet 15. september 2005 Jeg ville helt klart tatt en tur til veterinæren. Bedre å gjøre det nå enn å angre siden.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2005 #5 Skrevet 15. september 2005 Hvis du ikke vil ha valper på hunden i framtida (og det bør man tenke seg godt om før man planlegger på en blandingshund), og det er stor fare for at hannhunder skal bedekke henne (feks hannhund i nabolag), kan du be veterinæren utføre en kastrasjon på tispa di. Da vil ev fostre bli abortert. Det er jo i utgangspunktet ulovlig å kastrere hunder i Norge (et av de få landene i verden dette er ulovlig...), men det er god nok dispensasjonsgrunn at man ikke ønsker å sette uønskede blandingshunder til verden. Kan være vanskelig for deg å se om hunden din er drektig eller ikke, siden sannsyneligheten for innbilt svangerskap er stor hvis hun har blitt parret, men det ikke var vellykket. Synes du skal være forsiktig med å ta det for gitt at du finner gode hjem til ev valper, nettopp fordi hunden er liten. Små hunder er jo på mote nå, og det er mange som vil ha små hunder som ikke skulle hatt hund i det hele tatt. Så det beste er hvis tilgangen av miniatyrhunder begrenses, så man kun trenger å selge til seriøse folk. Lykke til med hunde
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2005 #6 Skrevet 15. september 2005 Jeg må bare opplyse om en liten ting.. Når det er dyr det er snakk om heter det unger, ikke barn. Og det heter drektig, ikke gravid. Jeg må si denne menneskeligjøringen av dyr er litt merkelig.. Og sånn bortsett fra det så synes jeg det er merkelig at du ikke har sterilisert tispa di. (med mindre det er en avlshund selvsagt). At uhell skjer når man ikke gidder å ta forhåndsregler må man bare regne med. Det går ann å abortere valper. (noe som lønner seg ved uplanlagte parringer siden man da ofte ikke vet så mye om faren, og hvilke sykdommer som kan ligge bakover i linjene hans) Vær en ansvarsbevist hundeeier og aborter evt valper og steriliser tispa di! Vi har mer enn nok uplanlagte og uønskede hunder her i Norge... og altfor mange av dem får aldri et godt hjem.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2005 #7 Skrevet 16. september 2005 Hvis det er hennes første løpetid, så må hun være under ett år? Det er ALTFOR tidlig!!! Hun er jo bare valpen selv!! Dra til dyrlege med en gang, og ikke utsett hunden din for en eventuell fødsel! Dette bør du ikke engang vurderer å se an, for er hun drektig, tar det bare to måneder og så har du valpene der. Dette er IKKE bra for en så ung hund. Dra til dyrlegen!
Gjest Varg-Menja Skrevet 16. september 2005 #8 Skrevet 16. september 2005 To uker ut i løpetiden er hun sannsynligvis veldig klar for parring, så det er veldig stor sjanse for at hun har parret seg. Og dersom det er første løpetid er hun alt for ung til å få valper. Det kan ødelegge fysikken hennes, og gjøre store skader på psyken hennes dersom hun får valper så tidlig. Sannsynligvis kommer også mange av valpene til å være dødfødte noe som kan forårsake komplikasjoner ved fødselen. Ta henne med til dyrlegen så fort som mulig, så kan hun få en "angresprøyte" der. Til deg som synes det er merkelig at hunden ikke er sterilisert: Det er faktisk forbudt å sterilisre hunder i Norge, hvsi det ikkeforligger medsinske grunner for det. I tillegg til at denne tispa nok er i yngste laget for sterilsiering, siden det er hennes første løpetid.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2005 #9 Skrevet 16. september 2005 Det at det er en ulogisk lov som sier sterilisering er forbudt hindrer ikke folk flest i å gjøre det. Heldigvis. Det er ikke noe problem å finne en fornuftig dyrlege som er villig til å gjøre det.
Gjest Varg-Menja Skrevet 16. september 2005 #10 Skrevet 16. september 2005 Men folk er allikevel ikke forpliktet til å gjøre det. Det holder å faktisk følge med på hunden sin når hun har løpetid, for å unngå uønskede parringer. Og uansett skal man ikke sterlisere hunden før den kjønnsmoden.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2005 #11 Skrevet 16. september 2005 Nei... Men folk flest ser ut til å være av den sløve typen som passer sånn halveis bra på bikkja (som selvsagt ikke er sterilisert) Mye latskap ute å går
Gjest Ingrid78 Skrevet 16. september 2005 #12 Skrevet 16. september 2005 Nei... Men folk flest ser ut til å være av den sløve typen som passer sånn halveis bra på bikkja (som selvsagt ikke er sterilisert) Mye latskap ute å går ← Jeg passer faktisk på Troja som en hauk, fordi vi har veien like ved. Er livredd hun skal bli påkjørt. Men når jeg er syk og samboeren min ikke lukker porten på verandaen, så...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå