Amber Skrevet 15. juli 2021 #1 Skrevet 15. juli 2021 Dette produktet er så og si ikke å få tak i lenger. Krise! Jeg har prøvd å lage paideig selv, samt kjøpt andre typer sånne ferdiglagde i butikken men ingen blir like gode som Maizenna sin. Noen med paierfaring som kan gi meg noen tips? Maizenna sin blir så luftig og god på smak men standard paideig oppskrift er ikke i nærheten.. hjelp!
Hunter7 Skrevet 15. juli 2021 #2 Skrevet 15. juli 2021 (endret) 34 minutter siden, Amber said: Dette produktet er så og si ikke å få tak i lenger. Krise! Jeg har prøvd å lage paideig selv, samt kjøpt andre typer sånne ferdiglagde i butikken men ingen blir like gode som Maizenna sin. Noen med paierfaring som kan gi meg noen tips? Maizenna sin blir så luftig og god på smak men standard paideig oppskrift er ikke i nærheten.. hjelp! Når jeg googler Maizena, så får jeg det opp i en rekke butikker, som f.eks. her: https://engrosnett.no/mel-korn-farin-og-bakeartikler/mel-og-melblandinger/maizena-mel-25kg og her: https://oda.com/no/products/31-maizena-maizena-maisstivelse/ Eventuelt kan du be folkene på matbutikken hvor du handler fast om å bestille det inn for deg. Edit: Hvis du har invandrer-butikk i nærheten, så kan du sjekke der også. Endret 15. juli 2021 av Hunter7
Amber Skrevet 15. juli 2021 Forfatter #3 Skrevet 15. juli 2021 Hunter7 skrev (23 minutter siden): Når jeg googler Maizena, så får jeg det opp i en rekke butikker, som f.eks. her: https://engrosnett.no/mel-korn-farin-og-bakeartikler/mel-og-melblandinger/maizena-mel-25kg og her: https://oda.com/no/products/31-maizena-maizena-maisstivelse/ Eventuelt kan du be folkene på matbutikken hvor du handler fast om å bestille det inn for deg. Edit: Hvis du har invandrer-butikk i nærheten, så kan du sjekke der også. Takk for svar; men dette er ikke paideig - kun maizena mel☺️ Mulig det finnes en oppskrift med dette melet men jeg har ikke funnet det enda iallefall. 3
Hunter7 Skrevet 15. juli 2021 #4 Skrevet 15. juli 2021 5 hours ago, Amber said: Takk for svar; men dette er ikke paideig - kun maizena mel☺️ Mulig det finnes en oppskrift med dette melet men jeg har ikke funnet det enda iallefall. Åh - beklager så mye. Jeg leste innlegget ditt feil. Jeg trodde det var paideig med Maizena du mente, ikke paideig fra merket Maizena. Jeg har aldri smakt denne paideigen eller bakt pai av dette slaget - men utifra hva jeg forstår og kan om baking, så forhindrer maismelet/Maizena dannelsen av glutennettverk. Det igjen gjør bakverket luftigere. I denne oppskriften brukes det eplecider-eddik i tillegg til Maizena. Eddik bryter tildels ned disse glutennettverkene. Hvis du har emballasjen fra en Maizena Pai liggende, så gir innholdsdeklarasjonen deg en pekepinn på hva som er i deigen. Også rekkefølgen og prosentangivelsene vil være til hjelp, siden de i bakeverden ofte opererer med "Baker's percentage" - altså forholdene mellom de ulike ingrediensene.
visp Skrevet 15. juli 2021 #5 Skrevet 15. juli 2021 Jeg brukte alltid den Maizena Pai før og lat som jeg er gikk jeg over til ferdiglaget paibunn og merker ingen forskjell. Til info kjøper jeg aldri ferdiglaget pizzabunn for der merker jeg stor forskjell (bare så du ikke tror jeg er helt ukritisk:). Men regner kanskje med at du har testet dette.
Amber Skrevet 17. juli 2021 Forfatter #6 Skrevet 17. juli 2021 visp skrev (På 15.7.2021 den 20.30): Jeg brukte alltid den Maizena Pai før og lat som jeg er gikk jeg over til ferdiglaget paibunn og merker ingen forskjell. Til info kjøper jeg aldri ferdiglaget pizzabunn for der merker jeg stor forskjell (bare så du ikke tror jeg er helt ukritisk:). Men regner kanskje med at du har testet dette. Ok du mener den ferdiglagde som du ruller ut? Jeg prøvde en sånn.. den ble ikke luftig i det hele tatt. Hevet du den først?
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #7 Skrevet 17. juli 2021 Amber skrev (2 minutter siden): Ok du mener den ferdiglagde som du ruller ut? Jeg prøvde en sånn.. den ble ikke luftig i det hele tatt. Hevet du den først? Det er ikke gjær i paideig. Anonymkode: 4e55a...7e8 3
visp Skrevet 17. juli 2021 #8 Skrevet 17. juli 2021 Amber skrev (5 timer siden): Ok du mener den ferdiglagde som du ruller ut? Jeg prøvde en sånn.. den ble ikke luftig i det hele tatt. Hevet du den først? Jeg ruller ut og putter fyllet på og steker. Ikke noe forsteking eller noe. Nå kan jeg ikke helt huske hvordan den maizena ble men merket ikke forskjell da jeg begynte med ferdigpai. Som den over her sier så heves ikke paideigen da.
Amber Skrevet 19. juli 2021 Forfatter #9 Skrevet 19. juli 2021 visp skrev (På 17.7.2021 den 22.06): Jeg ruller ut og putter fyllet på og steker. Ikke noe forsteking eller noe. Nå kan jeg ikke helt huske hvordan den maizena ble men merket ikke forskjell da jeg begynte med ferdigpai. Som den over her sier så heves ikke paideigen da. Nei den heves ikke; derfor blir den ikke luftig :) Men det ble nemlig Maizena sin... så ja... Blir ikke klok på dette :D
Chelsea Skrevet 19. januar 2022 #10 Skrevet 19. januar 2022 Hei, gammel tråd men jeg er ute etter denne paideigen fra Maizena, er den utgått? Og hvis ja, noen som vet om en annen god glutenfri?
hjertesorg Skrevet 20. januar 2022 #11 Skrevet 20. januar 2022 Jeg kjøpte den på Holdbart i Oslo for 1,5 uke siden! På tilbud. Sikkert utgående produkt.
Brunhilde Skrevet 20. januar 2022 #12 Skrevet 20. januar 2022 Chelsea skrev (11 timer siden): Hei, gammel tråd men jeg er ute etter denne paideigen fra Maizena, er den utgått? Og hvis ja, noen som vet om en annen god glutenfri? Den var vel ikke glutenfri? Mener bestemt at den inneholdt hvetemel.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #13 Skrevet 20. januar 2022 hjertesorg skrev (6 timer siden): Jeg kjøpte den på Holdbart i Oslo for 1,5 uke siden! På tilbud. Sikkert utgående produkt. Filler'n, er det derfor jeg har strevd med å finne den, ja. Da blir det lite pai framover. Ja, paibunnmiksen inneholder både hvetemel og palmeolje (derav på utgående?) Skulle ønske jeg var ei "lage alt fra bunnen-dame", men bekjenner ukentlige short cuts. Kanskje litt mindre tid på KG og litt mer på paideig må blir løsningen framover. Anonymkode: 61f84...6f9
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #14 Skrevet 20. januar 2022 Chelsea skrev (12 timer siden): Hei, gammel tråd men jeg er ute etter denne paideigen fra Maizena, er den utgått? Og hvis ja, noen som vet om en annen god glutenfri? Kjøp melmiksen fra det glutenfrie verksted som heter "paibunn". Det er veldig enkelt å lage den selv med den mixen Synes den er god. Lykke til. Anonymkode: fb9e1...a41
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå