Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det virker så "enten følger du BLW eller så gjør du ikke det". Går det ikke an å kombinere? 🤔 Type gi større biter av mat som babyen spiser selv, samtidig som han får kveldsgrøt med skje liksom? Og dette med å gi babyer hele biter mat er jo ikke noe nytt.. 🤯 Skjønner ikke helt dette, enlighten me please 🤓

Anonymkode: f1df4...83b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er enten blw eller ikke. De som går inn for blw skal aldri begynne med å gi mos i starten feks 🤷‍♀️ 

AnonymBruker
Skrevet

De fleste blander det å mate med skje og at barnet styrer selv, men så lenge du mater med skje er det jo ikke barnestyrt. Blw er at barnet styrer fra start.

Grunnen til at man fraråder blanding fra starten er at barnet må bruke tungen ulikt ved mating fra andre og mating selv. Så blanding øker sjansene for kveling.

Ikke noe revolusjon med blw.

Anonymkode: 841ab...029

Skrevet

Opplevde det sånn jeg også, var liksom alt eller ingenting. Det er selvsagt bare tull, klart man kan kombinere.  Og må man "følge" BLW, eller kan man bare mate ungen sin på den måten som funker best? Synes mange er så sykt strenge og rigide, gjør det som passer for deg uten å kalle det hverken det ene eller det andre.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Patriotpaula skrev (16 minutter siden):

Det er enten blw eller ikke. De som går inn for blw skal aldri begynne med å gi mos i starten feks 🤷‍♀️ 

Nei.. Den er jo lett å følge for meg som har en mme-baby som skal begynne med fast føde anytime now 😆

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De fleste blander det å mate med skje og at barnet styrer selv, men så lenge du mater med skje er det jo ikke barnestyrt. Blw er at barnet styrer fra start.

Grunnen til at man fraråder blanding fra starten er at barnet må bruke tungen ulikt ved mating fra andre og mating selv. Så blanding øker sjansene for kveling.

Ikke noe revolusjon med blw.

Anonymkode: 841ab...029

Catnip skrev (12 minutter siden):

Opplevde det sånn jeg også, var liksom alt eller ingenting. Det er selvsagt bare tull, klart man kan kombinere.  Og må man "følge" BLW, eller kan man bare mate ungen sin på den måten som funker best? Synes mange er så sykt strenge og rigide, gjør det som passer for deg uten å kalle det hverken det ene eller det andre.

To veldig forskjellige svar her, fra null problem med kombinasjon til kvelningsfare ved kombinasjon. 🙈 ikke rart man blir litt usikker som førstegangsmor. Jeg vil jo ikke bare gi mos, syns det ser litt spennende ut at ungen kan få plukke litt selv og styre. Men vi har også vært igjennom noen måneder med kraftig gulping som har utløst dykkerrefleksen (ser ut som kvelning 😬), så vet ikke om jeg tør likevel. Men håper på enda flere svar!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg syns det virker så "enten følger du BLW eller så gjør du ikke det". Går det ikke an å kombinere? 🤔 Type gi større biter av mat som babyen spiser selv, samtidig som han får kveldsgrøt med skje liksom? Og dette med å gi babyer hele biter mat er jo ikke noe nytt.. 🤯 Skjønner ikke helt dette, enlighten me please 🤓

Går såklart an å kombinere mating og spise selv. Tror de aller fleste gjør begge deler.

For at man skal kunne kalle det BLW iflg de som er veldig opptatt av det kan du ikke gjøre begge deler, og det er vel der forvirringen oppstår. Konseptet BLW er rigid og absolutt for puritanerne, for resten av oss gjør vi det som passer når det passer, selv om det irriterer BLW'enerne at vi sier BLW når vi egentlig mener mate litt og spise litt selv 😊

Anonymkode: 7cd50...450

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan man kombinere å gi mos og la baby spise mat selv i større biter, det er det som er vanligst og mest logisk. Kan fint gi skje til en baby og la de spise grøt og mos selv også. Jeg syntes både tvangsfôring eller at baby kun skal spise biter selv blir veldig fanatisk, en fin middelvei er best :)

Anonymkode: 592c4...a4c

• Liker 7
Skrevet

Selve prinsippet med blw er vel at baby skal spise alt selv. Men det er ikke dermed sagt at en som ikke følger blw aldri skal spise noe selv. Vi gjorde litt av begge deler, han fikk mos og grøt men fikk også prøve selv, og nå får jeg ikke lov å mate ettåringen i det hele tatt for han vil gjøre det selv. Alle ender på samme sted uansett :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi gir, enn så lenge, ett måltid matet med skje også er han med og «spiser» under middag. Da får han det samme som vi spiser bare babyvennlig. Jeg kunne sikkert gitt ham ferdiglaget, ferdigmoset babymat, men min tanke bak er at han blir en del av det sosiale rundt måltid.

Bruker BLW-grupper på Facebook til å hente inspirasjon til hvordan jeg kan gjøre maten babyvennlig (for eksempel hvordan servere taco til en som ikke spiser selv enda). 

Anonymkode: 842a9...9d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei.. Den er jo lett å følge for meg som har en mme-baby som skal begynne med fast føde anytime now 😆

To veldig forskjellige svar her, fra null problem med kombinasjon til kvelningsfare ved kombinasjon. 🙈 ikke rart man blir litt usikker som førstegangsmor. Jeg vil jo ikke bare gi mos, syns det ser litt spennende ut at ungen kan få plukke litt selv og styre. Men vi har også vært igjennom noen måneder med kraftig gulping som har utløst dykkerrefleksen (ser ut som kvelning 😬), så vet ikke om jeg tør likevel. Men håper på enda flere svar!

Man MÅ ikke starte ved 4 måneder når man gir MME, man kan fint vente til 6 måneder som anbefalt av WHO og resten av de vestlige landene i verden bortsett fra noen få nordiske land. Jeg har ventet til 6 måneder med alle mine tre selv om jeg gir MME. 

Når det er sagt, er ikke ordentlig BLW for alle, og man skal ha en god porsjon tålmodighet og toleranse for gris og søl. Men når babyen begynner å få teken og smaken på å spise, får mestringsfølelse ved måltidene og de motoriske ferdighetene utvikler seg i en rasende fart er det GØY å få være med som observatør og mamma! Og veldig lettvint da man aldri trenger å tenke på egen babymat, lage grøt etc. Det du spiser, spiser også babyen. 

Noe av grunnprinsippet, er tanken om at også babyer og barn skal få være fullstendig selvregulerte i matinntaket (som særlig ammebarn naturlig er), og at vi som foreldre skal stole på barnas evne til å selv ta til seg det de trenger for optimal vekst og utvikling, og slik fremme matglede. Vårt ansvar som foreldre er å tilby næringsrik og aldersadekvat mat, mens babyen/barnets ansvar er å bestemme hvor mye det vil spise - «We provide, and they decide».

Anbefaler deg å sjekke ut Solidstarts på Instagram eller solidstarts.com, en fantastisk ressurs for generell spedbarnsernæring og særlig BLW, med komplett kartotek over alle tenkelige matvarer inkludert hvordan det skal introduseres til de forskjellige aldersgruppene 😊

Anonymkode: 2969e...216

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gjør som du selv føler er riktig, ts!

Vi gir grøt og biter om hverandre, det er riktig for oss.

Anonymkode: a4120...37f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Man MÅ ikke starte ved 4 måneder når man gir MME, man kan fint vente til 6 måneder som anbefalt av WHO og resten av de vestlige landene i verden bortsett fra noen få nordiske land. Jeg har ventet til 6 måneder med alle mine tre selv om jeg gir MME. 

Når det er sagt, er ikke ordentlig BLW for alle, og man skal ha en god porsjon tålmodighet og toleranse for gris og søl. Men når babyen begynner å få teken og smaken på å spise, får mestringsfølelse ved måltidene og de motoriske ferdighetene utvikler seg i en rasende fart er det GØY å få være med som observatør og mamma! Og veldig lettvint da man aldri trenger å tenke på egen babymat, lage grøt etc. Det du spiser, spiser også babyen. 

Noe av grunnprinsippet, er tanken om at også babyer og barn skal få være fullstendig selvregulerte i matinntaket (som særlig ammebarn naturlig er), og at vi som foreldre skal stole på barnas evne til å selv ta til seg det de trenger for optimal vekst og utvikling, og slik fremme matglede. Vårt ansvar som foreldre er å tilby næringsrik og aldersadekvat mat, mens babyen/barnets ansvar er å bestemme hvor mye det vil spise - «We provide, and they decide».

Anbefaler deg å sjekke ut Solidstarts på Instagram eller solidstarts.com, en fantastisk ressurs for generell spedbarnsernæring og særlig BLW, med komplett kartotek over alle tenkelige matvarer inkludert hvordan det skal introduseres til de forskjellige aldersgruppene 😊

Anonymkode: 2969e...216

Takk for et utfyllende svar! Jeg tror min baby er veldig klar for noe mer enn melk nå, han gir iallefall klare tegn på det selv om han bare nærmer seg  4 mnd 😄

AnonymBruker
Skrevet

Å gi Mos er også en del av BLW! Bare la barnet styre inntaket selv med hånda. 
djeez som dere overdriver.

hele poenget er bare at barnet skal styre selv, ikke anti-mos

Anonymkode: 92ecc...bfa

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...