AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #1 Del Skrevet 15. juli 2021 Når noen blir stalket av noen de hadde et kort forhold til, i flere år etterpå? Hva er greia? Noen som har vært så besatt av noen at de har gjort noe sånt? Hva er det man håper å oppnå med dette? Tror noen ærlig talt at personen skal ønske kontakt med noen som driver med stalking? Stalking som i å finne ut hva personen driver med, ha oversikt over kjærester og familie, venner, og kontakte folk man vet personen har kjæresteforhold til eller familie, venneforhold. Hva er poenget? Er det bare en ekstrem versjon av et hekt? Selv om et hekt forutsetter en slags toveis kommunikasjon, mens dette ikke engang er enveis direkte kommunikasjon. Anonymkode: 7c77c...3c0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CorvusCorax Skrevet 15. juli 2021 #2 Del Skrevet 15. juli 2021 Det har en slags personlighetsforstyrrelse. Jeg har en stalker. Det har jeg hatt i over ti år. Man blir aldri helt kvitt dem. Er det noen som stalker deg, TS? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #3 Del Skrevet 15. juli 2021 Min samboer har en stalker, men hun stalker mest meg. Hun har prøvd å ringe meg osv. Først da jeg var høygravid skrev hun at hun hadde datet han 3 uker mens det var slutt mellom meg og han, ville jeg skulle vite det. Ja, det var slutt 4 mnd og jeg møtte også noen såvidt. Så fant vi sammen igjen, hun ble såret og jeg ble gravid 2 mnd etterpå. Sist hun prøvde ringe meg var barnet vårt var 1 år. Jeg skrev til henne: Hva vil du? Nei, hun var visst så lei seg og tenkte på dette på fylla. Hun klarer visst ikke la det gå og har vært helt obsessed. Sett hun skrive til min samboer også, men han svarer bare at hun skal slutte å ta kontakt.. Vi snakker 3 uker mellom de hvor de møttes 5 ganger. Pinlig bare! Anonymkode: 88319...f97 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #4 Del Skrevet 15. juli 2021 Vil tro det er ganske stor forskjell på hvorfor noen stalker og forskjell på type stalking. Alt i fra psychopat med vonde intensjoner til person uten sosiale antenner som søker spenning. Mye rart og mye forskjellig rart. Anonymkode: 2a89e...27e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #5 Del Skrevet 15. juli 2021 CorvusCorax skrev (20 minutter siden): Det har en slags personlighetsforstyrrelse. Jeg har en stalker. Det har jeg hatt i over ti år. Man blir aldri helt kvitt dem. Er det noen som stalker deg, TS? Hun stalker kjæresten min. Han ignorerer det for det meste, men jeg synes det er utrolig respektløst og sykt. Anonymkode: 7c77c...3c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ichiko Skrevet 15. juli 2021 #6 Del Skrevet 15. juli 2021 (endret) Stalking definers som en sykelig/tvangsmessig besatthet av en annen person. I følge overlege og psykiater Fred Heggen er det stort sett menn som er stalkere, og de har ofte en personlighetsforstyrrelse. I verste fall er de psykotiske og lever i en slags fantasiverden med sviktende virkelighetsforståelse. De fleste stalkere har en personlighet som beskrives som "dominerende, manipulerende, ustabile, aggressive, eller har krenkbare personlighetstrekk". I halvparten av tilfellene har det tidligere vært en slags relasjon f.eks. et parforhold eller at personene kjenner til hverandre; mens mange forfølges av personer de ikke kjenner personlig. F.eks. kjente kvinner som stalkes av menn som er besatte av dem: Quote Når man stalker kjente personer ønsker man en bekreftelse på at man er en attraktiv person. Man har fantasier om den kjente personen, og ønsker å få disse bekreftet. I enkelte tilfeller kan det som ser ut som en hengiven forelskelse, i virkeligheten være kvinnehat i forkledning. Det er dessverre mye kvinnehat der ute. Psykiatrispesialist Kjersti Narud har forsket på stalking, og opplyser at hver åttende kvinne opplever å bli stalket i løpet av livet, med betydelige sosiale og psykiske problemer som konsekvens. https://www.klikk.no/underholdning/denne-typen-menn-stalker-kvinner-4653247 (Gudene vet hvorfor klikk.no har plassert dette temaet under "Underholdning".) I Norge kalles stalking personforfølgelse i juridiske termer, det omfattes av Straffeloven §266a og defineres slik: Quote Den som gjentatte ganger truer, følger etter, iakttar, kontakter eller gjennom andre sammenlignbare handlinger forfølger en annen på en måte som er egnet til å fremkalle frykt eller engstelse, straffes med fengsel inntil 4 år. https://snl.no/Personforfølgelse_-_stalking Endret 15. juli 2021 av Ichiko Korrektur 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #7 Del Skrevet 15. juli 2021 Ichiko skrev (3 minutter siden): Stalking definers som en sykelig/tvangsmessig besatthet av en annen person. I følge overlege og psykiater Fred Heggen er det stort sett menn som er stalkere, og de har ofte en personlighetsforstyrrelse. I verste fall er de psykotiske og lever i en slags fantasiverden med sviktende virkelighetsforståelse. De fleste stalkere har en personlighet som beskrives som "dominerende, manipulerende, ustabile, aggressive, eller har krenkbare personlighetstrekk". I halvparten av tilfellene har det tidligere vært en slags relasjon f.eks. et parforhold eller at personene kjenner til hverandre; mens mange forfølges av personer de ikke kjenner personlig. F.eks. kjente kvinner som stalkes av menn som er besatte av dem: Psykiatrispesialist Kjersti Narud har forsket på stalking, og opplyser at hver åttende kvinne å bli stalket i løpet av livet, med betydelige sosiale og psykiske problemer som konsekvens. https://www.klikk.no/underholdning/denne-typen-menn-stalker-kvinner-4653247 (Gudene vet hvorfor klikk.no har plassert dette temaet under "Underholdning".) I Norge kalles stalking personforfølgelse i juridiske termer, slik forfølgelse omfattes av Straffeloven §266a og defineres slik: https://snl.no/Personforfølgelse_-_stalking Interessant. I dette tilfellet er det imidlertid en kvinne som stalker en mann. Det har både vært trusler og trygling (om å få møte han igjen o.l.). Det har nå pågått i tre år, med ujevne mellomrom. Anonymkode: 7c77c...3c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #8 Del Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hun stalker kjæresten min. Han ignorerer det for det meste, men jeg synes det er utrolig respektløst og sykt. Anonymkode: 7c77c...3c0 Hvordan stalker hun ham? Anonymkode: d8f52...2f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #9 Del Skrevet 15. juli 2021 Jeg vet helt ærlig ikke. Jeg hadde en person etter meg i ett år. Det er ingenting i forhold til de som blir plaget i årevis. Jeg ble psykisk dårlig av denne personen, da han ikke tok et nei, hverken fra meg, andre, eller politiet. Han gjorde meg aldri noe fysisk, men gjorde mye annet for å markere at han fortsatt var der. For meg blir dette helt sykt, og har flere ganger prøvd å tenke om jeg kunne fått meg til å gjøre noe slikt. Svaret er alltid nei. Men jeg tror folk som holder på sånn har bestemt seg for at det er nærmest deres livsoppgave. Kanskje føler de mestring av å få respons og se at andre er redd de. Kommer uansett aldri til å forstå den som etter å ha blitt kontaktet av politiet - ikke stopper. Anonymkode: c3e41...b86 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #10 Del Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvordan stalker hun ham? Anonymkode: d8f52...2f5 Hun har kontaktet personer på hans venneliste på SoMe, folk hun har sett han har hatt kontakt med. Og aggressivt sendt dem meldinger med spørsmål om de har hatt sex med han, eller møtt han etc. Det er ekstremt. Og så sender hun ham iblant sms hvor hun skriver negative ting om meg (som hun ikke kjenner og aldri har møtt), og fremstiller seg selv som den ene kvinnen som kan gjøre han lykkelig. Selv om han er lykkelig med meg. Vet dette, fordi flere på hans vennelister i SoMe har fortalt ham om dette, og synes det er veldig ubehagelig. Hun har også satt seg opp på ulike arrangementer han har meldt seg på, hvor vi endte opp med å ikke dra på disse. Anonymkode: 7c77c...3c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #11 Del Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg vet helt ærlig ikke. Jeg hadde en person etter meg i ett år. Det er ingenting i forhold til de som blir plaget i årevis. Jeg ble psykisk dårlig av denne personen, da han ikke tok et nei, hverken fra meg, andre, eller politiet. Han gjorde meg aldri noe fysisk, men gjorde mye annet for å markere at han fortsatt var der. For meg blir dette helt sykt, og har flere ganger prøvd å tenke om jeg kunne fått meg til å gjøre noe slikt. Svaret er alltid nei. Men jeg tror folk som holder på sånn har bestemt seg for at det er nærmest deres livsoppgave. Kanskje føler de mestring av å få respons og se at andre er redd de. Kommer uansett aldri til å forstå den som etter å ha blitt kontaktet av politiet - ikke stopper. Anonymkode: c3e41...b86 Ja, det er sykt. Og jeg har også spurt meg selv om jeg kunne gjort noe sånt, og mitt svar er også alltid nei. Jeg vil jo ikke presse meg inn i livet til noen som ikke vil ha meg, og det gjelder nok de aller fleste mennesker. Tror det er et ekstremt slags hekt, selv om han aldri kontakter henne - det er kun enveis. Det er aldri trusler om å skade han fysisk, så derfor blir det jo vanskelig å anmelde også. Anonymkode: 7c77c...3c0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skogsalv Skrevet 15. juli 2021 #12 Del Skrevet 15. juli 2021 Jeg tenker at dersom vi ikke hadde sosiale medier tilgjengelig, så ville stalkingen droppet med 98 % 🤣 Om vi levde i gamle dager,ville livet gått videre, - i virkeligheten. Men nå er vi timesvis på skjerm daglig, - anonymt og tastetrykk unna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #13 Del Skrevet 15. juli 2021 Skogsalv skrev (9 minutter siden): Jeg tenker at dersom vi ikke hadde sosiale medier tilgjengelig, så ville stalkingen droppet med 98 % 🤣 Om vi levde i gamle dager,ville livet gått videre, - i virkeligheten. Men nå er vi timesvis på skjerm daglig, - anonymt og tastetrykk unna. Jepp, så enig. Mye bra med moderne teknologi og sosiale medier, men ganske mørke negative sider. Å blokkere fungerer jo heller ikke, når vedkommende bare lager nye profiler å stalke utfra. Anonymkode: 7c77c...3c0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skogsalv Skrevet 15. juli 2021 #14 Del Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jepp, så enig. Mye bra med moderne teknologi og sosiale medier, men ganske mørke negative sider. Å blokkere fungerer jo heller ikke, når vedkommende bare lager nye profiler å stalke utfra. Anonymkode: 7c77c...3c0 Ja,jeg vet 🤪 Man ønsker å ha åpen profil grunnet kontakter og virke,men så har du de to personene; kvinne eller mann , som alltid dukker opp i en eller annen ( vampyr)form .....blodigler 🥶 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #15 Del Skrevet 15. juli 2021 Skogsalv skrev (17 minutter siden): Jeg tenker at dersom vi ikke hadde sosiale medier tilgjengelig, så ville stalkingen droppet med 98 % 🤣 Om vi levde i gamle dager,ville livet gått videre, - i virkeligheten. Men nå er vi timesvis på skjerm daglig, - anonymt og tastetrykk unna. Du har helt rett. Jeg har fått stalkere etter meg på instagram, tinder og Facebook. Hadde det ikke vært for disse hadde ikke de aktuelle personene funnet meg eller visst av min eksistens. Jeg har blokkert over en lav sko, så de gir seg etterhvert men jeg er forundret over at noen faktisk tror jeg jeg skulle sette pris på å bli "funnet" på en annen digital Platform når jeg ikke var interessert på den første. Noen av de har truet med å oppsøke meg fysisk men det har ikke skjedd. Ennå. Anonymkode: 64fd5...018 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #16 Del Skrevet 15. juli 2021 Jeg har en stalker. Vi var sammen i 1 års tid men så ble det for mange røde flagg og jeg gjorde det slutt. Men i han klarte ikke å la meg være, oppsøkte vennene mine, arbeidsplassen min, fritidsaktivitetene mine.. begynte å sende meg «anonyme» gaver, fant ut han hadde spionvare på tlf min også.. jeg dro til politiet. Lite de fikk gjort i grunn. Nå har det gått 3 år og det har roet seg men plutselig dukker han opp på de merkeligste måter for å vise at han er der.. og dette er en mann som bor 5 timer unna i bil… og har dame.. 🙄🙄🙄 Anonymkode: fa239...0ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #17 Del Skrevet 15. juli 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Hun stalker kjæresten min. Han ignorerer det for det meste, men jeg synes det er utrolig respektløst og sykt. Anonymkode: 7c77c...3c0 Hvordan vet du at hun stalker din kjæreste? Sender hun meldinger til han? Eller hva gjør hun ? Anonymkode: 59626...d53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #18 Del Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jepp, så enig. Mye bra med moderne teknologi og sosiale medier, men ganske mørke negative sider. Å blokkere fungerer jo heller ikke, når vedkommende bare lager nye profiler å stalke utfra. Anonymkode: 7c77c...3c0 Hun stalker han gjennom å kontakte nettverket med falsk profil, altså som en annen enn seg selv?🤔 Anonymkode: cf5bc...391 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #19 Del Skrevet 16. juli 2021 Er motsatt. Trekker meg helt vekk og blokkerer vedkommende om jeg mister hodet. Aldri skjønt det med å stalke noen, midt under masse føleser osv kan jeg forstå, men lenge etterpå? Hva får man ut av det? Anonymkode: 8bf46...6eb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #20 Del Skrevet 16. juli 2021 On 7/15/2021 at 6:12 PM, AnonymBruker said: Jeg har en stalker. Vi var sammen i 1 års tid men så ble det for mange røde flagg og jeg gjorde det slutt. Men i han klarte ikke å la meg være, oppsøkte vennene mine, arbeidsplassen min, fritidsaktivitetene mine.. begynte å sende meg «anonyme» gaver, fant ut han hadde spionvare på tlf min også.. jeg dro til politiet. Lite de fikk gjort i grunn. Nå har det gått 3 år og det har roet seg men plutselig dukker han opp på de merkeligste måter for å vise at han er der.. og dette er en mann som bor 5 timer unna i bil… og har dame.. 🙄🙄🙄 Anonymkode: fa239...0ad Kjenner meg så igjen i dette. Den verste opplevelsen hadde jeg en gang jeg skulle ta solarium etter jobb. Det solariumet hadde oppe til 23 og jeg var der rett før stengetid, var ingen andre der. Men rett etter jeg hadde betalt og drev å ventet på at sola skulle skru seg på så hørte jeg at det kom noen inn. Og så stusset jeg over at jeg ikke hørte skritt eller at noen drev med betalingsterminalen eller noe. Så regna med det bare var noen som stakk hodet kjapt innom og gikk ut igjen. Når jeg var ferdig å sole meg og gikk ut så holdt jeg på å få hjerteinfarkt. I den "vente"sofaen som var i gangen der satt han med en kortstokk og LA KABAL, og når jeg kikket opp gliste han så sykt ekkelt til meg at jeg fikk helt frysninger. Jeg var så redd at det er umulig å beskrive følelsen. Ute sprang jeg hysterisk bort til noen som sto å børstet snø av bilen og bønnfalt de om å ikke dra før typen min kom å hentet meg (jeg hadde egentlig planlagt å gå). Hun dama som sto der ble jo helt forskrekket stakkar men mannen hennes forsto heldigvis at det var noen i nærheten som jeg var redd, og jeg fikk sitte i bilen deres til kjæresten min hentet meg. Han kom aldri ut av solariumet mens vi sto der og jeg måtte bønnfalle kjæresten min i sikkert et kvarter om å ikke gjøre noe, han ville nemlig gå inn dit og si han noen sannhetens ord. Men jeg hadde hatt stalkeren min såpass lenge etter meg at jeg visste han bare kom til å bli hundre ganger verre om noen konfronterte han. Altså... tanken på at jeg i 20 minutter var uvitende alene i samme rom som den psykopaten der gir meg hjertebank selv i dag. Og det var nok det han også ønsket. Anonymkode: c3e41...b86 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå