Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nå i uke 23 og har vært 100% sykmeldt i over 8 uker. Først pga kvalme, nå trøtthet, bekkenløsning og noe legen tror er isjias, i tillegg til at jeg ofte er plaget med hodepine. Vi har en 3 1/2 år gammel datter fra før av og nå som hun har ferie fra barnehagen har det vært ekstra slitsomt hjemme. Jeg prøver å skape innholdsrike dager for henne selv om jeg ikke orker så mye. Vi leker i hagen, lager vafler eller muffins, tegner, leser bøker osv. Men noen dager stopper det helt opp og mannen som også har ferie nå må overta. Han har en haug med hus- og hageprosjekter han har sett for seg å fullføre nå mens han er ferie, og jeg merker at han blir sur og irritabel om hans planer må tilsidesettes hvis jeg er for syk til å passe 3-åringen.

Hvis jeg f.eks. klarer å komme meg på beina etter å ha vært sengeliggende med hodepine en hel natt og formiddag kan han si «Flott, da kan jeg endelig gå i gang med det JEG skal». Jeg gjør ellers unna alt av klesvask og middagslaging. Annet husarbeid er ikke prioritert nå. Men mannen føler altså at han ikke får gjort det han skal. Vi venter svigers på besøk om 5-6 uker og da forventer de å se vårt nyrenoverte hus med alt på stell. Dette vet jeg stresser han veldig. 

Det skal sies at han står opp med 3-åringen hver morgen, og tar ansvaret om hun våkner om natten (hun vil kun sove hos ham da). Jeg skjønner godt at han er trøtt men føler han er irritert på meg fordi jeg er syk, og dette gjør meg helt deprimert. Han benekter dette når jeg tar det opp, sier han elsker meg men bare er dødstrøtt nå. Hvilket jeg skjønner. Men hva skal jeg gjøre? Vi har desverre ingen mulighet til avlastning fra familie eller venner. Hvordan ville dere løst dette? 

Anonymkode: 1f400...d19

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Satt husprosjektet på vent og prioritert helse og familietid. 

Anonymkode: 91ce2...32b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ville løst det med at oppussingen faktisk må vente! Svigers får ta seg en bolle. Eventuelt verktøy å hjelpe til når de kommer på besøk. Å pusse opp når man har små barn og dårlig form er sjelden en god kombinasjon.

Anonymkode: 94e6d...23d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Satt husprosjektet på vent og prioritert helse og familietid. 

Anonymkode: 91ce2...32b

Det vil han ikke :( Det gjenstår kun småting som kunne vært ferdigstilt i løpet av ferien. Men det at jeg er syk har gjort at mye er blitt utsatt desverre. 

ts

Skrevet

Har dere ikke noen større barn i nabolaget som kan fungere som barnevakt? 

AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (1 minutt siden):

Har dere ikke noen større barn i nabolaget som kan fungere som barnevakt? 

Nei desverre.

ts

Skrevet

Skjønner både deg og mannen din. Det jeg ikke skjønner er at svigerforeldrene forventer å se et ferdig renovert hus når situasjonen er som den er. Tviler på at de forventer det. Tror  det er noe dere legger på dere selv, for å være ærlig. 
Du må prioritere helsa og barnet i magen, mannen din burde prioritert treåringen, at hn får en fin sommer. 
Prosjektene kan han sikkert gasse på med når ungen skal tilbake i barnehagen. 
Sett dere ned i en rolig stund og prat om forventninger, også svigers sine forventninger. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Helgeline skrev (3 minutter siden):

Skjønner både deg og mannen din. Det jeg ikke skjønner er at svigerforeldrene forventer å se et ferdig renovert hus når situasjonen er som den er. Tviler på at de forventer det. Tror  det er noe dere legger på dere selv, for å være ærlig. 
Du må prioritere helsa og barnet i magen, mannen din burde prioritert treåringen, at hn får en fin sommer. 
Prosjektene kan han sikkert gasse på med når ungen skal tilbake i barnehagen. 
Sett dere ned i en rolig stund og prat om forventninger, også svigers sine forventninger. 

Jeg har sagt at disse prosjektene fint kan vente, men min mann stiller svært høye krav til seg selv. Det er utrolig vanskelig for han å fristille seg fra at ting burde vært ferdig. Så forventningen ligger nok mest hos han, men svigers har blitt informert om at når de kommer vil alt være fiks ferdig.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns både mannen din og svigers kan ta seg en bolle. Du er gravid, og du er 100% sykemeldt. Det betyr ikke at du har 100% kapasitet hjemme! Du skal hvile, og du skal prioritere helsa. Dra han med til legen om han ikke forstår det.

Ta en prat med han, si at han må fortelle svigers at de ikke kan forvente ferdig hus, og at når han sier "nå kan jeg gjøre det jeg skal endelig" så føler du deg liten. Du er jo ikke syk med vilje, du har faktisk fått beskjed av legen om å hvile, og når han kommer med slike kommentarer så er det vondt for deg. Det syns jeg han skal holde seg for god for. Ville ha forklart han rolig, og få han til å stresse ned med denne oppusningen. Det har da ingenting å si, hva så om svigers ikke får se det helt ferdig? Det viktige er vel at det er ferdig før babyen kommer, og det er måneder unna. Skjønner han ikke dette kan du dra han med til fastlegen. Du trenger hvile, ikke en mann som holder på sånn.

Jeg er kronisk syk, og om min mann hadde holdt på sånn ("ja, nå er det endelig rene klær i hus/nå lager du endelig middag, da kan jeg gjøre det jeg EGENTLIG vil") hadde det gått en smule varmt her. Det er ikke alt du skal akseptere. 

Anonymkode: 7995f...008

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ville løst det med at oppussingen faktisk må vente! Svigers får ta seg en bolle. Eventuelt verktøy å hjelpe til når de kommer på besøk. Å pusse opp når man har små barn og dårlig form er sjelden en god kombinasjon.

Anonymkode: 94e6d...23d

Svigerfar er gammel og ingen håndtverkertype. Kan knapt skifte en lyspære uten hjelp. De får vaktmesteren til å gjøre det der de bor.

ts

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er nå i uke 23 og har vært 100% sykmeldt i over 8 uker. Først pga kvalme, nå trøtthet, bekkenløsning og noe legen tror er isjias, i tillegg til at jeg ofte er plaget med hodepine. Vi har en 3 1/2 år gammel datter fra før av og nå som hun har ferie fra barnehagen har det vært ekstra slitsomt hjemme. Jeg prøver å skape innholdsrike dager for henne selv om jeg ikke orker så mye. Vi leker i hagen, lager vafler eller muffins, tegner, leser bøker osv. Men noen dager stopper det helt opp og mannen som også har ferie nå må overta. Han har en haug med hus- og hageprosjekter han har sett for seg å fullføre nå mens han er ferie, og jeg merker at han blir sur og irritabel om hans planer må tilsidesettes hvis jeg er for syk til å passe 3-åringen.

Hvis jeg f.eks. klarer å komme meg på beina etter å ha vært sengeliggende med hodepine en hel natt og formiddag kan han si «Flott, da kan jeg endelig gå i gang med det JEG skal». Jeg gjør ellers unna alt av klesvask og middagslaging. Annet husarbeid er ikke prioritert nå. Men mannen føler altså at han ikke får gjort det han skal. Vi venter svigers på besøk om 5-6 uker og da forventer de å se vårt nyrenoverte hus med alt på stell. Dette vet jeg stresser han veldig. 

Det skal sies at han står opp med 3-åringen hver morgen, og tar ansvaret om hun våkner om natten (hun vil kun sove hos ham da). Jeg skjønner godt at han er trøtt men føler han er irritert på meg fordi jeg er syk, og dette gjør meg helt deprimert. Han benekter dette når jeg tar det opp, sier han elsker meg men bare er dødstrøtt nå. Hvilket jeg skjønner. Men hva skal jeg gjøre? Vi har desverre ingen mulighet til avlastning fra familie eller venner. Hvordan ville dere løst dette? 

Huff, så sykt kjipt for deg :( Og dumt at ikke mannen er forståelsesfull. 

Jeg kommer fra et lignende svangerskap med mye plager, kvalme, bekkenløsning, helt sykemeldt osv. Og du er jo fullstendig supermenneske om du klarer å underholde en 3 åring, lage mat og klesvask i den tilstanden. Jeg klarte ikke sette inn i oppvaskmaskinen en gang og vår 3 åring gikk heldigvis i barnehagen hele svangerskapet. Hvis hun var syk måtte mannen være hjemme og vi fikk i tillegg mye hjelp fra familie. Vi flyttet akkurat da jeg ble gravid og har måttet sette til side mange småprosjekter til neste år. Jeg syntes ikke det er for mye forlangt at småprosjekter i hus og hage blir utsatt slik at mannen kan hjelpe deg. 

Anonymkode: 0ff5a...e08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg syns både mannen din og svigers kan ta seg en bolle. Du er gravid, og du er 100% sykemeldt. Det betyr ikke at du har 100% kapasitet hjemme! Du skal hvile, og du skal prioritere helsa. Dra han med til legen om han ikke forstår det.

Ta en prat med han, si at han må fortelle svigers at de ikke kan forvente ferdig hus, og at når han sier "nå kan jeg gjøre det jeg skal endelig" så føler du deg liten. Du er jo ikke syk med vilje, du har faktisk fått beskjed av legen om å hvile, og når han kommer med slike kommentarer så er det vondt for deg. Det syns jeg han skal holde seg for god for. Ville ha forklart han rolig, og få han til å stresse ned med denne oppusningen. Det har da ingenting å si, hva så om svigers ikke får se det helt ferdig? Det viktige er vel at det er ferdig før babyen kommer, og det er måneder unna. Skjønner han ikke dette kan du dra han med til fastlegen. Du trenger hvile, ikke en mann som holder på sånn.

Jeg er kronisk syk, og om min mann hadde holdt på sånn ("ja, nå er det endelig rene klær i hus/nå lager du endelig middag, da kan jeg gjøre det jeg EGENTLIG vil") hadde det gått en smule varmt her. Det er ikke alt du skal akseptere. 

Anonymkode: 7995f...008

Ja, jeg må snakke med ham igjen. Som du skriver så føler jeg meg utrolig liten når jeg får den type kommentarer og det gjør vondt. Føler også at alt snakk om oppussingen og alt hva som mangler er veldig stressende å høre om. Har flere ganger begynt å gråte når dette diskuteres, og 3-åringen kommer for å trøste meg. Jeg forklarer at voksne også gråter av og til men hun husker ofte episodene lenge etter. Kan spørre «Mamma hvorfor gråt du på kjøkkenet»? Og då er det kanskje 2 uker siden. Og «Mamma du må ikke gråte». 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Å bruke ferien på å pusse opp når dere har en 3-åring som må aktiviseres i ferien og du er gravid og syk er jo helt bak mål. Ferien bør brukes på å lage hyggelige stunder for 3-åringen, og når du er syk så er det åpenbart at far må ta størstedelen av jobben her. Oppussingen bør vente til dere har kapasitet til det. 

Anonymkode: 622bc...402

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sett sluttstrek etter denne graviditeten iallfall. 

Anonymkode: 1bf71...f09

AnonymBruker
Skrevet

Her tror jeg dere ser ting fra to ulike sider. 

Han: det er ikke så mange uker igjen til fødsel og vi må prioritere å få renovert ferdig. Vi vet ikke når vi får mulighet igjen når baby har født. Nå har jeg ferie, og da har jeg endelig litt overskudd til å få gjort dette ferdig. Og min kone er gravid og sliten, så jeg er eneste som kan bidra til at dette blir ferdig.

Sier ikke at han har rett, men snakk om dette. Kanskje det fungerer å avtale at du feks skal få en-to timer for deg selv mellom kl x og y. Da vet han når du skal ha "pause" og kanskje lettere å planlegge?

Anonymkode: e1082...894

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.7.2021 den 12.25):

Hadde pakket en stor koffert i demonstrasjon og sagt at nå har han jaget deg ut av ditt eget hus og hjem. Du vantrives og føler deg overkjørt, og hvis han mener du ikke gjør nok, så kan du si at må du gjøre mer kollapser du og tilbyr deg å forsvinne for godt.

Jeg gjorde dette med min samboer etter utallige enigheter rundt baby, prioriteringer og fordeling av ansvar. Sto klar i døren og mente faktisk alvor der og da, at jeg ville bare dra. For hadde han presset meg mer der hadde jeg fått sammenbrudd, og da kunne jeg ikke være mor for gutten min uansett på en stund.

Da fikk han panikk og skjerpet seg nok til at ting fungerte. Menn må noen ganger få kjenne på at dama er ikke noe selvfølge. Vi har bært og født avkommet deres, men etter graviditeten er over er ansvaret på begge. Vet ikke hvorfor mange menn tror de skal dyrke seg og sitt i babytiden når mor får null egentid. Mor har permisjon for å ta jobben med barnet, og far er på jobb. Begge sliter seg ut. Når begge da er hjemme må begge bidra. Noen menn tror visst at permisjonstid, sykemelding i graviditet og pass av barn er rene fryden. Tror nesten ikke en eneste mann hadde taklet å ta seg av en gråtende baby fra morgen til kveld, på natten igjen, 7 dager i uken, 365 dager i året. De hadde nok bukket under.

Nei pakk du og still ultimatum ved døra halveeis på vei ut. Da skal du nok se litt mer ydmykhet fremover. 

Anonymkode: 8e3e8...4ed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Her tror jeg dere ser ting fra to ulike sider. 

Han: det er ikke så mange uker igjen til fødsel og vi må prioritere å få renovert ferdig. Vi vet ikke når vi får mulighet igjen når baby har født. Nå har jeg ferie, og da har jeg endelig litt overskudd til å få gjort dette ferdig. Og min kone er gravid og sliten, så jeg er eneste som kan bidra til at dette blir ferdig.

Sier ikke at han har rett, men snakk om dette. Kanskje det fungerer å avtale at du feks skal få en-to timer for deg selv mellom kl x og y. Da vet han når du skal ha "pause" og kanskje lettere å planlegge?

Anonymkode: e1082...894

Husrenovasjon for å tekkes svigers er vel ikke så viktig akkurat. De får heller pusse opp for dem hvis de er så opptatt av det. Høres helt sykt ut. 

Anonymkode: 8e3e8...4ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis faren til barnet nekter å passe barnet så må det jo i en form for barnehage som er åpen om sommeren (finnes det ikke noe sånt)? Du er 100% sykemeldt da er du jo ikke i stand til å ta deg av barnet hele dagen, det må han jo forstå.

Anonymkode: fc7a4...a1a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...